Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.
itemscope itemtype="https://schema.org/QAPage"

- Silnik trójfazowy nietypowe połączenie grzeje się

tejek 18 Sty 2018 20:46 1803 12
  • - Silnik trójfazowy nietypowe połączenie grzeje się

    #1
    Poziom 9  

    Prosiłbym o pomoc mam tak podłączony silnik ale niedokońca rozumiem połączenie czy ktoś mógł by mi podrzucić jakiś link albo hasło jaki jaką wiedzę ma poszerzyć aby zrozumieć to połączenie.

    Mam problem z tym silnikiem w momencie pracy i częstych startów zaczyna się mocno grzać. Czy mógłby mi ktoś pomóc co złe podłączyłem.

    Silnik nie jest zwarty ani w trójkąt ani w gwiazdę.

    Parametry silnika coś podobnego do tego:
    Silnik 1.1-2800-140/24-G, IE2 / hamulec 12Nm
    Symbol: S1040-004-0032

    - Silnik trójfazowy nietypowe połączenie grzeje się

    Proszę o naprowadzenie mnie gdzie mam szukać informacji na temat takiego podłączenia. Byłbym ogromnie wdzięczny jeśli ktoś wytłumaczyłby mi za co odpowiadają te kondesatory i czemu są podłączone do uzwojeń U2, V2, W2.

    0 12
  • #2
    Poziom 13  

    a może podłączenie gwiazda trójkąt by pomogła?

    Moderowany przez Akrzy74:

    A może pomogłaby dodatkowa wiedza z zakresu wciągarek?!
    Proszę nie pisać postów które nic nie wnoszą do dyskusji i wprowadzają w błąd!

    0
  • #3
    Poziom 9  

    Nie mam pojęcia. Silnik był przenoszony na inne miejsce pracy. W związku z tym musiał zostać rozłączony. Po ponownym podłączeniu (niby tak samo jak wcześniej, nie mogę być tego w 100% pewien bo ja go nie odłączałem) silnik zaczął się grzać oraz traci moc jak jest już mocno nagrzany.

    Pomierzyłam uzwojenia silnika i wszędzie mam OL (nieskończoność) ale silnik działa/pracuje. Dodatkowo silnik podczas pracy nie ma żadnych objawów i nietypowych zachowań. Czyli głośność pracy jest taka sama, moc silnika jest podobna ale tylko, gdy jest zimny.

    Mam jedno przypuszczenie czy silnik może pracować na dwóch fazach. Jakie byłby objawy gdyby tak było?

    Uważasz że podłączenie w gwiazdę albo w trójkąt powinno pomóc? Będę musiał sprawdzić.

    Nie wiem czemu pomiędzy fazę L1, a L3 wpięte są kondensatory (zmiana kierunku obrotu silnika??)? Zastanawia mnie również to dziwne podłączanie styków na uzwojenia U2, V2, W2 czy styki te mają wpływ na zmianę kierunku obrotu silnika?

    0
  • Pomocny post
    #4
    Warunkowo odblokowany

    grzecho3223 napisał:
    może podłączenie gwiazda trójkąt by pomogła?


    Silnik z wyciągarki wiec niech się kolega zastanowi co pisze i w jakim układzie uzwojeń pracuje silnik.

    Pierwsze pytanie czy silnik grzeje się na obu kierunkach czy w tylko jednym jeśli tak to na którym styczniku ? Proponuje sprawdzić poprawność połączeń mostków U2 V2 W2 oraz styki pomocnicze K1 K2 a także poprawność kolejności faz. Kondensatory służą do hamowania dynamicznego.

    1
  • #5
    Poziom 9  

    Kolejność faz jest sprawdzana na wejściu przez przekaźnik kolejności faz i zaniku fazy więc na wejściu zasilanie jest ok. Dodatkowo cały obwód z punktu do punktu przedzwoniłem i połączenia są ok. Dzięki za wyjaśnienie co do kondensatorów.

    Styki K1 i K2 wogóle się nie grzeją, maja temperaturę normalną/pokojową.

    Co do poprawności połączenie mostków na U2, V2, W2. Przedzwoniłem wszystkie połączenia od tej strony i jest ok.

    Czy może być tak, że silnik pracuje tylko na dwóch uzwojeniach? Jakie byłby objawy takiej pracy?

    0
  • #6
    Poziom 38  

    tejek napisał:
    Mam problem z tym silnikiem w momencie pracy i częstych startów zaczyna się mocno grzać.

    A nie jest za to grzanie i utratę mocy winny hamulec?

    0
  • #7
    Poziom 9  

    Też o tym myślałem. Dobra sugestia. Próbowałem szukać dokumentację REB0508 - REACH, aby sprawdzić jak podłączyć cewkę hamulca, ale nic nie znalazłem.

    Gdy silnik nagrzeje się to najbardziej gorący jest korpus silnika, a nie hamulec, dlatego nie jestem do końca przekonany, że to winna hamulca. Z hamulca wychodzą dwa przewody czerwony i czarny. Zasilanie 96VDC do czerwonego przewodu podłączyłem plus do czarnego minus (ale to na czuja bo nie był oznaczeń co jest co).

    0
  • Pomocny post
    #8
    Poziom 43  

    grzecho3223 napisał:
    a może podłączenie gwiazda trójkąt by pomogła?
    A jakie tu jest?
    cooltygrysek napisał:
    ondensatory służą do hamowania dynamicznego.
    to akurat racja. Tylko tu prawdopodobnie zachodzi taki przypadek, ze silnik trójfazowy pracuje jako jednofazowy z kondensatorem pracy. Połączenia i styki do sprawdzenia.
    tejek napisał:
    Czy może być tak, że silnik pracuje tylko na dwóch uzwojeniach? Jakie byłby objawy takiej pracy?
    Tak, a w trzecim uzwojeniu kondensator - silnik by stracił na mocy i się grzał. @tejek Jak pisałem - sprawdzic połączenia i styczniki (ich styki) . Tu nic nie ma wiecej.

    1
  • #9
    Poziom 9  

    Krzysztof Kamienski napisał:
    grzecho3223 napisał:
    a może podłączenie gwiazda trójkąt by pomogła?
    A jakie tu jest?
    cooltygrysek napisał:
    ondensatory służą do hamowania dynamicznego.
    to akurat racja. Tylko tu prawdopodobnie zachodzi taki przypadek, ze silnik trójfazowy pracuje jako jednofazowy z kondensatorem pracy. Połączenia i styki do sprawdzenia.
    tejek napisał:
    Czy może być tak, że silnik pracuje tylko na dwóch uzwojeniach? Jakie byłby objawy takiej pracy?
    Tak, a w trzecim uzwojeniu kondensator - silnik by stracił na mocy i się grzał. @tejek Jak pisałem - sprawdzic połączenia i styczniki (ich styki) . Tu nic nie ma wiecej.


    Dziękuję za informację i pomoc. Mam jeszcze pytanie. Dlaczego w takim układzie jak zaprezentowałem powyżej na schemacie odczepy uzwojeń silnika nie są mostkowane, aby silnik pracował albo w układzie gwiazda albo trójkąt?

    Jeszcze raz osobiście sprawdzę połączenia pomiędzy stycznikami i jeśli połączenia będą prawidłowe to silnik do wymiany. Dobrze interpretuje?

    0
  • #10
    Poziom 22  

    tejek napisał:
    Dziękuję za informację i pomoc. Mam jeszcze pytanie. Dlaczego w takim układzie jak zaprezentowałem powyżej na schemacie odczepy uzwojeń silnika nie są mostkowane, aby silnik pracował albo w układzie gwiazda albo trójkąt?
    Jak to nie? Spójrz jeszcze raz na schemat - silnik pracuje w gwieździe. "Mostek" jest zwierany przyciskami K1 lub K2.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Tylko tu prawdopodobnie zachodzi taki przypadek, ze silnik trójfazowy pracuje jako jednofazowy z kondensatorem pracy.
    Oj, raczej nie. Silnik pracuje jako 3-fazowy połączony w gwiazdę.

    Zastanawiam się czy w układzie kondensatorów nie brakuje rezystora do ich rozładowania. Energia nagromadzona w nich w trakcie hamowania może spowodować wzrost napięcia, jeśli kolejny rozruch i hamowanie jest przeprowadzone bardzo szybko po pierwszym.

    1
  • #11
    Warunkowo odblokowany

    Krzysztof Kamienski napisał:
    silnik trójfazowy pracuje jako jednofazowy z kondensatorem pracy


    Oj kolega okrutnie się pomylił. Silnik 3 fazowy, nie widzi kolega na schemacie połączenia 3 fazowego wprost do silnika ? Silnik ten pracuje akurat w układzie gwiazdy a kondensatory służą z powodu wysokich obrotów silnika (2800 obr ) jako hamulec dynamiczny by nie uszkodziło zawieszenia hamulca elektromagnetycznego. Wskazuje na to układ połączeń mostków, styków pomocniczych stycznika K1 oraz K2.

    mar_uda napisał:
    Zastanawiam się czy w układzie kondensatorów nie brakuje rezystora do ich rozładowania. Energia nagromadzona w nich w trakcie hamowania może spowodować wzrost napięcia, jeśli kolejny rozruch i hamowanie jest przeprowadzone bardzo szybko po pierwszym.


    Nie ma obawy gdyż kondensatory do hamowania dynamicznego z reguły zawierają rezystory rozładowujące. Niemniej gdyby ktoś wymienił na takie bez rezystorów, to po wyłączeniu styczników kondensatory pozostają pod obciążeniem uzwojenia silnika aż do ponownego jego załączenia więc same się szybko rozładują.
    Dodano po 7 [minuty]:
    tejek napisał:
    Mam jeszcze pytanie. Dlaczego w takim układzie jak zaprezentowałem powyżej na schemacie odczepy uzwojeń silnika nie są mostkowane, aby silnik pracował albo w układzie gwiazda albo trójką


    Jak nie są ?? A niby do czego masz styki pomocnicze styczników K1 i K2 ? Ewidentnie połączenie w gwiazdę.
    Dodano po 1 [minuty]:
    Krzysztof Kamienski napisał:
    grzecho3223 napisał:
    a może podłączenie gwiazda trójkąt by pomogła?

    A jakie tu jest?


    Wystarczy popatrzeć na układ styków pomocniczych :-)

    Tak reasumując jeśli wszystkie styki są w porządku to przyczyna może być prozaiczna, a mianowicie zła kolejność faz.

    1
  • #12
    Poziom 9  

    Dziękuję za dobre rady i wyjaśnienie mi kilku spraw. Dam znać jeszcze jak zakończyła się ta sytuacja.

    0
  • #13
    Poziom 9  

    Jest to połączenie w gwiazdę. O.K. (dopiero teraz trafiłem na ten temat).
    Zwróciłem uwagę na podłączenie hamulca dynamicznego.
    Obecnie podczas hamowanie są szeregowo połączone (wraz z kondensatorami) wszystkie uzwojenia: U, V, W.
    Wg mnie (podczas hamowania) szeregowo z kondensatorami powinny być podłączone tylko uzwojenia: U i W , czyli na stałe zwarte styki: U2 i W2 (obecnie są zwarte: V2 i W2).
    Po przeniesieniu obecnie podłączonego styku "5" na "6" (czyli z U2 na V2), uzyskujemy zwarcie podczas hamowania uzwojenia V2.
    Mówiąc w uproszczeniu - uzwojenie V2 podczas hamowania będzie indukowało SEM ... a uzwojenia: U i W wraz z kondensatorami mają zwiększać skuteczność tego hamowania.
    Ostatnie zdanie jest oczywiście nieprecyzyjne, ale chodzi tylko o wyjaśnienie efektu praktycznego.

    0