Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Obnizenie napiecia alternatora

Aspirant79 01 Lut 2018 14:24 981 30
  • #1 01 Lut 2018 14:24
    Aspirant79
    Poziom 9  

    Witam,

    Chciałbym w moim samochodzie zamienić akumulator kwasowy na lifepo4 (np. 4s10p), byłby to jedyny akumulator. Chciałbym obniżyc trochę napięcie z alternatora (140A, 14.4V), najchętniej o 0.2-0.3 V, w czasie jazdy alternator daje ca. 14.2v (większej wartosci nie zaobserwowalem). Pomyślalem o diodzie, jednak z tego co się rozejrzałem (a mam tylko podstawowe pojęcie o elektronice), to albo w grę wchodzą mocne diody prostownicze, jednak mają one Uf -0,7V, a dla mnie z teoretycznego punktu (chodzi o samą wartość obniżenia napięcia) bardziej nadawałaby się dioda schottky. Czy ktoś wie, czy są takie o tej mocy/prądzie lub mogłby doradzić coś innego, może jednak są jakieś prostownicze -0.4V? Diodę bym oczywiście dał na radiator, zmarnowana moc mnie nie martwi. To, że pakiet by sie w nieskończoność ładował 13.8-14v rownież.
    Będę wdzięczny za wskazówki.

    0 29
  • Pomocny post
    #2 01 Lut 2018 15:03
    DriverMSG
    Admin grupy komputery

    Aspirant79 napisał:
    a mam tylko podstawowe pojecie o elektronice
    Ja też mam podstawowe, ale z tego co przypuszczam, to tej baterii nie możesz ładować alternatorem, do tego wymagana jest ładowarka impulsowa. No i druga sprawa, czy ta bateria wytrzyma obciążenie podczas rozruchu pojazdu?

    0
  • #3 01 Lut 2018 15:09
    Aspirant79
    Poziom 9  

    Baterie mozna (a moze nawet trzeba?) ladowac z DC, a ta konfiguracja (dobre ogniwa) nie bedzie miec zadnego problemu z rozruchem, rzad wielkosci 1000A, w impulsie z 1500.

    0
  • Pomocny post
    #4 01 Lut 2018 15:19
    DriverMSG
    Admin grupy komputery

    To może zastosuj opornik z wentylatora (nawiewu). W niektórych autach występują jako "goły" drut oporowy - jego długością wyregulujesz sobie napięcie ładowania.

    0
  • #5 01 Lut 2018 15:29
    Aspirant79
    Poziom 9  

    Opornik to tez jest opcja, nie wiem czy nie zbyt banalna i czy bezpieczna...

    Mam nadzieje, ze jakis praktyk z doswiadczeniem cos podpowie ;) (bez urazy! DriverMSG)

    0
  • Pomocny post
    #6 01 Lut 2018 15:33
    vcc
    Poziom 33  

    Chyba tylko ingerencja w sam regulator od alternatora jest najbardziej bezpieczna opcją

    0
  • Pomocny post
    #7 01 Lut 2018 15:38
    767667
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    #8 01 Lut 2018 15:39
    kortyleski
    Poziom 41  

    Po pierwsze żadne diody czy rezystory. Lekka modyfikacja regulatora w alternatorze i już . Po drugie układ balansera dla prądów rzędu 50A i kontrolą temperatury ogniw, bo krótkotrwałe ładowanie prądem rzędu 2C usmazy ten pakiet. Po kolejne przy cenach i dostępności akumulatorów samochodowych taka przeróbka jest totalnie bez sensu.

    1
  • #9 01 Lut 2018 16:06
    Aspirant79
    Poziom 9  

    Rozumiem, będę zatem kombinował w kierunku przeróbki regulatora. Co do sensu z punktu widzenia ekonomii, to po pierwsze dla mnie to zabawa, za która mogę zapłacić (czasem mozna mieć widzimisie, tak do tego tematu podchodzę), po drugie chcę przenieść aku do środka auta i upchnąć pod fotelem pasażera lub w schowku, po trzecie zejdę sporo z wagi, a sam pakiet mi sie może potem przydac, bo pewnie przeżyje auto.
    Ogniwa wytrzymują szybkie ładowanie 4C (wg specyfikacji), czyli w tym konfigu 100A (10p A123 ANR26650MB1), a myślę też o opcji 12p, to wtedy 120A. Czytałem, że wystarczy balansowac raz na jakiś czas, ale jakiś układ monitorujący bym zalożyl (jak zabawa to zabawa), a jakby coś nie grało, to bym rozbudował układ.

    Kolegow oczywiście uważnie słucham!

    0
  • Pomocny post
    #10 01 Lut 2018 17:25
    kortyleski
    Poziom 41  

    Tylko że lit się dobrze pali...

    0
  • Pomocny post
    #11 01 Lut 2018 17:56
    yogi009
    Poziom 42  

    Aspirant79 napisał:
    Baterie mozna (a moze nawet trzeba?) ladowac z DC


    To, że z DC nie oznacza, że stałym prądem. Z jakiejś przyczyny produkuje się specjalizowane układy kontrolerów ładowania ogniw z wbudowanym optymalnym algorytmem ładowania/rozładowania.

    0
  • Pomocny post
    #12 01 Lut 2018 18:36
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    A jak się zapali to kto odpowie za skutki ?
    Poza tym auto ma homologację z określonym typem akumulatora i taki naleźy stosować

    1
  • Pomocny post
    #13 04 Lut 2018 18:03
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Aspirant79 napisał:
    Chciałbym w moim samochodzie zamienić akumulator kwasowy na lifepo4 (np. 4s10p), byłby to jedyny akumulator


    Tak nie rób nie bądź osioł po przedszkolu, zostaw orginalny i dołóż drugi zasilany z ładowarki dedykowanej.

    0
  • #14 05 Lut 2018 01:42
    Aspirant79
    Poziom 9  

    Dziękuję wszystkim za porady.

    @Zbigniew 400 , odnośnie homologacji: auto zarejestrowane jest w Niemczech, wiem na 100%, że baterie można wymieniać i przenosić "po aucie", o ile jest to zrobione w bezpieczny sposób. Nie trzeba nawet stawić się na dodatkowy przegląd, co jest konieczne przy prawie każdej innej pierdole. Gotowe pakiety lifepo4 z dodatkowymi układami są dostępne komercyjne za 1000 eur wzwyż (i to bez szczególnych homologacji), ludzie je instalują/przykręcają i nie ma problemu z przeglądem technicznym.
    Natomiast grzebanie w regulatorze napięcia na pewno dopuszczenie do ruchu by cofnęło, dlatego jednak ten wariant (modyfikacja regulatora napięcia) sobie odpuszczę.

    @yogi009: zgadzam w 100%, a po przemyśleniu i konsultacjach w 102%, ponieważ otworzyły się nowe horyzonty.

    @Strumien swiadomosc...: moim celem nie jest zwiększenie ilości energii dostępnej na pokładzie, ale przede wszystkim wywalenie akumulatora z fabrycznego miejsca (nie do bagażnika), które jest z wielu względów beznadziejne, do tego obniżenie masy auta i _zabawa_. Pozostawienie standardowego akumulatora w oryginalnym miejscu dla mnie mija się z celem. Jedyne co dopuszczam, to jakiś mały akumulator na buforowanie, jeśli to będzie konieczne, ale w tej chwili jeszcze za mało wiem...

    Co do (nie)bezpieczeństwa stosowania takich baterii chciałbym tylko podkreślić, że mówimy o lifepo4, nie o li-po.

    Uznałem, że jestem za cienki w te klocki i podszedłem do sprawy inaczej. ___Udało mi się przekonać do projektu kolegę fachowca___ i (de facto) 'zlecę' to, co zasugerował yogi009, czyli wykonanie układu odpowiadającego za ładowanie pakietu, z tego co "daje" alternator (mój kolega coś wspominał o " przetwornicach scalonych o dużej sprawności"). BMS też założymy. Myślę, że przed jesienią ;) będzie gotowe, a jeśli mój kolega się zgodzi, to zamieszczę na forum informację co i jak lub on sam to zrobi.

    A jak mój kumpel nie da rady (szacuję to na 10%), to sobię odpuszczę, nie będę robił kaszany z diodami, rzeczywiście nie mam ochoty amatorskie rozwiązania.

    Dziękuję wszystkim jeszcze raz i pozdrawiam.

    0
  • #15 05 Lut 2018 06:14
    vcc
    Poziom 33  

    Akumulator można przenosić a regulatora juz nie można dłubac to tak jak byś zamontował bombę ale w zapalniku juz nie mógł podłubać

    0
  • #16 05 Lut 2018 06:34
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    A to jestem zdziwiony.
    W kaźdej instrukcji obsługi są podane dopuszczalne typy opon do danego pojazdu.
    Czy o akumulatorze teź jest ?
    Kaźda zmiana konstrukcyjna wymaga badań.
    Jak zabezpieczysz akumulator przed zapłonem i udowodnisz skuteczność?

    0
  • #17 05 Lut 2018 06:47
    Aspirant79
    Poziom 9  

    Udowodnienie polega na przekonaniu faceta dokonującego przegląd, że wszystko jest w porządku.
    Ew. jak się ktoś uprze, to wcześniej z wszelkimi informacjami i pojazdem do TüV lub Dekry, wtedy konstrukcję wpisują w dowód. 1000x łatwiej będzie wpisać układ "po" alternatrze, niż zmianę regulatora alternatora, wtedy by się zaczęły badania za X setek lub tysięcy euro...

    0
  • #18 05 Lut 2018 06:57
    kkknc
    Poziom 42  

    Można przerobić regulator napięcia. Chociaż dziś w dobie sporego ich skomplikowania. I sterowania z ECU może być to trudne.
    Ale są dostępne całe gotowe akumulatora, zastępujące rozruchowe do samochodów z wbudowanymi zabezpieczeniami. Tak samo jak Maxwell sprzedaje akumulatory na superkondensatorach.

    0
  • #19 05 Lut 2018 07:05
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Facet od przeglądu nie ma tekich uprawnień.
    Najlepiej jeżeli ktoś posiada dostęp do przepisów niech poda odpowiednie.
    W Polsce akceptację do przeróbek nie ma diaiagnosta.

    0
  • #20 05 Lut 2018 07:20
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Zbigniew 400 napisał:
    Facet od przeglądu nie ma tekich uprawnień.
    Najlepiej jeżeli ktoś posiada dostęp do przepisów niech poda odpowiednie.
    W Polsce akceptację do przeróbek nie ma diaiagnosta.

    Le kogo obchodzi idiotyczny i skorumpowany diagnosta co wysokości świateł mijania nie ustawia poprawnie.

    Liczy się tylko fachowość przeróbki, i jak już to jedyne wyjście to przeróbka regulatora alternatora, jest to bardzo prosto zrobić.
    Pochwal się jakie masz auto i jaki typ altermatotra.

    0
  • #21 05 Lut 2018 07:59
    ^ToM^
    Poziom 32  

    Aspirant79 napisał:
    Witam,

    Chciałbym w moim samochodzie zamienić akumulator kwasowy na lifepo4 (np. 4s10p), byłby to jedyny akumulator.


    Właściwie, co taka przeróbka miałaby wnieść w działanie pojazdu? Jak właściwie to ma sens?

    0
  • #22 05 Lut 2018 08:08
    Aspirant79
    Poziom 9  

    Zbigniew 400 napisał:
    Facet od przeglądu nie ma tekich uprawnień.

    Ale on nie musi mieć uprawnień, _naprawdę_, bateria nie podlega przepisom o homologacji. Jedyne co on sprawdza, to czy kable są osloniete, nie prowadza na zewnatrz pojazdu i czy klema + jest oslonieta.
    A jak pojade do DEKRY z bezpiecznym rozwiazaniem, to mi to wpisza w dowód i już, bo nie będę modyfikował nic przed oryginalnymi klemami. Proponuję przy tym pozostać...

    Dodano po 2 [minuty]:

    Strumien swiadomosci swia napisał:

    Pochwal się jakie masz auto i jaki typ altermatotra.

    Opel Vectra OPC, regulator napiecia wg nr katalogu Opla Bosch IR/IF Alternators. TYPE: Regulator. Replaces these part numbers Bosch: F-00M-144-172, F-00M-145-226, F-00M-145-670.
    Alternator 155A.

    0
  • Pomocny post
    #23 05 Lut 2018 08:10
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Wystarczy zacisk wyjściowy zasilić z przetwornicy podwyższającej o stałą wartość czyli ok 0,5V czy ile tam ci potrzeba.

    0
  • #24 05 Lut 2018 08:23
    Aspirant79
    Poziom 9  

    ^ToM^ napisał:
    Właściwie, co taka przeróbka miałaby wnieść w działanie pojazdu? Jak właściwie to ma sens?


    Już trochę na ten temat napisałem, czyli pod maską jest bardzo ciasno i akumulator teraz się de facto smaży. Ale żeby być dokładniejszym planuję przeróbkę układu wydechowego za turbo, czyli zrobić lepszy odpływ spalin (tzw. 'downpipe') i na to potrzebuję więcej miejsca, w tym na nowy sportowy katalizator wstępny (cóż, nie zamierzam go wycinać :) ), a całość chcę odsunąć trochę od silnika. Tam teraz nawet ręki nie włożysz, albo nawet chyba trzech palców, chcę to inaczej poukładać. W tej chwili to jest najwęższy element układu wydechowego, dokładnie tam gdzie by się najbardziej objętość przydała; za katalizatorem jest już wszystko przerobione na 2,75".
    Dodano po 11 [minuty]:
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Wystarczy zacisk wyjściowy zasilić z przetwornicy podwyższającej o stałą wartość czyli ok 0,5V czy ile tam ci potrzeba.


    Podpowiem mojemu kumplowi. Ale on się sam chyba trochę napalił na ten układ ładujący, więc zobaczę co postanowi.

    Po tym co poczytałem lifepo4 bez najmniejszego problemu poradzi sobie z ciągłym podładowywaniem do 3,45V (czyli 13,8), choć lepiej by było 3,4V albo nawet 3,33 (wtedy bateria jest praktycznie pełna), jednak by się to ładowało wolniej.
    Taka przeróbka regulatora na pewno by była najszybszym sposobem (quick&dirty) i nic się nie spali...

    PS dodaję _poglądowe_ zdjęcie i biorę się za robotę, udanego tygodnia Panowie.

    Obnizenie napiecia alternatora

    0
  • #25 05 Lut 2018 12:09
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Druga prostrza opcja to diody , przynajmniej całą instalacja by miała znamionowe napięcie zasilania.

    0
  • #26 05 Lut 2018 15:52
    Aspirant79
    Poziom 9  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Druga prostrza opcja to diody , przynajmniej całą instalacja by miała znamionowe napięcie zasilania.


    Te diody to gdzie miałbym wstawić?
    A ten regulator, to jest jakiś standardowy (?), można gdzieś poczytać o jego budowie albo sposobie działania (chodzi mi o link)? Nie do końca rozumiem ideę podniesienia napięcia na zacisku wyjściowym - masz na myśli zacisk regulatora (?), żeby "myślał", że w układzie jest wyższe napięcie i regulował je w dół?

    0
  • #27 05 Lut 2018 16:53
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Aspirant79 napisał:
    Te diody to gdzie miałbym wstawić?
    A ten regulator, to jest jakiś standardowy (?), można gdzieś poczytać o jego budowie albo sposobie działania (chodzi mi o link)? Nie do końca rozumiem ideę podniesienia napięcia na zacisku wyjściowym - masz na myśli zacisk regulatora (?), żeby "myślał", że w układzie jest wyższe napięcie i regulował je w dół?


    Niech kolega elektronik się tym zajmie.

    0
  • Pomocny post
    #28 05 Lut 2018 17:00
    klamocik
    Poziom 24  

    Obawiam się że napięcie 0,2 czy 0,7 na cały akumulator wcale mu nie zaszkodzi ja bym podłączał bez niczego tylko kilka dni kontrolować napięcie i temperaturę akumulatora tego nowego.

    0
  • #29 05 Lut 2018 18:41
    kkknc
    Poziom 42  

    Ten można ładować do 14,6V co prawda nie jest polecany jako rozruchowy. Ale ma 60A stałego poboru i chwilowy 600A.Obnizenie napiecia alternatora

    0
  • #30 05 Lut 2018 19:18
    Aspirant79
    Poziom 9  

    Ok, myślę, że na tym zakończymy, bo każdy ma swoją opinię (i swoją część racji), a w jednym temacie nie da się pójść na raz we wszystkich kierunkach, dlatego ze swojej strony kończę temat, żeby nie wprowadzać dalszego zamieszania.

    Jeśli będę miał jakieś pytania, to się zgloszę w nowym temacie, a jak będę miał w aucie działające rozwiązanie, to wpadnę tu je przedstwić.

    Dziękuję, cieszę się, że tego i owego się tu dowiedziałem.

    0