Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bosch Maxx WFO 2841 6kg - silnik nie kręci po wymianie szczotek.

ciapsko 14 Sty 2018 23:47 657 8
  • #1 14 Sty 2018 23:47
    ciapsko
    Poziom 2  

    Cześć wszystkim! :)

    Moja pralka to:
    Bosch Maxx WFO 2841 6kg
    453080229548016209
    E - Nr. WFO2841/08 FD 8308 701620

    Opis usterki:
    Przestał działać silnik. Po uruchomieniu programu pralka normalnie nabiera wody, następnie słychać, jak programator "pyka" (albo jakieś przekaźniki sterujące silnikiem), niestety silnik nie pracuje. Program sobie trwa, bo pralka zapewne myśli, że silnik obraca bębnem, ale on tego nie robi. Program dochodzi do samego końca (ten model ma zegar odliczający minuty do końca programu), po czym normalnie woda jest spuszczana, a pralka dumna, że wyprała, chociaż bęben nawet nie ruszył o 1cm.

    Pomyślałem, że skończyły się szczotki. Rozebrałem silnik i faktycznie szczotki były prawie całkowicie zużyte - zostały takie krótkie, kilkumilimetrowe ogryzki.
    Kupiłem odpowiednie szczotki w sklepie na Wolumenie w Warszawie i wymieniłem je. Jednak po tej pracy silnik nie wzbudza się w ogóle. Sprawdziłem, czy we wtyczce zapinanej do silnika jest napięcie i wszystko wygląda tam w porządku: podczas realizacji programu na dwóch blaszkach jest napięcie 230V. Ponadto sprawdziłem omomierzem, że jest połączenie pomiędzy nowymi szczotkami. Użyłem także preparatu KONTAKT do przeczyszczenia wszelkich styków. Szczotki przeszlifowałem na kształt starych, zużytych, aby dobrze przylegały do komutatora.

    W żadnym momencie nie wyskoczył żaden błąd (w tym również nie było błędu F21 związanego bodaj ze szczotkami komutatora). Mimo wszystko wszedłem w tryb serwisowy.
    Bosch Maxx WFO 2841 6kg - silnik nie kręci po wymianie szczotek.
    Wcisnąłem naraz przyciski "Spulen plus" oraz "Intensiv Waschen" i trzymając je obróciłem pokrętło programatora o jeden przeskok w lewo. Po chwili na wyświetlaczu pojawiły się trzy ósemki. (Poradę znalazłem tutaj na forum - było nieco kombinowania i modyfikacji.) Następnie ustawiłem pokrętło na "zero", czyli w moim niemieckim przypadku "Aus". Nic się nie zmieniło: silnik nadal nie kręci, chociaż pralka realizuje cały program.

    Serwisant pralkowy przez telefon oznajmił mi, że on więcej niż ja nie może wykonać i pozostaje mi ew. serwis Bosch (koszt ok. 160 złotych), gdzie pan fachowiec podpina stosowne urządzenie, które diagnozuje ew. problemy z elektroniką. Zasugerował także, iż naprawa najprawdopodobniej okaże się nieopłacalna (albo padł silnik, albo sterowanie elektroniczne). Nie bardzo chce mi się w to wierzyć i postanowiłem zapytać Was o zdanie. Dam jeszcze szansę tej pralce.
    1. Czy mogę jakoś we własnym zakresie sprawdzić bez pralki, czy silnik działa? (Nie jestem elektrykiem, ani elektronikiem. Umiem raczej te prostsze czynności. Akurat wymiana szczotek była dość banalna.)
    2. Nie znam się zbytnio na takich silnikach, ale czy podczas realizacji programu (wtedy, gdy bęben winien się kręcić raz w tę, raz w drugą stronę) na każdej szczotce winno pojawiać się napięcie? Próbowałem je zmierzyć, ale miernik milczał. Jeśli powinno tam być napięcie, to znaczy że prąd nie przepływa od wtyczki zapinanej na silnik do szczotek komutatora.

    Pozdrawiam i czekam na jakieś sugestie. Dziękuję z góry. :)

    0 8
  • Relpol
  • #2 15 Sty 2018 02:19
    RebellionArts
    Poziom 15  

    Jak występuje zasilanie na stykach to bardzo możliwe, że połączenie szczotki z gniazdem kostki może mieć przerwę, najlepiej to sprawdzić przejście między tymi punktami. Też jakie szczotki, takie same? W jakim stanie jest komutator? Jeżeli nic nie zdziałasz to Ci radzę taki myk: wymontuj silnik i idź z nim do działalności zajmującej się naprawą silników elektrycznych, jak będą mieli jak go PODŁĄCZYĆ (sterownik w ich posiadaniu do silników 230V) to Ci sprawdzą czy silnik w ogóle działa i wykryją ewentualne usterki - napewno taki manewr będzie tańszy niz serwis BOSCHa.

    0
  • Pomocny post
    #3 15 Sty 2018 09:35
    Lodxx
    Specjalista AGD

    Sprawdź dobrze silnik podłączając go poza pralką, wątpię w uszkodzenie elektroniki. Czy przy wymianie szczotek czyściłeś komutator? Co do sprawdzania silników na krótko, jest kilka tematów na forum. Pozdrawiam

    0
  • Relpol
  • #4 15 Sty 2018 12:02
    RebellionArts
    Poziom 15  

    Programator nie da info o błędzie bo nie ma czujnika wału obrotowego :D
    Przekaźnik działał aż do skończenia się szczotek, nie wypisumy pochopnie co nie działa bo może w zielonej obudowie ruszy. Napisał, że

    Cytat:
    Nie jestem elektrykiem, ani elektronikiem. Umiem raczej te prostsze czynności. Akurat wymiana szczotek była dość banalna

    Idź do zakładu ale jak polecał ktoś wyżej sam zrób prowizoryczny test silnika, choćby taki żeby w ogóle ruszył, wtedy będziemy mogli myśleć dalej.

    0
  • #5 15 Sty 2018 12:53
    Dawid Weiss
    Poziom 7  

    Sprawdź czy kable z powrotem podpiąłeś do szczotek i czy na pewno dolegają do komutatora. Mi w identycznym przypadku wypaliło ścieżkę w programatorze zaraz pod wtyczką.

    0
  • Pomocny post
    #6 15 Sty 2018 14:07
    maciejesiu
    Poziom 11  

    Wszyscy piszą sprawdź to czy tam to, prostą sprawą jest wejście w system serwisowy i będziesz wiedział czy silnik jest sprawny czy też nie. Paluch na start ,drugi na bugel-leicht przekręć programator w lewą stronę na 30 stopni i masz tryb serwisowy.
    Zobacz czy na programach masz rewersy i oczywiście wirowanie jeśli nie to sprawdź wtedy szczotki czy przylegają poprawnie do komutatora, a w najgorszym przypadku ingerencja w moduł i po sprawie.

    0
  • #7 16 Sty 2018 10:32
    ciapsko
    Poziom 2  

    Dziękuję za wskazówki. Sytuacja wygląda tak:

    Wymontowałem silnik i zaniosłem do specjalisty, który zajmuje się takowymi (naprawa, przewijanie, etc.). Pierwsze co zrobił, to zmierzył oporność między szczotkami. Obwód się zamykał. Druga sprawa zmierzył oporność uzwojenia stojana i tu stwierdził, że za mała (chyba dobrze usłyszałem), i że może być tam zwarcie (zwarcie kojarzyło mi się raczej z "za duża"). W dalszej kolejności podłączył prąd. Co ciekawe silnik wzbudził się, ale nietypowo: takimi krótkimi reakcjami ta praca się charakteryzowała. Tak jakby ktoś na sekundę podłączył prąd do silnika i odłączył, poczekał chwilę, aż obroty spadną nieco i znów podłączył prąd. I tak kilka razy z rzędu. Stwierdził, że obejrzy te szczotki, które wymieniłem. Ale nie mógł wyjąć szczotki z obudowy. (Ja to robiłem przy kompletnym demontażu silnika i plastikowej obudowy szczotki, bo nie wiedziałem, że można wymieniać je bez rozbierania silnika. Może coś za mocno skręciłem, a może po prostu "ten typ tak ma" i zahaczała przy próbie całkowitego wyjęcia z plastikowej obudowy.) Tutaj zakończyliśmy wizytę, bo pan chce rozebrać silnik i się mu przyjrzeć, a na to nie miałem czasu.

    Przyszło mi do głowy jeszcze coś: czy jest możliwe określenie, w których stykach wtyczki zasilającej silnik powinno być napięcie? To powinno się zmieniać pewnie w trakcie pracy pralki (różny kierunek pracy silnika, różne prędkości, etc.). Ja podczas pomiaru na wtyczce odnotowałem napięcie 230V na dwóch pierwszych stykach. I to się nie zmieniało w trakcie "pykania" programatora ("pyka" zapewne wtedy, gdy zmienia kierunek obrotu). A może te dwa styki zasilają tylko uzwojenie stojana silnika, a od jego "pracy właściwej" są pozostałe styki, w których nie było napięcia?

    Teraz jestem w kropce, bo jeśli okaże się, że silnik padł, wtedy kompletne przewinięcie = 250 PLN. Używka (w nie wiadomo jakim stanie) od 50 PLN. A bez sprawnego silnika ciężko mi będzie określić, czy "reszta pralki" działa poprawnie. Co sugerujecie? :)


    maciejesiu napisał:
    Wszyscy piszą sprawdź to czy tam to, prostą sprawą jest wejście w system serwisowy i będziesz wiedział czy silnik jest sprawny czy też nie. Paluch na start ,drugi na bugel-leicht przekręć programator w lewą stronę na 30 stopni i masz tryb serwisowy.
    Zobacz czy na programach masz rewersy i oczywiście wirowanie jeśli nie to sprawdź wtedy szczotki czy przylegają poprawnie do komutatora, a w najgorszym przypadku ingerencja w moduł i po sprawie.


    Szukałem na forum, ale nie znalazłem samej zabawy w trybie serwisowym. Umiem już (chyba) do niego wejść, ale nie znam żadnego manuala, który instruowałby o tym, co dalej. Jest coś takiego? Czy to jest ogólny manual do Boscha na przykład, czy też szczegółowy do każdego modelu pralki?

    0
  • #8 16 Sty 2018 11:06
    RebellionArts
    Poziom 15  

    Ewidentnie (z tego co napisałeś) widać, że jest przebicie przy zwiększaniu się obrotów silnika, rośnie wtedy prąd. Przewinięcie silnika to świetna sprawa dla elektryków romantyków, nie dla portfela, a używane silniki za 50 zł są....używane to i chyba sprawne. Może jest też tak, że coś na grzebałeś, uszkodziłeś uzwojenie, a uwielbiam posty typu: byłem tam i musieliby rozebrać silnik, ale nie miałem czasu, jak myślicie, znalazłby coś?

    Idź do gościa i niech go sprawdzi za dychę, może to usterka banalna i nie poniesiesz wysokich kosztów teraz nic Ci nie wywróżymy z info o oporności i przewodności oraz zwarciu na stojanie, silnik musi zostać sprawdzony od a do z...
    Poprawiłem TONI_2003

    0
  • #9 16 Sty 2018 11:57
    mrhari
    Moderator AGD i automatyka

    W tej pralce szczotki wymienia się bez rozbierania silnika. Przy odrobinie wprawy można je wymienić bez wyciągania silnika.
    Nie jest tu też potrzebny żaden program serwisowy czy inne cuda.
    Temat uważam za niespełniający warunki działu i zamykam.
    Autorowi radzę zdanie się na fachowca. To fajna pralka i szkoda jej.

    0