Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Problem z przegrzewającym się silnikiem.

don vito19 31 Jan 2018 19:39 684 12
  • #1
    don vito19
    Level 12  
    Witam
    Podepnę się pod temat bo też dotyczy grzania silnika

    Mam silnik 0.55 Kw 3f który napędza pompę kiedy nie ma prądu podpinam do niego agregat 7kva ( oryginał prądnica NSM )
    Problem jest taki że silniczek na agregacie wydaje sie być bardziej ciepły niż na pacy w sieci .
    Napięcia na agregacie mam 385-390 V równo na każdej fazie częstotliwość bez obciążenia 51 Hz
    Natomiast w sieci mam 420-425 V mam 50m do trafa ( ładnie je tam podrasowali :) )
    I nie rozumiem dlaczego mniej się grzeje na tych 420 V
    Silnik jest ma na tabliczce 380 V nie wiem jaką miał temp przed zmianą napicia w Polsce ( ogólnie silnik pracuje juz u nas bardzo długo )
    Chciałem zwiekszyć napięcie na agregacie a jest w nim regulacja autotransformatorem i żeby zmienić napięcie to trzeba regulować szczelinę powietrzną i troche i boje żeby go nie popsuć
    Dzięki za wyjaśnienia
  • #3
    don vito19
    Level 12  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Widocznie agregat nie daje sinusa. Grzanie silnika nie zależy wprost od wartości napięcia .


    Tylko dlaczego ?? Prądnica na 100 % na miedzi . Czy chodzi o zawartośc THD ??
    W danych prądnicy piszę że są do 6 % czy to dużo ??
    Robiłem przegląd prądnicy rezystancje uzwojeń , wirnika oraz transformatora wzbudzenia zgodne z serwisówką . Organoleptycznie uzwojenia i izolacja oraz wszelkie połączenia w stanie wzorowym
  • #4
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    don vito19 wrote:
    Organoleptycznie uzwojenia i izolacja oraz wszelkie połączenia w stanie wzorowym


    Ale sa skopane już w umyśle konstruktora. I tak zrobione jak wykonane. Kolego wyprodukować generator z małym THD to sztuka i koszty.
  • #5
    don vito19
    Level 12  
    Czyli to co piszę w katalogach i produkuję taki producent jak NSM to bzdura ??
    Jest to prądnica że szczotkami i dodatkowym uzwojeniem pomocniczym
    W sumie piszę na nim Class G1 więc zasilanie typowo rezystnacyjne
  • #6
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    don vito19 wrote:
    na agregacie wydaje sie być bardziej ciepły
    A czy zmierzyłeś prąd pobierany przez ten silnik przy zasilaniu z sieci i zasilaniu z agregatu, czy tylko ,,wydaje ci się" ? :D organoleptyka jest niezłym kierunkiem badawczym w elektrotechnice, ale nie zawsze.
  • #7
    don vito19
    Level 12  
    Nie , nie było na to czasu brak zasilania odpalam agregat i zasilam silnik .
    Nawet nie mam sprzętu żeby w 3f zmierzyć
    Co mierzyłem to napięcie na fazach pod obciążeniem tym właśnie silnikiem
    Temp była mierzona "na rękę"
    Według mnie silnikowi nic się nie stanie , a pytanie służy zgłębieniu wiedzy o źródłach zasilania i zależnościach miedzy nimi :)
    A może to jest przyczyna jak wyliczałem moc na wale tego silnika ( 0.55 Kw ) to przy 380V wychodzi pobór mocy taki jak na tablicy znamionowej , ale dla napięcia 420 V żeby uzyskać 0.55 Kw natężenie prądu jest mniejsze
  • #8
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Strumien swiadomosc... wrote:
    Widocznie agregat nie daje sinusa. Grzanie silnika nie zależy wprost od wartości napięcia .


    A uwzględnił kolega przesunięcie fazowe ? Jak zrobione tak działa :-) To nie najlepsze agregaty a swoją drogą, deklaracje producenta można sobie wsadzić. Inną przyczyną może być tzw poślizg szczotek, poprzez nieprawidłowy lub nierównomierny docisk szczotek bądź też nierówną powierzchnią pierścieni ślizgowych. Na rzut oka koledze może wydawać się że wszystko we wzorowym porządku gdyż nie wie na co zwracać uwagę.
  • #9
    jack63
    Level 43  
    don vito19 wrote:
    W danych prądnicy piszę że są do 6 % czy to dużo ??

    Czego to TDH dotyczy? Jak napięcia bez obciążenia lub przy obciążeniu rezystancyjnym, to BARDZO dużo.
    Krzysztof Kamienski wrote:
    A czy zmierzyłeś prąd pobierany przez ten silnik przy zasilaniu z sieci i zasilaniu z agregatu,

    I co ten pomiar Ci powie? Nawet jak masz amperomierz trueRMS?
    cooltygrysek wrote:
    Inną przyczyną może być tzw poślizg szczotek,

    Napisz więcej co masz na myśli. Przecież szczotki są właśnie po to aby się ślizgały...
    cooltygrysek wrote:
    A uwzględnił kolega przesunięcie fazowe ?

    Czego względem czego i kiedy?
    @don vito19 Zrób próbę z silnikiem i równolegle jakimś obciążeniem symetrycznym 3f ale czysto rezystancyjnym. Np. trzy duże takie same żarówy w gwiazdę lub trzy grzałki.

    Aby być pewnym sytuacji trzeba by obejrzeć przebieg napięcia i prądu na oscyloskopie.
    Dla rozsądnego człowieka wystarczy laptop z kartą dźwiekową i dzielniki. Pomiar niebezpieczny, ale tani i dla każdego dostępny.
  • #10
    don vito19
    Level 12  
    Witam
    Widzę że temat jest bardzo złożony i trudny jednak odpowiedział na moje pytanie
    A wnioskiem jest to że konstrukcja prądnicy jest jaka jest. Skoro THD ma duże , tym bardziej że ma klase G1 a chyba do silników jest klasa G2
    Nie wiem tylko co by by się działo jak bym miał typowo ryżowy agregat :) ( drut aluminiowy )
    Nie zamierzam nic mierzyć ani regulować w agregacie , działa dobrze silnik który zasilam ma się dobrze temp. ma wyższą ale jest w normie nie wzrasta po osiągnięciu szczytu .
    Liczyłem że może winą jest napięcie niższe niż w sieci .
    Szczotki i pierścienie ślizgowe są w pełni sprawne.
    A jakiej firmy prądnice są najlepsze ??
  • #11
    pafciowaw
    Automation specialist
    Mógłbyś spróbować zasilić ten silniczek przez inwenter/falownik (przy tej mocy silnika - kilkaset PLN). Falownik otrzymuje napięcie z sieci/ lub agregatu i na wejściu prostuje i "upycha" na szynę DC. Następnie z tej energii generuje prawidłowy przebieg do pracy silnika.
  • #12
    don vito19
    Level 12  
    Ale on się nie przegrzewa ma tylko odczuwalnie większą temp względem tego co ma sieci .
    Mam drugi silnik 1.5 kw w sprężarce własnej roboty on ma temp taką sama na sieci jak na agregacie ale on tam nie ma co robić bo jest spore przełożenie .
    Nie zamierzam czynić inwestycji bo agregat jest jako awaryjne źródło prądu nie ma średnio 2 razy do roku .
    Pytanie było czysto edukacyjne dla mnie a może przyszłościowe i miało na celu ogarnięcie jakości prądnic zasilanych małym silnikiem benzynowym

    Edit
    Jest przyczyna . To nie wina agregatu .
    Tata kilka dni przez awarią prądu , zwiększył ciśnienie pompy podłączając agregat silnik miał ciężej niż kiedy pracował na mniejszym ciśnieniu ,wtedy właśnie kilka tygodni temu robiłem ostatni przegląd i kontrolowałem temperaturę pracy silnika na napięciu sieciowym . Stąd te rozbieżności
    Trochę niefrasobliwość z mojej strony że nie zaczołem od najprostszego :/
  • #13
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    jack63 wrote:
    Napisz więcej co masz na myśli. Przecież szczotki są właśnie po to aby się ślizgały...


    Poślizg ( nie mylić z tarciem ) szczotek to termin określający nieprawidłowy ich docisk do pierścienia ślizgowego lub komutatora. Powstaje wtedy gdy szczotki są nadmiernie zużyte ( krzywo osadzone, ułamane, wyszczerbione, etc ), sprężyny dociskowe zbyt słabe, lub pęknięte, zabrudzony lub nadmiernie wytarty, nierówny ( bijący ) ślizgacz lub komutator, etc itp
    Szczotki wymagają stałego docisku, którego siła jest z góry określona dla konkretnego rozwiązania konstrukcyjnego. Zbyt słaby docisk skutkuje nadmiernym iskrzeniem, spowodowanym łukiem elektrycznym i sprzyja powstaniu niebezpiecznego dla silnika łuku pierścieniowego oraz przyspieszonym wypalaniem miejsca kontaktu. Zbyt silny docisk powoduje zwiększone straty mocy na tarcie mechaniczne oraz szybsze ścieranie kontaktów.

    don vito19 wrote:
    rochę niefrasobliwość z mojej strony że nie zaczołem od najprostszego :/


    No cóż zdarza się, każdy ma swoje teorie. A my się tu męczymy. Więc temat sam się rozwiązał :-)