Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik zaworu grzejnikowego na silniku krokowym z Cinquecento 1.1

gazmajster 23 Sty 2018 00:55 3051 6
  • #1
    gazmajster
    Poziom 10  
    Witam.
    Przedstawiam zastosowanie silnika krokowego w roli serwa zaworu Danfoss typu ra-n tj. z głowicą na zatrzask. Ponieważ zawór grzejnikowy miałem umieszczony w takim felernym miejscu,że głowica podlegała podgrzewaniu przez grzejnik, co skutkowało słabym ogrzewaniem. Powstał pomysł, aby coś z tym zrobić. Jest wiele sposobów najprostszy to zakup głowicy z kapilarą - około 100zl z przesyłką. Ponieważ sporo mam do czynienia z samochodami i kiedyś miałem "cinkusia", po którym pozostał mi wspomniany silnik krokowy, narodził się pomysł, aby spróbować go wykorzystać.
    Okazało się, że ów silniczek bardzo dobrze sobie radzi ze wspomnianym zaworem i ma sporo zapasu mocy (na płytce drv8825 prąd skręcony na minimum).
    A oto zalety:
    -pobiera prąd tylko podczas zmiany stanu,
    -otwiera grzejnik na maksa
    -niska cena.

    Sterownik zaworu grzejnikowego na silniku krokowym z Cinquecento 1.1

    Do wad należy przypisać brak sterowania podczas zaniku zasilania.
    Proszę mój opis traktować jako inspirację do innych zastosowań, takich silników nie tylko do zaworów grzejnikowych, ale np.: miarkownik ciągu do kotła.
    W załączniku jest kod programu, gdzie można znaleźć potrzebne info do budowy
    Pozdrawiam, Gaz.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #2
    szymon122
    Poziom 37  
    Prosze o schematy oraz zdjęcie lub skrótowy opis tego silnika od wnętrza.
  • #4
    gazmajster
    Poziom 10  
    wojtaszek07 napisał:
    Fajny pomysł tylko brak mi tu czujników krańcowych, jak rozwiązałeś pamięć położenia zaworu?


    Witam,
    Pamięci położenia zaworu nie ma ponieważ ten silnik jest zespolony z przekładnią nie odwracalną więc sprężyna zaworu nie wepchnie trzpienia
    do środka. Po drugie zawór działa dwustanowo .
    Do położenia zaworu nie wykorzystywałem żadnych czujników mianowicie, na początku program skacze do procedury wsunięcia trzpienia i to
    ma zapewniać mu prawie pewny start. W praktyce 1 sezonu okazało się ,że jest wystarczające .
    Natomiast przy uruchamianiu układu trzpień silnika wciągnąłem aż do końca później przez okienko kontrolne w rurce sprawdzałem ile skoków
    potrzeba aby zamknąć zawor i wyszło mi,że 120 pełnych kroków. Więc podczas otwierania silnik wykonuje również 120 kroków i tak to działa.
    Natomiast jeśli z jakiś powodów silnik zacznie gubić krok to zawór może nie być w pełni otwarty lub się nie domknąć. Na wszelki wypadek jest tam
    przycisk do ręcznego ściągnięcia silnika na wypadek gdyby zgubił krok. W praktyce nie używany.
    @szymon122
    A co do schematu płytki to jeden to układ DRV 8825 a druga to uniwersalka avt1610 jak podłączyć aby działało wystarczy zajrzeć do kodu źród
    Pozdrawiam,Gaz
  • #5
    diodak1
    Poziom 12  
    I jak to wygląda? w domu takie koromysło? MASAKRA.
  • #6
    gazmajster
    Poziom 10  
    @diodak1
    Masz rację z tym że u mnie całe urządzenie jest nie widoczne ponieważ grzejnik którym steruje jest umieszczony za szafą i tam też jest ukryte.
    Ja nie myślałem ,że ktoś będzie mnie w 100% naśladował i zrobi dokładną kopię chciałem tylko przypomnieć o możliwościach "tanich samochodowych krokowców" które można kupić na szrotach za 10pln. Dziękuję wszystkim za tak duże zainteresowanie poniewaz myślałem,że
    nikt się nie odezwie - ale jednak.
    Pozdrawiam,Gaz
  • #7
    tijo_tomek
    Poziom 10  
    diodak1 napisał:
    I jak to wygląda? w domu takie koromysło? MASAKRA.


    Skąd tyle jadu w ludziach....ja uważam że pomysł fajny i tani w wykonaniu....a kolega @gazmajster nie pisał że to ma być w domu i widocznym miejscu....