Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie akumulatora 6V 12Ah

15 Sty 2018 22:08 4548 8
  • Poziom 9  
    Witam. Czy da się naładować aku żelowego 6V 12Ah ładowarką 5.7V 800mA lub 7V 800mA? Jeśli tak, to która będzie lepsza? Czy jest to bezpieczne dla baterii? Pytam, gdyż takie ładowarki akurat mam w domu.
    Na baterii są następujące dane:
    Żelowy akumulator wielokrotnego ładowania
    Charakterystyka napięć ładowania:
    Praca cykliczna 7.20V - 7.50V
    Tryb czuwania 6,75V - 6.90V
    Maksymalny prąd ładowania 3.6A
  • Poziom 39  
    Najbardziej zbliżona jest ładowarka 7V jednak dobrze by było jak byś ładował jakimś zasilaczem 7,4V.
  • Poziom 16  
    Po prostu ładowarką 7V nie naładujesz tego akumulatora do pełna i tyle.
  • Poziom 9  
    Z tego co mi wiadomo akumulatorow sie nie laduje do pelna tylko najlepiej 80% zeby przedłużyc jego żywotność. Więc zasilacz 7V jest za słaby a bałem się że może być za mocny. Na alledrogo sprzedają ładowarki do akumulatorów żelowych i opisane np output 6v 800mA więc według opisu na akumulatorze (że należy ładować prądem 7.20-7.50V) też sie nie nadaje. Mój akuś ma 12aH a ładuje się wartością 0,1A od ilości aH (taką informacje znalazłem tu na forum lecz sam nie mam wiedzy by ją potwierdzić) wnioskuje więc że najlepiej by zasilacz miał 7,35V 1,2A ale chyba 7V 800mA też naładuje tylko że dłużej?

    Druga sprawa ładowarka 7V 800mA jest oryginalna od starej wkrętarki która miała baterie li -ion 10,8v 1,3aH. Więc jak to zobaczyłem to już mnie wogóle ogłupiło.
  • Poziom 15  
    Teoretycznie da się naładować za pomocą ładowarki tej na 7 V. Akumulator żelowy z tematu (ma trzy ogniwa) i jest akumulatorem ołowiowym więc innym niż te do których ładowarka była przeznaczona. Z dużym uproszczeniem można przyjąć, że ładowarka do aku litowych ma końcowe napięcie ładowania 12,5 V (też trzy ogniwa). To za dużo dla aku żelowego z tematu. Osobiście, w celu sprawdzenia czy da się naładować, podłączyłbym ładowarkę do akumulatora i za pomocą miernika uniwersalnego sprawdził czy prąd ładowania nie przekracza nominalnego prądu ładowarki (800 mA). Jeśli prąd nie przeciąża ładowarki to co jakiś czas sprawdzałbym przyrost napięcia na ładowanym akumulatorze (przy podłączonej i działającej ładowarce). Po osiągnięciu napięcia w zakresie 6.9 - 7.20 V można w przybliżeniu uznać, że akumulator jest od bliski naładowania do naładowany. W zależności jak był rozładowany aku oraz jaką ma rzeczywistą pojemność (aku nowy czy używany?) proces ładowania tą ładowarką może być różny od kilkunastu minut do nawet kilkunastu godzin. Wniosek końcowy - może i da się naładować ale trzeba samemu pilnować, żeby się coś nie spaliło albo kiedy zakończyć ładowanie. Akumulator kiedy już się naładuje i jest ładowany dalej "na siłę" traci na sprawności bo następuje zmiana gęstości i objętości elektrolitu poprzez przyspieszony rozkład wody na wodór i tlen, które to gazy bezpowrotnie uchodzą do atmosfery.
    Można spróbować tą drugą ładowarką na 5,7 V . Często napięcia ładowarek są podawane jako umownie przyjęte dla różnych typów akumulatorów i nie odzwierciedlają rzeczywistych wartości jakie osiąga ładowarka, czyli należałoby doświadczalnie ustalić (pomiary miernikiem prądu i napięcia) czy ładowanie się w ogóle się rozpocznie a jeśli już, to tak jak poprzednio czy nie przekracza prądu ładowarki a pod koniec ładowania czy nie przeładuje akumulatora albo odwrotnie może nie da rady do końca naładować?
  • Poziom 9  
    Tak jak pisałem wcześniej ładowarka jest 7V 800aH oryginalnie od baterii 10,8v 1,3aH Li-ion. Po naładowaniu baterii od wkretarki zapalała się zielona dioda a gasła czerwona.
  • Poziom 15  
    Diody sygnalizujące działanie ładowarki sprawdzały się przy oryginalnych akumulatorach litowych - teraz nie ma co na to liczyć. Często ładowarki wykorzystują funkcję ΔV, która wykrywa nieznaczny spadek napięcia pod koniec okresu ładowania a akumulatory ołowiowe wykazują dość duże wahania napięcia podczas całego procesu ładowania co może zmylić ładowarkę i wyłączy się wcześniej niż potrzeba. Załóżmy, że obie ładowarki będą ładować ( funkcja ΔV nie przeszkodzi) aby nie przeładować z kolei akumulatora trzeba samemu ocenić czy jest on już naładowany czy nie. Najlepiej przez dość często dokonywany pomiar napięcia miernikiem, szczegóły jak wspomniałem w poście nr 5. Jest jednak ryzyko, że przegapimy moment naładowania akumulatora bo nie wiadomo w jakim stopniu rozładowania jest podłączany i ile czasu ładowarka potrzebuje przy swojej wydajności, żeby go naładować. Jeśli nie przerwiemy ładowania w porę będzie to ze szkodą dla akumulatora.
    Pewną nadzieję daje ta ładowarka o mniejszym napięciu ale proces ładowania trzeba przeprowadzić doświadczalnie i wyciągnąć wnioski. Spróbuj i pisz co wyszło. Dodam jeszcze, że ładowarki mogą reagować na niepewne połączenie z akumulatorem zapaleniem diody sygnalizującej koniec ładowania. Z tego względu pomiar prądu dokonujemy na początku, żeby tylko ocenić czy ładowarka nie ładuje zbyt wysokim prądem a potem podłączamy solidnie kable i robimy już tylko same pomiary napięcia, aż do momentu osiągnięcia przez akumulator końcowego napięcia ładowania. Jeśli osiągnie 6.9 V zaczynamy częstsze obserwacje napięcia. Jeśli będzie przekraczać wartość 7,2 V mocno wzmagamy czujność i jeśli ciągle rośnie to ostateczną granicą jest 7,5 V. Osobiście przerwałbym ładowanie już przy 7,25 V z przeświadczeniem, że ładowarka niestety nie wyłącza się automatycznie i trzeba to ładowanie zakończyć samemu.
  • Poziom 9  
    Jeszcze jedno pytanie: jakim prądem należy ładować dwa spięte szeregowo 6V 12Ah które mają po spięciu 12V 12Ah? Chodzi mi o napięcie ile volt i ile amper? Gdyż posiadam dwa takie i mógłbym je wtedy ładować jednocześnie.
  • Poziom 15  
    dziamber007 napisał:
    jakim prądem należy ładować dwa spięte szeregowo 6V 12Ah które mają po spięciu 12V 12Ah

    Zasada umownie przyjęta to: prąd ładowania = Q/10 - co ma oznaczać pojemność ładowanego akumulatora podzieloną przez 10 czyli w tym przypadku mamy 12 Ah /10 = 1,2 A. Wszystko jest jasne jeśli ładowarka ma możliwość ustawienia prądu ładowania. Jeśli daje mniej - ładowanie potrwa dłużej. Jeśli prąd ładowania będzie większy niż 1,2 A to ładowanie będzie krótsze, ale niestety odbija się to na żywotności akumulatora a szczególnie gdy mocno przesadzamy z prądem ładowania gdyż duża gęstość prądu nagrzewa miejscowo masę czynną płyt akumulatora i może też powodować silne punktowe gazowanie przez co masa czynna odkleja się od powierzchni siatki ołowiowej stanowiącej odprowadzenie prądu z płyty akumulatora.
    Jeśli chodzi o napięcie końcowe ładowania to przecież oczywiste, że łącząc dwa akumulatory 6 V w szereg podwajamy wartości obowiązujące dla pojedynczego sześciowoltowego akumulatora i uzyskujemy:
    - napięcie bliskie końcowi ładowania 6,9 V * 2 = 13,8 V (od tego momentu częściej kontrolujemy przyrost napięcia na zestawie akumulatorów)
    - 7,2 V * 2 = 14,4 V to napięcie końcowe ładowania. Przy tym napięciu prąd ładowania powinien już być dużo mniejszy i zbliżać się do zera. Jeśli ładowarka sama nie zmniejsza prądu to to napięcie będzie dalej rosło i zależnie od parametrów ładowarki może osiągnąć 18 do nawet 24 V ale to oznacza, że akumulator został już częściowo lub całkowicie zniszczony przez zbyt długie i zbyt intensywne ładowanie. W samochodach uszkodzenie regulatora napięcia może doprowadzić do wzrostu napięcia nawet do 60 V a niekiedy i powyżej 100 V (alternatory są bardzo wydajne) o ile wcześniej nie uszkodzi się sterownik silnika.
    Zatem:
    Lepiej ładować prądem mniejszym lub równym Q/10
    Nie dopuszczać do przegrzewania akumulatora podczas ładowania.
    Nie przeładowywać ogniw, czyli w porę wyłączyć ładowanie lub używać ładowarki ze sprawną automatyką i przeznaczoną tylko do akumulatorów tego typu.
    Napięcie końcowe ładowania może się różnić w zależności od kondycji akumulatora o kilka dziesiątych części wolta w górę lub w dół. Zatem podane powyżej wartości są pomocne ale nie określają warunków dla wszystkich akumulatorów typu ołowiowego.
    Jeśli chcesz rozwinę jeszcze temat ładowania dwóch akumulatorów szeregowo lub równolegle.