Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alternator BOSCH w VW 70A,90A,120A,140A czym one się różnią?

tata1 12 Jan 2018 19:49 10428 12
  • #1
    tata1
    Level 20  
    Witam
    Pytanie dotyczy alternatorów Bosch montowanych w grupie VW - czym się różnią poszczególne modele ?
    Z wyglądu są identyczne, gdy się je rozmontuje to też są identyczne. Mocowania takie same, można je montować zamiennie - a różnica jest w max prądzie ładowania:

    028 903 028C - 70A
    028 903 028D - 90A
    028 903 028E - 120A
    06F 903 023J - 140A

    Myślałem że max prąd ładowania zależy od regulatora napięcia. Ale nie zależy, bo w 90A i 120A mam F00M145225, a w 70A mam F00M144128 i okazuje się że jest to zamienny model do tamtego. Podobnie w 140A mam F00M145296 i on też jest zamiennikiem do tamtych.

    Co w budowie tych alternatorów wpływa na max prąd ładowania?
  • Helpful post
    #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    grzegorzbuczylo
    Level 20  
    Czasami ilość diod w układzie prostowniczym i ilość wyprowadzeń uzwojenia. Dla potomnych jak by kto pytał to ja mam w Passacie b4 1,9tdi alternator 120A i założyłem akumulator VARTA AGM 92AH i jeżdżę już rok i nie ma problemu z doładowywaniem.
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Średnica i szerokość jarzma uzwojenia, a co za tym idzie grubości zastosowanego drutu, magneśnica(wirnik) wtedy tez będzie miała inną średnicę i długość. Z racji innej charakterystyki prądu magnesowania będziesz miał inne regulatory - prawdopodobnie w sensie częstotliwości kluczowania i dopuszczalnego prądu.
    grzegorzbuczylo wrote:
    nie ma problemu z doładowywaniem
    A czemu miały by być? W traktorach masz alternatory 55-75A i akumulatory 170Ah - też jakoś problemów nie ma. W swoim prywatnym wozidle mam akumulator 45Ah i alternator 120A i też gra bez awarii?
  • #6
    grzegorzbuczylo
    Level 20  
    No tak napisałem bo zawsze jest pytanie czy doładuje.
  • Helpful post
    #7
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    tata1 wrote:
    Z wyglądu są identyczne, gdy się je rozmontuje to też są identyczne


    NO to żeś popił ostro, kolego każdy ma inny wirnik im wyższy prąd to większy wirnik i co za tym idzie większy stojan.
    120 140 ma taki sam wirnik za to inne diody.



    Bravo spostrzegawczości zerowej.
  • #8
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Alternatory zwiększają prąd przez to że różnią się budową. Wykonane są jako 3-fazowe , 6-fazowe , 9-fazowe i 12-to fazowe i stąd większy prąd.
  • #9
    tata1
    Level 20  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    tata1 wrote:
    Z wyglądu są identyczne, gdy się je rozmontuje to też są identyczne


    NO to żeś popił ostro, kolego każdy ma inny wirnik im wyższy prąd to większy wirnik i co za tym idzie większy stojan.
    120 140 ma taki sam wirnik za to inne diody.



    Bravo spostrzegawczości zerowej.


    Nie zerowa spostrzegawczość, tylko gdy wymieniałem łożyska w którymś, to w danym czasie miałem rozebrany tylko jeden - stąd wydały mi się one jednakowe. Właśnie dlatego założyłem ten temat, bo ciekawy byłem czym u diabła się różnią, skoro z wyglądu są jednakowe. Mają identyczny układ diod, tylna plastikowa osłona pasuje fizycznie na każdy z tych modeli zamiennie.
    Drutu suwmiarką nie mierzyłem, jak również średnicy wirnika, czy całego alternatora, ale różnice muszą być niewielkie, bo na oko ich nie widać.
    Teraz właśnie biorę się za łożyska w tym 140A w Sharanie, a ze auto musi jeździć to wrzuciłem tam tymczasowo 90A i właśnie stąd ten temat, bo myślałem że 140 będzie wizualnie większa, a ta kur.... podobny.
  • Helpful post
    #10
    andrzej20001
    Level 43  
    Wiecej zwojow i inna ich srednica stad wieksza moc.
  • Helpful post
    #11
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Stanisław Chwalisz wrote:
    Alternatory zwiększają prąd przez to że różnią się budową. Wykonane są jako 3-fazowe , 6-fazowe , 9-fazowe i 12-to fazowe i stąd większy prąd.
    Nawet 20 czy 50-cio fazowe nie będą miały większego prądu znamionowego bez zwiększenia wymiarów rdzenia - cały czas wąskim gardłem jest wielkość strumienia wzbudzenia. A potem odprowadzanie ciepła od całości.
  • #12
    andrzej20001
    Level 43  
    Przez to są "wodniaczki" :)
  • #13
    tata1
    Level 20  
    Quote:
    Alternatory zwiększają prąd przez to że różnią się budową. Wykonane są jako 3-fazowe , 6-fazowe , 9-fazowe i 12-to fazowe i stąd większy prąd.
    Nawet 20 czy 50-cio fazowe nie będą miały większego prądu znamionowego bez zwiększenia wymiarów rdzenia - cały czas wąskim gardłem jest wielkość strumienia wzbudzenia. A potem odprowadzanie ciepła od całości.


    Tak, tak różnią się wielkością - układ diod mają identyczny

    Faktycznie jak się połozy je obok siebie, to widać jak 140A jest bardziej "napompowana" w stosunku do 90A. Szczególnie to widać gdy położy się je na kole pasowym i patrzy od strony plastikowej osłony diod. W 140A korpus odstaje od osłony bardziej niż w 90A.
    Zmylił mnie fakt iż mają te same osłony diod i fizycznie pasują zamiennie, oraz zmyliło mnie to że z grubsza są identyczne.
    Jednak forum jest po to by rozgryźć szczegóły - dzięki za pomoc.