Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wymiana grzejników na wydajniejsze

22 Jan 2018 08:39 717 16
  • Level 10  
    Witam
    Mam problem z dogrzaniem pomieszczenia, mam zamontowane 3 grzejniki (stalowe płytowe) 800X600 niestety nie dają rady.
    Nie mogę ich wymienić na większe, jedynie mogą być głębsze, widziałem takie podwójne ale, estetycznie to nie wygląda.
    Czy próbować wymienić na konwektory ? z danych technicznych wynika, że przy tych rozmiarach są dużo bardziej wydajne.

    Ogrzewanie gazowe.
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Level 10  
    zapominałem dodać, że w pozostałej części domu (instalacji) mam wszędzie grzejniki stalowe, czy to nie będzie kolidowało aluminium - stal ?
  • Level 29  
    alpin1 wrote:
    Witam
    Mam problem z dogrzaniem pomieszczenia, mam zamontowane 3 grzejniki (stalowe płytowe) 800X600 niestety nie dają rady.
    Nie mogę ich wymienić na większe, jedynie mogą być głębsze, widziałem takie podwójne ale, estetycznie to nie wygląda.
    Czy próbować wymienić na konwektory ? z danych technicznych wynika, że przy tych rozmiarach są dużo bardziej wydajne.

    Ogrzewanie gazowe.

    Dlaczego nie dają rady? Podaj powierzchnię ogrzewaną i czy istniejące są jedno, czy dwupłytowe. Konwektory muszą mieć wysoką temperaturę zasilania i nie grzeją promieniowaniem, więc efekt wymiany może być odwrotny.
  • Level 10  
    Salon ma 45 m2 i dużo przeszkleń oraz jest otwarty na holl, temperatura zasilania 40C- 55C w zależności od sterownika, w nocy ogrzewanie jest obniżone.
    Grzejniki dwupłytowe z zaworami termostatycznymi otwartymi tak na prawie 4.
    Mi chodzi o to czy są grzejniki o porównywalnych wymiarach ale bardziej wydajne ?
  • Helpful post
    Level 38  
    alpin1 wrote:
    czy to nie będzie kolidowało aluminium - stal ?

    Moim zdaniem nie, ale jeśli masz instalację miedzianą to aluminium gryzie się z miedzią. Trzeba wtedy unikać bezpośredniego kontaktu aluminium z miedzią i warto wlać do wody c.o. inhibitor korozji.

    alpin1 wrote:
    temperatura zasilania 40C- 55C w zależności od sterownika, w nocy ogrzewanie jest obniżone.
    Grzejniki dwupłytowe z zaworami termostatycznymi otwartymi tak na prawie 4.

    Grzejnik typ 22 o wymiarach 600x800mm przy temperaturze 70/50 daje ok. 1kW, z kolei przy temperaturze 70/60 daje ponad 1,1kW ale wymaga ponad 2x większych przepływów wody.
    Skoro masz 3 sztuki to maksymalnie można przyjąć, że masz 3kW, więc jak na 45m2 to musisz mieć ocieplony budynek, aby starczyło to na mrozy rzędu -20.

    Temperaturę w pomieszczeniu możesz podnieść odkręcając bardziej głowice termostatyczne przy grzejnikach albo podnosząc temperaturę wody w instalacji.
    Skoro obecnie salon nie jest dogrzewany przy niecałej 4 to odkręć bardziej wszystkie grzejniki np. na 4,5 albo na maksa (5) i zobacz, czy wtedy będzie OK.
    Być może masz tak dobrane grzejniki, że powinny one pracować nonstop bez zainstalowanych głowic.
    Masz 3 grzejniki to jeśli po otwarciu wszystkich na maksa będzie dla odmiany przegrzewało pomieszczenie to możesz też wypróbować różne wariacje grzejników z głowicami i bez głowic termostatycznych.

    Niekiedy po zdjęciu głowic termostatycznych na zaworach jest opcja tzw. regulacji wstępnej, którą służy do równoważenia hydraulicznego instalacji co też może mieć wpływ na to jak będą grzały grzejniki w Twojej instalacji.
    Na poczucie komfortu cieplnego ma też wpływ samo ustawienie kotła gazowego. Z założenia lepiej, aby pracował on dłużej ale na mniejszej mocy niż krócej ale na większej mocy, bo ogranicza to nagłe skoki temperatury. Choć w przypadku kotłów atmosferycznych może to wpływać na zwiększone wydzielanie się skroplin co wpływa niekorzystnie na taki kocioł. Inaczej jeśli masz kocioł kondensacyjny tam jest odwrotnie, im więcej skroplin tym masz większą sprawność kotła.
  • Level 10  
    Dziękuje, potestuje z tymi głowicami.

    Dodano po 16 [godziny] 8 [minuty]:

    Ustawiłem termostaty na 4, grzejniki cały czas gorące, nie mat tak jak wcześniej, że raz letnie raz gorące, na piecu temperatura oscyluje w granicach 52C.
    Sprawdzę popołudniu co to dało.
  • Level 38  
    alpin1 wrote:
    Ustawiłem termostaty na 4, grzejniki cały czas gorące, nie mat tak jak wcześniej, że raz letnie raz gorące,

    Generalnie ustawienie 3 na głowicy termostatycznej zwykle oznacza ok. 20 stopni, 4 to ok. 24 stopnie.
    Głowica mierzy temperaturę wokół siebie i w zależności od niej to zawór termostatyczny jest przymykany lub otwierany i stąd masz efekt grzejników raz letnich, a raz gorących.
    Skoro u Ciebie grzejniki były raz letnie, a raz gorące to znaczy, ze masz zapas mocy w grzejnikach i tylko temperatura w pobliżu głowicy osiągała zadaną wartość przez co głowica przymykała zawór, co skutkowało niedogrzaniem pomieszczenia.
    Grzejniki kwalifikowałyby się na 100% do wymiany, gdyby po odkręceniu na maksa nadal miałbyś problem z dogrzewaniem tego pomieszczenia.

    Twój problem może wynikać z niewłaściwego położenia grzejnika/parapetu/głowicy termostatycznej. Jeśli jest zakłócony swobodny przepływ ciepłego powietrza i zbyt dużo ciepła kumuluje się przy głowicy to może to zakłócać prawidłowy odczyt temperatury.
    Jeśli chciałbyś, aby głowica termostatyczna reagowała prawidłowo to musiałbyś np. wymienić głowice na model z kapilarą. Kapilara to taki drucik o długości zwykle ok.1,5-2m zakończony czujnikiem temperatury. Wtedy głowica sugeruje się temperaturą z tego czujnika, a nie zawyżoną temperaturą bezpośrednio przy głowicy.

    U Ciebie najprościej będzie zwiększyć ustawienia głowicy o tyle, abyś uzyskał odpowiedni dla Ciebie komfort cieplny.
    Warto pamiętać, że inaczej wygląda zapotrzebowanie na ciepło w dzień, gdy świeci słońce i przebywają osoby, a inaczej, gdy w nocy będzie pusto.
    W zależności od charakterystyki budynku to temperatura w salonie może zależeć od miejsca. Wtedy warto zainstalować sobie np. 2-3 termometry i dozować ustawienia głowic tak, aby uzyskać co najmniej np. 20 stopni w każdym miejscu lub dowolną inną wartość, która jest dla Ciebie wyznacznikiem komfortu cieplnego.
  • Level 29  
    alpin1 wrote:
    Salon ma 45 m2 i dużo przeszkleń oraz jest otwarty na holl, temperatura zasilania 40C- 55C w zależności od sterownika, w nocy ogrzewanie jest obniżone.
    Grzejniki dwupłytowe z zaworami termostatycznymi otwartymi tak na prawie 4.
    Mi chodzi o to czy są grzejniki o porównywalnych wymiarach ale bardziej wydajne ?

    Są, w Bimsie możesz dostać grzejniki płytowe Cosmo z wentylatorami.
    Nie mogę sobie teraz przypomnieć nazwy, ale jak trzeba będzie to znajdę.
    Bawienie się nastawą głowicy ma pewien sens. Zwłaszcza, że czasem są źle zamontowane, usytuowane. Firanka wystarczy, aby wyłączyć czy znacznie zmniejszyć moc grzejnika. Moc grzejnika reguluje nastawa w zaworze zwana popularnie kryzą.
    Nastaw na początek na 7 i po chwili pracy sprawdź dotykiem temperaturę rury powrotnej. Powinna być ciepła. Jeśli takie ustawienie nie wpłynie na pracę innych grzejników to zostaw, jeśli będą zbyt słabo grzały, zmniejsz nastawę na 6 i powtórz cykl badania. Oczywiście wszystkie głowice najlepiej w tym czasie zdjąć a kocioł wysterować na pracę ciągłą ze stałą temperaturą.
    Przy okazji sprawdź filtr na powrocie co. Może być zanieczyszczony a to też mocno wpływa na sprawność ogrzewania.
  • Level 32  
    Zrób i wstaw zdjęcie grzejnika z głowicą.
    Coś nie tak z głowicami. Czy jak odkręcisz na maksa głowice to jest za ciepło w salonie ?
    Dlaczego zasilanie grzejników jest na 40-55 ? Jaki jest tam kocioł ?
  • Level 38  
    wnoto wrote:
    Coś nie tak z głowicami.

    Dlaczego tak sądzisz, póki co nie ma ku temu żadnej przesłanki, że głowice są walnięte.

    wnoto wrote:
    Dlaczego zasilanie grzejników jest na 40-55 ?

    Sterownik daje sygnał grzania następnie kocioł grzeje i temperatura wody w układzie stopniowo rośnie, aż do chwili gdy regulator pokojowy da sygnał grzanie STOP lub zostanie osiągnięta ustawiona temperatura na kotle.
    Normalne zachowanie przy przewymiarowanym kotle.

    alpin1 wrote:
    Kocioł to Buderus GB 72

    Przydałaby się informacja o mocy
    Na stronie Buderusa jest Logamax Plus G072 V2 i patrząc na moc minimalną w danych technicznych to przy 50/30:
    - model 20kW ma 5,1kW
    - model 24kW ma 7,3kW

    Jeśli masz ocieplony budynek to jest to moc do mrozów rzędu kilkunastu lub -20 stopni.
    Podejrzewam, że z racji c.w.u. masz model 24kW, czyli minimum 7,3kW.
    W kotle gazowym moc maksymalna jest zbyt duża do realnych potrzeb, więc serwisanci trochę ją skręcają ale zwykle i tak za mało względem realnych potrzeb.
    W Twoim wypadku w zasadzie kocioł w trybie c.o. powinien nonstop pracować z mocą minimalną, czyli minimum powinno być również maksem dla c.o.
    Wtedy powinien Ci podnieść się komfort cieplny, a w przyszłości jako nowy kocioł kup coś co będzie modulowało od ok. 3kW, zamiast 7kW.
  • Level 10  
    Mój kocioł to 20 kw
    Temperatura max na kotle z tego co pamiętam to 60C ale w taki dni jak dzisiaj to pracuje w zakresie 40-48 C
    najwyższą tem. Jaką udało mi się zaobserwować to 55-57 C jak były mrozy.
  • Level 38  
    Temperatura na kotle to jedno ale jego moc to drugie. Moc będzie miała wpływ na szybkość nagrzewania się wody w układzie. Jeśli do tego dojdzie nierównomierne dopasowanie mocy grzejników to może być tak, że jedne pomieszczenia nagrzeją się szybciej, a drugie wolniej i te wolniejsze mogą być trochę niedogrzane. Dlatego regulator pokojowy powinien być w pomieszczeniu najwolniej nagrzewającym się, bo jeśli ono się nagrzeje to masz gwarancję, że pozostałe pokoje tym bardziej będą ciepłe.
    Z opisu wynika, że grzejniki w salonie mają jeszcze rezerwę, więc może obejdzie się bez ich wymiany tylko musisz zmienić sposób grzania i ustawień.
  • Level 10  
    Czekam na niższe temperatury, bo teraz jest dobrze jak grzejniki są na 4
  • Level 32  
    BUCKS wrote:
    wnoto napisał: Coś nie tak z głowicami.
    Dlaczego tak sądzisz, póki co nie ma ku temu żadnej przesłanki, że głowice są walnięte.


    Jeśli były ustawione na 3 - czyli jak pisałeś ok 21C i było niedogrzane pomieszczenie .... to gdzie najprawdopodobniej jest problem ? Moim zdaniem w głowicy - w jej działaniu lub jej zasłonięciu ... i dlatego poprosiłem o zdjęcie.
  • Level 38  
    wnoto wrote:
    Jeśli były ustawione na 3 - czyli jak pisałeś ok 21C

    3 to ok. 20 stopni, 4 to ok. 24 stopnie, więc jak była niecała 4 to może miał 22-23 stopnie.
    Ale zapominasz jak działa głowica i zawór termostatyczny.
    Działa to sensownie pod warunkiem, że masz mniej więcej stałe dostawy ciepłej wody, o mniej więcej stałej temperaturze, bo czas reakcji przeciętnej głowicy to ok. 20 minut.
    Przy przewymiarowanym kotle to grzejniki mogą dostawać krótkotrwałe strzały energii o zróżnicowanej temperaturze zasilania.
    Wszystko zależy od zastosowanego sterowania kotłem, ustawień konfiguracyjnych, od doboru grzejników i równowagi hydraulicznej w instalacji itp.
    Dla mnie to nie jest kwestia 0/1, bo jest to temat bardziej złożony.