Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Can am 800 xxc - Zerwany gwint korka spustowego.

bartek1080 13 Sty 2018 16:37 990 20
  • #1 13 Sty 2018 16:37
    bartek1080
    Poziom 5  

    Witam Was po raz pierwszy w tym roku:)
    Szukam porady na temat naprawy zerwanego gwintu, prawdopodobnie przez mechanika który przed kupnem zmieniał olej.
    Quada kupiłem w Październiku 2017 i ciągle zbierały mi się krople oleju na korku spustowym, w Service manual od Quada wyczytałem ze korek trzeba dokręcić z siłą 20 Nm. Kupiłem klucz dynamometryczny ustawiłem 18Nm i niestety nie kliknął a korek kręci się. Podejrzewam, że gwint był przeciągnięty.
    Zanim wykręcę śrubę i spuszczę olej, na którym nie przejechałem nawet 200 km ;( proszę o poradę
    Na tym filmiku jest pokazane jak to dokładnie wygląda

    Link


    Powiedzcie mi jak sądzicie, czy mogę zastosować sprężynkę HELICOLI czy muszę wstawić wkładkę do naprawy gwintu? Karter nie jest za gruby z tego co widać. Jak rozwiązać sprawę z opiłkami podczas wiercenia i gwintowania (na pewno jakieś zostaną w środku) i jak je wypłukać?

    0 20
  • #2 13 Sty 2018 17:27
    E8600
    Poziom 35  

    Raczej tulejkę.

    Cała naprawa jest wątpliwa gdyż cienki karter co sam zauważyłeś.
    Jeśli nie musi być profesjonalnie to można spróbować na pakuły i pokost.

    Opiłki aluminium to nie tragedia (gorsze były by stalowe). Wszystkich i tak nie wypłuczesz. Filtr oleju chyba masz w tym quadzie? Wystarczy zmienić filtr po krótkim dystansie.

    Zapomniałem napisać - kwestia długości tulejki i grubości karteru. Po takiej naprawie już nie zlejesz do końca oleju przy kolejnej wymianie. Musiał byś skrócić tulejkę.

    0
  • #5 13 Sty 2018 19:16
    bartek1080
    Poziom 5  

    znalazłem tulejkę
    Link

    i teraz pytanko bo już sie pogubiłem M12-1.5-x-9mm oznacza
    gwint 12 w środku?
    1.5 - to skok gwuntu
    9- to długość

    0
  • #6 13 Sty 2018 19:30
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Ja bym tam Helicoila wstawił... Wymaga mniejszego rozwiercenia i oryginalny korek zostanie. Jak mniemam było tam M12x1,5. Tulejka na M12x1,5 będzie miała po zewnątrz M16. A tulejka z M12 po zewnątrz będzie miała w środku w porywach M8. Helicoil potrzebuje nie więcej niż 2mm na średnicy (głębokość naciętego gwintu pod sprężynę).

    0
  • #7 13 Sty 2018 22:20
    kamilo23
    Poziom 17  

    Teraz w większości robi się helicoli. Wytrzymałość równie dobra.

    0
  • #8 14 Sty 2018 10:49
    bartek1080
    Poziom 5  

    w necie znalazłem zdjęcie rozebranego karteru.

    Can am 800 xxc - Zerwany gwint korka spustowego.























    strzałką zaznaczyłem korek spustowy niestety słabo widoczny
    grubość karteru chyba nie jest taka mizerna?

    0
  • #9 14 Sty 2018 13:10
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Przewaga helicoila nad tulejką jest taka, że np. przy zerwanym gwincie M12x1,5 otwór jedynie wyrównuje się rozwiertakiem i bezpośrednio gwintuje pod sprężynę. Szansa wykonania niewspółosiowego gwintu czy też uszkodzenia odlewu jest znikoma. Do tulejowania trzeba najpierw ten otwór rozwiercić na Φ14mm, a następnie naciąć gwint M16x1,5 czyli taki, jak na zewnątrz tulejki. Ryzykownym etapem jest właśnie wiercenie z ręki tego otworu 14mm, gdyż ręczną, szczególnie lekką wiertarką wyjdzie on mniej lub bardziej trójkątny, oraz łatwo jest skosić wiertło. Na kolumnówce nie ma takiego problemu, ale raczej nie chcesz rozbierać silnika. Gdybym już musiał wstawić tulejkę, to rozwiercanie pod gwint wykonałbym ręcznymi rozwiertakami z pilotem. Co do Helicoila, kupowanie zestawu pod jedną dziurę jest bez sensu. Zorientuj się, czy jakiś warsztat w okolicy nie posiada takowego.

    0
  • #10 14 Sty 2018 13:47
    bartek1080
    Poziom 5  

    Art.B juz zakupiłem taki zestaw
    Can am 800 xxc - Zerwany gwint korka spustowego.

    i właśnie obawiam sie rozwiercania bo będe to robił wkrętarką, na szczęście mam na niej zamontowaną poziomnicę to jakoś powoli będę kombinować. Bo chyba muszę trochę rozwiercić żeby wkręcić sprężynę

    0
  • #11 14 Sty 2018 14:00
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Tu z wierceniem nie będzie większego problemu, bo wiertło ma średnicę praktycznie taką, jak zerwany gwint w bruzdach. Jest po to, aby usunąć pozostałości starego gwintu. Bez problemu zrobisz ręczną wiertarką na wolnych obrotach. Tylko po wkręceniu sprężynki spróbuj wyłamać końcówkę cienkimi szczypcami, żeby ją wyjąć na zewnątrz. Ja używam do tego chirurgicznych zacisków naczyniowych z zatrzaskiem :D , bo jak wybijesz ją tym wybijakiem, to będziesz silnik rozpoławiał, aby wyciągnąć drucik.

    0
  • #12 14 Sty 2018 14:12
    bartek1080
    Poziom 5  

    Zastanawiałem sie jak zrobić z tymi opiłkami po wierceniu, gwintowaniu chyba jakoś będę musiał płukać może ropą z 2 razy po litrze zaleje i wszystko co zostało wypłynie. Niby to tylko aluminium i filtr powinien wyłapać.

    a z tym wyłamaniem to dobry pomysł myślałem po prostu zamontować jakiś magnez neodymowy na śrubokręcie i nim wyłamać. ale z szczypcami dobry pomysł tylko czy włożę je prze gwint 12M

    a sprężynkę wstawić na klej ? mam takie coś jak LOCTITE 243

    0
  • #13 14 Sty 2018 14:28
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Wiertło jak i gwintownik smarujesz gęstym smarem stałym, do niego przykleją się opiłki. Wierć w poziomie, to nie wpadną do środka. Sprężynę wkręcasz na sucho bez żadnego kleju. Sama zatnie się w gwincie, jak się rozpręży. Końcówkę możesz próbować wyłamać szczypcami do pierścieni Segera. Wejdą w otwór. Wyłamujesz ruchem przód-tył. Te szczypce chirurgiczne są nawet podobne, mają tylko tą zaletę, że zapadka nie pozwala im się otworzyć.

    0
  • #15 14 Sty 2018 14:50
    Slawo16
    Poziom 5  

    Witam, wspomniany klej bym jednak zalecił bo sprężyna się lepiej trzyma to jest korek więc będzie odkręcany. Przy wierceniu warto użyć odkurzacza - odsysa opiłki jak przy betonie.

    0
  • #16 14 Sty 2018 15:05
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Slawo16 napisał:
    Witam, wspomniany klej bym jednak zalecił bo sprężyna się lepiej trzyma to jest korek więc będzie odkręcany. Przy wierceniu warto użyć odkurzacza - odsysa opiłki jak przy betonie.
    Pomysł z klejem jest poradą szkodliwą. Odkurzacz też niewiele pomoże, jeśli już, to sprężone powietrze przez odmę do silnika. Wydmucha opiłki, rozwiązanie stosowane przy naprawach gwintów w głowicach.

    0
  • #17 14 Sty 2018 15:57
    E8600
    Poziom 35  

    bartek1080 napisał:
    w Service manual od Quada wyczytałem ze korek trzeba dokręcić z siłą 20 Nm. Kupiłem klucz dynamometryczny ustawiłem 18Nm

    Odpuścił bym sobie takie dokręcanie uniwersalnym kluczem dynamometrycznym. Takie klucze mają duże przekłamania w górnym i dolnym zakresie (ustawiłeś 18Nm a mogło być na śrubie drugie tyle). Takie rzeczy najlepiej dokręcać zwykłym krótkim kluczem z wyczuciem. Żeby nie ciekło należy wymienić podkładkę przy wymianie oleju.

    Osobiście nie ufam helicoil w miękkim aluminium. Klej przy tym rozwiązaniu własnie nie bardzo się nadaje bo może zakleić wewnętrzny gwint (przedostać się przez sprężynkę).

    Najmniej inwazyjną metodą było by dobrać od czegoś korek M13 (najlepiej z drobnym gwintem) i przegwintować otwór pod taki korek. Są nawet takie specjalne zestawy dla mechaników komplet kilku rozmiarów korków i gwintowniki.

    https://jason.com.pl/201-zestawy-naprawcze-korka-oleju
    https://www.proficentrum.pl/2113,zestaw-do-naprawy-gwintow-korka-oleju-m13-m15-m17asta.html

    0
  • #18 14 Sty 2018 17:06
    Slawo16
    Poziom 5  

    Art.B napisał:
    Slawo16 napisał:
    Witam, wspomniany klej bym jednak zalecił bo sprężyna się lepiej trzyma to jest korek więc będzie odkręcany. Przy wierceniu warto użyć odkurzacza - odsysa opiłki jak przy betonie.
    Pomysł z klejem jest poradą szkodliwą. Odkurzacz też niewiele pomoże, jeśli już, to sprężone powietrze przez odmę do silnika. Wydmucha opiłki, rozwiązanie stosowane przy naprawach gwintów w głowicach.
    Temat dyskusyjny, z mojego doświadczenia wynika, że leczenie gwintu w aluminium sprężynką jest metodą raczej jednorazową będzie odciskać bruzdę, my klejmy sprężynę jest stabilniejsza w bruździe - poza nią klej nie zwiąże i czyścimy przed wkręceniem. Istotnie lepsze są wklejane na stałe tulejki to metoda stara jak świat. Najlepiej było by rzeczywiście dopasować korek koniecznie z gwintem drobno-zwojnym, który radzi inny kolega. Sprężone powietrze i owszem może być, oby było suche i rozsądnie z Bar aby nie nabroić w uszczelnieniach nie wspomnę o rozebraniu i uszczelnieniu odmy. Ale jeśli kanał odma jest zamykana przez wał jak w silnikach BMW r to może być trochę problemu. Jest jeszcze system nito -śrób a bardziej nakrętek blokowanych praską - niezła i szybka ale potrzeba narzędzia. Zastanowić się można nad zwykłą taśma teflonową na uszkodzonym gwincie - znika temat naprężeń zrywających bruzdę przy napięciu śruby - korka, wytwarzających tarcie potrzebne do mocowania. Mało estetyczne, ale tanie i proste.

    0
  • #19 14 Sty 2018 18:11
    bartek1080
    Poziom 5  

    [quote="E8600"]

    bartek1080 napisał:
    w Service manual od Quada wyczytałem ze korek trzeba dokręcić z siłą 20 Nm. Kupiłem klucz dynamometryczny ustawiłem 18Nm

    poprzedni mechanik też mi sie wydaje że odpuścił sobie klucz i teraz ja się musze mordować z tym tematem.

    na początku myślałem o wstawieniu tulejki lecz nie wiem czy uda się rozwiercić karter do odpowiedniego rozmiaru bez wyjmowania silnika żeby było równo.

    0
  • #21 27 Sty 2018 15:15
    bartek1080
    Poziom 5  

    ok już jestem po zabiegu
    jednak zamontowałem tulejkę ponieważ nie trzeba było wiercić dużego otworu wkręciła się w ten sam gwint który był przygotowany pod sprężynkę
    Link
    i mogę się pochwalić, że powyższa tulejka sprawdziła się.
    Niestety ciężko jest wywiercić dziurę w karterze aluminiowym. Wiertło było na tyle ostre, że od razu wżynało się w karter, i kosiło wiertarkę, ale jakoś małymi krokami udało się. Później zostało zrobić gwint, tulejką wkleiłem na klej cx-80 rc42 i dokręciłem 25Nm. Po trzech dniach mogę śmiało powiedzieć, że wszystko działa ok olej nie przecieka ani się nie poci spod korka.

    0