Witam!mam w pojeździe zamontowane webasto bbw46 z którym mam problem. A mianowicie z kabiny wciskam na sterowniku płomyk,wyświetlacz się zapala słychać kliknięcie jakiegoś przekaźnika w środku ale ogólnie sam piec nie odpala. Potrzebowalbym jakiegoś oświecenia którym przewodem jest dawny sygnał na piec żeby ten zainicjował zapłon? Może ktoś ma jakąś serwisowke do tego webasto abym mógł sprawdzić czy wszystkie czujniki są sprawne? Lub powie jakie wartości powinny mieć sprawne czujniki?gdy wciskam płomyk nawet nie uruchamia się pompą powietrza.a dzisiaj miałem piecyk na stole i na krótko pompa wody i pompa powietrza działają. Świeca jest zamontowana nowa.czy gdyby czujnik płomienia nie był.sprawny to nawet nie dmuchalby powietrzem? Czy mozna ten model odpalić jakoś "na krótko"?chodzi co mogę zawrzeć żeby sprawdzić czy piec wystartuje?
[quote="PREDAT"]Witam, powinno pomóc.
http://www.telusplanet.net/public/gary2a/rack/bbw46/bbw46.pdf w sumie to niewiele rozumiem z tej ksiazki gdyz obcy jezyk nie jest moja mocna stroną. mam
schemat i byłbys w stanie mi powiedzieć pod który pin mogę podac 12v żeby odpalil piec na krotko? na pinie 3 4 i 1 wtyczki A jest stale napiecie 12v. na pinie 5 tym tej samej wtyczki +12 pojawia się po włączeniu w kabinie "płomyka". prad nie idzie na swiece nie dochodzi tez do swiecy itd. pradu nie ma również na pinie 2 wtyczki C chodz bezpiecznik termiczny przewodzi prąd. nawet jak na krotko podam tam zasilanie to nic się nie dzieje. gdzie szukac problemu?
a może ktoś ma instrukcje jak to webasto zaprogramowac?mam sterownik o numerach 15719a. jakaś instrukcje ktoś moze podesle? bo byc moze problem z odpalniem jest taki, że nie portafie zaprogramować tego cuda. chodz gdzies wyczytałem ze po wcisnieciu płomyka webasto powinno od razu wystartowac.czy tak tez jest w tym przypadku?
Skoro na 5 pinie pojawia się napięcie, to sterowanie jest ok. Wina leży po stronie osprzętu
pieca bądź w samym sterowiku. Czujniki, silniki, świeca sprawdzone ?
Co do czujników, to w podanej przeze mnie dokumentacji (strona 15 ) jest, jakich wartości należy się spodziewać.
Skoro na 5 pinie pojawia się napięcie, to sterowanie jest ok. Wina leży po stronie osprzętu
pieca bądź w samym sterowiku. Czujniki, silniki, świeca sprawdzone ?
Co do czujników, to w podanej przeze mnie dokumentacji (strona 15 ) jest, jakich wartości należy się spodziewać.
świeca jest nowa!najprostszym multimetrem czujnik temperatury pokazywał przy ok 15-20 st około 800-900ohm. czyjnika swiatła nie wedziałem jak sprawdzić. rozebrałem steroniwnik i okazało się ze jedna sciezka była spalona dorobiłem ją i teraz piec odpala robi 2 cykle i się wyłącza wszystko trwa około 4 minut.
teraz piec odpala robi 2 cykle i się wyłącza wszystko trwa około 4 minut.
Sprawdzić czujnik płomienia . Pozdrawiam
przy starcie pierwszego cyklu czyjnik płonienia miał 11.8v pod koniec 2 cyklu przed wyłączeniem było 10.1. czyli mam rozumieć ze czujnik do wymiany? w instrukcji pisze ze na cimnym około 12v na jasnym około 1v. piec odpala w tych cyklach normalnie bo po chwili wydech jest goracy i czuc ze cala obudowa się grzeje
Dodano po 2 [godziny] 59 [minuty]:
A wiecie może Panowie jaki wydatek powinna mieć pompą paliwa? Ile litrów/h czy jakaś inna jednostka.jak już będę miał auto w górze to i ja sprawdze.
Co do czujnika płomienia , wygląda tak jak piszesz, 2 próby odpalenia i procedura wyjścia.
Idąc tym tropem. Czy ktoś z Panów wie jaki tam siedzi fotorezystor? Dzisiaj starałem się wyjac cały czujnik z obudowy pieca,ale z z racji wieku szanse na jego wyjecie z stamtąd są nikle. I zastanawiam.sie nad wydlubaniem diody która tak siedzi ale wolałbym mieć już kolejna do montażu żeby nie tracić czasu. Z racji tego że webasto jest zamontowane w sharanie 2.8 jest ono pod podwoziem ukryte a nie nigdzie w komorze silnika a to się wiąże z każdorazowym podnoszeniem samochodu wypuszczenie cieczy chlodzacej...dużo pracy ogólnie. Może podeslecie jakiegoś linka z allegro to.od razu sobie klepne niech już ida
Czy ktoś z Panów wie jaki tam siedzi fotorezystor?
Znam BW DW50 w różnych wersjach , i nowsze modele , ALE w 50 czujnik Płomienia wygląda bardzo podobnie do świecy (nie fotorezystor ) . W Top C,D,Z , świeca spełnia zadanie czujnika - pomiar oporu po wyłączeniu zapłonu .
Czy ktoś z Panów wie jaki tam siedzi fotorezystor?
Znam BW DW50 w różnych wersjach , i nowsze modele , ALE w 50 czujnik Płomienia wygląda bardzo podobnie do świecy (nie fotorezystor ) . W Top C,D,Z , świeca spełnia zadanie czujnika - pomiar oporu po wyłączeniu zapłonu .
No tak Ty mi podałeś w jakich piecach jest podobny czujnik a nie jaki fotorezystor jest tam włożony. Mam marne szanse żeby wyjac u mnie cały czujnik do góry bo jest to mocno zasniedzialy w gniezdzie. Auto Nie jest pierwszej młodości stąd takie problemy dzisiaj próbowałem kilka godzin ale nie poszedł stąd mój pomysł żeby wymienic to co jest w środku. Gdyby wyszedł cały nieomieszkalbym zamontować nowego mimo że kosztuje koło 200zl. Ale patrząc z perspektywy dalszych korzyści i już wlozonych srodkow byłbym w stanie ponieść taki koszt.
No tak Ty mi podałeś w jakich piecach jest podobny czujnik a nie jaki fotorezystor jest tam włożony.
Skąd Kolega ma wiedzę o fotorezystorze ? Czy aby na pewno jest to foto. Absolutnie nie neguję ustaleń Kolegi .Nie znam tego pieca , opieram się na wiedzy o nowszych urządzeniach .
No tak Ty mi podałeś w jakich piecach jest podobny czujnik a nie jaki fotorezystor jest tam włożony.
Skąd Kolega ma wiedzę o fotorezystorze ? Czy aby na pewno jest to foto? .
Na schemacie podłączenia oznaczenie B1 pin 8 i 7 na piecu który oznaczony jest jako A1.
8 pin or(pomaranczowy) 7pin gn(zielony) symbol kółeczka z dwoma strzałkami i czymś tam w środku.
Schemat w linku u góry podeslany od kolegi wyżej. W linku poniżej z Wikipedii opis:
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Fototranzystor
Witam!webasto założone odpalone i działa. Została mi tylko jedna rzecz zostały mi dwa przewody gruby czarny i gruby czerwony. Na czarnym pojawia się plus,tylko nie byłem w stanie określić czy po rozgrzaniu webasto czy od razu po włączeniu bonjiz chwilę chodziło i było rozgrzane.a drugi czerwony na którym nie ma przejścia na masę ani na plusa pojazdu. I teraz czy dobrze kombinuje. Czarny o ile pojawia się tam napięcie po nagrzaniu to jest do sterowania nawiewem.a czerwony?jest w tej samej wiazce.
Od początku do końca między czarnym a czerwonym nie ma przejścia.a czy czerwony może być plusem po stacyjce który odłącza sterowanie nawiewem.od webasto?nie ma tego na schemacie nigdzie niestety
Na cyderblacie wskazówka była na cold ale równie dobrze mogłobyc koło 50 stopni.jutro będę wiedział jak będzie zimno po nocnym lub później po 8mio godzinnym postoju.
Wyglada na typowe wyprowadzenie z przekaznika dö wpiecia w obwod zasilania wentylatora nawiewu. Powinny byc w spoczynu zwarte przez przekaznik jesli call obwod jes sprawny. Przewod nĺ ktorym pojawia sid napiecie po starcie pieca podlacza ske dö wentylatora a drugi loczy sie z instalacja od strong auta.
Przewod nĺ ktorym pojawia sid napiecie po starcie pieca podlacza ske dö wentylatora a drugi loczy sie z instalacja od strong auta.
Oki.wiec tam gdzie napięcie (czarny) pod zasilanie wentylatora,tam gdzie pojawia się napięcie po włączeniu zapłonu i ustaleniu 1 lub 2 3 4. A czerwony gdzie?
Tam jest dokładnie tak samo. Zobaczysz jak działa przekaznik przełączający zasilanie ze stacyjki na zasilanie z Webasto, oraz zapobiegający "cofnięciu " prądu z webasto .Musisz przeciąć przewód zasilania dochodzący od pokrętła regulacji obr. nawiewu .I dołączyć czerwony do zasilania , czarny do regulatora .
Zostawię tu dla potomności rozwiązanie problemu uszkodzonego czujnika płomieniowego dla bbw46 i dla dbw46 zapewne także.
Zakończyłem własnie żmudną walkę z takowym ogrzewaczem, z dokładnie takim problemem.
Szukając info trafiłem na ten post i link do manuala okazał się kluczem do poznania wartości dla procedury startu inicjowanej przez czujnik płomieniowy.
Na zimnym piecu, po wciśnięciu płomienia na programatorze, piny czujnika na złączu powinny oscylować w okolicy 12v.
W tym momencie grzeje świeca, podawane jest paliwo i następuje wstępny zapłon.
Czujnik pod wpływem temperatury powinien wytworzyć opór, aby napiecie na pinach spadło w okolice 1v. Wtedy sterownik wie, że można odpalać.
.
Nie otrzymując jednak "pozwolenia" z czujki płomieniowej uruchamiana jest procedura opróżniająca. Włącza sie turbinka i wydmuchuje opary z komory.
Eksperymentując z czujnikami z modelu bw50 zauważyłem, ze do samego rozruchu nie potrzebna jest owa czujka. A jedynie w odpowiednim momencie potrzebny jest jej opór, do poinformowania sterownika.
Kilka razy odpaliłem piec na stole przy pomocy sztyftu z bw50. Ale spadek napięcia był zbyt duzy (0.1-0.4v) aby zachować 100% powtarzalności udanych rozruchów.
Zacząłem szukać wiec opornika, który obciąży piny czujnika zbliżonymi wartościami (około 1v).
Okazało się, że stopki 87 oraz 87a najzwyklejszego przekaźnika 12v podłączone w miejsce czujnika płomieniowego dają wskazania na poziomie 1.2-1.4v.
Ale wpinając na stałe taki opornik, uzyskamy stałą wartość 1.4v co spowoduje, że sterownik wogóle nie uruchomi świecy żarowej, ani pompy paliwa, a jedynie odpali procedurę opróżniania.
I tu z pomocą przychodzi kolejny identyczny przekaźnik, wysterowany z pinów zasilania turbinki na nóżki 85 oraz 88. Sterując nóżkami 87, do ktorej podłaczamy jeden pin czujki płomieniowej, oraz 30 do ktorej podłaczamy stopke 87 drugiego przekaźnika, który pełni role opornika, a następnie do drugiego pinu czujki stopkę 87a.
Takie oszustwo sprawia, że w chwili przełączenia w tryb opróżniania turbina załączy przekaźnik, obwód opornika się zamknie, a to zainicjuje sterownik do zmiany trybu na tryb pracy 100% udanych startów bez względu na temperaturę .
Oczywiście ten oszust zadziała, jedynie w przypadku uszkodzenia czujnika płomienia, zakładając, ze cała reszta jest sprawna
Mam nadzieje, że komuś się przyda taki tutorial Tym bardziej, że dzwoniąc do serwisu Webasto w Olsztynie znaleźli mi jedną sztuke takiej czujki w PL za 360zl...