Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

sonda lambda - czy contact cleaner może uszkodzić sondę lambda

techami 12 Sty 2018 20:09 1890 32
  • #1 12 Sty 2018 20:09
    techami
    Poziom 10  

    Witam, mam takie pytanie czy psiknięcie kostki 4pionwej sondy lambda za katalizatorem może ją uszkodzić ? Po takim zabiegu chwile pracuje ok a po kilku minutach napięcie spada do 0.001v ...

    0 29
  • #3 12 Sty 2018 20:39
    techami
    Poziom 10  

    Tylko, że wcześniej komputer pokazywał błąd katalizatora a nie sondy. Ale na jednym forum piszą, żeby przeczyścić kostki, Teraz na jakimś forum porshe wyczytałem, że ktoś to zrobił i lambda padła. Ma ktoś doświadczenie z tym lub wiedze na ten temat ?

    0
  • #4 12 Sty 2018 23:47
    autoas
    Poziom 42  

    Może wyczyść wtyczkę jakimś dobrym odtłuszczającym preparatem i wysusz....

    0
  • #5 13 Sty 2018 01:07
    mario 77
    Poziom 22  

    techami napisał:
    Ale na jednym forum piszą, żeby przeczyścić kostki, Teraz na jakimś forum porshe wyczytałem, że ktoś to zrobił i lambda padła.

    Wnioski z takich postów na forum musisz wyciągnąć sam. Odpinasz kostkę i sam wiesz czy potrzebuje czyszczenia czy nie. Czy jest możliwy problem z połączeniem czy nie. Czy są jakieś ślady (woda, rdza , "zielone" piny itd. ). Poprawa połączenia w złączu elektrycznym nie uszkodzi elementu to chyba oczywiste.

    0
  • #6 13 Sty 2018 09:28
    techami
    Poziom 10  

    No właśnie też nigdy bym nie pomyślał, że takie coś może się zrobić. Teoretycznie contact cleaner odparowuje w kilka sekund. Czy może pozostawił jakąś powłoke, która uniemożliwia dobry kontakt pinów ? Czym ewentualnie to wyczyścić jeszcze raz ? Czytałem że tam mogą być pozłacane styki itp czy jakaś reakcja zaszła z contac cleanerem ? A co jeśli ten cleaner przenikł do połączenia pinów z przewodem w kostce i osłabił połączenie ? Jest taka możliwość ? Ale to by było delikatniejsze niż części np komputera elektoniczne...

    0
  • #7 13 Sty 2018 11:12
    mario 77
    Poziom 22  

    Nie czytaj tyle , nie twórz teorii spiskowych tylko weź miernik i zweryfikujesz swoje wątpliwości.

    0
  • #8 13 Sty 2018 13:00
    techami
    Poziom 10  

    Zobacz ten artykuł. Przez ten zaczęły się moje wątpliwości.

    Program diagnostyczny pokazywał takie napięcie. Odnośnie mierzenia miernikiem to bym musiał igłami bo kostki szczelne z 2 stron. To jest sonda 4 pinowa więc mogę tylko sprawdzić na odłączonej oporność na przewodach od podgrzewania. Nie wiem jak sprawdzić sygnałowe.

    Może poprostu to jest padnięta sonda jak po chwili napięcie spada może przegrzewa się ?

    0
  • #9 13 Sty 2018 13:42
    mario 77
    Poziom 22  

    Masz jakiś program diagnostyczny to możesz sobie porównać to co pokazuje a co jest na mierniku. Pisałeś , że wcześniej pokazywał błąd katalizatora a teraz sondy więc zakładam , że rozmawiamy o sondzie za katem. Możesz jak najbardziej sprawdzić oporność grzałki ale poza tym sprawdzić czy jest zasilanie grzałki , czy jest sterowana , czy jest masa i jakie napięcie jest na przewodzie sygnałowym. Jak się wepniesz w przewody jeszcze przed kostką to będziesz wiedział czy winna jest sonda czy kostka. Nie wiem co to za auto ale możesz przyjąć , że napięcie na przewodzie sygnałowym powinno być 0.6-0.7V .

    techami napisał:
    Może poprostu to jest padnięta sonda

    Tak najprawdopodobniej będzie.

    0
  • #10 13 Sty 2018 14:23
    techami
    Poziom 10  

    No właśnie po wykasowaniu błędu katalizatora jeszcze nie pojawił się nowy.

    0
  • #11 13 Sty 2018 15:26
    sandamiano
    Poziom 28  

    techami napisał:
    komputer pokazywał błąd katalizatora a nie sondy

    I dobrze pokazał - druga sonda jest to sonda diagnostyczna i jej napięcie powinno być w miarę stałe około 0.6-0.7 volta a jeśli jest inne czy oscyluje jak pierwsza sonda diagnostyczna to katalizator stracił swoje właściwości oczyszczające i dlatego program pokazuje błąd katalizatora oczywiście w oparciu o napięcie tej drugiej sondy za katalizatorem bo to jest punkt odniesienia dla procesora w sterowniku silnika i taki błąd podaje do odczytania co to za auto i jaki silnik? Jakim programem to mierzysz?

    0
  • #12 13 Sty 2018 19:02
    techami
    Poziom 10  

    Jest to alfa z 2.0 JTS więc multiecuscan. Ale to napięcie spada do 0.001v w tym programie. Ten artykuł mi namieszał a później poszperałem na google i ktoś tam pisał o tym, że po przeczyszczeniu styków sonda do wymiany. Nie wydaje mi się to realne przecież sprzedają nowe sondy bez wtyczek żeby samemu podłączyć. A odnośnie tego czyszczenia to skłoniło mnie to, że na angielskim forum alfy ciągle piszą, że problemem są kostki połączeniowe ponieważ te od 2 kata są za blisko kolektora i się nagrzewają.
    Ta sonda na zimnym silniku wskazywała tak samo jak 2 na 2 katalizatorze coś około 0,45v dopiero po jakimś czasie napięcie spadło do 0.001v po zgaszeniu i ponownym zapaleniu znowu przez chwile działała dobrze. Dopiero po kilku zgaszeniach jak już silnik prawie się rozgrzał temp około 80c to pokazywała napięcia powyżej 1-1.5v po czym znowu spadło do 0.001v
    No nic pojeżdżę aż pokarze błędy to będę wiedział.

    0
  • #13 13 Sty 2018 19:07
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Z opisu to raczej nie konektor, a sama sonda się kończy. Sonda to element ceramiczny. Ma w jakiś tam sposób dołączone wyprowadzenia. Coś pewnie pękło. Jak jest zimna, to jest przejście, a jak się nagrzeje, to się traci. Stąd usterka pojawiająca się po kilku minutach pracy.

    0
  • #15 14 Sty 2018 08:02
    jurekk55
    Poziom 35  

    zjo napisał:


    Coraz więcej teorii już nie z sufitu a z komiksów.

    techami napisał:
    Ale na jednym forum piszą, żeby przeczyścić kostki,


    I dobrze, nie bierzesz pod uwagę czasu reakcji między powstaniem błędu , a zgłoszeniem go przez sterownik.
    Sprawdź stan styku, ciągłość przewodu do sterownika/na zwarcia, oraz zasilania sterownika.
    Wypnij wtyczkę sondy i podaj odczytaną wartość na przewodzie sygnałowym.

    0
  • #16 14 Sty 2018 08:29
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Z tym powietrzem referencyjnym przez przewody to opowieści z mchu i paproci. Filterek jest zaciśnięty pomiędzy "kapturkiem" z uszczelnieniem wyprowadzenia przewodów,a tuleją korpusu sondy. Zwróćcie uwagę, że kapturek jest zwykle zaciśnięty punktowo lub zaprasowany, nigdy przyspawany, właśnie po to, aby zapewnić atmosferę referencyjną. Tu przykładowy obrazek.
    sonda lambda - czy contact cleaner może uszkodzić sondę lambda

    0
  • #17 14 Sty 2018 10:39
    zjo
    Poziom 17  

    Trochę nie moja działka, ale przy okazji niedawnych problemów z sondą w moim aucie pogrzebałem w temacie... O dostarczaniu powietrza między izolacją a przewodem czytałem też gdzieś na stronach Boscha. Może trzeba by wziąć pod uwagę, że konstrukcje czujników mogą się różnić...
    Cytat:
    Warning
    From Mark McMackin, Chrysler Group Senior Specialist: “Don’t spray silicone or WD40 in the connector. Those two fluids will kill an O2 quicker than lighting. The sensor needs to breath oxygen (O2) and it does it through the wiring. Silicone will send a sensor’s output south so fast you won't know what hit you.”
    Źródło:
    https://www.allpar.com/eek/o2.html
    Cytat:
    Older style oxygen sensors actually have a small hole in the body shell so air can enter the sensor, but newer style O2 sensors "breathe" through their wire connectors and have no vent hole.
    Źródło:
    http://www.autotap.com/techlibrary/understanding_oxygen_sensors.asp

    1
  • #18 14 Sty 2018 11:09
    ociz
    Moderator Samochody

    W większości, jak nie wszystkich, sond cyrkonowych powietrze referencyjne idzie po przewodzie i to nie są żadne bajki.

    0
  • #19 14 Sty 2018 14:37
    techami
    Poziom 10  

    Dziś pokazał się check P0159 - Czujnik O2 (Bank 2 Czujnik 2) - powolna reakcja, czyli contact cleaner zniszczył sondę lub tą kostkę. Bo wcześniej był błąd katalizatora P0430. A po czyszczeniu P0159.
    Jakieś pomysły jak oczyścić tą kostkę po tym contact cleanerze ? Może jeszcze dało by się uratować tą sondę. Bo być może, że nowa lambda nie pomoże, ponieważ psikałem obie części kostki( tą podłączoną do instalacji samochodu też).

    0
  • #20 14 Sty 2018 15:53
    mario 77
    Poziom 22  

    techami napisał:
    Jakieś pomysły jak oczyścić tą kostkę po tym contact cleanerze ? Może jeszcze dało by się uratować tą sondę. Bo być może, że nowa lambda nie pomoże, ponieważ psikałem obie części kostki( tą podłączoną do instalacji samochodu też).

    Skończ już pisać te bzdury. Miałeś już napisane jak sprawdzić czy sonda jest sprawna czy nie. Jeśli chodzi o błąd katalizatora to musisz mieć pewność że druga sonda która monitoruje stan kata jest sprawna. A jeśli katalizator faktycznie stracił wydajność to nic się nie martw błąd powróci.

    0
  • #21 14 Sty 2018 15:56
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Opary kontaktu mogly zniszczyć logiczne myslenie.

    1
  • #22 14 Sty 2018 17:05
    techami
    Poziom 10  

    mario 77 napisał:
    77"]Skończ już pisać te bzdury. Miałeś już napisane jak sprawdzić czy sonda jest sprawna czy nie. Jeśli chodzi o błąd katalizatora to musisz mieć pewność że druga sonda która monitoruje stan kata jest sprawna. A jeśli katalizator faktycznie stracił wydajność to nic się nie martw błąd powróci.


    Rozumiesz co napisałem komputer pokazał błąd sondy P0159 wcześniej tego nie było (był błąd katalizatora P0430) więc ten contact cleaner zostawił jakiś nalot może. Na biegu jałowym napięcia sprawnej sondy wynoszą zaledwie 0.025-0.03v.
    Zobacz w tej książce piszą żeby nie używać contact cleanera i tutaj także ktoś popełnił błąd jak ja..

    Narazie jest -5C na dworzu wiec ciężko coś zrobić tylko w programie diagnostycznym sprawdzałem te napięcia.

    0
  • #23 14 Sty 2018 17:14
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Dajcie już spokój, nie wolno używać Wd-40 i preparatów np na przewody zapłonowe. Że o smarze miedzianym nie wspomnę, bo i tak zabezpieczone wtyczki widuję. Natomiast sam kontakt nie zaszkodzi, ma właściwości czyszczące, nie pozostawia warstwy nieprzewodzącej po odparowaniu.

    techami napisał:
    tylko w programie diagnostycznym sprawdzałem te napięcia.
    Więc nic nie wiesz, wystarczy uszkodzona wiązka lub zaśniedziały pin przy komputerze. Myślisz, że sonda ma swój czujnik napięcia? Napięcie mierzy sterownik, pokazuje takie jakie trafia do niego, nie koniecznie takie jakie jest na wyjściu z sondy.
    Czas kończyć tę jałową dyskusję i zabrać się za fizyczną naprawę auta.

    0
  • #24 14 Sty 2018 17:32
    767667
    Użytkownik usunął konto  
  • #25 14 Sty 2018 18:54
    rafcio_21
    Poziom 28  

    techami napisał:
    mario 77 napisał:
    77"]Skończ już pisać te bzdury. Miałeś już napisane jak sprawdzić czy sonda jest sprawna czy nie. Jeśli chodzi o błąd katalizatora to musisz mieć pewność że druga sonda która monitoruje stan kata jest sprawna. A jeśli katalizator faktycznie stracił wydajność to nic się nie martw błąd powróci.


    Rozumiesz co napisałem komputer pokazał błąd sondy P0159 wcześniej tego nie było (był błąd katalizatora P0430) więc ten contact cleaner zostawił jakiś nalot może. Na biegu jałowym napięcia sprawnej sondy wynoszą zaledwie 0.025-0.03v.
    Zobacz w tej książce piszą żeby nie używać contact cleanera i tutaj także ktoś popełnił błąd jak ja..

    Narazie jest -5C na dworzu wiec ciężko coś zrobić tylko w programie diagnostycznym sprawdzałem te napięcia.


    Najlepiej zmierz sondę woltomierzem to że komputer pokazuje takie napięcia nie znaczy ze sonda uszkodzona skoro masz polem z kostką jak miernik pokaże to samo napięcie wtedy będziesz miał pewność . Najlepiej zmierz przed kostką i za kostką to odrazu będziesz wiedział czy z tą kostką jest wszystko ok.

    0
  • #26 14 Sty 2018 19:00
    techami
    Poziom 10  

    Jeszcze raz napiszę bo wydaje mi się, że nie czytacie wszystkiego. Program diagnostyczny pokazuje przez jakiś czas dobre napięcie na sondzie takie samo jak na 2 (4sondy 2przed 2 za katami) ale po pewnym czasie napięcie spada właśnie do 0.001v. Po wyłączeniu na 5min i ponownym włączeniu znowu działa trochę. Jak by nie było styku to odrazu by nie było napięcia. Wcześniej przed rozłączeniem tej kostki od sondy nie było tego problemu. Też mi ciężko uwierzyć, że psiknięcie pinów mogło takie coś spowodować no chyba, że pekł przewód przy rozłączaniu. Ale ruszanie przewodami i dociskanie kostki nic nie zmieniało tylko wyłączenie na 2-5min.
    Być może jest to tylko zbieg okoliczności i wcześniej padająca sonda wskazywała źle przez co ecu wyświetlał błąd katalizatora. Ale wątpie w to...
    Jak sprawdzić na sondzie przewód sygnałowy żeby czegoś więcej nie uszkodzić(sonda Bosch 0 258 006 193). Czy tylko przez wkłucie sie w przewody na pracującym silniku ?

    0
  • #27 14 Sty 2018 19:22
    rafcio_21
    Poziom 28  

    techami napisał:
    Jeszcze raz napiszę bo wydaje mi się, że nie czytacie wszystkiego. Program diagnostyczny pokazuje przez jakiś czas dobre napięcie na sondzie takie samo jak na 2 (4sondy 2przed 2 za katami) ale po pewnym czasie napięcie spada właśnie do 0.001v. Po wyłączeniu na 5min i ponownym włączeniu znowu działa trochę. Jak by nie było styku to odrazu by nie było napięcia. Wcześniej przed rozłączeniem tej kostki od sondy nie było tego problemu. Też mi ciężko uwierzyć, że psiknięcie pinów mogło takie coś spowodować no chyba, że pekł przewód przy rozłączaniu. Ale ruszanie przewodami i dociskanie kostki nic nie zmieniało tylko wyłączenie na 2-5min.
    Być może jest to tylko zbieg okoliczności i wcześniej padająca sonda wskazywała źle przez co ecu wyświetlał błąd katalizatora. Ale wątpie w to...
    Jak sprawdzić na sondzie przewód sygnałowy żeby czegoś więcej nie uszkodzić(sonda Bosch 0 258 006 193). Czy tylko przez wkucie sie w przewody na pracującym silniku ?


    No i dlatego koledze napisałem żebyś zrobił pomiary przed kostką i za i wtedy będziesz wiedział czy temu wszystkiemu jest winna samym podłączeniem się do komputera samochodu nie naprawisz , jak nie będzie to winna kostka może być też winny przewód między sondą a sterownikiem często przewody na zgięciach mają popękane izolacje dostaje się woda i przewód robi się czarny a co za tym idzie traci swoje właściwości i nie przewodzi tak jak powinien .

    0
  • #28 14 Sty 2018 20:05
    zjo
    Poziom 17  

    Wziąłbym pod uwagę dość prawdopodobną możliwość, że zastosowany płyn sam może zawierać składniki, które skutecznie zamknęły światło przewodu wymagane do dostarczania powietrza referencyjnego, lub posłużył za nośnik, który rozpuszczone osady i brud z okolic złącza przetransportował w to miejsce, po czym zgodnie z przeznaczeniem odparował... Niezależnie od tego co spowodowało problem, faktycznie miarodajną diagnozę o stanie czujnika można będzie postawić po zmierzeniu napięcia na przewodzie sygnałowym i oporu grzałki.

    0
  • #29 14 Sty 2018 20:09
    767667
    Użytkownik usunął konto  
  • #30 14 Sty 2018 20:12
    zjo
    Poziom 17  

    mn997 napisał:
    zjo napisał:
    Wziąłbym pod uwagę dość prawdopodobną możliwość, że zastosowany płyn sam może zawierać składniki, które skutecznie zamknęły światło przewodu wymagane do dostarczania powietrza referencyjnego, lub posłużył za nośnik, który rozpuszczone osady i brud z okolic złącza przetransportował w to miejsce, po czym zgodnie z przeznaczeniem odparował...
    Co za pseudonaukowy bełkot ! Sondę diabli wzieli ! Pozdrawiam

    Czyli innymi słowy to samo co napisałem, ale bez "bełkotu". Dziękuję koledze za przetłumaczenie.

    0