Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Octavia II 2006 - Światło wsteczne gaśnie po chwili i zgłasza błąd.

narasta 17 Jan 2018 13:36 4917 14
  • #1
    narasta
    Level 21  
    Witam. Mam dziwny problem już od dłuższego czasu w samochodzie i nie mogę sobie z nim poradzić, mianowicie:

    Octavia II 2006 (przed liftem) posiada dwa światła cofania. Lewe działa jak trzeba a prawe robi tak, że po wrzuceniu biegu wstecznego zapala się żarówka, po chwili gaśnie i wyrzuca błąd na kokpicie. Nie jest to wina żarówki oczywiście. Zamieniałem prawą z lewą.

    Z tego co patrzyłem to wiązka idzie do modułu 3C0 937 049 E. Może to być wina tego modułu?

    Zastanawiam się na jakiej podstawie system podejmuje decyzję o błędzie żarówki.

    Może to kwestia złego kodowania, o ile to w ogóle jest kodowalne?

    Octavia II 2006 - Światło wsteczne gaśnie po chwili i zgłasza błąd.
  • #2
    sadek1979
    Cars specialist
    A sprawdzał kolega kostkę ???? Wypalają się piny i robi dokładnie jak u Ciebie . Zamień lamy i będziesz miał 100% pewności czy winna jest lampa czy kablomania i moduł .
  • #3
    narasta
    Level 21  
    Sprawdzałem wizualnie złącza (od strony lamp) i wyglądały w porządku. Sprawdzę jeszcze od strony sterownika.

    Zamienię dziś w takim razie lampy miejscami i sprawdzę zgodnie z sugestią.
  • #4
    dare23
    Level 19  
    A czy samochód posiada hak holowniczy? Może wiązka haka powoduje jakieś zwarcie?
  • #5
    narasta
    Level 21  
    Sprawdziłem zamianę lamp - nadal problem po prawej stronie. Więc albo wiązka po drodze albo sterownik,

    Hak: Auto nigdy nie miało haka.

    Dobrałem się wczoraj do sterownika pod kierownicą, udało mi się zlokalizować złącze (B). Nie zdążyłem wyciągnąć go jeszcze na warsztat.

    Dysponuje ktoś schematem do tego interesu?

    Idąć tropem dare23 Wpadłem jeszcze na jeden pomysł. Spróbuję ominąć wiązkę (a przynajmniej przewód od lewego wstecznego światła) i połączę od nowa żarówkę ze sterownikiem - wykluczę uszkodzenie przewodu gdzieś po drodze. Na chłopski rozum, jeśli sterownik gasi żarówkę oznacza, że wykrywa przekroczenie prądu. Oznaczać by to mogło, że kabel może być po drodze gdzieś uszkodzony. Więcej. Można na początek zmierzyć prąd od strony sterownika a potem od strony żarówki, jeśli będzie różnica, to mamy odpowiedź.

    B = 12-pin connector - T12a - In harness :
    1 - reversing light bulb right , automatically dimming rear view mirror
    2 - not used
    3 - unused
    4 - bulb left rear fog light
    5 - right brake light bulb
    6 - unused
    7 - Footwell lighting
    8 - unused
    9 - rear right light bulb
    10 - rear right turn signal bulb
    11 - interior lighting , left, interior lighting , right side , light bulb button
    12 - terminal 58d

    Octavia II 2006 - Światło wsteczne gaśnie po chwili i zgłasza błąd.

    Źródło - https://www.briskoda.net/forums/topic/316664-cecm-pin-out-assignments/
  • #6
    sadek1979
    Cars specialist
    Podobną sytuację miałem w jakimś samochodzie też koncernu vw . Gościowi kiedyś tam przepaliła się żarówka , pojechał na cpn kupić drugą . Po jej założeniu też działy się cuda . Przyjechał do mnie wyciągam żarówkę na 24v . Prozaiczne ale prawdziwe . Ty wymieniłeś lampy więc problem w okablowaniu lub module . Nic innego według mnie .
  • #7
    narasta
    Level 21  
    Zmierzyłem prąd na wejściu i wyjściu. Są takie same (1,62A dla tej konkretnej sztuki żarówki). Napięcie przy żarówce około 11,8V - oczywiście do momentu aż sterownik nie odetnie zasilania.

    Po otwarciu sterownika:
    Załączanie żarówki odbywa się na poprzez VNQ830 na OUTPUT1 (na PCB pin złącza zaznaczony markerem "X") na 3. zdjęciu. Wrzuciłem tez waveformy w zależności od tego co się dzieje z obciążeniem. Myślę czy nie podmienić VNQ830, ponieważ tam na prawdę już nie ma co więcej być uszkodzone... Albo zamienić te układy miejscami bo jest ich kilka na PCB. Zastanawiam się jednak czy to nie zbyt duże ryzyko uszkodzenia sterownika (podobno jest w nim immobilizer i nie da się od tak podmienić sterownika a trzeba kodować jak rozumiem).

    Żeby było śmieszniej ten sam sygnał co jest na OUTPUT1 VNQ830 wchodzi równocześnie również na INPUT i STATUS PPAKA obok tego VNQ. Jest to VN720 czyli równiez jeden kanał highside drivera co. Nie wiem po co to, potem wchodzi to na pin 7 złącza B, ale w kostce nie ma już przewodu więc nie jest to do niczego wykorzystywane.

    Chciałem jeszcze podpiąć się z oscyloskopem na STATUS1, ale już nie zdążyłem wczoraj. Generalnie nurkowanie pod kierownicą i robienie tam czegokolwiek pomiędzy uklejonymi od taśmy ciasno ułożonymi przewodami jest trudne.

    Octavia II 2006 - Światło wsteczne gaśnie po chwili i zgłasza błąd. Octavia II 2006 - Światło wsteczne gaśnie po chwili i zgłasza błąd. Octavia II 2006 - Światło wsteczne gaśnie po chwili i zgłasza błąd.

    Octavia II 2006 - Światło wsteczne gaśnie po chwili i zgłasza błąd. Octavia II 2006 - Światło wsteczne gaśnie po chwili i zgłasza błąd.
  • #8
    eurotips
    Level 38  
    narasta wrote:
    Zmierzyłem prąd na wejściu i wyjściu. Są takie same (1,62A dla tej konkretnej sztuki żarówki). Napięcie przy żarówce około 11,8V - oczywiście do momentu aż sterownik nie odetnie zasilania.
    ...


    A weź oscyloskop i porównaj co się dzieje w tym ułamku sekundy zanim prąd się ustabilizuje, markowe żarówki mają mniejsze uderzenie prądowe.

    Możliwe też że oryginalne lampy były z jedną żarówką cofania tzn w lewej przeciwmgielne a w prawej cofania.
  • #9
    yanes
    Level 28  
    Oryginalnie były dwa światła cofania i jedno przeciwmgłowe, ja po zakodowaniu prawego przeciwmgłowego mam tak ,że prawe cofania czasami mruga ale błędu nie wyrzuca. Może jeśli masz coś robione w ustawieniach to trzeba szukać VCDS-em .
  • #10
    T5
    Admin of Cars group
    narasta wrote:
    (podobno jest w nim immobilizer i nie da się od tak podmienić sterownika a trzeba kodować jak rozumiem).
    Nie ma tam immo. Po zmianie trzeba zakodować, zrób scan całego auta, zapisz. Wrzuć jakiś sterownik i sprawdź. Jak kupisz z takim samym numerem zakodujesz metodą kopiuj, wklej. Kopiuj ze scanu auta:)
  • #11
    narasta
    Level 21  
    A więc ogłaszam co następuje. Uszkodzony sterownik.

    Zamieniłem miejscami dwa VNQ830 i jak ręką odjął :) Akurat zamontowałem uszkodzony scalak w takim miejscu, gdzie nie jest monitorowane obciążenie, wiec nawet jak VNQ zgłasza coś to komp i tak nie sprawdza tego :).

    W akcie desperacji myślałem nawet o wykodowaniu tej żarówki ale na szczęście udało się naprawić.
  • #12
    mateusz1065
    Level 9  
    też miałem taki problem
  • #14
    narasta
    Level 21  
    Gość z filmiku miał to szczęście, że w układzie scalonym była wielka dziura... W moim przypadku nie było nic widać, układ był uszkodzony w środku i tylko ten jeden kanał który trochę działał a trochę nie, co nie wskazywało na jego uszkodzenie w pierwszej chwili.
  • #15
    sep382
    Level 1  
    greeting
    Here's how I had the problem with golf 5 2006, the front left short light, the last right stopping light, the third stopping light and the last right position light, which is also the stopping light
    so I can share the problem solving



    Octavia II 2006 - Światło wsteczne gaśnie po chwili i zgłasza błąd.


    Octavia II 2006 - Światło wsteczne gaśnie po chwili i zgłasza błąd.

    Octavia II 2006 - Światło wsteczne gaśnie po chwili i zgłasza błąd.

    Octavia II 2006 - Światło wsteczne gaśnie po chwili i zgłasza błąd.