Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Amperomierz z ciągnika z 1975r, jaki zakres?

27 Sty 2018 14:03 990 14
  • Poziom 27  
    Witam,
    klient zlecił mi sprawdzenie zestawu wskaźników z ciągnika Massey Fergusson z 1975r.
    W zestawie jest m. in. amperomierz:

    Amperomierz z ciągnika z 1975r, jaki zakres?
    Amperomierz z ciągnika z 1975r, jaki zakres?

    Klient poprosił o sprawdzenie w jakim zakresie działa amperomierz, czy jest pod prądnicę czy alternator. Mówi, że prądnice dawały do ok 10A a alternator do 66A, i on teraz ma to drugie.

    Testowałem to na ok 5A (żarówka samochodowa 55W) i wskazówka ruszyła się ok 1 milimetra w prawo.

    Pytanie- jaka jest zasada działania tego ponad 40to letniego miernika? Czy może się uszkodzić kiedy przepuści się przez to większy prąd?
    Nie chcę tego otwierać.

    Nie posiadam profesjonalnego multimetru aby zmierzyć dokłądnie rezystancję, VICI VC99 podaje 0.1-0.2 Ohm a UNI-t UT210E 0.0-0.1 Ohm.

    Pozdrawiam
  • Testo
  • Pomocny post
    Warunkowo odblokowany
    Wskaźnik ładowania to jest właśnie amperomierz, tylko że może on wychylac sie w obie strony.
    Zasada działania https://pl.wikipedia.org/wiki/Amperomierz
    Jeśli masz multimetr który ma zakres pomiaru prądu do 20A to weź podłącz szeregowo amperomierz z ciągnika, multimetr i jakieś obciążenie 120W z żarówek i sprawdź na ile się wychyli.
  • Testo
  • Poziom 27  
    bubu1769 napisał:
    Jeśli masz multimetr który ma zakres pomiaru prądu do 20A to weź podłącz szeregowo amperomierz z ciągnika, multimetr i jakieś obciążenie 120W z żarówek i sprawdź na ile się wychyli.


    Jeżeli znana jest moc obciążenia, to multimetr nie będzie potrzebny. Sprawdzę to na 2 żarówkach, ale to mi da tylko 10A, klient pytał o 66A. Tak myślę, czy mu się przypadkiem coś nie pomyliło, na co by w ciągniku miało iść aż tyle prądu?
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Na ładowanie mocno "wydojonego" akumulatora. Początkowy prąd może być duży. Przy sprawnym akumulatorze wychylenie tego wskaźnika jest niewielkie. Przy czym 66A to jest chyba max. wydajność alternatora.
  • Pomocny post
    Warunkowo odblokowany
    Multimetr był w sumie tylko dla dokładniejszego pomiaru. Wskaźnik ładowania stosuje się tylko do monitorowania tego czy akumulator jest ładowany czy rozładowywany w danym momencie, przepuszcza się przez niego praktycznie cały prąd między akumulatorem a pozostałym osprzętem elektrycznym (oczywiście wyłączając z tego rozrusznik).
    Amperomierz z ciągnika z 1975r, jaki zakres?
  • Poziom 43  
    Nie wiesz jak się sprawdza amperomierze?
    Daj badany i multimetr szeregowo i porównuj wskazania.
  • Warunkowo odblokowany
    Freddy napisał:
    Nie wiesz jak się sprawdza amperomierze?
    Daj badany i multimetr równolegle i porównuj wskazania.

    Chyba szeregowo. Przy podłączeniu równoległym prąd w większości popłynie przez obwód o mniejszym oporze.
  • Poziom 43  
    Oczywiście że tak :) poprawiłem. Równolegle to woltomierze.
    W międzyczasie przygotowywałem schemacik, a napisałem bzdurę - przepraszam :)

    Amperomierz z ciągnika z 1975r, jaki zakres?
  • Poziom 10  
    Witam.
    Zetor 5245
    Alternator 14V 55A
    Pytanie brzmi, jaki zakres amperomierza będzie najlepszy:
    a) -30 0 +30
    b) -50 0 +50
    c) -60 0 +60

    Proszę o pomoc i dziękuje z góry.
  • Poziom 38  
    Przy takiej wydajności alternatora wystarczy ten -50 0 +50. Tylko należy wiedzieć że w większości czasu pracy będą wychylenia w okolicy zera i nie będzie to usterką.. Jedynie przy włączonych wszystkich światłach i rozładowanym akumulatorze pojawią się duże wskazania.
  • Poziom 10  
    Bardzo dziękuję za odpowiedz.
    P.S. A -30 0 +30 by nie wystarczył, bo taki posiadam?
    Dziękuje za pomoc.
  • Warunkowo odblokowany
    Powinien wystarczyć, takie amperomierze wpina się między akumulator a alternator i resztę instalacji więc będzie mierzyć tylko prąd pobierany z akumulatora podczas gdy alternator nie pracuje bądź jest niewydolny prądowo, co raczej nie powinno mieć miejsca, oraz prąd ładowania akumulatora gdzie też trzeba wziąć pod uwagę że wtedy alternator zasila pozostałe odbiorniki.
  • Poziom 10  
    Dziękuję i pozdrawiam.