Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Falownik Danfoss - dziwny problem

agb74 29 Jan 2018 22:14 1743 13
Tespol
  • #1
    agb74
    Level 10  
    Mam mały problem z jednym z układów pompowych.
    W układzie jest zamontowana pompa Flygt typ CP 3501.765.002. ? silnik 63 kW cos ? 0,59 prąd 181A. Pompa jest zasilana falownikiem firmy Danfoss FC-200P75KT4E00H1 ? falownik w zasadzie do 75 kW ale prąd tylko 147/130 A. Niektórzy twierdzą, że ten układ wcześniej działał ja tego nie widziałem. Do mnie pompa trafiła do remontu ? uszkodzenie uszczelnienia mechanicznego i wyciek oleju z komory olejowej.
    Pompa przeszła remont mechaniczny (wymiana łożysk, uszczelnień mechanicznych itp.) elektrycznie wszystkie pomiary silnika są prawidłowe.
    Niestety ale po zamontowaniu wyremontowanej pompy układu nie da się uruchomić. Za każdym razem podczas próby rozruchu na falowniku pojawia się komunikat o przeciążeniu.
    Klient sprawdzał falownik w serwisie gwarancyjnym. Serwis stwierdził że falownik jest sprawny, jednak z dokumentów wynika że był testowany z silnikiem o mocy 15 kW (trochę za małym moim zdaniem). Pod ten falownik już po zamontowaniu w rozdzielni był podłączony silnik 63 kW, ale bez żadnego obciążenia ? działał ? na wyświetlaczu było wyświetlone 140 A.
    Moim zdaniem od razu rzuca się w oczy zły dobór falownika który został dobrany kierując się tylko mocą silnika a nie prądem ? przynajmniej takie jest moje zdanie. Klient jednak twierdzi że to było celowe działanie, ponieważ omawiana pompa nie będzie nigdy pracowała z pełną wydajnością.
    Może ktoś z was ma jakiś pomysł gdzie może być problem w tym układzie ?? Czy to może być problem falownika czy też należy szukać problemu w silniku ??
  • Tespol
  • Tespol
  • #3
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    140 A ??? Wskazuje to na uszkodzenie wzmacniacza transduktora w obwodzie wyjściowym falownika :?: . Pomiar rzeczywistego prądu może być bzdurą, która przetworzona przez procesor falownika, oczywiście go wyłącza jako przeciążenie. Spróbuj funkcji autostrojenia. Poniewaz to dość kosztowna machina, osobiście pokusił bym się o zastartowanie i pomiar prądu bez obciążenia tego silnika naprędce skleconym układem γ / Δ. Dodatkowo pomiar izolacji silnika jest niezbędny.
  • #4
    agb74
    Level 10  
    W załączeniu przesyłam zdjęcie panelu falownika zrobione przez klienta podczas pracy tej pompy zastępczej - pompa pracowała na sucho bez obciążenia. Pompa testowa z identycznym silnikiem jak ta remontowana przez nas. Pomiary izolacji silnika pompy remontowanej są prawidłowe. Parametry silnika w falowniku są raczej prawidłowe, ale to muszę zweryfikować.

    quote="magir"]Czy parametry silnika napędowego są prawidłowo wprowadzone do falownika ? Zostało to sprawdzone ?
    A i jeszcze jedno - 140A na biegu jałowym ? !! Coś totalnie jest nie tak -albo z silnikiem albo ktoś się pomylił z odczytem.[/quote]
  • #6
    agb74
    Level 10  
    Do tego momentu byłem pewny, że wszystko jest pod względem podłączenia było w porządku.
    Na pewno to sprawdzę. Dzięki.
  • #7
    Sosenkka123
    Level 8  
    Kolego, nie wiem jakiego typu jest ta pompa, a nie chce mi sie sprawdzac. Mialem taki problem, ze panowie mechanicy zmienili pompe bredla na troche wieksza, bo pracujaca sie popsula i na falowniku wyskakiwal blad przeciazenia. Parametry sprawdzilem, wszystkie parametry od przeciazen poustawialem na maksa, a i tak blad wyskakiwal. Po calym dniu boju okazalo sie, ze faktycznie silnik ma za ciezko, w instalacji powstawalo takie cisnienie ze pompa po prostu stawala. :) Sprawdzales moze miernikiem cegowym jaki jest pobor pradu ?
  • #8
    agb74
    Level 10  
    Podczas pierwszego rozruchu nie sprawdzałem faktycznego poboru prądu - nie byłem na przygotowany a Panowie automatycy/elektrycy nie chcieli mnie nawet dopuścić do rozdzielni w której jest zamontowany falownik :-) . Wybieram się do nich w przyszłym tygodniu na dłużej i zakładam, że dostanę pozwolenie aby popracować przy falowniku itd. Od pomiaru zacznę aby zweryfikować poprawność wskazań falownika .
  • #10
    agb74
    Level 10  
    Słyszałem o takich które nie będą przekłamywały .
    A jaki inny sposób pomiaru proponujesz ??
  • #11
    Wawrzyniec
    Level 37  
    agb74 wrote:
    A jaki inny sposób pomiaru proponujesz ??
    Krzysztof Kamienski wrote:
    osobiście pokusił bym się o zastartowanie i pomiar prądu bez obciążenia tego silnika naprędce skleconym układem γ / Δ.
  • #12
    2345
    Level 13  
    funkcja OL w tym falowniku faktycznie sprawdza obciazenie i jesli jest OL, to znaczy, ze przynajmiej jest za duze obciazenie pompy. Ale moze byc tez uszkodzony 1 kabel i wtedy OL tez wyskoczy. To trzeba dokladnie sprawdzac, czasem jest tak, ze wibracja uszkadza izolacje w kablu i jak sie poruszy, to jest zwarcie.
  • #13
    grzegorz05
    Level 1  
    Zwarcie w kablu wyjściowym powoduje wystąpienie alarmu 16. OL występuje w przypadku pracy z dużym prądem przez dłuższy czas.
    Tak jak wspomniano wcześniej prąd biegu jałowego silnika jest za duży. Sprawdź dokładnie tabliczkę znamionową silnika (napięcia i prądy)., układ połączeń silnika. Współczynnik mocy silnika też wygląda na jakiś mizerny. Porównaj te dane z nastawami w przetwornicy i ewentualnie popraw. Pamiętaj tylko aby edytować setup na którym aktualnie pracuje napęd. Wszystkie napędy Danfossa (FC100, 200, 300) dobieram do mocy i nigdy nie miałem problemów.
  • #14
    2345
    Level 13  
    Rzeczywiscie jak jest zwarcie - to jest alarm 16. Od odlaczenia jednej linii sa alarmy 30, 31, 32. Uszkodzenie kabla, zacisku na kablu lub poluzowanie kontaktu powoduje 30, 31, 32.