Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zepsuty moduł zasilający żarówki LED 230V

12 Sty 2018 09:48 2415 15
  • Poziom 7  
    Witam

    Prośba o wskazówki, jak sprawdzić krok po kroku, co jest uszkodzone w module zasilającym diody led w żarówce (żarówka LED gwint e27 zasilanie 230v, moc około 12W).
    Moduł załączam na zdjęciach. Po podłączeniu modułu do zasilania 230V ( i odłączonej płytce z diodami led) na 'wyjściu' tzn. przyłączu modułu do płytki z diodami led miernik pokazuje napięcie stałe ponad 300V.

    Ponieważ mam około 10 takich uszkodzonych żarówek, chciałbym podjąć się próby naprawy (naprawy modułu lub jego wymiany)

    Zepsuty moduł zasilający żarówki LED 230Vf1.jpg Download (34.74 kB)
    Zepsuty moduł zasilający żarówki LED 230Vf4.jpg Download (84.96 kB)
    Zepsuty moduł zasilający żarówki LED 230Vf6.jpg Download (37.65 kB)
  • Poziom 39  
    Jesteś pewien, że uszkodzony jest moduł a nie diody LED?
    Tam jest stabilizacja prądu LED a nie napięcia.
  • Poziom 7  
    Pewien nie jestem.

    Głównym argumentem za stwierdzeniem, że to uszkodzony moduł jest właśnie nieprawidłowe napięcie wyjściowe z modułu do płytki z ledami. Zakładam (być może się mylę), że do płytki z ledami ma trafić prąd stały o napięciu o rząd wielkości mniejszy od testowanej w płytce.
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    Tego typu driverów nie wolno włączać bez obciążenia na wyjściu! Te 300V to napięcie szczytowe sieci. Pokaż najpierw płytki z diodami to coś poradzimy. I jeszcze raz przestrzegam-nie włączaj tego bez obciążenia bo oberwać odłamkiem eksplodującego kondensatora to nic przyjemnego.
  • Poziom 7  
    Rozumiem, wieczorem dołączę dodatkowe zdjęcia.
  • Poziom 21  
    Napewno masz uszkodzony kondensator.(piersze zdjęcie pierwszy od lewej strony od dołu)
  • Poziom 30  
    To wiadomo, ale to nie powód nie działania lampy. Założę się, że jeden LED w szeregu jest uszkodzony. Zobaczymy zdjęcia.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    "to wiadomo" ? Jakoś nikt o tym koledze nie napisał. Zgodzę się że jedna dioda może być uszkodzona. Proponuje sprawdzić diody i wymienić uszkodzony kondensator( dwa pozostałe jeśli sa wypukłe to tez do wymiany)
  • Poziom 7  
    Tak jak pisałem, wieczorem dostarczę zdjęcia, natomiast od razu:

    1) prośba o info, jak miernikiem sprawdzić poszczególne diody (czy też inaczej, np. podać jakieś napięcie)?

    2) skąd wiecie, że kondensator jest uszkodzony (i czy też można to zweryfikować miernikiem) ?

    Ponieważ tych żarówek będzie z 10+ (cały komplet), więc może z 10 złych uda się złożyć 5 dobrych :)
  • Poziom 21  
    Piersze oznaki tego ze kondensator jest uszkodzony to to że jego górna część jest wypukła. Kondensator możesz zmierzyć miernikiem ale miernik musi mieć zakres na pomiar pojemności. Jeśli chcesz sprawdzić diody miernikiem to ustaw miernik na pomiar diody lub test ciągłości obwodu. Każdą diode mierzysz dwa razy. Gdy do bieguna dodatniego diody przyłożysz czerwony przewód miernika a do minusa czarny to powinneś miec odczyt na mierniku. Jeśli zamienisz biegunowość to nie powinno być odczytu. Wtedy dioda jest teoretycznie spawna. Jesli natomiast w każdym przypadku masz odczyt lub go nie masz to wtedy dioda jest uszkodzona.
  • Poziom 34  
    wemibo napisał:
    Pewien nie jestem.

    To się upewnij, sprawdź każdą po kolei.
    Sterownik, to stabilizator prądowy, tak długo będzie zwiększał napięcie, aż dojdzie do ustalonego prądu, albo do swoich możliwości i da napięcie maksymalne. Jeżeli nie masz obciążenia to sterownik daje max napięcie co z kolei może spowodować zgon elektrolita na wyjściu tej przetwornicy.
    Generalnie gdyby się okazało że to diody, warto odczytać oznaczenie scalaka w przetwornicy i ustalić który rezystor odpowiada za wartość podanego prądu na diody. Warto dobrać tak jego wartość by zmniejszyć prąd płynący o około 10%, światła będzie minimalnie mniej, a żywotność wyraźnie wzrośnie.
    Ale jak się okaże, że to diody to ich wymiana przez niedoświadczonego lutującego wcale nie musi być taka prosta ;)
  • Poziom 30  
    Nie każdą diodę da się sprawdzić miernikiem, ponieważ czasem w jednej obudowie mieści się kilka struktur połączonych szeregowo i napięcie probiercze miernika może być za niskie. Najpierw dokonaj oceny wizualnej-jeśli w strukturze widać czarną kropkę to taka dioda jest na 99% uszkodzona. Następnie pomiar multimetrem na zakresie do pomiaru diod: czerwony przewód do anody, czarny do katody. Jeśli dioda ma jedną strukturę wewnątrz to powinna się lekko zaświecić. Sprawdź to na kilku stukach. Jeśli nie zaświeci się żadna to jest duże prawdopodobieństwo, że mają po klika połączonych struktur. Wtedy możesz spróbować zaświecić je pojedynczo podłączając + zasilacza przez jakiś rezystor (1÷10kΩ) do anody, a - do katody. Zasilacz powinien mieć 12-15V, choć spotkałem diody,które zaczynały świecić dopiero powyżej 18V. Przy takich testach nie zamieniaj polaryzacji bowiem wysokie napięcie wsteczne może uszkodzić strukturę.
  • Poziom 7  
    Dołączam zdjęcia płytki z diodami góra/dół (jedna z diód uszkodzona przeze mnie) oraz modułu od spodu. Płytka z diodami jest zasilana podłączeniem na środku (te dwa luty)

    Zepsuty moduł zasilający żarówki LED 230VZepsuty moduł zasilający żarówki LED 230VZepsuty moduł zasilający żarówki LED 230VZepsuty moduł zasilający żarówki LED 230V
  • Poziom 30  
    Czwarta licząc zgodnie z ruchem wskazówek zegara (poczynając od godziny 12-tej) wygląda na uszkodzoną. Wylutowanie jej nie powinni nastręczać trudności, ale wylutowanie jej ze sprawnej płytki i wlutowanie na miejsce już nie jest takie proste. Potrzebna stacja hot air i trochę doświadczenia.
  • Poziom 41  
    Sprawdź też ten element w czarnej koszulce termokurczliwej czy nie ma przerwy
  • Poziom 43  
    Po pierwsze do wymiany spuchnięte kondensatory elektrolityczne.
    Driverem do LED jest układ BP9916 i on najpewniej został uszkodzony.
    To dość częste uszkodzenie, bo warunki chłodzenia są kiepskie.

    Układ do kupienia na ebay i Aliexpress.