Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBwayPCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Żarówki H4 LED homologacja ?

haker999 16 Gru 2018 22:01 41193 214
  • #31
    robokop
    Moderator Samochody
    zworys napisał:
    Tak tak i zgodnie z przepisami nowe kierunkowskazy "pływajace linijki" są nielegalne , ale czy to znaczy że powodują realne problemy , to raczej przepisy nie nadążają za techniką, więc sama homologacja czy zapisy ustawy nie mogą być jedyną wyrocznią.
    Kolega Krzys55 chciał zabłysnąć, ale bladego pojęcia nie ma na temat tego, co to za "zwierzę" jest ta homologacja. Oczywiście zaraz w googlach doczyta....
    Homologacja jest swoistą gwarancją, że urządzenie jest zgodne ze wzorem, przedstawionym do oceny, spełniającym określone wymagania.
  • PCBwayPCBway
  • #32
    tzok
    Moderator Samochody
    Konstrukcja niektórych "LEDówek" pozwala na zapewnienie odpowiedniego ukształtowania źródła światła, zgodnego z halogenowym pierwowzorem. Nielegalność tego typu lamp wynika tylko z braku odpowiednich regulacji prawnych. Przykładem takich zamienników żarówek halogenowych mogą być np. lampy LED Philips X-tremeUltinon. Po umieszczeniu ich w reflektorach przystosowanych do żarówek halogenowych wszystko działa jak trzeba, strumień świetlny jest właściwie ukształtowany i ma wyraźną linię cienia. Jednak poważny producent jakim jest Philips wyraźnie informuje, że te lampy nie posiadają homologacji drogowej... więc jakim cudem jakaś firma-krzak miałaby uzyskać taką homologację na swój wyrób. Zdaje się, że mają dopuszczenie jedynie w Japonii, bo na niektórych pudełkach widnieje napis "Not for use on public roads except for the country Japan".
  • #33
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    @tzok Właśnie. Przeklinam te chińskie wynalazki w rodzaju LEDów H4, albo co gorsza HIDów. Tu, u mnie nikt nie sprawdza na przeglądzie, co w lampie siedzi, nawet tej starego typu, szklanej ryflowanej. Efekty nocne wiadome..... :cry:
  • #34
    kkknc
    Poziom 43  
    robokop napisał:
    W praktyce jeśli "żarówka led" w lampie daje prawidłowy strumień światła - z dopuszczalnym natężeniem i prawidłowymi granicami światła/cienia, to nikomu nic do tego. Może tam być i lampa naftowa, byle prawidłowo świeciła. Ograniczenia dotyczą tylko ksenonów - gdzie reflektor ma być obowiązkowo wyposażony w układ samopoziomowania i automatycznego zmywania.

    Większość LED świeci prawidłowo lub w sposób do niego zbliżony. Nie zmienia to faktu o braku podstaw prawnych, a w ograniczeniach nic a nic o ksenonach nie ma. Jest tylko strumieniu świetlnym. Dlatego powstały D5 i D8 które jakiś spryskiwacza nie mają i poziomowania też.
  • PCBwayPCBway
  • #35
    kris8888
    Poziom 32  
    tzok napisał:
    lampy LED Philips X-tremeUltinon. Po umieszczeniu ich w reflektorach przystosowanych do żarówek halogenowych wszystko działa jak trzeba, strumień świetlny jest właściwie ukształtowany i ma wyraźną linię cienia. Jednak poważny producent jakim jest Philips wyraźnie informuje, że te lampy nie posiadają homologacji drogowej...

    Czy wiadomo dlaczego nie mają homologacji w żadnym kraju europejskim? Gdzieś wyczytałem, że to ze względu na zbyt wysoką temperaturę barwową: 6500K (światło wpada za bardzo w odcień niebieski). Podobno jest też problem z olśnieniem kierowcy od światła odbitego, np. od znaków drogowych lub mokrej nawierzchni, dlatego nadają się tylko na offroad.
    Zwykłe halogeny mają temperaturę barwową 2500K, ksenony w granicach 5000K.
  • #37
    E8600
    Poziom 38  
    Zamiast bawić się w jakieś LEDy taniej a przede wszystkim bezpieczniej będzie kupić jakieś lepsze droższe halogeny (nie mówię tutaj o takich za 10 zł komplet).
    Zgodzę się, że niektóre LEDy potrafią świecić przyzwoicie ale raczej mało kto takie wybiera i raczej one nie są tanie dlatego zakazem są objęte wszystkie. Ktoś dobrze zauważył, że problemem jest także temperatura barwowa światła.
  • #38
    kris8888
    Poziom 32  
    Czyli póki co to dobrze, że nie wolno ich stosować na zwykłych drogach publicznych. Z LED-ami ogólnie jest ten mały problem techniczny, że wysoką skuteczność i duży strumień świetlny (a to jest potrzebne w przypadku reflektorów samochodowych) mają niestety przy wysokiej temperaturze barwowej. To znaczy im bardziej "zimne" światło emitują tym większa skuteczność.

    Jest jeszcze coś takiego jak współczynnik oddawania barw (CRI), może mniej istotny w przypadku reflektorów samochodowych. Halogeny mają bliski 100, w przypadku LED rzadko przekracza 80.
  • #40
    kris8888
    Poziom 32  
    Przecież my dyskutujemy o LED H4 do reflektorów a nie o lampach LED do jazdy dziennej. To inna sprawa.
  • #41
    Krzys55
    Poziom 24  
    Wiem. Ale przepisy i homologację tyczą się też H4 i wszystkiego innego co jest dopuszczone do ruchu.
  • #42
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #43
    tomus2k
    Poziom 24  
    Kol. Krzys55 i pozostali przeczytaliście chociaż czego dotyczyło pytanie ( choć pierwszy post), czy jednak trochę lekko mówiąc zleźliście z tematu. :cry:
    Mowa jest o LED H4 posiadającej homologację i uważam że dopóki ktoś nie dostarczy odpisu z tej homologacji to do #18 postu powiedziano wszystko co dotyczy homologowanych H4 LED.
  • #44
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    @kazik-t Bzdury Kolega pisze, bo w USA mozna bez problemu zakupic opony z białą wstawką, sam kiedyś miałem takie. Możesz zlecić firmie np. Goodyear, by wyprodukowała dla ciebie takie opony. Twoja kasa - twoj cyrk. :D PS. Tylko opony nikomu w oczy nie świecą i nie oślepiają. Moze na brak demokracji i dyktaturę ,,lewactwa" ponarzekaj.
  • #45
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #46
    kkknc
    Poziom 43  
    Żarówki H4 LED homologacja ? Żarówki H4 LED homologacja ?

    To apropo homologacji H4Led firmy Philips.
    Inne LED też robi. Radzę też się zapoznać z warunkami użytkownika.
  • #47
    Krzys55
    Poziom 24  
    tomus2k napisał:
    Mowa jest o LED H4 posiadającej homologację i uważam że dopóki ktoś nie dostarczy odpisu z tej homologacji to do #18 postu powiedziano wszystko co dotyczy homologowanych H4 LED.
    Przepraszam kolego, ale to Ty nie doczytałeś. Jeżeli led H4 posiada homologację to i tak nie możesz jej zamontować w reflektorze przystosowanym do zwykłej "żarówki".
  • #48
    tzok
    Moderator Samochody
    Krzys55 napisał:
    Przepraszam kolego, ale to Ty nie doczytałeś. Jeżeli led H4 posiada homologację to i tak nie możesz jej zamontować w reflektorze przystosowanym do zwykłej "żarówki".
    Gdyby taka lampa LED posiadała homologację do zwykłego reflektora to byś mógł jej używać i teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie by taką homologację można było wystawić. To taka sama zasada jak silnik z homologacją na zasilanie benzyną może zostać przerobiony na LPG lub CNG i taki układ napędowy nie traci homologacji. Tu niestety chodzi ochronę interesów producentów, a nie bezpieczeństwo. Jest to przykrywane troską o nie stosowanie zamienników niskiej jakości, ale jakoś nikt się nie przejmuje sprzedażą i stosowaniem niskiej jakości żarówek halogenowych.

    Niestety Philips pisząc, że "W Unii Europejskiej (...) oświetlenie LED może być stosowane tylko wewnątrz pojazdów oraz wyłącznie do użytku poza drogami publicznymi" delikatnie mówiąc mija się z prawdą, bo dziwnym trafem po naszych ulicach jeżdżą samochody z fabrycznym oświetleniem LED mającym homologację i w nich nikomu nie przeszkadza temperatura barwowa 6500K. LEDowe zamienniki żarówek mogłyby mieć niższą temperaturę barwową, emisja białego światła i tak jest emisją pośrednią - źródłem białego światła jest luminofor, dioda emituje światło UV.

    P.S.
    Można kupić kolorowe opony... ale jak na razie rowerowe - DELI TIRE.
  • #49
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #50
    kwok
    Poziom 39  
    tzok napisał:
    silnik z homologacją na zasilanie benzyną może zostać przerobiony na LPG lub CNG i taki układ napędowy nie traci homologacji.

    No właśnie traci, żeby taki przerobiony zaliczył przegląd musi mieć dodatkowy papier - homologację na ową przeróbkę.
    tzok napisał:
    dziwnym trafem po naszych ulicach jeżdżą samochody z fabrycznym oświetleniem LED mającym homologację

    Owszem jeżdżą bo mają homologację na LEDOWE LAMPY a nie na samo źródło światła. Prawdopodobnie nie istnieje w przyrodzie homologacja na samą lampę bez źródła światła bo niby w jaki sposób taką lampę zbadać.
  • #51
    ociz
    Moderator Samochody
    tzok napisał:
    Niestety Philips pisząc, że "W Unii Europejskiej (...) oświetlenie LED może być stosowane tylko wewnątrz pojazdów oraz wyłącznie do użytku poza drogami publicznymi" delikatnie mówiąc mija się z prawdą

    Nie mija, bo piszą o swoim konkretnym produkcie.
  • #52
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    Można by wymontować dowolny reflektor z popularnego samochodu (np. BMW 3 serii :D ), przeznaczony do żarowki H4 i zlecić jego homologację z lampa LED. na przykład w IM. Oczywiście zapłacic za takie zlecenie. Powstał by precedens, a wdzięczność ,,dresiarzy", Chińczykow i Philipsa nie miała by granic :D
  • #53
    marekqu
    Poziom 11  
    Reflektory w których można legalnie stosować led mają oznaczenie MD.

    Jest regulamin jaki powinna spełniac zarówki Regulamin 37 Europejskiej Komisji Gospodarczej.

    Trudno oczekiwać że zarówki np H7led dostaną homologację zarówki H7, przeciez w regulaminie jest są parametry, jakie ma spełniać.

    Czyli to producenci lamp mogą teoretycznie decydować, czy w ich reflektorach mozna stosować led.

    Na chwile obecną, nie jest tyle problemem to że led nie ma homologacji, a to ze w lampach nie wolno uzywać led.
  • #54
    tzok
    Moderator Samochody
    marekqu napisał:
    Czyli to producenci lamp mogą teoretycznie decydować, czy w ich reflektorach mozna stosować led.

    Na chwile obecną, nie jest tyle problemem to że led nie ma homologacji, a to ze w lampach nie wolno uzywać led.
    Dokładnie - czyli tak jak pisałem, wynika to głównie z ochrony interesów producentów, niż czegokolwiek innego. To co potocznie nazywamy żarówką prawidłowo nazywa się... lampą. To co nazywamy lampą to reflektor z kloszem/oprawa oświetleniowa - warto o tym pamiętać, czytając formalną dokumentację/normy/przepisy.

    ociz napisał:
    Nie mija, bo piszą o swoim konkretnym produkcie.
    Piszą o "oświetleniu LED", czyli ogólnie, a nie o lampie LED Philips X-tremeUltinon. Jasne, że formalnie jest tak jak piszesz, ale jest to sformułowane tak, aby nie wynikało z tego że to ich lampy nie mają homologacji (ale potencjalnie mogą istnieć inne, które mają).

    Nie zrozumcie mnie źle - jestem przeciwnikiem wiejskiego tuningu, ale tutaj mamy sytuację "nie da się, bo się nie da".

    kwok napisał:
    No właśnie traci, żeby taki przerobiony zaliczył przegląd musi mieć dodatkowy papier - homologację na ową przeróbkę.
    W LPG mamy homologację na komponenty instalacji (uniwersalne) oraz na sposób montażu w danym pojeździe... zatem skoro warsztat może zmienić sposób zasilania silnika w paliwo/rodzaj tego paliwa i wystawić na to "papier", to dlaczego nie może wymienić lamp ("żarówek") halogenowych na LEDowe i też wystawić na to "papier"? Też wyreguluje, zrobi pomiary... na silnik się da, a na oprawę oświetleniową (reflektor) już nie? Coś tu jest grubymi nićmi szyte.
  • #55
    kwok
    Poziom 39  
    tzok napisał:
    Przecież zestawy do montażu LPG są uniwersalne (tzn. oczywiście są też dedykowane, jak Prins DLM), warsztat montujący te instalacje wystawia "wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu"..

    Są i nie są ale nie o to chodzi. Wytłumaczę tak żeby, mam nadzieję, dobrze mnie zrozumiano. Niech na potrzeby wywodu inst lpg będzie żarówką led a auto oprawą.
    Uczeni wykombinowali że lpg czy cng nadaje się do zasilania aut i jeśli w odpowiedni sposób zamontować części z odpowiednimi atestami to można homologować taką mutację ponieważ jest to przeróbka BEZPIECZNA. Niestety uczeni wymyślili również że BEZPIECZNYM MOŹE NIE BYĆ zastosowanie np leda jako źródła światła w oprawie halogenowej i tu homologacji dać nie można. Pewnie Kowalski mógłby się o takie świadectwo we właściwym organie ubiegać za własne pieniądze i może nawet by dostał ale na pewno mu się to nie opłaci. Inna sprawa czy prawo przewiduje możliwość jeżdżenia z papierkiem na lampy.....
    tzok napisał:
    To co potocznie nazywamy żarówką prawidłowo nazywa się... lampą.

    Nie, potoczna żarówka to źródło światła, może być żarowe, halogenowe, wyładowcze czy led. Reflektor z kloszem to oprawa a LAMPA TO OPRAWA ZE ŹRÓDŁEM ŚWIATŁA.

    Ogólnie jestem za zakazem montowania czego się chce do uźytku na drodze publicznej. Nie wynika to z jakiejś niechęci do nowości tylko z braku pracy kołobrzeskiej policji. Tam tyle ksenonów i innych wynalazków w zwykłych halogenowych jeździ że czasami przy mijance wypadałoby okulary spawalnicze zakładać. Z resztą co tu mówić o wieśtuningu skoro na naszych pagórkowatych drogach ori ksenony z poziomowaniem nie wyrabiają a matrycowe lady nie widzą pojazdu przed sobą bo ten ma trochę tylko brudne lampy z tyłu albo jest stary, oko widzi bez problemu a kamerka nie.
  • #56
    ociz
    Moderator Samochody
    tzok napisał:
    to dlaczego nie może wymienić lamp ("żarówek") halogenowych na LEDowe i też wystawić na to "papier"?

    Bo ktoś by na to musiał najpierw dostać homologację za grubą kasę.
  • #57
    marekqu
    Poziom 11  
    Teoretycznie powinny powstać dwie homologacje. Pierwsza to homologacja zarówki led np L7(wszyscy producenci bedą zobligowani do jednolitego standardu produkcji) .
    Druga, to zmiana homologacji lamp która bedzie dopuszczała L7.

    Teraz nasuwa sie się następne pytanie czy faktycznie mozna to pogodzić(czy nie bedzie konieczna np drobna przeróbka lamp). Kto zapłaci za badania i koszta ewentualnej homologacji. Czy w przypadku zarówek bedzie to opłacalne?

    Ciekawe czy były przeprowadzane badania w tej kwestii?
  • #58
    kwok
    Poziom 39  
    Badania pewnie były i stąd wiadomo że nie wolno stosować na drogach publicznych. Dla danej lampy jest norma określająca kształt wiązki i natężenie światła i jeśli wiadomo że hid przekracza to wiadomo że nie wolno, jeśli zbadano że barwa poza zakresem to nie tylko "przeciwnik" cierpi ale też użytkownik nie widzi mimo dużego natężenia itd.... Nie ustanowiono norm dla Led więc rozrzut parametrów pomiędzy producentami może być kolosalne duży więc nie wolno ryzykować. Są normy dla lamp i tu jako całość (oprawa ze źródłem światła) może być zrobiona jakkolwiek i z czegokolwiek byle spełniała normy.
  • #59
    tomus2k
    Poziom 24  
    Homologacja E20 10R-04-4059 i E20 10R-03 2703 zmieniająca homologację lampy ze (Światła mijania, Długie) na (Światła Mijania,Długie, Dzienne)
    W homologacji napisano że: nie zmienia się oznaczenia na lampie a obowiązującą homologację lampy jest teraz homologacja modułu i jego oznaczenie E20 ....
    Koledzy wasze dywagację czym są, jeśli nie czytaliście wyciągu z homologacji danego źródła światła LED. Gdyż nie wiecie czy ta homologacja nie zmienia homologacji lampy dodając jej źródło światła LED. Ani do jakich lamp je przewidziano - np. roboczych, postojowych czy mijania długie.
    Widziałem homologację dla żarówek H4-R2 umożliwiającą montaż źródła halogenowego w lampie przystosowanej do żarówki R2 (MASTER SPORT GMBH
    HOMOLOGACJA E4). Da się - prawda :idea:
    Co ciekawe ci wielcy nigdy nie homologowali tych żarówek mimo że mają je w ofercie tj H4-R2. :|
    Co stoi na przeszkodzie aby duży producent zrobił badania :?:
    I tu Koledzy mówicie korporacje i ich zyski i macie racje.
    Ale to dało szanse np. Polskim producentom zrobić i homologować w/w moduły świateł dziennych, więc jest duże prawdopodobieństwo, że rynek nie lubi pustki i pojawiać się będzie coraz więcej LED z homologacją.
    Jest też możliwość uzyskania odstępstwa od homologacji E: wystarczy złożyć podanie do ministerstwa.
    Tak robi każdy kto ma samochód z USA (model only USA) i nie ma lamp z E do zdobycia.
    Jak się ma takie odstępstwo można np. całkiem legalnie zamontować to:

    Link

    Błagam ustawiajcie światła, bo to jest moje i wasze bezpieczeństwo, to że masz fabryczne ksenony nie znaczy że nie razisz - je się też ustawia.
  • #60
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1