Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prądy wirowe w hamowni silników elektrycznych

Aleksander9911 20 Sty 2018 17:59 333 3
  • #1 20 Sty 2018 17:59
    Aleksander9911
    Poziom 8  

    Witam,
    Jestem studentem, obecnie zajmuję się budową hamowni do silnika elektrycznego w ramach projektu koła studenckiego. Mam dość duży problem którego nie jestem w stanie przeskoczyć. Otóż hamownia będzie działać na zasadzie wytworzenia prądów wirowych na aluminiowym dysku sprzężonym z wałem>sprzęgłem>silnikiem. Za wytworzenie prądów wirowych chciałbym, aby odpowiadały magnesy neodymowe które za pomocą śruby pociągowej będą zbliżane do wirującej tarczy. Moc silnika to 8Kw przy 10000 rpm, drugi pomiar z przekładnią 5:1.

    Niejasności:
    1)Ilość magnesów potrzebna do wyhamowania silnika, czy np 7 magnesów UM 50 X 20 / M8 / N każdy o udzwigu max=160kg wystarczy?
    (pierwszy link w google po wpisaniu: UM 50 X 20 / M8 / N)

    2)mocowanie magnesów, w internecie znalazłem o uchwycie magnetycznym(co wygląda bardzo przyjemnie), jednak nasycenie obudowy magnesu zmniejsza znacznie zasięg jego działania, przez co obawiam się że na przestrzeni 5mm od elementu mogę mieć zbyt duży skok siły (dobrze/źle?)

    3)jak je zamontować, aby nie stracić palców, wizualizacja w inventorze pokazuje że odstęp między kolejnymi krążkami wynosi 12mm. przy takiej sile jest szansa utrzymać to w ręce i przykręcić?

    4)obrotowy element hamujący-(tarcza/dysk) pierwotna myśl, wytoczymy. ale po przemyśleniu zastanawiam się czy nie lepiej poszukać tarczy, podobnej do tej, którą montuje się w retarderach elektromagnetycznych aby lepiej odprowadzała ciepło, co myślicie?

    5)ostatnie trochę z innej beczki, odnośnie tensometrycznego czujnika siły. W jaki sposób (najtaniej) wyciągnąć z niego wyniki? Pisałem w tej sprawie do firm, ale w każdym przypadku odpowiedź była jedna, za droga, analogowy wyświetlacz akumulatorowy za blisko 1500zł.

    Z wielką chęcią porozmawiam z kimś kto zna odpowiedź na któryś z powyższych problemów, pozdrawiam Aleksander

    Poniżej wizualizacja
    Prądy wirowe w hamowni silników elektrycznych
    n

    0 3
  • #2 20 Sty 2018 18:20
    Kraniec_Internetów
    Poziom 40  

    Aleksander9911 napisał:
    Za wytworzenie prądów wirowych chciałbym, aby odpowiadały magnesy neodymowe które za pomocą śruby pociągowej będą zbliżane do wirującej tarczy. Moc silnika to 8Kw przy 10000 rpm, drugi pomiar z przekładnią 5:1.

    I regulować obciążenie zbliżając magnesy? Średni pomysł zważywszy na siły magnesów oraz funkcjonalność. U mnie w szkole zamiast tego są elektromagnesy zasilane prądem stałym. Zwiększając prąd elektromagnesów można płynnie regulować obciążenie.
    Aleksander9911 napisał:
    4)obrotowy element hamujący-(tarcza/dysk) pierwotna myśl, wytoczymy. ale po przemyśleniu zastanawiam się czy nie lepiej poszukać tarczy, podobnej do tej, którą montuje się w retarderach elektromagnetycznych aby lepiej odprowadzała ciepło, co myślicie?

    Nie sądzę by odprowadzanie ciepła było konieczne. U nas tarcza jest z czegoś gęstrzego niż aluminium. Coś a'la stal, a rozgrzewa się tak, że nie idzie dotknąć, ale jednocześnie nie parzy tak by powstawały bąble przy przypadkowym dotknięciu. A jeżeli nawet taki problem u Ciebie wystąpi to lepiej dysk osłonić przed paluchami.
    Aleksander9911 napisał:
    5)ostatnie trochę z innej beczki, odnośnie tensometrycznego czujnika siły. W jaki sposób (najtaniej) wyciągnąć z niego wyniki? Pisałem w tej sprawie do firm, ale w każdym przypadku odpowiedź była jedna, za droga, analogowy wyświetlacz akumulatorowy za blisko 1500zł.

    Czy zastosowanie elektronicznego tensometru jest konieczne? U nas tarcza z przyczepionymi magnesami zamontowana jest na osobnym wale, więc ma kilkanaście stopni swobody. Do niej przyczepione jest ramię na końcu którego znajduje się siłomierz. Odczyt momentu obrotowego to siła*ramię.
    Pozdrawiam.

    0
  • #3 20 Sty 2018 18:38
    Aleksander9911
    Poziom 8  

    O elektromagnesach myślałem, nawet zrobiłem już na nich wstępny projekt, tak to miało wyglądać
    Dwie tarcze, pomiędzy nimi elektromagnesy na niezależnym łożysku, siła*ramie=moment
    Prądy wirowe w hamowni silników elektrycznych
    jednak nie wiem jakie urządzenia byłyby potrzebne, aby ten elektromagnes zasilić, wystarczy zwykły zasilacz laboratoryjny prądu stałego?
    np taki: https://www.sklep.fpnnysa.com.pl/pl/p/Zasilac...ryjny-pradu-stalego-15V-max-3A-DC-362510/3951

    drugi problem, czy w przypadku elektromagnesów lepiej 2 duże, czy równomiernie więcej mniejszych. No i temat rzeka dla mnie czyli ile uzwojeń i jak gruby przewód.

    0
  • Pomocny post
    #4 20 Sty 2018 18:47
    Kraniec_Internetów
    Poziom 40  

    Aleksander9911 napisał:
    jednak nie wiem jakie urządzenia byłyby potrzebne, aby ten elektromagnes zasilić, wystarczy zwykły zasilacz laboratoryjny prądu stałego?

    U nas jest 6 elektromagnesów na tarczy. Każdy w kształcie walca, 10cm średnicy i może 15 długości. Wymiary orientacyjne i z pamięci. Wewnątrz rdzeń ze stali... jakiejkolwiek bo strumień magnetyczny też był stały.
    Zasilaliśmy to ze szkolnej sieci 230VDC. Teraz nie pamiętam jakie prądy płynęły, ale wydaje mi się że poniżej 1A (regulowane rezystorem suwakowym). Postaram się coś wykopać z pomiarów.
    Ważna kwestia - u nas silniki były rzedu 2,5kW.
    Edit:
    Niestety nie posiadam żadnych tabel w których podawałbym parametry pracy elektromagnesów.

    0
  Szukaj w 5mln produktów