Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stabilizator w samochodzie

09 Sty 2018 23:07 723 15
  • Poziom 9  
    Witajcie Panowie.
    Wiem że temat stary ale wolę się podpytać niżeli szukać po omacku.
    W aucie jest prąd w zależności od stanu czy to spoczynek czy uruchomiony i alternator ładuje (11-14V)
    Posiadam konwerter z 12V na 5V ale przy takim falowaniu napięciem ten konwerter potrafi przestać działać (szybko się popsuje).
    Czy jest możliwość abym przed konwerterem zastosował regulator napięcia 12V (L7812CV) ?? Czy lepiej coś innego ??
    Interesuje mnie jak najmniejsza wielkość danego stabilizatora którą przypuszczalnie będę mógł zamknąć w koszulce termokurczliwej.
    Żeby nie było to czytałem wątki ale nie mogłem nic zrozumieć (chyba jestem zbyt tępy) :)
    Jeśli nie jest to pytanie w odpowiednim dziale proszę o przeniesienie.
    Dziękuję i życzę miłego wieczoru.
  • Poziom 43  
    pietrucha napisał:
    12v na 5A?
    To się nazywa ,,źródo prądowe" a nie stabilizacja. :D
    CMS napisał:
    Z tego co wiem to można łączyć równolegle stabilizatory LM7812 można z takiego wycisnać 1,5A na radiatorku, cztery takie i masz 6A.
    Minimum 15 VDC do poprawnej pracy. Tam nie ma tyle.
    KamilMC1 napisał:
    Nie można łączyc więcej niż 2 stabilizatorów 78xx, ponieważ wzbudzają się!
    Trzeba wiedziec jak, to sie nie wzbudzają.
    aryziomex napisał:
    napięcia 12V (L7812CV)
    To nie ta droga Kolego. Zastosować należy przetwornicę uniwersalną o dopuszczalnym napieciu zasilania wejsciowego od np 7 do 15 VDC i 12 woltowym wyjściu, przy wydajności prądowej 5 A.. Tyle i tylko tyle, oraz Google do jej znalezienia.
  • Poziom 9  
    Kolego Krzysztofie czy to jest jedyna droga ?
    Chodzi o to że chcę zainstalować "drut świecący" tzw. "el-wire" w aucie, do tego jest potrzebny konwerter napięcia z 12V na 5V nie musi być to prąd o natężeniu 5A może być mniejszy.
    jak wcześniej wspomniałem napięcie na kablach obstawiam że jest niestabilne z tytułu alternatora, owszem mogę zmniejszyć moc świecenia czyli podania napięcia mniejszego poprzez potencjometr i też tak robię.

    Za wiele danych nie ma w tym linku do znanego serwisu aukcyjnego ale chodzi o takowy konwerter:
    http://allegro.pl/zasilacz-tasmy-n

    Linki zostały usunięte - zgodnie z regulaminem pkt.3.1.18 [dzimi]
    On właśnie zmienia prąd 12V na 5V
    Nie potrzebuję czegoś wielkiego tylko takiego co nie pozwoli wykroczyć poza prąd który może zostać przesłany.
    Dlatego też zastawiałem się nad tym stabilizatorem.
    A czy jest może możliwość zastosowania jakiegoś rezystora ??
    Dziękuję.
  • Poziom 43  
    Do ,,świetlnego drutu" stabilizacja ? Przecież to jest dostosowane do bezpośredniego podłączenia do inastalacji samochodowej. Niech się sprzedawca martwi, jak coś padnie. Co do jakiegoś komputerka własnej konstrukcji, jak w poście #12, potrafię zrozumieć obawy konstruktora, ale tu ? :cry:
  • Poziom 43  
    aryziomex napisał:
    Posiadam konwerter z 12V na 5V ale przy takim falowaniu napięciem ten konwerter potrafi przestać działać (szybko się popsuje).
    To kup lepszy, wykonanie konwertera DC/DC który pracuje poprawnie w zakresie napięć dostępnych w samochodzie nie jest trudne, jeśli jednemu producentowi nie wyszło, to nie znaczy że inni będą mieli problemy.
  • Poziom 9  
    Nie chodzi o kupno lepszego droższego, tylko o wykorzystanie tego który jest.
    Nie wiem czy to będzie dobre ale mam nadzieję że tak, zrobię układ na bazie "stabilizatora 12V" (L7812CV) oraz dwóch kondensatorów 220pF, jeden na wejściu a drugi na wyjściu, w taki sposób powinienem sobie poradzić z "falującym" napięciem o ile takie wystąpi.
    Czy dobrze kombinuję ?
  • Poziom 43  
    aryziomex napisał:
    Nie chodzi o kupno lepszego droższego, tylko o wykorzystanie tego który jest.
    To masz problem bo nie zrobisz tego pierwszym lepszym 7812, musisz kupić "lepszy droższy" stabilizator LDO (albo zrobić - więcej elementów więcej robocizny)
    Co do 7812 to zadziała tak że wprowadzi 2,5V spadku napięcia, przenosząc wszystkie zakłócenia i zapady napięcia, stabilizator ten zaczyna działać powyżej 14,5V co w sprawnej instalacji samochodowej nie powinno się zdarzyć.
    A co do kondensatorów to przy stabilizatorze 7812 220pF to tyle co nic.
  • Poziom 37  
    jarek_lnx napisał:
    aryziomex napisał:
    Posiadam konwerter z 12V na 5V ale przy takim falowaniu napięciem ten konwerter potrafi przestać działać (szybko się popsuje).
    To kup lepszy, wykonanie konwertera DC/DC który pracuje poprawnie w zakresie napięć dostępnych w samochodzie nie jest trudne, jeśli jednemu producentowi nie wyszło, to nie znaczy że inni będą mieli problemy.


    dokładnie tak.

    aryziomex napisał:

    Posiadam konwerter z 12V na 5V ale przy takim falowaniu napięciem ten konwerter potrafi przestać działać (szybko się popsuje).


    A to mnie zdzwiłeś. Kupiony "po taniości" ?

    aryziomex napisał:
    Nie chodzi o kupno lepszego droższego, tylko o wykorzystanie tego który jest.

    Po cholerę się dostosowywac do jakiegoś złomu i ponosić koszty? Dla komfortu, że "nie wyrzuciłem do kosza" ?
  • Poziom 9  
    Czyli coś takiego będzie w porządku ?
    LM2940CT-12 - Stabilizator napięcia LDO 12V 1A TO220

    Skoro moje poprzednie rozwiązanie jest do kitu :(

    Kolego Jacek, konwerter nie został kupiony po taniości, jest to oczywiście chiński produkt ale normalnie mam na niego gwarancję i wszystko, tylko miałem przypadek że u mnie działa wszystko jak należy a kolega posadził w bardzo krótkim czasie dwie sztuki takich samych konwerterów, dlatego zastanawiam się nad przyczyną i jedyne na co wpadłem to "niestabilny" prąd który idzie i może takowy konwerter nie wytrzymać, stąd moje zainteresowanie tym aby skonstruować coś niewielkiego aby wpiąć przez konwerterem co nie puści większego napięcia jak 12V na konwerter.
  • Poziom 37  
    aryziomex napisał:
    Czyli coś takiego będzie w porządku ?
    LM2940CT-12 - Stabilizator napięcia LDO 12V 1A TO220

    Skoro moje poprzednie rozwiązanie jest do kitu :(


    Dasz sobie powiedzieć, że NIE?
    LDO 12V "trochę" zadziała przy 13V, trudno powiedzieć czy przy tak małym przewyższeniu napięcia da oczekiwany efekt tłumienia zakłóceń, i na pewno go nie da przy 11.8 czy 12V

    Kolega już ci odpowiedział:
    Krzysztof Kamienski napisał:
    To nie ta droga Kolego. Zastosować należy przetwornicę uniwersalną o dopuszczalnym napieciu zasilania wejsciowego od np 7 do 15 VDC i 12 woltowym wyjściu, przy wydajności prądowej 5 A.. Tyle i tylko tyle, oraz Google do jej znalezienia.


    Dodano po 2 [minuty]:

    aryziomex napisał:
    Kolego Jacek, konwerter nie został kupiony po taniości, jest to oczywiście chiński produkt ale normalnie mam na niego gwarancję i wszystko, tylko miałem przypadek że u mnie działa wszystko jak należy a kolega posadził w bardzo krótkim czasie dwie sztuki takich samych konwerterów, dlatego zastanawiam się nad przyczyną i jedyne na co wpadłem to "niestabilny" prąd który idzie i może takowy konwerter nie wytrzymać, stąd moje zainteresowanie tym aby skonstruować coś niewielkiego aby wpiąć przez konwerterem co nie puści większego napięcia jak 12V na konwerter.


    A ten kolega jest dla Ciebie autorytetem z elektroniki? Diagnoza problemu jest czyim domysłem? A moze kolega "dawał w pałę"?
  • Poziom 9  
    Może zacznę od początku aby nakreślić sytuację
    Posiadam konwerter właśnie taki samochodowy (wspomniany na samym początku) z 12V na 5V potrzebuję takie 4 sztuki ponieważ jeden na jedne drzwi:
    Stabilizator w samochodzie

    Tutaj jest podpięty pod instalację w aucie którą można sterować potencjometrem i po sprawdzeniu miernikiem przed konwerterem max było 12V oraz min 8V w zależności od ustawienia
    Stabilizator w samochodzie

    Tak sobie wygląda to wszystko po założeniu gdzie jest możliwość regulacji natężeniem światła poprzez wspomniany wcześniej potencjometr
    Stabilizator w samochodzie

    U mnie to wszystko działa jak należy a jak wspomniałem wcześniej u kolegi padły już dwa konwertery, nie wiem czy jest to wada fabryczna i tak akurat pech chciał czy właśnie tutaj mój domysł z tym "falującym" V, że może jednak trochę wykraczać poza normę.

    Stąd moje pytania odnośnie jakiegoś prostego a zarazem taniego układu który jeśli będzie np 13V albo 14V to nie przepuści dalej na konwerter dopuki napięcie nie będzie niższe bądź równe 12V.
    Jeden z kolegów napisał
    jarek_lnx napisał:
    musisz kupić "lepszy droższy" stabilizator LDO
    stąd też poszukałem w necie i co znalazłem na szybkiego to właśnie to cudo
    aryziomex napisał:
    LM2940CT-12 - Stabilizator napięcia LDO 12V 1A TO220

    Piszecie że to będzie złe a będzie dobre tylko to cudo
    Krzysztof Kamienski napisał:
    przetwornicę uniwersalną o dopuszczalnym napieciu zasilania wejsciowego od np 7 do 15 VDC i 12 woltowym wyjściu

    Czyli ogólnie wychodzi na to że to co mam to mogę wyrzucić do kosza i kupić powyższe cudo aby spokojnie spać.
    Przynajmniej tak to zrozumiałem z waszych wypowiedzi.
    Ciężko rozumuję i dlatego proszę jak coś wytłumaczyć jak krowie na rowie :)
    Dziękuję za zrozumienie.
  • Poziom 43  
    Skoro musisz mieć w samochodzie regulację napięcia od 8 - 12V, to zastosuj przetwornicę typu buck/boost.
    Pisałem o tym kilka dni temu, przy okazji podobnego problemu. Poszukaj i poczytaj.
    Na Allegro są przetwornice buck/boost na układzie XL6009 i powinny spełnić Twoje oczekiwania. Opisywane są często jako step up-down.
  • Poziom 9  
    Freddy napisał:
    zastosuj przetwornicę typu buck/boost

    No właśnie z drugiej strony nie wiadomo co "Pan Chińczyk" włożył do środka tego pudełka które jest konwerterem i zalał aby było szczelne.
    Z tytułu tego iż nie lubię jak deska rozdzielcza wali mi po oczach w nocy to mam ściemnione tym właśnie potencjometrem a co za tym idzie zmieniam jasność wszystkich pasków które odbywa się całkiem płynnie
    Stabilizator w samochodzie
  • Poziom 43  
    aryziomex napisał:
    Z tytułu tego iż nie lubię jak deska rozdzielcza wali mi po oczach w nocy to mam ściemnione tym właśnie potencjometrem a co za tym idzie zmieniam jasność wszystkich pasków które odbywa się całkiem płynnie
    Do czasu :cry: . Bo oryginalny ,,ściemniacz" podświetlenia deski rozdzielczej samochodu jest obliczony na konkretny pobór prądu, a nie na dokładanie dodatkowych obciążen.
  • Poziom 39  
    aryziomex napisał:
    przed konwerterem max było 12V oraz min 8V w zależności od ustawienia

    Co zatem będziesz regulował/stabilizował stabilizatorem 12 V?

    Ale koledze tłumaczą dokoła, że takie rozwiązanie nie jest potrzebne. Po pierwsze czytam, że akurat element nie uszkadza się a po drugie dodatkowy element w łańcuchu zasilania i wreszcie po trzecie, że można (należy) to uzyskać przy pomocy jednego elementu pn przetwornica.
  • Poziom 9  
    mczapski napisał:
    Co zatem będziesz regulował/stabilizował stabilizatorem 12 V?

    Właśnie chcę uczynić to aby napięcie które jest wyższe jak 12V np. 13V-14V nie było puszczane dalej.
    Może być mniejsze od 12V ale nie większe