Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Żarówki H4 LED homologacja ?

19 Sty 2018 13:43 37428 205
  • Poziom 14  
    Jak się ma sprawa żarówek h4 led z homologacją ? Na znanym portalu znalazłem takie żarówki z "niby" homologacją "Produkt posiada homologacje E8 nr 10R–058924, certyfikat CE oraz spełnia normy RoHS 2."

    Czy to lampy muszą być przystosowane czy o co chodzi ?
    Szukałem ale większość pisze że nie mają homologacji ... a tu niby jest .

    Nie wiem czy mogę zamieścić ale nr aukcji :7117193967

    Dodam że nie kombinuje ze światłami, nigdy nie miałem pseudo ksenonów i tego typu rzeczy. Gdzieś widziałem test porównawczy h4 z led i te drugie wychodziły na + z wyraźną linią odcięcia i bez oślepiania innych z tego wynikają moje przemyślenia.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 43  
    Lampa jak jest homologowana z żarówką halogenową to taka ma raczej być. Poza tym przetwornice mogą siać. Kwestia wyboru.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    haker999 napisał:
    Jak się ma sprawa żarówek h4 led


    Nie ma czegoś takiego. H4 to jest żarówka halogenowa a nie LED.

    haker999 napisał:
    "Produkt posiada homologacje E8 nr 10R–058924


    Ten numer to już w do dowolnej "żarówki" LED na Allegro dopisują.

    haker999 napisał:
    Gdzieś widziałem test porównawczy h4 z led


    Co masz na szkle reflektora napisane? H4 czy H4 LED?

    haker999 napisał:
    i te drugie wychodziły na + z wyraźną linią odcięcia i bez oślepiania innych z tego wynikają moje przemyślenia.


    Tego badziewia jest pewnie 148 rodzajów, a każdy świeci inaczej. Możesz sobie te "LED - H4" założyć do lamp traktora oświetlających pole pracy jak się będziesz na nocną orkę wybierał...
  • Poziom 14  
    jdubowski napisał:
    Co masz na szkle reflektora napisane? H4 czy H4 LED?

    Czy ja gdzieś napisałem że chce montować ? Zapytałem się tylko odnośnie homologacji jak to się ma do seryjnych żarówek.

    jdubowski napisał:
    Tego badziewia jest pewnie 148 rodzajów, a każdy świeci inaczej. Możesz sobie te "LED - H4" założyć do lamp traktora oświetlających pole pracy jak się będziesz na nocną orkę wybierał...


    Nie jestem rolnikiem, nie mam traktora , według mnie rolnik jak każdy zawód , nie wiem czy to ma na celu obrażanie czy co ? Rolnik ma jakieś kiepskie lampy /światła/ żarówki ? Wiem na czym orka polega, jak są teraz zbudowane nowoczesne traktory/ maszyny rolnicze i wątpię czy potrzebują poprawy oświetlenia ... nie mówię o starszych produkcjach. Bardziej chodzi mi o samochody które już od nowości były wyposażone w kiepskie oświetlenie i bez przeróbek nic się nie da zrobić ... oczywiście wszystko w granicy rozsądku.

    Żeby nie było przytocze jeszcze raz :
    haker999 napisał:
    Dodam że nie kombinuje ze światłami, nigdy nie miałem pseudo ksenonów i tego typu rzeczy. Gdzieś widziałem test porównawczy h4 z led i te drugie wychodziły na + z wyraźną linią odcięcia i bez oślepiania innych z tego wynikają moje przemyślenia.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    haker999 napisał:
    Czy ja gdzieś napisałem że chce montować ? Zapytałem się tylko odnośnie homologacji jak to się ma do seryjnych żarówek.


    Uff. Tylko chciałem zaznaczyć że nie ma takich reflektorów do których takie "coś" mogłoby być założone w taki sposób by lampa spełniała jako zespół warunki homologacji.

    haker999 napisał:
    Nie jestem rolnikiem, nie mam traktora , według mnie rolnik jak każdy zawód , nie wiem czy to ma na celu obrażanie czy co ?


    Gdzie napisałem o obrażaniu?
    haker999 napisał:
    Rolnik ma jakieś kiepskie lampy /światła/ żarówki ? Wiem na czym orka polega, jak są teraz zbudowane nowoczesne traktory/ maszyny rolnicze i wątpię czy potrzebują poprawy oświetlenia ... nie mówię o starszych produkcjach.


    Nie o to idzie - reflektory i żarówki do użycia poza drogą publiczną nie musza mieć homologacji. Stąd powołałem się na przypadek rolnika, traktora i świateł polowych.

    haker999 napisał:
    Żeby nie było przytocze jeszcze raz :
    haker999 napisał:
    Dodam że nie kombinuje ze światłami, nigdy nie miałem pseudo ksenonów i tego typu rzeczy. Gdzieś widziałem test porównawczy h4 z led i te drugie wychodziły na + z wyraźną linią odcięcia i bez oślepiania innych z tego wynikają moje przemyślenia.


    To ja jeszcze raz powtórzę - nie jest możliwe by taki ledowy wynalazek uzyskał homologację do użycia w reflektorach przeznaczonych do użycia z żarówkami H4.
  • Moderator Samochody
    Po pierwsze nie ma w ogóle czegoś takiego jak "żarówka LED", więc już w samym tytule sprzedawca kłamie.
  • Poziom 42  
    Ten segment ma jeszcze bardzo nieprecyzyjne nazewnictwo, stąd nieścisłości i niedomówienia, a to jest znakomite pole do popisu dla różnych "handlowców". Wystarczy poczytać o chińskim certyfikacje CE :-) Graficznie praktycznie to samo, co standardowy symbol CE.
  • Poziom 13  
    dobra, odpowiedziliscie koledze ze nie mozna, ale dlaczego nie mozna ? jakies ustawy, paragrafy ? chce wiedziec dokladnie dlaczego nie moga na nich jezdzic i dlaczego moge za nie dostac mandat... ?!

    zaloze sie ze kolega o takie aspekty pytal a wy odrazu na niego z psami wyskoczyliscie bez zadnego uzasadnienia tylko ze swoim widzimisie...
  • Poziom 29  
    Źródło światła posiada homologację
    Ale lampa posiada oznaczenie na którym pisze np. HC
    Oznacza to "halogenowa" mijania i z takim źródłem uzyskała homologację inne są niedopuszczalne.
    Dziennik ustaw 776 dotyczący okresowych badań technicznych
    Talela pkt.
    4.1.4. Zgodność z wymaganiami rozporządzenia o warunkach technicznych Kontrola organoleptyczna i sprawdzenie działania.
    a) Brak zgodności z wymaganiami pod względem typu światła, miejsca montażu, barwy wysyłanego światła lub jego natężenia. X X
    b) Elementy na kloszu lub źródle światła, które w oczywisty sposób zmniejszają natężenie światła lub zmieniają jego barwę. X X
    c) Brak zgodności źródła światła z zainstalowanym urządzeniem oświetleniowym.
  • Poziom 13  
    jdubowski: poprawie zaraz po tym jak przytoczysz chocby jedna ustawe lub paragraf zakazujacy stosowania takiego zrodla swiatla jakim sa LEDy, jak narazie to tylko piane bijesz z ktorej nic nie wynika.

    przemek25l: bardzo dziekuje za rzetelne informacje, ninejszym uwazam to za wystarczajaca informacje aby samemu podjac decyzje o uzywaniu takiego zrodla swiatla tudziez nie.



    pozdrawiam Jan Fus
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    siner napisał:
    poprawie zaraz po tym jak przytoczysz chocby jedna ustawe lub paragraf zakazujacy stosowania takiego zrodla swiatla jakim sa LEDy,


    Nie ma zakazu. Ale jest nakaz stosowania rozwiązań homologowanych. Szczegóły masz opisane w poście #11.
  • Poziom 24  
    Co do oznaczeń na lampach.....
    A czytaliście homologację E20 10R-04-4059 tam jest zapisane, że zmienia przeznacznie lampy z drogowe na drogowe i dzienne po zainstalowaniu homologowanego modułu świateł dziennych.
    W homologacji też napisano że, oznaczenie jest naniesione na module.
    Wszystko jest homologowane mimo sprzecznych oznaczeń na lampie.
    Co więcej homologacja nie stawia wymogu zmiany oznaczeń na lampie.
    Jest jeszcze moduł o podobnym działaniu tylko po CAN CLM02-CAN, który często montują dealerzy E20 10R-03 2703, tam podobnie.

    Może i tak jest z H4-LED - nie mam dostępu do homologacji dla H4 LED może ktoś kupił i dostał wyciąg.
    Ten sklep https://motoledy.pl/ pisze że ma homologację E4 w opisie "Stosowane w...:
    światła do jazdy w dzień i w nocy
    światła przeciwmgielne
    jacht"
    Może ktoś zdobędzie odpis z homologacji E4 do H4-LED od w/w sklepu :idea:

    ps. E20 to Homologacja Polska wydawana przez Urząd
    Transportowego Dozoru Technicznego. E4 - Holandia
  • Poziom 24  
    przemek25l napisał:
    Proszę zauważyć że źródło światła nie zostało zmienione. Opieramy się cały czas o źródło. W tamtym przypadku moduł ogranicza do 25% moc źródła które jest fabrycznie zamontowane.

    Proszę zauważyć że oznaczenie na lampie nie odpowiadają już rzeczywistej funkcji lampy punkt a) w/w przepisu . Jeśli go rozstrzygać literalnie, to na lampie mamy oznaczenie że to lampa obsługująca światła długie , a świeci z natężeniem niezgodnym z pierwotną homologacją lampy. Jednak po zastosowaniu modułu, homologacja lampy się zmienia i od tej pory pełni też funkcję świateł dziennych.
    To samo może dotyczyć zapisów w homologacji źródła światła H4-LED. Może zmieniać tym razem homologację pierwotną źródła światła lampy, tak jak zmienia homologacja modułu pierwotną homologację przeznaczenia lampy.
  • Poziom 2  
    taki oto artykuł znalazłem cytuję
    "Zamiana halogenów na LED-y? Nie!

    Aby osiągnąć podobne korzyści, wielu kierowców próbuje stuningować światła zewnętrzne w swoich pojazdach, standardowe żarówki zamieniając na LED-owe. Przepisy są jednak bezlitosne: to nielegalne. Diody wymagają specjalnej konstrukcji reflektora, ponieważ nagrzewają się inaczej niż halogeny czy ksenony – nie od przodu, ale od tyłu. Nie ochłodzi ich więc strumień powietrza, który opływa maskę w czasie jazdy.

    Mimo to w sklepach znajdziemy tzw. retrofity – produkty LED zastępujące żarówki halogenowe, np. popularne H4 czy H7, i montowane w samochodzie bez ingerencji w jego elektrykę. Przeznaczone są jednak do użytku POZA drogami publicznymi – podczas wyścigów na specjalnie wyznaczonych torach czy wypraw off-road. Możemy je również montować wewnątrz pojazdów, do oświetlania podłogi, kabiny, schowka czy bagażnika.

    Co grozi za złamanie tego przepisu? W najlepszym wypadku – mandat w wysokości do 500 zł, w najgorszym – zatrzymanie dowodu rejestracyjnego i utrata ochrony ubezpieczeniowej (a także konieczność demontażu LED-ów i przeprowadzenia ponownego przeglądu)."
  • Spec od Mercedesów
    zbigniew1968 napisał:
    Diody wymagają specjalnej konstrukcji reflektora, ponieważ nagrzewają się inaczej niż halogeny czy ksenony – nie od przodu, ale od tyłu. Nie ochłodzi ich więc strumień powietrza, który opływa maskę w czasie jazdy.

    To jakieś bzdury. Jaki wpływ ma sposób odprowadzania ciepła na kształt strumienia światła? Poza tym co ustawodawcę obchodzi, jak ja będę "utylizował" ciepło powstające w reflektorze? To chyba nawet nie jest przedmiotem badań homologacyjnych!
    Nawiązując do rzeczywistości, to faktycznie przy zastosowaniu "żarówki" LED przednia powierzchnia reflektora (szkło) słabiej się nagrzewa niż przy klasycznej żarówce co może prowadzić do mniejszej zdolności samooczyszczania w czasie opadów - szczególnie śniegu. Reflektory ze źródłem światła LED uzyskały jednak homologację i są używane - czyli ten wpływ nie jest jednak bardzo istotny.
    Tak przy okazji: temat zastosowania LED-owych zamienników dla klasycznych źródeł światła w reflektorach jest bardzo interesujący. Oczywiście nie neguję tego, że jest to zabronione przepisami i że przeciętny użytkownik nie ma zbyt wielkich możliwości przeprowadzenia odpowiednich badań takich zamienników. Ciekawe w jakim kierunku potoczy się ta sprawa dalej - jeżeli postęp technologiczny pozwoli na wyprodukowanie takiej LED-ówki do reflektora o punktowej charakterystyce emisji światła to nie można wykluczyć, że przepisy dopuszczą ich stosowanie. Na razie jak widać na aukcjach internetowych 95% takich zamienników nie nadaje się do zastosowania - już po obejrzeniu zdjęcia. Pozostałe 5% w połączeniu z konkretnym reflektorem może jednak dać bardzo zadowalający efekt ;)
  • Poziom 11  
    Moim zdaniem żadne bzdury. Przy homologacji powinny być brane wszystkie aspekty czyli np. kształt strumienia, pobór prądu, czy wspomniane odprowadzenie ciepła.
    Sytuacja czysto teoretyczna, ale możliwa np. gdy dojdzie do pożaru to kto będzie odpowiadał?
  • Spec od Mercedesów
    marekqu napisał:
    gdy dojdzie do pozaru to kto bedzie odpowiadał?

    Powinieneś kręcić filmy katastroficzne :D
  • Poziom 1  
  • Poziom 38  
    Ludzie nie zdają sobie sprawy konsekwencji zmiany żarówki. Reflektor jest homologowany na daną żarówkę dlatego, że odbłyśnik jest zaprojektowany pod konkretne umiejscowienie źródła światła w przypadku halogena jest to żarnik.
    Natomiast włożenie jakiejkolwiek innej żarówki/źródła światła powoduje zmianę rozpływu strumienia świetlnego.

    Na pierwszy rzut oka dla szarego obywatela jeśli coś świeci mocniej to jest lepsze dlatego oceniają LED w zwykłym reflektorze na plus.
    Niestety nocą tolerancja oka na strumień świetlny jest bardzo niska, zbyt duży strumień powoduje u kierowców mijanych samochodów olśnienie z powodu kontrastu (kierowca z naprzeciwko kilka do kilkunasu sekund jedzie całkowicie na ślepo). Oślepiony kierowca może wjechać do rowu, w poprzedzający pojazd lub pieszego wchodzącego na pasch a nawet pojechać na czołówkę z pojazdem który go oślepił.

    LED w zwykłym reflektorze często powodują taki efekt jakby reflektor z halogenem świecił równocześnie krótkimi i długimi światłami.
    Więc proszę się zastanowić i pamiętać, że jeśli coś świeci mocniej nie musi znaczyć lepiej. Po to w aucie mamy przełącznik świateł krótkie/długie aby w miarę możliwości z niego korzystać.
  • Moderator Samochody
    Nawet jeśli tak naprawdę nikogo nie oślepia, to w razie wypadku "dobry" prawnik może zwalić całą winę na tego co ma niehomologowane oświetlenie.
  • Poziom 1  
  • Moderator Samochody
    ociz napisał:
    Nawet jeśli tak naprawdę nikogo nie oślepia, to w razie wypadku "dobry" prawnik może zwalić całą winę na tego co ma niehomologowane oświetlenie.
    Bzdura tak naprawdę. W praktyce jeśli "żarówka led" w lampie daje prawidłowy strumień światła - z dopuszczalnym natężeniem i prawidłowymi granicami światła/cienia, to nikomu nic do tego. Może tam być i lampa naftowa, byle prawidłowo świeciła. Ograniczenia dotyczą tylko ksenonów - gdzie reflektor ma być obowiązkowo wyposażony w układ samopoziomowania i automatycznego zmywania.
  • Poziom 23  
    robokop napisał:
    Bzdura tak naprawdę. W praktyce jeśli "żarówka led" w lampie daje prawidłowy strumień światła - z dopuszczalnym natężeniem i prawidłowymi granicami światła/cienia, to nikomu nic do tego. Może tam być i lampa naftowa, byle prawidłowo świeciła. Ograniczenia dotyczą tylko ksenonów - gdzie reflektor ma być obowiązkowo wyposażony w układ samopoziomowania i automatycznego zmywania.
    Bzdurę tak naprawdę to teraz Ty napisałeś. Homologacja to podstawa i nie jest ważne czy strumień światła jest prawidłowy czy nie.
  • Moderator Samochody
    Krzys55 napisał:
    Bzdurę tak naprawdę to teraz Ty napisałeś. Homologacja to podstawa i nie jest ważne czy strumień światła jest prawidłowy czy nie.
    Pokaż mi teraz przepis który tak konkretnie stanowi, ze wskazaniem orzecznictwa albo zamilcz.
  • Poziom 39  
    Krzys55 napisał:
    Homologacja to podstawa i nie jest ważne czy strumień światła jest prawidłowy czy nie.

    Tak tak i zgodnie z przepisami nowe kierunkowskazy "pływające linijki" są nielegalne, ale czy to znaczy że powodują realne problemy , to raczej przepisy nie nadążają za techniką, więc sama homologacja czy zapisy ustawy nie mogą być jedyną wyrocznią. Prawdą jest też to że wiele "prawdziwych "H4 z homologacją przecież nie powinno nigdy znaleźć się w reflektorach a niby legalnie się je stosuje. Jak to wygląda na drogach to chyba każdy widzi. Zgadzam się z argumentem że odbłyśnik jest projektowany pod określoną charakterystykę źródła światła i bezmyślne podmienianie na inne o innej budowie może pogorszyć jakość świateł przede wszystkim ze szkodą dla innych kierowców. Podstawą powinna być decyzja diagnosty - ma możliwość kontroli i oceny jakości oświetlenia.