Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Piec nie włącza się gdy jest mróz

Tytus333 15 Sty 2018 20:39 552 12
  • #1 15 Sty 2018 20:39
    Tytus333
    Poziom 3  

    Witam. Mam piec Vella Compakt Nova Floryda.
    Problem jest taki, że zazwyczaj w mroźne dni, nie załącza się. Mruga kontrolka na czerwono. Po pewnym czasie, gdy się ?namyśli?, działa. Co do przeglądu, był robiony i specjalista polecany ze strony producenta powiedział, że jest ok. Gdy opisałem problem, odpowiedział ? może gołąb siedzi na kominie?.
    Nie mam pojęcia, co możew być przyczyną? Latem piec działa grzejąc wodę bezawaryjnie, jesienią kaloryfery także są ciepłe.

    0 12
  • #2 15 Sty 2018 20:47
    sanfran
    Poziom 36  

    Posłuchaj czy iskra przeskakuje podczas rozruchu.
    Miałem kiedyś problem z moim piecykiem i problemy stwarzał transformator iskrownika.
    A czy musisz go resetować czy sam próbuje startować?

    Przeczytałeś instrukcję? Tam jest taki rozdział co może być popsute.

    0
  • #3 15 Sty 2018 21:12
    Tytus333
    Poziom 3  

    Iskra się nie pojawia jak by był piec martwy mruga lampka i cisza otwierając ciepła wodę słychać jak coś klika w nim ale milczy. Po jakimś czasie sam postanawia się uruchomic i działa.

    0
  • #4 15 Sty 2018 22:51
    sanfran
    Poziom 36  

    Jeśli bez resetu to wszystko jest w porządku.
    Ściągnąłem sobie instrukcję do tego typu i na stronie 7 jest ten przypadek opisany.

    0
  • #5 16 Sty 2018 09:09
    Tytus333
    Poziom 3  

    Nie jest Ok bo piec się nie załącza. Na termostacie 21 stopni a w mieszkaniu 18.

    0
  • Pomocny post
    #6 16 Sty 2018 11:36
    BUCKS
    Poziom 31  

    sanfran napisał:
    Ściągnąłem sobie instrukcję do tego typu i na stronie 7 jest ten przypadek opisany.

    Tytus333 napisał:
    Nie jest Ok bo piec się nie załącza. Na termostacie 21 stopni a w mieszkaniu 18.

    Dostałeś od sanfran cenną wskazówkę, której nie wykorzystałeś.
    Z ciekawości też pobrałem instrukcję od Vela Compact po angielsku, bo tylko taką w pierwszej kolejności znalazłem.
    Na stronie 6 masz tabelkę opisującą co oznacza świecenie LED1 i LED2:
    Cytat:
    Flow water temperature alarm (>85°) FLASHING RED n/a

    Na stronie 8 masz opis dotyczący mrugającej czerwonej diody:
    Cytat:
    1.3.2. Shut-down due to overheating
    When central heating flow overheats, no. 1 LED (pic. 1) flashes (red). Should that happen, contact an authorized Service Centre or qualified
    personnel to carry out maintenance work


    Inaczej mówiąc mrugająca czerwona dioda oznacza, że woda w układzie c.o. przegrzewa się.
    Po przekroczeniu 85 stopni na kotle przechodzi on w tryb blokady i czeka, aż woda ostygnie.
    W tym czasie ogrzewanie nie działa, kocioł nie reaguje na termostat/regulator pokojowy, w efekcie mieszkanie wychładza się. Jak woda ostygnie to kocioł powraca do normalnej pracy, aż do chwili ponownego przekroczenia 85 stopni wody na kotle i kolejnej blokady.

    Napisz jaki metraż ma to mieszkanie, ile pokoi, budynek stary/nowy, ocieplony, czy na grzejnikach masz głowice termostatyczne, jeśli tak to jak są ustawione?
    Czy zanim kocioł zacznie mrugać na czerwono to grzejniki robią się bardzo gorące, że nie możesz ich dotknąć?

    Wg mojej wstępnej analizy Twój problem to efekt znacznie przewymiarowanego kotła w tym mieszkaniu, który ma min. 10,8kW.
    Głównym winowajcą określiłbym tego kto projektował i budował instalację c.o. w tym mieszkaniu.
    Teraz kluczowe jest pytanie, czy mieszkanie jest Twoje, czy wynajmujesz od prywaciarza, bo w tym drugim przypadku to w zasadzie pozostaje Tobie wynająć nowe ale tym razem "ciepłe" mieszkanie.

    0
  • #7 16 Sty 2018 11:56
    Tytus333
    Poziom 3  

    Trzeba sprawdzić tyle ze dioda miga na zielono :)

    0
  • #8 16 Sty 2018 12:17
    BUCKS
    Poziom 31  

    Tytus333 napisał:
    Trzeba sprawdzić tyle ze dioda miga na zielono :)

    hmm, a w pierwszym poście napisałeś:
    Tytus333 napisał:
    Problem jest taki, że zazwyczaj w mroźne dni, nie załącza się. Mruga kontrolka na czerwono.

    Tak, czy siak RTFM.
    Bo ja jako amator choć na oczy nie widziałem Twojego kotła to po rzuceniu okiem w instrukcję wiem, że migająca zielona dioda oznacza problem z zaworem gazowym. Wg instrukcji należy sprawdzić połączenie elektryczne zaworu z płytą główną, a jeśli szwankuje zawór gazowy to go trzeba wymienić.
    Generalnie potrzebujesz serwisanta ale innego niż ten od gołębia i tyle w temacie, bo samodzielnie nie masz tam co szukać.

    0
  • #9 16 Sty 2018 13:38
    Tytus333
    Poziom 3  

    Tylko skąd serwisanta jak w Poznaniu jest człowiek gołąb albo człowiek „ wybrany abonent nie istnieje ...”
    Polecacie kogoś ?

    Dodano po 1 [godziny] 4 [minuty]:

    Piec obsługuje moja mama chyba faktycznie za”duża „ moc szła na kaloryfery skręciła pokrętłem na polowe i piec działa :) zobaczymy jak długo. Co do migania diod to ona sama się pogubiła bardzo dziękuje wszystkim za pomoc :)

    0
  • #10 16 Sty 2018 14:53
    BUCKS
    Poziom 31  

    Tytus333 napisał:
    Piec obsługuje moja mama chyba faktycznie za”duża „ moc szła na kaloryfery skręciła pokrętłem na polowe i piec działa :) zobaczymy jak długo. Co do migania diod to ona sama się pogubiła bardzo dziękuje wszystkim za pomoc :)

    Pokrętłem regulujesz temperaturę wody w instalacji między 35-78 stopni.
    Ustawienie pokrętła na połowę wg instrukcji to odpowiednik ok. 55 stopni.

    Pamiętaj, że kocioł włącza grzanie jeśli dostanie sygnał od termostatu "grzanie START" i powinien grzać tak długo dopóki termostat nie da sygnału "grzanie STOP".
    Ale kocioł może wyłączyć się wcześniej jeśli woda na kotle osiągnie zadaną temperaturę, co przy kotle przewymiarowanym jest niechcianym standardem i wpływa na niedogrzewanie mieszkania i wzrost zużycia gazu.
    Wcześniej jeśli Twoja mama ustawiła np. maksa, czyli 78 stopni to kocioł mógł się przegrzać i osiągnąć realnie ponad 85 stopni co skutkowało mrugającą czerwoną diodą.
    Teraz po skręceniu pokrętła do ok. 55 stopni to kocioł przestanie grzać jeśli woda na kotle osiągnie 55 stopni, nawet jeśli termostat ciągle będzie dawał sygnał grzania. Więc kocioł może często włączać się i wyłączać w trakcie trwania jednego cyklu termostatu i efekt niedogrzania mieszkania w mrozy pozostanie ale tym razem nie będzie czerwonej diody.

    Póki co mamy słabe mrozy, więc przy większych mrozach będzie jeszcze gorzej.
    Generalnie przy przewymiarowanym kotle i problemach z dogrzewaniem mieszkania to najprostszym rozwiązaniem jest przewymiarowanie grzejników.
    Większa moc grzejnika oznacza zwiększenie jego wymiarów przez długość i/lub grubość.
    Większe grzejniki mogą też wiązać się z koniecznością zwiększenia średnic rurek jeśli obecne okazałyby się za małe.
    W zależności od skali niedogrzewania mieszkania to dajesz grzejnik o mocy większej o 50% albo nawet o 100%.

    Finalnie jak stary kocioł padnie to należy założyć nowy, kondensacyjny o możliwie jak najmniejszej mocy minimalnej.
    Np. Termet Silver 20kW jako kocioł dwu funkcyjny oferuje min. 3,0kW wg katalogu, a realnie wychodzi ok. 3,5kW, więc będzie to zdecydowanie lepiej niż obecne 10,8kW.
    Z racji, że kotły kondensacyjne lubią niskie temperatury wody grzewczej to mocniejsze (większe) grzejniki będą zaletą.

    Ostatnio, w innym wątku jeden z kolegów polecił do mieszkania Immergas Victrix 12 X TT, który ma min. 1,9kW co jest wg mojej wiedzy najniższą dostępną mocą dla kotła gazowego przy jednoczesnym zachowaniu w miarę atrakcyjnej ceny za kocioł. Tylko jest to kocioł 1 funkcyjny, więc trzeba by doliczyć koszt zbiornika c.w.u. do tego kotła gazowego albo skorzystać z elektrycznego bojlera c.w.u.

    0
  • #11 16 Sty 2018 15:17
    sanfran
    Poziom 36  

    BUCKS napisał:
    Pamiętaj, że kocioł włącza grzanie jeśli dostanie sygnał od termostatu "grzanie START" i powinien grzać tak długo dopóki termostat nie da sygnału "grzanie STOP".
    Ale kocioł może wyłączyć się wcześniej jeśli woda na kotle osiągnie zadaną temperaturę, co przy kotle przewymiarowanym jest niechcianym standardem i wpływa na niedogrzewanie mieszkania i wzrost zużycia gazu.

    A czy kocioł wtedy nie powinien wyłączyć gazu i utrzymywać cyrkulację do momentu ochłodzenia wody w obiegu?

    0
  • #12 16 Sty 2018 16:58
    BUCKS
    Poziom 31  

    sanfran napisał:
    A czy kocioł wtedy nie powinien wyłączyć gazu i utrzymywać cyrkulację do momentu ochłodzenia wody w obiegu?

    Nie rozumiem do końca Twojego pytania ale domyślam się, że wyłączanie gazu po wyłączeniu palnika ma być Twoim kontrargumentem na kwestię większego zużycia gazu, a cyrkulacja jest kontrargumentem na niedogrzewanie mieszkania.

    Weź pod uwagę, że jeśli teraz w mieszkaniu masz 18 stopni i chcesz podgrzać do 21 to wymaga to czasu, którego nie masz, bo przewymiarowany kocioł szybciej podgrzewa wodę niż to wynika z realnych potrzeb i w końcu wyłącza się. Dopuszczenie do wystygnięcia wody w instalacji powoduje, że kocioł musi ponownie podgrzać wodę, aby grzejnik zaczął grzał efektywnie, co jest niepotrzebną stratą energii. Nowe kotły przed odpaleniem palnika mają tzw. przedmuch palnika co też oznacza zbędna stratę gazu.
    Prawidłowo to kocioł powinien możliwie szybko podgrzać wodę do zadanej temperatury, a potem obniżyć moc na tyle, aby tylko utrzymywać tę temperaturę do czasu, aż termostat wyłączy grzanie.

    Przy kotle przewymiarowanym, gdzie temperatura na kotle np. rośnie o 1 stopień co 30 sekund to nie masz szans, aby kocioł grzał dłuższą chwilę ze stałą temperaturą, bo szybciej osiągnie maksymalną, zadaną temperaturę.
    Jeśli Twoje grzejniki przy danym mrozie będą wymagały stałej temperatury zasilania np. 55 stopni to Ty z przewymiarowanym kotłem możesz być zmuszonym grzać do 70 i więcej stopni. A że przyrost temperatury na kotle jest za szybki to w końcu kocioł musi wyłączyć się co oznacza przerwę w dostawie ciepła, mimo, że Ty akurat cały czas potrzebujesz ciągłych dostaw tego ciepła.

    0
  • #13 02 Kwi 2018 13:05
    Tytus333
    Poziom 3  

    Wymieniony dostał czujnik ciśnienia i po sprawie.
    Bez wymiany mieszkanka grzejników pieca oraz instalacji gazowej . A także czytania instrukcji po Angielsku bo polska może mniej wnosić

    0