Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Stihl MS 260 zatarty tłok. - Przyczyna zatarcia się tłoka.

Grzegorz_madera 20 Jan 2018 20:20 14826 41
  • #1
    Grzegorz_madera
    Level 37  
    Witam wszystkich. Jak w temacie, pilarka przestała pracować w związku z wyłamaniem się fragmentu tłoka. Po rozebraniu ukazał się taki widok:
    Stihl MS 260 zatarty tłok. - Przyczyna zatarcia się tłoka.

    Stihl MS 260 zatarty tłok. - Przyczyna zatarcia się tłoka.
    Tłok i cylinder oczywiście do wymiany, natomiast moje pytanie brzmi: czym mogło być spowodowane takie zatarcie? I co z wałem korbowym? Czy fragmenty tłoka mogły go uszkodzić? Dodam, że nie znalazłem ani śladu resztek tłoka w skrzyni korbowej ani w tłumiku. Pilarka przepracowała około 500h, zawsze na oryginalnym oleju Stihl, nigdy nie była przegrzana. Do samego końca pracowała normalnie, jedynie ostatnie pół godziny przed awarią stała się słabsza. Nawet ciśnienie sprężania po awarii miała ponad 10 bar. I kolejne pytanie: czy taka membrana kwalifikuje się do wymiany?
    Stihl MS 260 zatarty tłok. - Przyczyna zatarcia się tłoka.
    Proszę o opinię specjalistów w naprawie tego typu silników, ponieważ chcę to złożyć na oryginalnych częściach, a nie chcę mieć w przyszłości następnej takiej niespodzianki.
  • Helpful post
    #2
    User removed account
    Level 1  
  • #4
    Grzegorz_madera
    Level 37  
    Tłok przytarł się tylko z tej strony. Wcześniej nie było żadnych objawów, aż do wyłamania się tłoka. Pierścień zdjąłem, tak jak napisałem wcześniej tłok był szczelny, trzyma kompresję ponad 10 bar. Piła jest z 2005 roku, ale cięła tylko 50 m³ drewna rocznie, dlatego nikt nie zaglądał do tłoka. Zresztą przez wydech i tak nie było by nic widać, bo tłok zatarł się od strony gaźnika.
  • Helpful post
    #5
    User removed account
    Level 1  
  • Helpful post
    #6
    kkknc
    Level 43  
    Filtr powietrza, masz przytarcie od okna wlotowego.
    Membrana cały więc, jak nie jest za sztywna to może być.
  • Helpful post
    #7
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #9
    E8600
    Level 40  
    Mnie dziwi gdzie się podział ten kawałek tłoka. Jeśli realnie "wyparował" i nie ma go nawet w tłumiku to ukruszenie tłoka musiało nastąpić dość dawno.
    Wał jeśli nie ma luzu góra dół na łożysku korbowodu jest ok natomiast co do membrany to mimo iż wygląda ok to przy nowym tłoku i cylindrze wymienił bym dla świętego spokoju.

    Co do marki to Stihl kiedyś był dobrą marką podobnie jak Bosch obecnie sprzęt tych marek się znacznie pogorszył.
  • #10
    Grzegorz_madera
    Level 37  
    No właśnie to nie wyłamało się dawno, bo z tym zatarciem pilarka pracowała normalnie, a przestała dopiero gdy się wyłamało i tłok nie przysłaniał już kanału dolotowego i mieszanka cofała się do gaźnika. Byłem w serwisie i powiedział mi, że praktycznie nie zdarza się żeby fragment tłoka uszkodził łożyska wału. Nie wiem czy można w to wierzyć aczkolwiek organoleptycznie nie stwierdziłem luzu na wale. Niestety czujników zegarowych nie mam skąd zdobyć. A co sądzicie o zamiennikach meteor? Mówią że nie ustępują oryginałowi.
  • Helpful post
    #11
    slawek str
    Level 17  
    Założyłem meteora do 26 i działa już z pół roku bez mała codziennie. Poprzedni zatarł się prawdopodobnie od tego że pilarka jest używana na budowie do szalunków i innych i pracuje pod małym obciążeniem na wysokich obrotach. Często zdarzało się że był tępy łańcuch co potęgowało zjawisko aż się skończyła. Na takie przyczyny wskazali serwisanci w sthilu i chyba się nie mylili bo zapytali o charakter pracy pilarki i powiedzieli że to się zdarza i trzeba albo ustawić niższe obroty lub tak jej nie piłować.
  • Helpful post
    #12
    kkknc
    Level 43  
    Wał takie kawałki zmieli. Zostanie pył. Ty sprawdź dobrze filtr powietrza i łącznik bo spore prawdopodobieństwo że coś się tam dostało. I stąd przytarcie. A potem oderwanie tłoka.
  • #14
    kamilo23
    Level 21  
    Przecież tam się pierścienie skończyły potem tłok tarł o cylinder i mamy efekt.
  • Helpful post
    #16
    ^ToM^
    Level 40  
    Myślę, że przyczyną zatarcia mogła być zbyt uboga mieszanka. Jak dla mnie, ślady na cylindrze świadczą o braku należytego smarowania. To jest dwusuw dla nich uboga mieszanka=ubogie smarowanie i pewna śmierć. Może tkwiła jakaś wada układu zasilania, przez co mieszanka nie jest podawana w należytej ilości. Wady oleju bym nie podejrzewał, wszak dwusuwy chodzą poprawnie prawie na byle czym. Może też być wada tłoka, a raczej materiału, z którego został wykonany. Nie da się w prosty sposób ustalić zdanie.
  • #17
    stasiekb100
    Level 27  
    Zatarł się od strony gaźnika ponieważ tam opiera się podczas suwu pracy. Mieszanka mogła być uboga, i na podrabianym oleju. Ja kupuje olej do dwusuwu który jest mało popularny (tak myślę) więc ryzyko podrabiania mniejsze. Miałem podobny przypadek w wykaszarką znajomego, ale ją rozruszałem bez rozbierania silnika.
  • #18
    jack63
    Level 43  
    kamilo23 wrote:
    Przecież tam się pierścienie skończyły potem tłok tarł o cylinder i mamy efekt.

    A Ty się dobrze czujesz, czy może piszesz takie bzdury świadomie???

    ^ToM^ wrote:
    yślę, że przyczyną zatarcia mogła być zbyt uboga mieszanka.

    Też tak uważam. Trzeba znaleźć przyczynę.
    Objawy były, ale zostsłh zlekceważone.
    Sprawdziłbym szczelność wszystkiego "pod tłokiem". Szczególnie simmeringi.
    Membrana też podejrzana.
  • #19
    Grzegorz_madera
    Level 37  
    No więc panowie tak: śruba L w gaźniku odkręcona o 1 obrót tak jak powinno być, a H ma blokadę i zawsze była odkręcona do oporu. Natomiast oleju zawsze dawałem trochę więcej niż 1:50. Jak przeliczyłem to wychodzi około 1:46. Niestety spaliny na analizatorze nie były badane więc nie wiadomo jai był rzeczywisty skład mieszanki.
  • #20
    User removed account
    Level 1  
  • #22
    Grzegorz_madera
    Level 37  
    Do gromelon: Nie zauważyłem objawów zbyt ubogiej mieszanki. Wręcz przeciwnie, silnik czasami czterotaktował co by wskazywało na mieszankę zbyt bogatą. Awaria może wskazywać na nieszczelność filtra powietrza, ale to by się objawiało zużyciem tłoka na całym obwodzie.
  • #23
    User removed account
    Level 1  
  • #25
    User removed account
    Level 1  
  • Helpful post
    #26
    E8600
    Level 40  
    Przyczyn może być wiele a teraz można tylko gdybać.

    Może to być nawet nadmierny luz na tłoku w cylindrze. Tak silnik będzie trzymać kompresje. Tłok z za dużym luzem może się klinować i cylindrze i zacierać w miejscach podparcia. Dlatego np. w wysilonych silnikach 2T motocyklów krosowych trzeba często wymieniać tłoki jeśli nie chce się uszkodzić cylindra na nikasilu.
  • #27
    Grzegorz_madera
    Level 37  
    gromleon wrote:
    Popatrzcie na zdjęcie, tłok ma wydarty płaszcz odpowiadający szerokością okna i tak sobie to okno frezowalo tłok aż w końcu tak zahaczylo że uszkodziło tłok urywajac go. Nie ma śladów powyżej tej rysy. Bo tam okno nie drapalo tloka

    I to wydaje się najbardziej sensownym wytłumaczeniem. Części zamówione, jak przyjdą to wstawię zdjęcia do porównania.
  • Helpful post
    #28
    ^ToM^
    Level 40  
    Grzegorz_madera wrote:
    gromleon wrote:
    Popatrzcie na zdjęcie, tłok ma wydarty płaszcz odpowiadający szerokością okna i tak sobie to okno frezowalo tłok aż w końcu tak zahaczylo że uszkodziło tłok urywajac go. Nie ma śladów powyżej tej rysy. Bo tam okno nie drapalo tloka

    I to wydaje się najbardziej sensownym wytłumaczeniem. Części zamówione, jak przyjdą to wstawię zdjęcia do porównania.


    Wszystko się zgadza, ale to nie jest przyczyna uszkodzenia, tylko skutek. Przyczyną frezowania w takim przypadku może być nieprawidłowa geometria układu korbowego a skutkiem właśnie to co wyżej napisano. Normalnie takie usterki nie powstają, nawet w b. mocno zużytych silnikach. To raczej zjawisko incydentalne. Warto dokładnie ocenić sprawność i geometrię wszystkich elementów układu korbowo-tłokowego, aby po założeniu nowego zestawu tłoka sytuacja się wkrótce nie powtórzyła.

    Pozdrawiam!
  • #29
    User removed account
    User removed account