Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Junkers Cerapur Midi - znaczne wahania temperatur wody

24 Sty 2018 10:12 2043 15
  • Poziom 10  
    Mam problem z piecem Junkers Cerapur Midi. Wodę ustawioną mam na poziom 1, kran ustawiony w 100% na wodę gorącą i temperatura wody jest ok, jednakże podczas krótkiej kilkuminutowej kąpieli (prysznic) potrafią wystąpić znaczne wahania temperatury wody. Na początku, wiadomo przez 20 sekund leci zimna, potem leci w pożądanej temperaturze, aż nagle przez 5-10 sekund gorąca, aż parzy, a potem od razu dużo chłodniejsza. Tak się dzieje nawet 2 razy na 5 minutową kąpiel. Serwisant był dwa razy - temperatura na wyświetlaczu w normie, płomień sprawdzał, w normie, podłączył jakieś urządzenie i twierdzi, że wszystko w normie, tymczasem problem występuje i jest, delikatnie mówiąc, mega irytujący. Czy to jest w normie? Każdy piec przepływowy tak ma? Czy może występuje jakiś problem? Boję się wzywać 3 raz serwisanta w ciemno, bo w końcu mogą mnie obciążyć kosztami. Uprzejmie proszę o pomoc i opinię.
  • Poziom 37  
    W kotłach grzejących wodę przepływowo mogą występować takie wahania temperatury.
    W celu ograniczania tego zjawiska każdy kocioł powinien mieć dodatkowy czujnik temperatury c.w.u. na wyjściu z kotła, wtedy elektronika może z większą precyzją dozować moc kotła, aby uzyskać wodę o pożądanej temperaturze.
    Nie znam Twojego kotła, więc nie będę mówił jak powinien grzać i nie wiem co oznaczają stopnie o których wspomniałeś.

    Rzuciłem okiem na dane techniczne na stronie www producenta i wynika z nich, że Twój kocioł oferuje maksymalnie 11,4 l/min.
    Najczęściej ten parametr jest podawany dla delty t=30 stopni.
    Oznacza to tyle, że jeśli zimna woda ma 10 stopni to maksymalną wydajność 11,4 l/min uzyskasz dla temperatury c.w.u. maksymalnie 40 stopni (10+30)
    Jeśli 40 stopni to za mało i potrzebujesz wyższej temperatury np. 45 stopni to delta t=35 i automatycznie spadnie maksymalna wydajność do poziomu ok. 9,5 l/min.

    Mając taką wiedzę to unikałbym ustawiania dla c.w.u. temperatur powyżej 45 stopni, bo jeśli nie ograniczymy przepływu wody do możliwości technicznych kotła to kocioł będzie miał problem z podgrzewaniem wody do zadanej temperatury.
    Zakładam, że masz licznik poboru zimnej wody, bo wg jego wskazań płacisz wodociągom za zużytą wodę. Odkręć na maksa kurek ciepłej wody i zmierz na liczniku ile wody zużyjesz w ciągu 1 minuty.
    Uzyskany wynik nie może przekraczać maksymalnej wydajności dla Twojego kotła, czyli ok. 11 l/min, jeśli zimą wystarczy Ci podgrzanie wody do maksymalnie ok. 40 stopni.
    Jeśli u Ciebie zimna woda ma mniej niż 10 stopni to analogicznie i proporcjonalnie spadnie maksymalna temperatura c.w.u. poniżej 40 stopni.

    Ja u siebie do ograniczenia przepływu wody stosuję perlatory, dzięki temu po odkręceniu kurka na maksa zawsze mam powtarzalny i stały przepływ wody, który jest poniżej maksymalnej wydajności kotła.
  • Poziom 39  
    Wahania są na początku po odkręceniu kranu, ale przy równomiernym dopuszczalnym przepływie przy napełnianiu wanny temperatura powinna być w miarę stabilna , przynajmniej w odczuciu organoleptycznym. Od tego jest pomiar temp. i modulacja mocy palnika
  • Poziom 37  
    andrzej lukaszewicz napisał:
    Wahania są na początku po odkręceniu kranu

    Aby wykluczyć te wahania przed prysznicem włączam jednorazowy tryb COMFORT polegający na wstępnym podgrzaniu wody w wymienniku wtórnym.
    Zimą wykorzystuję również fakt, że działa c.o. i woda w obiegu jest już nagrzana. Wówczas w trakcie przerwy w grzaniu włączam wodę na chwilę, aby tylko wyzwolić przełączenie zaworu 3D na tryb c.w.u., przez co wybieg pompy nagrzewa wstępnie wymiennik wtórny.
    Dzięki takim zabiegom nie mam wahań na początku i temperatury wody jest stabilna.
    Moc kotła i przepływy mam tak zestrojone, że zimą kocioł pali nonstop jak leci woda w prysznicu.

    andrzej lukaszewicz napisał:
    Od tego jest pomiar temp. i modulacja mocy palnika

    Zależy, ja mam stary kocioł modulujący od ok. 9,5kW i przy ustawionej dużej mocy maksymalnej kocioł miał tendencję to taktowania w trybie c.w.u., bo nie był w stanie zejść z mocą jeszcze niżej, więc wyłączał palnik. Po moich korektach kocioł nie taktuje przy c.w.u. w okresie jesienno zimowym i pali nonstop.
    Z moich obserwacji wynikało, że kocioł miał za długi czas reakcji względem szybko rosnącej temperatury i stąd efekt taktowania. Zresztą serwisant twierdził, że takie taktowanie (kilka sekund pracy palnika i kilka sekund przerwy) jest normalną praca kotła, a właśnie przy przerwach pracy palnika pojawiały się najbardziej odczuwalne wahania temperatury.
    Oprócz modyfikacji mocy, wymiany wymiennika wtórnego na większy dodałem dodatkowy czujnik temperatury i teraz komfort c.w.u. mam taki jaki oczekiwałem. Jak na stary kocioł jest to rewelacja.

    Znajomy ma nowego Junkersa kondensacyjnego i zdziwiony byłem, że przy c.w.u. wahania temperatury w kranie były znaczne. Oczekiwałem od nowoczesnego kotła lepszego komfortu niż na moim kilkunastoletnim Vaillancie - fakt, że zmodowanym przeze mnie ale jednak jest to stara konstrukcja, w teorii gorsza.
  • Poziom 10  
    No właśnie na początku kąpieli bym zrozumiał, ale potem sytuacja jest stabilna przez 2-3 minuty (czyli ten przepływ wody jest chyba dobry - mimo to zmierzę czy więcej niż te 11,4l/min leci), a potem znowu to samo. Serwisant mówił, że może programator, ale za drugim razem podłączył się do pieca i sprawdzał, że niby wszystko jest ok. Serwis z Lubonia k/ Poznania. Teraz nie wiem czy szukać serwisu z Poznania czy co. Dam znać co z tą wodą, jak zmierzę.

    PS a ten dodatkowy miernik o którym wspominałeś, BUCKS, to jaki koszt (z montażem)?
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    zwojek napisał:
    PS a ten dodatkowy miernik o którym wspominałeś, BUCKS, to jaki koszt (z montażem)?

    To był dodatkowy czujnik temperatury.
    Element, którego fabrycznie nie było w moim kotle Vaillant, choć istnieje jako część zamienna do mojego modelu.
    To była w 100% moja prywatna modyfikacja, bo autoryzowani serwisanci co montowali ten kocioł twierdzili, że nic więcej nie można zrobić w tym modelu, a jak chciałem wysoki komfort to trzeba było zamontować inny kocioł ze zbiornikiem c.w.u.
    Nie wiem, czy Twój kocioł ma fabrycznie dodatkowy czujnik temperatury na wyjściu c.w.u., a jeśli nie to czy jest możliwość jego dołożenia.
    Generalnie ten sposób traktuj jako ciekawostkę, a nie ogólnodostępną metodę na poprawienie producenta i poprawę komfortu c.w.u.
  • Poziom 10  
    Pomiar wody wyszedł, że 8 litrów wody/minutę leci pod prysznicem. Zatem czy oznacza to, że piec jest uszkodzony? Widzę, że jesteś z Poznania, polecasz serwis, który w ramach gwarancji producenta naprawił by piec w Komornikach? Ten z Lubonia dwukrotnie nic nie zrobił twierdząc, że piec jest sprawny.
  • Poziom 37  
    Nie znam serwisu Junkersa, bo ja mam Vaillanta. W przypadku mojego kotła to ja sam dbam o jego stan i prawidłowe działanie, więc żadnego konkretnego serwisu Ci nie polecę.

    Pytanie, czy po odkręceniu kurka to palnik kotła działa nonstop, czy ma tendencję do cyklicznego wyłączania i włączania palnika?
    Sprawdź, czy ewentualne wahania temperatury pod prysznicem mają związek z taktowaniem kotła, czyli z wyłączającym się na chwilę palnikiem.
    Ja u siebie wyeliminowałem taktowanie kotła podczas c.w.u. i dzięki temu nie mam wahań temperatury.

    zwojek napisał:
    Zatem czy oznacza to, że piec jest uszkodzony?

    Nie, taki objaw nie musi oznaczać uszkodzonego kotła.
    U mnie kocioł po włączeniu c.w.u. odpala z mocą maksymalną. Jeśli temperatura zacznie rosnąć to zaczyna modulować palnikiem. Gdy przyrost temperatury jest zbyt duży i palnik osiągnie graniczną moc minimalną to palnik wyłącza się do czasu obniżenia temperatury.
    Przyrost temperatury to zależność mocy kotła w stosunku do przepływu wody.
    Dlatego ja stosuję perlatory, aby po maksymalnym odkręceniu uzyskać stały i pożądany przeze mnie przepływ wody, czyli przy każdym prysznicu warunki są powtarzalne i zawsze mam podobny komfort. Moc maksymalną kotła dopasowałem tak, aby przy maksymalnym odkręceniu kurka nie było taktowania kotła.
  • Poziom 10  
    Robiliśmy taki test za pierwszym razem - Żona na dole kontrolowała dłonią temperaturę wody, a ja z serwisantem byłem u góry przy kotle. Wszystko było w normie zarówno płomień jak i temperatura wyświetlana, wahania były w granicy 4 stopni.
  • Poziom 37  
    Na moim kotle domyślnie wyświetla się temperatura wody w obiegu c.o., potem mogę w MENU podejrzeć temperaturę obiegu c.o. na wymienniku wtórnym oraz temperaturę na dodatkowo zamontowanym przeze mnie czujniku na wyjściu c.w.u. z wymiennika.
    Woda na wyjściu wymiennika po ustabilizowaniu jest niemal stała i nie ma mowy o różnicach rzędu 4 stopnie, bo różnica między np. 38, a 42 oznacza dla mnie ciepłą lub gorącą wodę.
    Nie wiem co podaje Twój kocioł ale trzeba wiedzieć na co się patrzy i co w danej chwili pokazuje wyświetlacz.
    Korzystasz tylko z ciepłej wody, czy mieszasz ją z zimną?

    Sam napisałeś, że podczas prysznica masz wahania, a potem piszesz, że robiłeś test i było OK. Albo Twój kocioł ma jakieś wahania nastroju albo środowisko testowe nie było identyczne. Być może w czasie testu masz kurek odkręcony na maksa a podczas prysznica może miałeś ciut skręcony. Gołym okiem mogłeś nie widzieć różnicy ale dla kotła zmiana przepływu może robić dużą różnicę.
    Ustal co się dzieje z kotłem, gdy Ty w czasie prysznica czujesz wahania temperatury i spadek komfortu, bo może akurat wtedy palnik gaśnie i po chwili zapala się znowu. Może masz skoki ciśnienia wody wodociągowej i przepływy wody masz zmienne itp.
  • Poziom 10  
    Strumień wody mam stały. Wyświetlacz pokazywał, że temperatura jest ok (wahania parę stopni), jednakże organoleptycznie była duża różnica. Mam piec ustawiony na najniższy poziom "mocy grzania wody", kurek odkręcony na maksa i ustawiony na maksa na ciepłą wodę.
  • Poziom 37  
    zwojek napisał:
    Wyświetlacz pokazywał, że temperatura jest ok (wahania parę stopni)

    Zależy co pokazywał wyświetlacz. Jak pisałem mogą to być różne wartości. Jeśli pokazywał temperaturę na wyjściu c.w.u. to różnica rzędu 4 stopni to bardzo duża różnica, bo jak pisałem dla mnie jest to kwestia, czy mam ciepłą wodę, czy gorącą.

    U siebie na kotle mam ustawione 38 stopni dla c.w.u. i mniej więcej utrzymuje temperaturę 38/39 stopni.
    Jak robiłem pomiar na wyjściu z kranu to chiński termometr pokazał mi 36,5 stopnia. Na ile był to wiarygodny pomiar to nie wiem ale dla mnie komfort dla prysznica jest wtedy OK.
    Gdy ustawię na kotle 40 stopni to dla mnie woda na prysznic jest za ciepła i nieprzyjemna ale nadaje się na kąpiel w wannie, bo część energii pochłonie chłodna wanna. Natomiast 42 to dla mnie byłaby gorąca woda, którą musiałbym mieszać z zimną.

    Twój kocioł ma maksymalnie ponad 11l /min, a u Ciebie realnie jest 8 l/min. Spróbuj pobawić się przepływami i zobacz, czy i kiedy uzyskasz pożądany komfort c.w.u. Zakładam, że przy kotle masz jakąś śrubę do regulacji przepływu przez kocioł ale to już kwestia do poszukania w instrukcji serwisowej Twojego modelu.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Polecam dobrą baterię termostatyczną... Prosta budowa kotła, wymiennik rura w rurze-biwalentny, brak płytówki, czujnik cw przylgowy a nie zanurzeniowy, brak zaworu 3D, palnik 24kW o mocy min. 7,3kW. To wszystko skutkuje tym że borykamy się z brakiem stabilizacji c.w.u. Kocioł może być bardzo trwały i niezawodny ale na prysznic można odczuć dyskomfort. Mimo wszystko wart swojej ceny (możliwe że najtańszy kocioł tego typu na rynku)...Warto sprawdzić ciśnienie gazu na palniku min-max i skorygować. PN dopuszcza dość duże widełki 1,7-2,5 kPa dla gazu GZ50.
  • Poziom 37  
    serwisszulborski.pl napisał:
    Polecam dobrą baterię termostatyczną

    a jaki czas reakcji mają dobre baterie termostatyczne?
    W przypadku braku stabilizacji temperatury na kotle to bateria termostatyczna może nie nadążyć z dostosowaniem temperatury na wyjściu jeśli czas reakcji ma wynieś np. kilkanaście sekund lub więcej.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Ważna uwaga czas reakcji. Ja mam u siebie grohe jestem zadowolony ale woda z sieci bez dużych wahań i kosztowała więcej niż ten Midi. Można też zastosować zawór termostatyczny bezpośrednio pod kotłem. Możliwe że coś ulepszymy ale nie do końca. Ten typ tak ma. Warto tak jak pisałem wcześniej skorygować ciśnienie na palniku by przy pracy na min. rzeczywiście było te ok 7 kW na palniku.
  • Poziom 37  
    serwisszulborski.pl napisał:
    Ja mam u siebie grohe jestem zadowolony ale woda z sieci bez dużych wahań

    Jak naście lat temu pierwszy raz usłyszałem o bateriach termostatycznych to model, który widziałem potrzebował ok. 0,5 minuty do uzyskania zadanej temperatury wody ale warunek był jeden, ciepła woda musi mieć stabilną temperaturę i z tego względu do kotła gazowego grzejącego wodę przepływowo było to odradzane. Natomiast fajna sprawa jak ktoś ma bojler, czy zasobnik oferujący stałą temperaturę wody.

    U siebie mam starego Vaillanta z mocą minimalną 9,5kW ale udało mi się tak go ustawić (skręcony do ok. 17kW), że mam niemal stałą temperaturę wody, bo po odpaleniu palnika kocioł nie taktuje tylko grzeje nonstop jak jest pobór c.w.u. Metoda sprawdza się jak jest chłodno, czyli od jesieni do wiosny, bo latem maleje delta t i zbyt duża moc minimalna uniemożliwia ciągłą pracę palnika.
    Jakbym się uparł to mógłbym ustawiać kocioł osobno na lato, aby przy c.w.u. nie taktował ale latem wahania temperatury po wyłączeniu palnika są mniejsze, więc zmianę ustawień sobie darowałem.