Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

fabia 1,4 68 koni - opony 195/50 felgi 15 cali

stawpol2 24 Sty 2018 19:20 531 8
  • #1 24 Sty 2018 19:20
    stawpol2
    Poziom 13  

    Witam,mam pytanko do użytkowników, mam auto jak w temacie,obecnie opony 185/60 felgi 14 cali, mam zamiar na lato założyć oponki 195/50 felgi 15 cali,z katalogu wynika ,ze są dobrze dobrane,ale nasuwa się myśl ,czy opony nie za szerokie? i czy dynamika mocno spadnie?a co ze spalaniem?

    0 8
  • #3 24 Sty 2018 20:23
    stawpol2
    Poziom 13  

    to teoria, ja mam na myśli praktykę.

    0
  • #4 24 Sty 2018 20:44
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  

    stawpol2 napisał:
    czy opony nie za szerokie? i czy dynamika mocno spadnie?a co ze spalaniem?

    Szersze o 1cm więc bez przesady, jak nowe to powierzchnia styku będzie taka sama jak w "dotartych" 185. Większe znaczenie może mieć rodzaj mieszanki, ciśnienie w oponie itd. Spalanie teoretycznie , ale nie wiele może wzrosnąć, ale poprawi sie przyczepność na zakrętach i przy hamowaniu.

    0
  • #5 25 Sty 2018 13:36
    Michelson
    Poziom 21  

    Z własnego doświadczenia napiszę jak to wygląda u mnie przy autku o zawrotnej mocy 86 KM. Opony letnie mam 205, a zimowe 195. Kiedyś, gdy jeszcze obserwowałem zużycie paliwa, to z tego co pamiętam różnica przy szerszych oponach była w granicach +0,2 do +0,4 l/100km. Natomiast różnica z prowadzeniu samochodu na szerszych oponach jest odczuwalna dość znacznie. Ale tak jak koledzy pisali- jedne są letnie, a drugie zimowe- a to zupełnie inne opony. Dynamika- po zmianie, w pierwszej chwili zawsze trochę czuć różnicę, potem się człowiek przyzwyczaja.

    0
  • #6 25 Sty 2018 20:57
    ber
    Poziom 14  

    Z doświadczenia mogę powiedzieć, że w praktyce tak małych różnic w ogumieniu się nawet nie zauważa. Oczywiście wiele zależy od auta ale uwierz to nie jest duża zmiana jeśli chodzi o szerokość. Owszem auto prowadzi się trochę inaczej, tak samo jak inaczej jest gdy zmienimy stare opony na nowe. Chwila moment i zapominamy że coś się zmieniło. Zmiana np. z 165/70 R14 na 195/55 R15 lub na 205/45 R16 tu różnica jest "trwale" wyczuwalna.

    W większości przypadków szersza opona to lepsza przyczepność w zakrętach, lepsze hamowanie i prowadzenie na suchej nawierzchni. Węższa to mniejsze zużycie paliwa i lepsze hamowanie na mokrej nawierzchni (szczególnie dotyczy to małych / lekkich aut).
    Prawie 20 lat temu sam zmieniłem wąskie koła/opony 13'' (na takich auto zostało kupione) na znacznie szersze 15''. To było proste auto, bez wymyślnej elektroniki, wspomagania itd. Różnica była ogromna, do dziś pamiętam parkowanie bez wspomagania na szerokich oponach ;)

    Bardziej niż na szerokość zwróciłbym uwagę na wysokość opony! Tutaj przy proponowanej przez Ciebie zmianie odczujesz znaczną różnicę! Dlatego jeśli to możliwe zamiast 195/50 R15 sugerowałbym 195/55 R15. Będzie ona bardziej zbliżona do 185/60 R14. Co prawda niższa opona będzie miała lepsze właściwości jezdne (szczególnie w zakrętach) ale za to dziury i krawężniki będą bardziej odczuwalne. Zazwyczaj auta o mniejszych mocach są pomyślane do miasta gdzie moim zdaniem lepiej sprawdzi się 195/55 R15.

    0
  • #7 26 Sty 2018 17:18
    enhanced
    Poziom 38  

    Z tego co używałem przy astrze 1 75KM 1,6 8v.
    Letnie obecnie 165 na iles tam R13 - takie felgi. Auto się zbiera tak jak powinno, wiadomo do tras może być szersza opona ale do zbierania się auta to są takie jak mają być.

    Zimowe 175 R14 - wiadomo zima to zima i wole mieć szersze, względnie się jeździ choć (teraz przecież warunki jak w wiosne- sucho etc) nie tak dobrze się zbiera jak ta letnia.

    Miałem wcześniej R14 185 - sorry ale opony ładnie wyglądały ale nie do tak słabego auta - ruszanie ze skrzyżowania (mowa szczególnie o zjeżdzaniu wieć ważne żeby auto szybko się zebrało bo czas przejazdu często limitowany) było tragedią, jazda po prostym oczywiście okej, czuć było lepszą przyczepnośc, o nierównościach nie wspomne bo to znacznie lepiej niż na 165. To wszystko kosztem "przyszpieszenia". Tak więc kupiłem właśnie 165. Te 185 poszły do 105KM nissana i tam są poprawne - auto większe, mocniejsze to i opony pasują a do tak słabej astry 75KM to nie takie duże i szerokie opony bo przecież rozmiar felgi też ważny a nie tylko szerokośc gumy.

    0
  • #8 26 Sty 2018 20:02
    ber
    Poziom 14  

    enhanced napisał:
    Miałem wcześniej R14 185 - sorry ale opony ładnie wyglądały ale nie do tak słabego auta - ruszanie ze skrzyżowania (mowa szczególnie o zjeżdzaniu wieć ważne żeby auto szybko się zebrało bo czas przejazdu często limitowany) było tragedią,

    Nie do końca się zgodzę. Bardzo wiele aut o podobnej mocy jak Astra 1 czyli 75 koni wychodziło i wychodzi fabrycznie na co najmniej oponach 185/60 R14. Np.: starsze VW Polo Classic III 1.6 (55kW) 2000rok albo najnowsze VW Polo VI 1.0 (55kW).
    Sam niejednym autem o podobnej mocy jeździłem i na pewno nie było tam wąskich opon a auta jeździły całkiem nieźle. Może w tym konkretnym modelu Opla takie opony sie nie sprawdzały ze względu na skrzynie biegów, niski maks. moment obrotowy itp. itd.

    0