Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Daf XF105 2012r. - Osuszacz puszcza powietrze przez tłumik a nie ładuje układu

02 Lut 2018 20:37 1908 13
  • Poziom 10  
    Witam.
    Mam problem z XF105. Osuszacz nieraz zrzuci ciśnienie a nieraz nie bije w układ tylko przerzuca do atosfery. Podstawa osuszacza wymieniona łącznie z zaworem napełniającym (wielodrożnym). Po zgaszeniu silnika nie słychać ubytków powietrza.
    Koledzy proszę o pomoc.
  • MetalworkMetalwork
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Może sprężarka się sypie i blokuje podstawę... olejem albo kawałkami metalu
  • MetalworkMetalwork
  • Pomocny post
    Poziom 13  
    Sprawdź metalowy spiralny przewód, łączący sprężarkę z podstawą ( ma to chyba spełniać rolę chłodnicy powietrza).
    Miałem taki przypadek u siebie, że przewód zatkał się "syfem", olejem z wodą lub innym "glutem". Zrobi się w nocy -0,5 i nie masz powietrza w podstawie, tylko kompresor awaryjnie zrzuca. Wtedy będziesz słyszał taki dźwięk, jakby ktoś młotkiem uderzał w sprężarkę.
  • Poziom 10  
    Zasilanie ze sprężarki dochodzi do podstawy, układ nie ma oleju i syfu.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Zawór sześciodrożny i podstawa nowa. Może jakiś inny zawor ma znaczenie przy sterowaniu tym zaworem sześciodrożnym i dlatego podstawa oddycha cały czas.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Zawór sześciodrożny i podstawa nowa. Może jakiś inny zawor ma znaczenie przy sterowaniu tym zaworem sześciodrożnym i dlatego podstawa oddycha cały czas.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Zawór sześciodrożny i podstawa nowa. Może jakiś inny zawor ma znaczenie przy sterowaniu tym zaworem sześciodrożnym i dlatego podstawa oddycha cały czas.
  • Poziom 13  
    W takim razie, skoro sprężarka podaje ciśnienie na podstawę a powietrze nie pojawia się w układzie, to obstawiałbym uszkodzoną podstawę. Nie patrzył bym na to, że jest nowa. Nawet nowe części potrafią być wadliwe. Nic innego już tam nie ma.
  • Poziom 10  
    Wszyscy też tak mówią. Niestety teraz już tylko Dbk Szczecin zostaje.
  • Pomocny post
    Specjalista - DAF Trucks
    szy18 napisał:
    Sprawdź metalowy spiralny przewód, łączący sprężarkę z podstawą ( ma to chyba spełniać rolę chłodnicy powietrza).
    Miałem taki przypadek u siebie, że przewód zatkał się "syfem", olejem z wodą lub innym "glutem". Zrobi się w nocy -0,5 i nie masz powietrza w podstawie, tylko kompresor awaryjnie zrzuca. Wtedy będziesz słyszał taki dźwięk, jakby ktoś młotkiem uderzał w sprężarkę.

    Taki scenariusz zdarzał się w XF95 które jeżdziły na oleju mineralnym W XF105 które jeżdżą na oleju sysntetycznym takie zjawisko nie występuje (ale nie jestem pewien na 100% w Polsce. Wiem jeżeli chodzi o UK. W Polsce według szacunków nawet 40% olejów silnikowych na półkach w sklepach, stacjach benzynowych, hurtowniach jest podrabiana)

    Dodano po 2 [minuty]:

    Podstawa osuszacza jest uszkodzona. Bardzo częsta usterka. Nie kupuj innej niż oryginalna bo w sklepach będą dwie takie same podstawy z czego jedna do Iveco która wyregulowana jest aby wyrzucach przy ciśnieniu 12.5 bar a do DAF-a na ciśnienie 10.5 bar. Z czego obydwie wyglądają identycznie.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    krisbrumm napisał:
    Z czego obydwie wyglądają identycznie.

    Beda mialy inne numery wg Wabco.
  • Poziom 10  
    Nowa, oryginalna knorr wytrzymała miesiąc i zaczęła walić przez tłumik, a druga oryginalna kilkanascie minut. Już sam nie mam pojęcia czy coś innego nie siedzi. Chyba że wadliwa podstawa.
  • Poziom 10  
    Teraz od soboty sam się naprawił, dziwne. Dbk nie znalazło żadnej przyczyny. Narazie wszystko działa. 400km i kilka godzin na testach. A jaka powinna być częstotliwość włączania się sprężarki?
  • Specjalista - DAF Trucks
    To bardzo dziwne ale jeżeli sprawa wygląda dziwnie, to znaczy, że nie znamy wszystkich faktów - w technice cudów nie ma; musiała być przyczyna. Widziałem osobiście podstawy filtra osuszacza z których wręcz kapał olej bo tak bardzo zużyty był kompresor i aż tyle oleju przepompowywał i podstawa działała. A pierwszym zaworem na drodze jest podstawa. Wdziałem w życiu przerózne sytuacje z osuszaczami - począwszy od osuszacza w którym tłumik dosłownie zapalił się żywym ogniem i plastik kapał jak katiusze bo kompresor się zacieral i tak gorące powietrze tłoczył (LF45). Setki razy (w autach euro 3 które jeżdżą na oleju mineralnym) widziałem sitka w lejku wyrzutowym zatkane na amen nagarem do tego stopnia, ze kompresor nie wyrzucał. Był nawet Service bullletin mniej więcej w 2011 roku mówiący o tym, aby obydwa sitka wydłubać i założyć sam lejek z tłumikiem. Ze dwa razy oberwałem lejkiem którego po wyjęciu segera wystrzeliło do dołu z ogromną ilością wody która się tam zebrała ale nie miała jak uciec bo sitka były zatkane. (tylko w autach Euro 3) w Autach Euro 4/5 takie historie nigdy się już nie zdarzały a usterki podstawy były dużo rzadsze.
    Częstotliwości cyklów nabijania nie da się określić bo zalezy ona od zbyt wielu czynników jak choćby ewentualne wycieki i szczelność systemu, zużycie kompresora, jak rozbudowany jest układ pneumatyczny (a wariantów jest chyba ze sto i zalezy od ilości osi i konfiguracji zawieszenia i wielu, wielu innych), obrotow silnika, czy silnik jest ciepły czy zimny i innych. Z moich obserwacji wynika że w przeciętnym samochodzie ciężarowym, w którym silnik pracuje na wolnych obrotach i system jest całkowicie napełniony powietrzem, jak nie ma wycieków i stoi na zaciągnietym hamulcu ręcznym, to czas pracy kompresora w porównaniu z czasem kiedy nie nabija (słychac wyraźnie) to jakieś 40% (czyli przez 40 procent czasu np. testu - powiedzmy 3 minut) kompresor nabija ale to jest moje odczucie i nie bierz go jako pewnik.
  • Poziom 10  
    Napewno jest jakaś przyczyna.Z moich informacji i z tego co zauważyłem:oleju nie pcha, nagaru też nie było. W Dbk psprawdzali wszystkie zawory i stwierdzili że jest wszystko dobrze, a jeśli kompresor się często włącza to za dużo wody.
  • Poziom 31  
    pawel_el9 napisał:
    jeśli kompresor się często włącza to za dużo wody.
    Skoro tak twierdzą to zobacz co masz w zbiornikach skoro oni tego nie zrobili. Chyba , że mieli na myśli wilgotność powietrza które sprężarka pobiera z atmosfery , więc w tym wypadku jeśli mamy niż atmosferyczny a do tego opady deszczu to nie możesz jechać w trasę :D
  • Poziom 10  
    Bum nie cztałem wszystkich postów ale kolega zapomniał powiedzieć że jest to pełen poduszkowiec z zaworem priorytetowym dla kolegów z branży wiadomo o co chodzi.