Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Prosz, dodaj wyj徠ek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

P造tka do naprawy pada konsoli SEGa

phanick 29 Sty 2018 16:58 3519 0
  • P造tka do naprawy pada konsoli SEGa
    Opisywane urz康zenie to zast瘼cza p造tka drukowana do naprawy uszkodzonego pada do konsol Sega. Mo瞠 ca這嗆 nie jest niczym wielce odkrywczym, ale mam my郵, 瞠 nie zani瘸 zbyt poziomu forum. Nie jest to wszak瞠 wzi璚ie gotowych modu堯w i pod陰czenie ich do bieduino, lecz zaprojektowanie uk豉du i wykonanie PCB.

    Projekt, jak to zwykle bywa, zrodzi si z potrzeby - dosta貫m do naprawy uszkodzonego pada do Segi. Jak to z bud瞠towymi urz康zeniami bywa, p造tka sk豉da si z pojedynczego scalaka bezpo鈔ednio umieszczonego na PCB, wi璚 naprawa istniej帷ej PCB nie by豉 mo磧iwa.

    P造tka do naprawy pada konsoli SEGa

    Postanowi貫m zrobi wi璚 now p造tk od zera. Jednak, jak w przypadku naprawy pad闚 do Pegasusa, gdzie zastosowa貫m mikrokontroler atmega8, tym razem postanowi貫m zrobi dla sportu wszystko na bramkach.

    Na szcz窷cie mam inny dzia豉j帷y pad, wi璚 mog貫m zanalizowa jego dzia豉nie. D穎jstik posiada czterokierunkowy krzy瘸k (d-pad) i cztery przyciski: A, B, C, Start. Dodatkowo obecne s przyciski TurboA, TurboB, TurboC, kt鏎ych naci郾i璚ie udaje szybkie naciskanie A,B,C. Od spodu konsoli jest prze陰cznik, kt鏎y okre郵a, czy przycisk Start po wduszeniu ma si zachowywa zwyczajnie, czy te jako Turbo. Turbo dla A,B,C jest 2 razy wolniejsze ni turbo dla Start (by mo瞠 dla gier ma to jakie znaczenie, nie wnikam).

    Protok馧 obs逝gi Pada jest czym pomi璠zy kontrolerem do Atari/C64, gdzie stan ka盥ego przycisk by wyprowadzony na oddzielny pin w porcie, a padem do Pegasusa, gdzie stan wszystkich przycisk闚 jest przekazywany do konsoli szeregowo jedn lini. W SEDZE niekt鏎e przyciski s pod陰czone na sta貫 do pin闚 portu, a inne s pod陰czone parami do wsp鏊nego pinu (ustawienie linii select okre郵a, kt鏎y przycisk ma by odczytany):

    P造tka do naprawy pada konsoli SEGa

    Koniecznym jest wi璚 u篡cie multipleksera (74157). Jako generator Turbo u篡貫m prostego uk豉du na trzech inwerterach 7406, kt鏎e roz豉dowuj/豉duj kondensator C poprzez rezystor R (iloczyn tych warto軼i okre郵a sta陰 czasow - cz瘰totliwo嗆 generacji)
    P造tka do naprawy pada konsoli SEGa





    Drugie tyle czasu po鈍i璚i貫m na dok豉dne zdj璚ie wymiar闚 p造tki - pozycje otwor闚 monta穎wych oraz miejsce, gdzie mo積a umie軼i scalaki (wbrew pozorom jest go niedu穎, gdy w padzie s ko趾i przyciskaj帷e p造tk do obudowy z obu stron) - miejsce na elementy, kt鏎e mog `wystawa潪 z p造tki oznaczone jest ma造m prostok徠em w 鈔odku. Sprytne wybranie odpowiednich wej嗆 uk豉d闚 pozwala zminimalizowa stopie skomplikowania 軼ie瞠k (w zasadzie da這by si to pewnie zrobi na jednej warstwie bez przelotek).
    P造tka do naprawy pada konsoli SEGa


    P造tk wykona貫m klasycznie termotransferem. Od niedawna do wiercenia ma造ch otwor闚 (0.8mm/1mm) u篡wam wierte z w璕lik闚 spiekanych - musz powiedzie, 瞠 jako嗆 otwor闚 jest bez por闚nania. Wiert這 te nie t瘼i si wcale. Jednak trzeba by ostro積ym, bo o ile klasycznego wiert豉 HSS/kobaltowego nigdy nie z豉ma貫m, a p造tki robi od kilku lat, to pierwsze wiert這 w璕likowe z豉ma貫m po 30 sekundach (zawsze wierc z dobrego statywu), kolejne pod koniec dnia (a szkoda, bo ka盥e by這 po 5 z). Potem kupi貫m wiert豉 w璕likowe z Chin za 1/10 tej ceny i od tej pory ju 瘸dnego nie z豉ma貫m. Podobno Chi鎍zycy nie nauczyli si jeszcze robi tandetnych wierte w璕likowych. ;)

    P造tka do naprawy pada konsoli SEGa

    Po wykonaniu ca這嗆 prezentuje si jak poni瞠j - w obudowie mie軼i si idealnie. PCB zwykle zabezpieczam topnikiem na bazie kalafonii (tanio i szybko), jednak dla p鏊 kontaktowych do pad闚/z陰cz kraw璠ziowych z oczywistych wzgl璠闚 nie mo積a go nanosi. Postanowi貫m wi璚 sprawdzi r騜ne metody cynowania.
    *Cynowanie niskotopliwym stopem Lichtenberga - troch drogie, pow這ka wychodzi gruba, do tego trzeba to robi nad wrz徠kiem, co mnie zniech璚i這
    *Cynowanie past lutownicz do rur miedzianych Sn97Cu3 - wychodzi ca趾iem 豉dnie, pow這ka jest cieniutka - t metod pocynowa貫m PCB.
    To, co mnie pozytywnie zaskoczy這, to tak pocynowana PCB du穎 lepiej si lutuje, ni jedynie po zabezpieczeniu kalafoni.

    P造tka do naprawy pada konsoli SEGa P造tka do naprawy pada konsoli SEGa
    P造tka do naprawy pada konsoli SEGa

    Ma造 kabelek na dole jest wynikiem drobnego b喚du, natomiast ta鄉a izolacyjna wok馧 p鏊 turbo zabezpiecza przed zwieraniem ich gumk do masy (pola powinny by troszk przesuni皻e w prawo). Ja pozycje przycisk闚 okre郵i貫m mierz帷 pola kontaktowe na oryginalnej PCB. Dopiero potem po dok豉dniejszym przyjrzeniu si jej zauwa篡貫m, 瞠 faktyczne po這瞠nie przycisk闚 w padzie jest troch inne - mo積a to zauwa篡 np. poprzez 郵ady gumek odci郾i皻e na tej p造tce.
    P造tka do naprawy pada konsoli SEGa


    Testy wysz造 pomy郵nie - nie mam niestety tej konsoli, wi璚 musia貫m sam stworzy odpowiedni `tester`:

    P造tka do naprawy pada konsoli SEGa P造tka do naprawy pada konsoli SEGa P造tka do naprawy pada konsoli SEGa P造tka do naprawy pada konsoli SEGa P造tka do naprawy pada konsoli SEGa P造tka do naprawy pada konsoli SEGa P造tka do naprawy pada konsoli SEGa

    Kilka szczeg馧闚:
    Realizuj帷 taki projekt na mikrokontrolerze, mo積a wej軼ia przycisk闚 podci庵n望 do VCC wykorzystuj帷 wbudowane w scalak rezystory. Tutaj nale瘸這by je podci庵n望 rezystorami, ale jak da warto嗆? Przy korzystaniu z uk豉d闚 CMOS pewnie 10k by這by odpowiednie. Ja akurat mia貫m `stare` scalaki TTL (seria LS). Ze swojego do鈍iadczenia wiem, 瞠 pobieraj one swoim wej軼iem pr康 rz璠u 0.5 mA, wi璚 na rezystorze 10k od這篡這by si 5V i zamiast wej軼ia w stanie wysokim, by這by w stanie niskim. 1k wydaje si by lepsz warto軼i, ale z kolei przycisk po wci郾i璚iu powodowa豚y przep造w pr康u 5 mA przez gumk od pada (nie wiem, czy by mu to nie zaszkodzi這).
    Ja zrezygnowa貫m w og鏊e z rezystor闚 podci庵aj帷ych - wisz帷e wej軼ia uk豉d闚 TTL maj automatycznie stan wysoki, wynikaj帷y z ich budowy. Natomiast przyciski bezpo鈔ednio pod陰czone do wyj軼ia pada nawet w oryginalnej PCB nie s podci庵ni皻e, wi璚 odpowiednie rezystory podci庵aj帷e s zapewne obecne we wn皻rzu konsoli.


    Fajne!