Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zdalna kontrola świateł pistoletem z konsoli

ghost666 27 Sty 2018 01:54 5328 9
  • Zdalna kontrola świateł pistoletem z konsoli
    Autor poniższego urządzenia, chcąc skonstruować prostego pilota do wyłączania lampy, postanowił sprawić mu bardzo nietypową obudowę - pistolet pochodzący z starej konsoli Nintendo. Idea jest bardzo prosta - wystarczy strzelić, a światła gasną. Sama realizacja projektu jest dosyć prosta i pilota złożyć można w jedno popołudnie. Wszystkie lampy w mieszkaniu autora są już zdalnie kontrolowane, więc konieczne było dostosowanie systemu zdalnego sterowania z nowego pilota do istniejącego systemu.

    Krok 1: Zebranie potrzebnych elementów.

    Zdalna kontrola świateł pistoletem z konsoliZdalna kontrola świateł pistoletem z konsoliZdalna kontrola świateł pistoletem z konsoli


    Potrzebować będziemy:

    * Zabawkowego pistoletu, kontrolera z konsoli lub podobnego elementu na obudowę.
    * Nadajnik na 433 MHz do instalacji w pistolecie (odbiornik znajduje się we włączniku światła).
    * Mikrokontroler ATtiny, który wbudujemy w nasz pistolet. Autor wykorzystał ATtiny85V-10PU, ale da się tutaj wykorzystać dowolny mikrokontroler, jaki chcemy. Koniecznie musimy mieć do niego programator(!).
    * Baterię 3 V z wyprowadzeniami do lutowania.
    * Kabelki do połączenia elementów.

    Krok 2: Sprawdzenie co nadaje pilot.

    Zdalna kontrola świateł pistoletem z konsoliZdalna kontrola świateł pistoletem z konsoli






    Podłączamy nadajnik i odbiornik do modułu Arduino UNO - rozkład wyprowadzeń tych modułów pokazany jest na powyższym zdjęciu. Większość pinów podłączamy do zasilania (5 V) lub masy (GND). Nie potrzebujemy też podłączać zewnętrznej anteny, gdyż transmitować będziemy na bardzo niewielkie odległości. Nie interesuje nas wyjście liniowe etc., więc jedyne, co podpinamy to pin Data Out odbiornika do D2, a Data In nadajnika do D11 w module Arduino UNO.

    Kontrolowanie tych modułów z poziomu Arduino to nic nowego - istnieją nawet biblioteki do obsługi tego rodzaju elementów. Jedną z nich jest biblioteka RemoteSwitch dedykowana do obsługi zdalnie sterowanych wyłączników światła itp. Wykorzystanie jej oszczędza sporo pracy. Wystarczy przekopiować ją do folderu 'libraries' i po resecie IDE można korzystać z niej w naszym Arduino.

    Autor wykorzystał przykładowy szkic zawarty w bibliotece pod nazwą ’ShowReceivedCode’. Przesyła on poprzez port szeregowy informacje o przesłanych danych, co pozwala nam zidentyfikować co przesyła oryginalny pilot do lampy. W przypadku tego konkretnego urządzenia system podał informacje: “Code: 456789, period duration: 320us”. Tak czas trwania, jak i sam kod są dla nas ważnymi informacjami - zapiszmy je.

    Teraz, aby przetestować nadajnik, wykorzystamy inny szkic - ‘Retransmitter’, który przekazuje do nadajnika odebrany kod po opóźnieniu go o pięć sekund. Zatem aby przetestować działanie nadajnika, wystarczy z pilota szybko włączyć i wyłączyć światło - układ zapamięta pierwszą komendę i po pięciu sekundach ją nada, wyłączając światło (jeśli wszystko poprawnie działa).

    Krok 3: Przygotuj pistolet-obudowę.

    Zdalna kontrola świateł pistoletem z konsoliZdalna kontrola świateł pistoletem z konsoli


    Pistolet od konsoli rozkręcamy z pomocą śrubokręta i usuwamy ze środka wszystko, co nie będzie nam potrzebne, tak, że zostaje w zasadzie tylko spust z przełącznikiem. Zostawiamy także ciężarek w rękojeści - cięższy pistolet lepiej leży w dłoni.

    Kabelki od przełącznika można wymienić na dłuższe lub po prostu przedłużyć, jeśli są za krótkie i nie sięgają do reszty naszej elektroniki.

    Krok 4: Podłączenie i programowanie ATtiny.

    Zdalna kontrola świateł pistoletem z konsoliZdalna kontrola świateł pistoletem z konsoliZdalna kontrola świateł pistoletem z konsoli


    W pierwszym momencie autor chciał napisać bardziej złożony program, w którym mikrokontroler znajduje się w stanie uśpienia, z którego wybudzany jest po pociągnięciu za spust. Rozwiązanie to poprawnie działało, ale w momencie gdy okazało się, że wysłanie komendy poprzez interfejs bezprzewodowy to mniej niż 250 milisekund, to system taki okazał się zupełnie niepotrzebny. Wystarczyło poprowadzić przez spust zasilania tak, że układ zostaje załączony po naciśnięciu spustu i rozłączony, gdy go puścimy; czas ten wystarczy do uruchomienia mikrokontrolera i wysłania komendy. Jednocześnie, dzięki takiemu połączeniu, podczas gdy pilot nie jest używany, w ogóle nie pobiera prądu z baterii.

    Program do pilota jest bardzo prosty. Jedyne co robi, to w momencie uruchomienia wysyła komendę - dokładnie taką, jak podsłuchaliśmy wcześniej - do lampy i czeka na wyłączenie w nieskończonej pętli. Program zaprezentowany jest poniżej:

    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod


    funkcja sendCode przyjmuje następujące argumenty (po kolei):

    * Pin wyjściowy.
    * Kod wiadomości
    * Czas trwania w mikrosekundach
    * Liczba powtórzeń.

    Krok 5: Złożenie układu w całość.

    Zdalna kontrola świateł pistoletem z konsoliZdalna kontrola świateł pistoletem z konsoliZdalna kontrola świateł pistoletem z konsoli


    Montaż pokazany powyżej pozostawia wiele do życzenia - wszystkie kable są identyczne i polutowane bezpośrednio do nóżek mikrokontrolera. Powinno użyć się goldpinów i kabli w różnych kolorach, ułatwiających identyfikację, co znacznie pomaga w uruchomieniu systemu, ale dla tak małego projektu takie podejście w zasadzie nie ma sensu.

    Wszystkie elementy zostały finalnie umocowane wewnątrz pistoletu z pomocą kleju na ciepło. Po przetestowaniu układu możemy zamknąć obudowę i cieszyć się nowym gadżetem.

    Podsumowanie i plany na przyszłość

    Opisane powyżej urządzenie działa bardzo sprawnie, nie czuć żadnych opóźnień, a spustu nie trzeba trzymać zauważalnie dłużej, by włączyć lub wyłączyć lampę. Nawet jeśli często z korzystamy z tego pilota, to bateria bez problemu popracuje kilka lat - tak nadajnik jak i ATtiny mogą pracować z napięciem zasilania poniżej 2 V.

    Jeśli chodzi o plany na rozwój układu, to autor ma kilka pomysłów:

    * Umieszczenie ATtiny w podstawce, aby móc go przeprogramowywać albo dodanie gniazda programowania, do którego można dostać się bez otwierania obudowy.
    * Dodanie lasera lub światełka w lufie - zwiększy to niestety tempo rozładowywania baterii.
    * Dodanie efektów dźwiękowych - to także zwiększy pobór prądu, ale będzie doskonale się prezentować!

    Źródło: http://www.instructables.com/id/Shoot-the-Lights-With-a-NES-Zapper-RF-433MHz/


    Fajne!
  • #2 27 Sty 2018 12:43
    krisRaba
    Poziom 24  

    Po tytule myślałem, że ktoś rozgryzł sterowanie sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu ;) Podobno pojazdy uprzywilejowane w niektórych krajach mogą wywołać sobie "zieloną falę".
    To byłby dopiero gadżet, jedziesz autem, zbliżasz się do świateł, wyciągasz "gnata", bang i masz zielone ;)

  • #3 27 Sty 2018 12:57
    mychaj
    Poziom 29  

    To by schodziło jak świeże bułeczki - pełny western na drogach - szybszy przejeżdża :-)

  • #4 27 Sty 2018 13:19
    kris6661991
    Poziom 25  

    krisRaba napisał:
    Po tytule myślałem, że ktoś rozgryzł sterowanie sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu ;) Podobno pojazdy uprzywilejowane w niektórych krajach mogą wywołać sobie "zieloną falę".
    To byłby dopiero gadżet, jedziesz autem, zbliżasz się do świateł, wyciągasz "gnata", bang i masz zielone ;)


    To nie lepiej od razu zrobić tak, że wszystkie światła na wszystkich ulicach są zielone? Efekt był by identyczny :D

    Swoją drogą dość śmieszny pomysł z tym pistoletem, pewnie nie jednego rozbawi :)

  • #5 27 Sty 2018 14:07
    krisRaba
    Poziom 24  

    kris6661991 napisał:
    To nie lepiej od razu zrobić tak, że wszystkie światła na wszystkich ulicach są zielone? Efekt był by identyczny

    W jakim sensie? Przecież jeżeli dla danego kierunku załącza się zielone, to na alternatywnym robi się czerwone :P
    Jest to podobnie do "inteligentnej" sygnalizacji świetlnej, która "widzi" sytuację na drodze i odpowiednio reaguje, ale nadal z zachowaniem zasad ruchu drogowego. Tutaj ma po prostu dodatkowy bodziec mówiąc o tym, że dany kierunek powinien się udrożnić.

  • #6 27 Sty 2018 14:29
    Razorek01
    Poziom 7  

    krisRaba napisał:
    Po tytule myślałem, że ktoś rozgryzł sterowanie sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu ;) Podobno pojazdy uprzywilejowane w niektórych krajach mogą wywołać sobie "zieloną falę".

    W Gliwicach taką możliwość ma linia autobusowa A4 - kiedy kurs jest opóźniony wymusza na sygnalizacji szybsze pojawienie się zielonego.

  • #7 27 Sty 2018 19:54
    daminek1234
    Poziom 20  

    No pomysł 10/10.
    Po co nudny pilot jak można zrobić coś praktycznego i zarazem stylowego :) .

  • #8 27 Sty 2018 20:55
    Arek_v1
    Poziom 12  

    Zamiast modułu radiowego mógł użyć diody IR, wtedy żeby zgasić musiałby skierować pistolet w lampę, bardziej efektowne :D

  • #9 28 Sty 2018 15:05
    Karaczan
    Poziom 39  

    I tylko odpowiednią lampę...
    Ale to by wymagało przeróbki lamp.
    Strzelasz w biurkową, gaśnie biurkowa, w żyrandol, gaśnie żyrandol...
    To było by coś :D