Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Vaillant Ecotec - temperatura powrotu o co chodzi?

14 Sty 2018 12:40 2358 32
  • Poziom 12  
    Witam. Posiadam piec Ecotec plus vc pl 206/5-5 R2. Prosta instalacja grzejnikowa z czujnikiem temp. zewnętrznym i sterownikiem calormatic 470.

    Piec włącza się co 10-15 min. na może 5 min. Zastanawia mnie ten tryb pracy i zacząłem wnikać we wskazania zasilania i powrotu. Zadana temperatura C.O. to 58 stopni. Piec chodzi dotąd aż temp. powrotu osiągnie 58 st. utrzymując niewielką różnicę na zasilaniu około +5, +6 stopni. Ale! Dotykając ręką rur wychodzących z pieca zasilanie faktycznie ma 60 stopni, ale powrót wcale nie ma 55 stopni. Jest letni bądź ciepły ma może ze 30-35 stopni.

    Czy to jest normalne działanie pieca i wskazania temp. powrotu?
    Otworzyłem piec i widać, że te czujniki temp. są blisko siebie przy wyjściu z komory spalania i tam faktycznie obie rury mają podobną temperaturę. Czemu ta rura powrotu jest taka gorąca przy komorze a za piecem letnia?
    Nie znam się na piecach ale trochę to dla mnie nie logiczne. Na zdjęciu wskazałem też rurkę, która jakby łączy zasilanie z powrotem i wydaje mi się, że tamtędy wraca część podgrzanej wody zamiast w całości iść na grzejniki. A piec zaraz się wyłącza bo rura powrotu wewnątrz pieca osiągnęła zadaną temp.
    Czy jest na forum jakiś specjalista co to wytłumaczy? A może coś się popsuło, lecz z tego co pamiętam zawsze tak dziwnie to pracowało.
  • Poziom 34  
    Zadana temperatura C.O. oznacza temperaturę ZASILANIA a nie powrotu. Przy zadanej temperaturze powrotu 50 stopni zasilanie miałoby normalnie ponad 75 stopni, a więc grzejniki byłby bardzo gorące (parzące).
  • Poziom 12  
    U mnie jest jak napisałem. Przynajmniej tak podają wskazania funkcjach diagnostycznych. Temperatura zasilania jest o około 5 stopni wyższa od powrotu. A kiedy temp. powrotu osiągnie zadaną, piec się wyłącza. Czyli jeśli zadana jest 58, to piec wyłącza się kiedy zasilanie podciągnie do 63 stopni.
  • Poziom 32  
    Jak długo wisi kocioł? Czy jest to nowa czy stara instalacja? Kiedy był robiony przegląd kotła z czyszczeniem filtra na powrocie z CO?

    Z tego co opisujesz to rzeczywiście może wracać gorąca woda zaworem by-pasowym. Zawór ten ma za zadanie otwierać się jak zamknięte głowice termostatyczne w grzejnikach będą ograniczały przepływ wody tak by pompa nie pracowała "na sucho". Podobnie się dzieje jak mamy mocno zabrudzony filtr. Możesz go spróbować samemu wyczyścić. Należy zamknąć zawory przed i za filtrem, tak by nie trzeba było spuszczać całej wody z kotła i instalacji CO.
  • Poziom 12  
    Piec chodzi 4 sezon. Może faktycznie serwis by się przydał. A w którym miejscu jest ten filtr?
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    Serwis i to jak najszybciej :idea:
    Nie chodzi mi tylko o sam filtr na CO ale najważniejsze to zabrudzona komora spalania.

    Filtr CO powinien być na rurze powrotnej z CO, czyli zacznij od pierwszej rurki z prawej strony kotła (to jest powrót z CO) i przesuwaj się w stronę od kotła. Tam powinieneś znaleźć filtr. Tylko tak jak pisałem przed i za filtrem (patrząc zgodnie z przepływem wody, czyli w kierunku kotła) powinny być zawory. Najważniejszy to ten przed filtrem, bo tego za filtrem może pełnić rolę zawór serwisowy pod kotłem.
    Odkręcasz korek z filtra i wylewa się woda z zanieczyszczeniami. W środku jest jeszcze sitko które należy wyjąć i oczyścić. Składasz w odwrotnej kolejności. Potem otwierasz po kolei zawory. Możliwe że trzeba będzie dopełnić wodę do układu CO. No i najlepiej odpowietrzyć kocioł programem P.00 (szczegóły w instrukcji kotła).

    Jak nie jesteś na siłach tego zrobić sam to lepiej wezwij serwisanta.
  • Poziom 12  
    Czy ten filtr jest na wyposażeniu kotła? Czy to dodatkowa rzecz jaką instalator powinien założyć na powrocie z instalacji? Bo ja nic takiego nie widzę.
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    On nie jest na wyposażeniu kotła. To jest część instalacji którą montował hydraulik. Zamontowana poza obrębem kotła.
    Możesz porobić zdjęcia - to będzie łatwiej pokazać.
    Ale lepiej umów się z serwisantem.
  • Poziom 12  
    Jasne, wezwę serwisanta, po 4 latach by wypadało. Niech wszystko poczyści.
    A faktycznie jest filtr, taki skośny, zaraz pod piecem. Nie jestem hydraulikiem i myślałem, że to jakiś zawór skośny czy coś takiego. Pod nim jest zawór zwykły. Przydał by się jeszcze jakiś zawór za filtrem, co by woda z pieca nie spływała. Jest jakiś zawór w piecu do zakręcenia?
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    Tak. Pod samym kotłem. Zaraz na wyjściu z "obudowy" kotła - taki mosiężny zakręcany (o kąt 90°) na duży płaski śrubokręt lub kluczyk imbusowy (sześciokątny). Z boku ma króciec do spuszczania wody z kotła (ale tego nie ruszamy!).
  • Poziom 20  
    A tak z ciekawości, proszę sprawdzić w D.017 na jaką regulację jest ustawione. 0- zasilanie, 1- powrót.
  • Poziom 12  
    Ustawione jest na 0-zasilanie. I to właśnie mnie dziwi, a on wyłączy się dopiero jak osiągnie zadaną temp. powrotu. Gdzieś na forach czytałem, że gość przełączył na 1-powrót i zaczeło działać prawidłowo. Pisał, że podobno błąd w oprogramowaniu, sprawdzę to.

    Kolego ls_77 wielkie dzięki miałeś rację z filtrem, był nie tyle brudny co zaje...y ;)
    Teraz piec nie wyłącza się po 5 minutach. Chodzi aż nagrzeje pomieszczenie. Mimo wszystko intryguje mnie ten jak, to nazwałeś bypas, on jednak przepuszcza część ciepła na powrót już w piecu. Wygląda to tak jakby robił to specjalnie aby nie było za dużej różnicy temperatur. Ale przecież idea kondensacji polega na dużej różnicy, a on utrzymuje tylko 5 stopni pomiędzy zasilaniem a powrotem.
    Intryguje mnie zawór, który nazywa się przelewowy (na rys. ma nr 14). Czy czasem nim nie reguluje się mieszanki powrotu i bypasu? U mnie jest chyba odkręcony na maxa. Zdjęcia w załączniku.
    Vaillant Ecotec - temperatura powrotu o co chodzi?Vaillant Ecotec - temperatura powrotu o co chodzi?
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Przelewowy ma 10 obrotów śruby i fabrycznie jest ustawiony w połowie. Jak jest odkręcony całkiem w lewo to tak jak piszesz, cała para idzie w gwizdek. W prawo się zwiększa ciśnienie.
  • Poziom 12  
    Chyba doszedłem do porządku. Oprócz zabrudzonego filtra kilka iglic w grzejnikach się pozawieszało w różnych pozycjach. Teraz wszystko śmiga jak należy. Tego zaworu przelewowego nie ruszam. Instalator mówi, że przy montażu nic nie ruszał więc jest ustawiony fabrycznie i radzi nie grzebać. Dzięki za pomoc, mam nadzieje, że temat może komuś się przyda.
    Wniosek taki, że zanim się zacznie grzebać w piecu najpierw trzeba sprawdzić instalacje wodną ;)
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    adikas
    Zastanów się poważnie nad czyszczeniem chemicznym Twojej instalacji grzewczej oraz zabezpieczeniem po czyszczeniu inhibitorem korozji.
    Jeśli to wykonasz będziesz miał spokój z zacinającyni się zaworami termostatycznymi i wymiennikiem. Jeśli tego nie zrobisz góra za trzy lata będzie problem z głównym wymiennikiem ciepła (spadki ciśnienia wyciek na wymienniku)
    W filtrze widzę sam magnetyt poczytaj proszę co to jest i jaki ma wpływ na system grzewczy.
    Zamiast zwykłego filtra siatkowego radziłbym zamontować filtr w wkładem magnetycznym np. Fernox TF-1
    Vaillant Ecotec - temperatura powrotu o co chodzi? Vaillant Ecotec - temperatura powrotu o co chodzi?

    Brak przeglądu przez 4 lata przykład
    Vaillant Ecotec - temperatura powrotu o co chodzi?
    Vaillant Ecotec - temperatura powrotu o co chodzi?
  • Poziom 12  
    W filtrze były resztki pokół a na nich prawdopodobnie osadziło się coś, czym buderus zabezpiecza od środka swoje nowe grzejniki. Jakieś czarne g... przypominające smar. Sama woda była czysta. sprawdzę filtr za jakiś czas. Dzięki za radę. Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Sprawa prosta masz uszkodzony zawór 3D (może sam napęd zaworu, może wkładka zaworu nie domyka, rzadko jest to skutek błędnego sterowania z płyty) nie do końca przełącza i w kotle powrót masz bardzo gorący bo już mocno podmieszany a przed kotłem masz rzeczywistą temperaturę powrotu z instalacji.
    Pozdro
  • Poziom 12  
    Całkiem możliwe. Latem będzie porządny serwis to się sprawdzi ten zawór, bo nadal jednak bypas przepuszcza. Trochę mniej ale jednak.
  • Poziom 18  
    Bypas jest obowiązkowy aby zagwarantować minimalny obieg wody w wymienniku głównym (niweluje gradienty temperatur w krytycznych obszarach wymiennika) ale w Twojej sytuacji masz sztuczny bypas w postaci uszkodzonego zaworu 3d więc ten oryginalny możesz zamknąć do czasu naprawy (taka śrubka na płaski śrubokręt), to troszkę pomoże układowi. Niewielką pomocą w transporcie ciepła do instalacji bedzie też odkryzowanie zaworów termostatycznych na grzejnikach, to zmniejszy opory instalacji i może kilka % przepływu więcej pójdzie na dom.
    Pozdo
  • Poziom 12  
    Przepływy w instalacji już sobie poregulowałem optymalnie, nie chcę już w tym więcej grzebać, bo trochę przy tym spędziłem. Pokręcę jeszcze trochę tym zaworem przelewowym, na moje oko trochę on dziwnie chodzi, jakby się tam coś zawieszało, haczyło.. Ponoć jest tam jakaś sprężynka, może ona się tam coś zawiesza?
  • Poziom 18  
    Jest tam sprężynka jak mówisz ale uwierz, że nie ona musi być problemem. Sworzeń popycha delikatny silnik krokowy sterowany sygnałem z płyty. Możesz po odprężeniu instalacji c.o. wyjąc całe ustrojstwo wyczyścić, posmarować sam silnik krokowy (z zewnątrz) oczyścić wnętrze zaworu i to może pomóc bardzo lub wcale,
    Na ogół kończy się to wymianą zaworu 3d.
    Życzę
    powodzenia
  • Poziom 12  
    Wierzę dzieki ;). A z ciekawości ile taki zawór może kosztować?
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Zaraz spojrzę do cennika, ok. 300 - 400 zł netto + 23% VAT zależnie od typu kotła. Kupisz taki w każdym serwisie fabrycznym, tyle tylko, że nie będziesz miał rocznej gwarancji. Nie namawiam ale sugerowałbym połączyć to z przeglądem kotła czyli trochę dołożyć. Niestety pamiętaj też, jeśli masz ubezpieczone mieszkanie dom to w razie potrzeby nie otrzymasz złotówki jeśli nie wykażesz dokumentem (fakturą) potwierdzającą coroczny przegląd urządzenia gazowego (tak mówi prawo budowlane, do którego ubezpieczyciele się odwołują, sam kilka razy wysyłałem kopie faktur do klientów, bo wyrzucili fakturę),
    Powodzenia
  • Poziom 4  
    Witam, dołączę do dyskusji.
    Co trzeba zabezpieczyć żeby przeczyścić zawór?
    Pewnie trzeba pozamykać dopływy i odpływy wodny na C.O. i C.W.U. i jakoś spuścić wodę tylko jak to zrobić?


    Ps. Czy ktoś ma jakiś schemat który obrazuje jak wyglądają przepływy przez zawór 3d w każdym ze stanów. Jakoś nie umiem sobie wyobrazić, że przez jego błędne działanie woda przez bypass trafia do powrotu...
    Czy za to nie odpowiada zawór przelewowy, który w sytuacji wzrostu ciśnienia puszcza wodę z zasilania na powrót ???

    Z góry dziękuję za pomoc.
  • Poziom 18  
    Ludzie opamiętajcie się, Wasze pytania to na ogół puste hasła a Wy nie mając pojęcia o czy piszecie i tak nie zrozumiecie odpowiedzi! Jakieś pytania jak działa zawór 3d, co odciąć, jak odciąć i jak to i tamto możliwe, itp. itd. Sprawiacie wrażenie jakbyście nigdy choćby zaworka do spłuczki nie wymieniali więc pchanie się w ciemno w kocioł gazowy, kondensacyjny jest delikatnie mówiąc dobrym sposobem aby go popsuć, czy wręcz zniszczyć! Dobrze jak takie beztroskie grzebanki skończą się tylko zniszczeniem kotła. Pytacie o pierdoły a nie macie pojęcia np. jak łatwo spalić kocioł po takich spuszczaniach wody! Pytania zadajecie baaardzo ogólnie i odpowiedzi na nie też Wam NIC nie dadzą. To co i jak należy zrobić jest bardzo proste i oczywiste dla ludzi z doświadczenie. Niestety trzeba mieć CIUT pojęcia o tym aby ostrożnie i ze zrozumieniem próbować coś zrobić i bardzo jest prawdopodobnym, że przegracie przez brak doświadczenia a tego żadne mądre pytanie i jeszcze mądrzejsza odpowiedź nie zastąpi.
    Pozdrawiam i życzę duuuużo szczęścia.
    Szczecin 62
  • Poziom 4  
    Szczecin62, wylewaj proszę swoje frustracje gdzie indziej. Po to jest forum żeby pytać. Jak Ci się nie podoba to nie czytaj.
  • Poziom 18  
    Kolego mare nawet nie wiesz jak błądzisz i o co pytasz. Poziom twego pytania gwarantuje, że żadna odpowiedź nie powiększy twej wiedzy o cokolwiek, więc do ciebie to nie dotrze ale może ktoś przypadkowo śledzący wyciągnie wnioski i skazi się refleksją.
    Raz jeszcze pozdrawiam.
    Szczecin 62
    P.S.
    Nieszczelność zaworu 3d może być skutkiem:
    -trwałego zużycia elementów zaworu
    - zabrudzenia trwałym osadem
    - zabrudzenia luźnym osadem
    - zwiększonymi oporami na osi zaworu
    - niedomaganiami napędu zaworu
    - poluzowaniem się napędu zaworu
    - niedomagania połączeń elektrycznych płyta główna-napęd
    - błąd sterowania silnika krokowego przez płytę główna
    - (nad/pod)ciśnienia dynamiczne wywołane innymi pompami w układzie pracującymi niezależnie.
    - (nad/pod)ciśnienia dynamiczne wywołane innymi pompami w układzie na skutek awarii elementów nimi sterującymi.
    - inne przyczyny, których nie miałem okazji poznać z autopsji
  • Poziom 4  
    Szczecin62, Zasada działania kotła nie jest mechaniką kwantową żeby tylko wybrani potrafili ją zrozumieć. Jest to w miarę prosty układ regulacji. Kto wie może poza wiedzą montażową zgłębianą przez lata nawet i Ty go rozumiesz.
    Zakończmy wiec na tym te nic nie wnoszące w temat wywody.

    Pytanie do pozostałych Użytkowników forum:
    Nigdzie nie mogę znaleźć schematu budowy kompozytowego zaworu 3D, stąd pytanie - czy jest możliwe, żeby uszkodzony zawór 3D (cześć sterowana przez silniczek na jego korpusie) powodował przedostawanie się wody z zasilania przez bypass na powrót, czy takie działanie możliwe jest jedynie za sprawą zaworu nazwanego w instrukcji Vaillant jako przelewowy (umiejscowiony w korpusie zaworu 3D)?
    Odpowiedź determinuje dalsze poszukiwania przyczyn problemu.

    Z góry dziękuję za pomoc.
  • Poziom 18  
    Widzisz mare tak się głupio składa, że mechanika kwantowa też nie jest mi obca ale my tu gadu gadu, a entropia rośnie (i nie próbuj tego zrozumieć), więc daruj sobie jałowe tekściki, bo nawet nie zauważyłeś, że mało grzecznie wtrąciłeś się do tematu 10 (słownie: dziesięć) miesięcy po jego zakończeniu i wszystko co potrafisz to ubliżać, no ale tak na marginesie i bez aluzji: pustak pozostanie pustakiem, niedouczony frustrat niedouczonym frustratem, a wystarczyłoby się po prostu uczyć a nie skakać po portalach z pustymi pytaniami.

    .
    Pozdrawiam obserwujących, wierzę, że cokolwiek zostało tu wyjaśnione i pomogło zrozumieć takie problemy z kotłem. Milknę w temacie.
    Szczecin
  • Poziom 4  
    Szczecin62, Słowa uznania za samoocenę i samokrytykę!