Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Jaki klucz dynamometryczny lub adapter kupić

LightOfWinter 18 Sty 2018 15:34 2583 16
  • #1 18 Sty 2018 15:34
    LightOfWinter
    Poziom 29  

    Witam

    Przymierzam się do wymiany świec iskrowych w swoim samochodzie.
    W związku z tym, jak również do innych przyszłych napraw chcę kupić klucz lub adapter dynamometryczny.
    Pytanie jaki?

    Znalazłem takie oferty:
    yato-klucz-dynamometryczny 19-110Nm
    lub
    honiton-adapter-dynamometryczny 20-200Nm

    Tutaj znalazłem specyfikację momentów dokręcania świec iskrowych:
    swiece zaplonowe - momenty dokrecania

    Pytanie czy lepiej wybrać klucz czy adapter?
    Klucz wydaje się bardziej poręczny, natomiast adapter bardziej uniwersalny i dokładny. Do zastosowań domowych w przypadku adaptera odpada też problem kalibracji.

    Ewentualnie mógł bym rozważyć klucz wskazówkowy
    vorel-klucz-dynamometryczny
    Pytanie tylko czy dokładność tego wynalazku jest wystarczająca.

    0 16
  • #2 18 Sty 2018 15:44
    DriverMSG
    Admin grupy komputery

    Dobry klucz dynamometryczny kosztuje kilka tysięcy zł. więc te w/w to raczej zabawki dla amatora.
    Ich dokładność (jej brak) faktycznie nadaje się jedynie do takich rzeczy jak koła, czy świece, choć i do tych mało kto używa.

    0
  • #3 18 Sty 2018 16:30
    LightOfWinter
    Poziom 29  

    DriverMSG napisał:
    Dobry klucz dynamometryczny kosztuje kilka tysięcy zł. więc te w/w to raczej zabawki dla amatora.
    Ich dokładność (jej brak) faktycznie nadaje się jedynie do takich rzeczy jak koła, czy świece, choć i do tych mało kto używa.


    Jest oczywiste że są lepsze i droższe klucze.
    Amatorskie zastosowanie wyklucza wydawanie większych pieniędzy na to narzędzie.

    Chodzi o uzyskanie przyzwoitej jakości w przystępnej cenie - tutaj ok 200 pln.
    Sądzę że w takim zakresie cenowym powinno udać się wybrać narzędzie nadające się do takich prac.

    0
  • #4 23 Sty 2018 10:11
    grzeskk
    Poziom 29  

    Też kiedyś miałem podobny problem, szczególnie przy małych momentach dokręcania. Dokładny klucz w zasadzie wykonałem sam. Kupiłem elektroniczną wagę wędkarską i dorobiłem do niej ramię odpowiedniej długości i wskazania na wadze w kg miałem w Nm. Tanio i dokładnie.

    0
  • #5 23 Sty 2018 11:34
    dizba
    Poziom 29  

    Do świec zapłonowych to nie ten zakres. Poszukaj klucza w zakresie 5-50 Nm.

    0
  • #6 23 Sty 2018 13:12
    LightOfWinter
    Poziom 29  

    dizba napisał:
    Do świec zapłonowych to nie ten zakres. Poszukaj klucza w zakresie 5-50 Nm.


    Witaj,

    Dlaczego nie ten zakres?
    W linku który podałem piszą że moment dokręcania świecy mam 14mm dla głowicy aluminiowej to 25 do 30Nm.

    Wiec klucz np. klucz 19-110Nm go pokrywa.
    Wyczytałem też że Yato ma świadectwo kalibracji fabrycznej.
    YT-0750

    Ciekawi mnie ten patent z wagą wędkarską. Zwłaszcza że mam taką i często mi się przydaje.

    0
  • #7 23 Sty 2018 13:29
    grzeskk
    Poziom 29  

    Dla uproszczenia można przyjąć 10N/kg. Więc działając siłą 1kg na ramieniu 1m mamy 10Nm. Skracając ramię do 10cm mamy przy 1kg - 1Nm.

    0
  • Pomocny post
    #8 23 Sty 2018 14:15
    ^ToM^
    Poziom 32  

    LightOfWinter napisał:

    Wiec klucz np. klucz 19-110Nm go pokrywa.
    Wyczytałem też że Yato ma świadectwo kalibracji fabrycznej.


    Zwróć uwagę jedynie na to, że największą dokładność taki klucz ma w środkowym zakresie pomiaru, czyli dla tego klucza będzie około 45 Nm. Im bliżej końca, z jednej czy drugiej strony tym dokładność spada. Zatem dobierać należy tak, aby zakres pracy był mniej więcej w połowie zakresu. Zatem faktycznie, klucz z zakresu 50 Nm może być sensowniejszy. Niemniej jednak dokręcanie śrub w aucie to nie apteka i dokładność rzędu 20-30% nic nie zmienia, gdyż taki też jest błąd pomiarowy wynikający ze stanu samych połączeń gwintowych. Zwróć uwagę na drobiazg, że moment jest podawany dla czystych, nowych i nieskorodowanych gwintów. Jak dociągniesz śrubę z momentem np. 30 Nm a śruba będzie czysta to uzyskasz inne jej napięcie niż gdy śruba będzie brudna czy będzie miała gwint pokryty smarem.
    Świece zapłonowe osobiście to dokręcam ręką w oparciu o kąt obrotu kluczem jaki podaje ich producent. Moim zdaniem dokładniej można uzyskać konieczne napięcie śruby niż poprzez pomiar momentu. No ale to jest moje zdanie a każdy może miec inne.
    Pozdrawiam!

    0
  • #9 23 Sty 2018 14:18
    tadkli9743
    Poziom 20  

    Witaj.

    Sprawdź w dokumentacji z jaką siłę dokręcenia założył producent auta.
    Ja mam Mitsubishi Colt-a i świece dokręca się z siłą 25 +/- 5 Nm.

    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #10 23 Sty 2018 14:26
    ^ToM^
    Poziom 32  

    grzeskk napisał:
    Dla uproszczenia można przyjąć 10N/kg. Więc działając siłą 1kg na ramieniu 1m mamy 10Nm. Skracając ramię do 10cm mamy przy 1kg - 1Nm.


    No tak w rzeczywistości działa klucz dynamometryczny, z tą jeno różnicą, że ma dodatkową zapadkę, która przeskoczy jak będziesz chciał za mocno pociągnąć. Przy metodzie z wagą, sam musisz robić za zapadkę i patrzeć czy już dość naciągnąłeś ramię klucza. Ale faktycznie, jest to najprostsza i skuteczna metoda do zastosowania przy małych momentach.

    Kiedyś dokręcałem ręką i zwykłym kluczem z ok. 40 cm ramieniem koła w samochodzie. Przyszedł kumpel i gada, co ty stary za manianę odwalasz. Przecież to się dokręca kluczem dynamometrycznym! Poleciał po klucz do szafki, ale ja już miałem wszystkie koła dokręcone jak należy. Przyleciał i pyta z jakim momentem to dociągnąłem. Mówię mu że będzie w okolicach 100 Nm. Mówi daj, zaraz sprawdzę. No i okazało się, że wszystko było dociągnięte 100-110 Nm. Zatem da się bez klucza w miarę dokładnie. :D :D

    Z czego to wynika? Wynika to z faktu, że klucze mają swoją fabryczną długość w zależności od wielkości. Więc jak zwykły chłop złapie za klucz dajmy na to 19 i przyciągnie ręką solidnie to ramie tego klucza da mu akurat taką siłę dokręcenia jak trzeba dla śrub M12. Zatem używając normalnych kluczy bez przedłużek, adapterów i innych wynalazków, większość śrub da się dociągnąć ręcznie z prawidłowym momentem. Oczywiście trochę trzeba poćwiczyć.
    Klucz natomiast warto mieć, chociażby po to aby sprawdzić, czy ręczny miernik momentu działa prawidłowo albo przy dociąganiu krytycznych śrub, np w głowicy silnika.

    1
  • #11 23 Sty 2018 14:53
    LightOfWinter
    Poziom 29  

    ^ToM^ napisał:
    LightOfWinter napisał:

    Wiec klucz np. klucz 19-110Nm go pokrywa.
    Wyczytałem też że Yato ma świadectwo kalibracji fabrycznej.


    Zwróć uwagę jedynie na to, że największą dokładność taki klucz ma w środkowym zakresie pomiaru, czyli dla tego klucza będzie około 45 Nm. Im bliżej końca, z jednej czy drugiej strony tym dokładność spada. Zatem dobierać należy tak, aby zakres pracy był mniej więcej w połowie zakresu. Zatem faktycznie, klucz z zakresu 50 Nm może być sensowniejszy. Niemniej jednak dokręcanie śrub w aucie to nie apteka i dokładność rzędu 20-30% nic nie zmienia, gdyż taki też jest błąd pomiarowy wynikający ze stanu samych połączeń gwintowych. Zwróć uwagę na drobiazg, że moment jest podawany dla czystych, nowych i nieskorodowanych gwintów. Jak dociągniesz śrubę z momentem np. 30 Nm a śruba będzie czysta to uzyskasz inne jej napięcie niż gdy śruba będzie brudna czy będzie miała gwint pokryty smarem.
    Świece zapłonowe osobiście to dokręcam ręką w oparciu o kąt obrotu kluczem jaki podaje ich producent. Moim zdaniem dokładniej można uzyskać konieczne napięcie śruby niż poprzez pomiar momentu. No ale to jest moje zdanie a każdy może miec inne.
    Pozdrawiam!


    Witam

    Dziękuję za odpowiedź.
    Tak podejrzewałem że dokładność będzie najgorsza na krańcach zakresu.
    Ale nie udało mi się tego nigdzie potwierdzić w literaturze.
    W książce Haynes dla mojego silnika zalecana jest siła dokręcania ściec iskrowych 23Nm, Ale nie ma podanej tolerancji.
    Metoda dokręcania w oparciu o kąt obrotu kluczem wydaje mi się warta uwagi.
    Poszukam materiałów gdzie jest opisana.

    0
  • Pomocny post
    #12 23 Sty 2018 15:21
    ^ToM^
    Poziom 32  

    LightOfWinter napisał:

    Tak podejrzewałem że dokładność będzie najgorsza na krańcach zakresu.
    Ale nie udało mi się tego nigdzie potwierdzić w literaturze.
    W książce Haynes dla mojego silnika zalecana jest siła dokręcania ściec iskrowych 23Nm, Ale nie ma podanej tolerancji.
    Metoda dokręcania w oparciu o kąt obrotu kluczem wydaje mi się warta uwagi.
    Poszukam materiałów gdzie jest opisana.


    Znajdziesz w materiałach producentów świec albo tu:
    Link

    1
  • #13 23 Sty 2018 15:46
    sandamiano
    Poziom 28  

    LightOfWinter napisał:

    Metoda dokręcania w oparciu o kąt obrotu kluczem wydaje mi się warta uwagi.

    A według mnie jedynie warta uwagi przy montażu nowych świec gdzie mają nieodkształcone podkładki i dopiero wtedy obracając o odpowiedni kąt podkładki ulegają spłaszczeniu i jest możliwe osiągnięcie momentu takiego jak powinien być co przy ponownym wykręceniu i wkręceniu świecy jest już niemożliwe. Ja do świec mam klucz dynamometryczny wychylny 0-70Nm ale nie taki z aukcji tylko dokładniejszy zza oceanu gdzie moment jakim dokręciłeś masz zaznaczone wskaźnikiem - strzałeczką która przesuwa się razem ze wskazówką klucza

    0
  • #14 24 Sty 2018 07:55
    ^ToM^
    Poziom 32  

    sandamiano napisał:
    LightOfWinter napisał:

    Metoda dokręcania w oparciu o kąt obrotu kluczem wydaje mi się warta uwagi.

    A według mnie jedynie warta uwagi przy montażu nowych świec gdzie mają nieodkształcone podkładki i dopiero wtedy obracając o odpowiedni kąt podkładki ulegają spłaszczeniu i jest możliwe osiągnięcie momentu takiego jak powinien być co przy ponownym wykręceniu i wkręceniu świecy jest już niemożliwe.


    No ja w przypadku, gdy musiałem świecę jeszcze raz wymontować i zamontować robiłem to tak, że wpierw zakręcałem ręką do oporu (poprzez nasadkę z przedłużką) a następnie zakładałem pokrętło i dwoma palcami dokręcałem do oporu a potem dokręcałem o 1/4 obrotu i gotowe. Szczelność wtedy zostaje zachowana. Przy pierwszym zakręceniu świecy o kąt podany przez producenta podkładka nie zostaje zgnieciona na maksa, co powoduje, że ponowny demontaż i montaż z zachowaniem szczelności jest możliwy. :)

    0
  • #15 24 Sty 2018 10:59
    LightOfWinter
    Poziom 29  

    ^ToM^ napisał:

    Znajdziesz w materiałach producentów świec albo tu:
    Link


    Witaj,

    Dziękuję za materiały.
    Nasunęło mi się jeszcze pytanie. Są dwa klucze.
    Yato 19-110Nm
    oraz
    Vorel 13,6-108,5Nm
    W tym drugim zakres zaczyna się od mniejszych wartości. Ale nie ma certyfikatu kalibracji fabrycznej. I teraz pytanie czy ten klucz - Vorel jest sprawdzany pod względem tolerancji pomiaru. Czy też proces produkcyjny jest ustawiony raz na zadaną tolerancję a producent już potem nie sprawdza dokładności pomiaru swoich wyrobów?
    Czy dobrze myślę że na lepszą dokładność mogę liczyć w przypadku Yato które posiada certyfikat kalibracji? Czy nie ma to aż tak dużego znaczenia?

    0