Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford/Mondeo/MK3 Licznik - CAN - Potrzebuję danych o złączu(pinout) licznika

kordian2 04 Lut 2018 14:57 1578 13
  • #1 04 Lut 2018 14:57
    kordian2
    Poziom 9  

    W celach nauki magistrali CAN zakupiłem "z wyprzedzeniem" dwa liczniki :

    1 - Form Mondeo MK3
    2 - Hyundai Coupe

    W chwili zakupu jeszcze nie za bardzo orientowałem się w całym temacie CAN. Czasami działam po prostu z wyprzedzeniem i stawiam samego siebie przed problemem do rozwiązania ... i te problemy jakoś rozwiązuję :)
    Tak było z websocket, esp32 .. itp

    Licznik nr dwa od Hyundai Coupe po otworzeniu nie pokazał mi całej elektroniki a do spodniej strony nie mogłem się dobrać otworzyłem więc licznik MK3. Tutaj płyta czołowa ze wskaźnikami odczepiła się lekko.

    Namierzyłem układ 70006TB czyli konwerter CAN. Po analizie PCB udało mi się określić jego pinout dla zasilania oraz piny CAN.
    Po podłączeniu 12V sprawdziłem napięcie zasilające układu CAN które wyniosło 5V.
    Niestety nie znam przeznaczenia reszty wyprowadzeń.
    Przyłożenie samego napięcia 12V nie uruchamia licznika (nic się nie świeci) a układ nie pobiera praktycznie prądu.
    Przypuszczam że któryś z pinów musi wybudzać licznik lub tez jak sugeruje kolega z forum

    "nowoczesne liczniki działają w ten sposób, że procesor podczas pracy w stanie uśpienia pobiera kilka mikroamperów. Wybudza się dopiero po otrzymaniu odpowiedniej ramki po szynie CAN, nie przez żaden pin jak 20 lat temu. "

    W chwili obecnej posiadam do dyspozycji kontroler MCP2515 podłączony do Atmega 2560 , ELM327 , oscyloskop i mogę wygenerować pożądaną ramkę wybudzającą licznik.

    Niestety nie wiem jaką postać ma ta ramka a generowanie wszystkim możliwych kombinacji chyba nie jest dobrym pomysłem.

    Może ktoś z kolegów/koleżanek ma jakieś informacje które mogły by mi pomóc w wybudzeniu licznika oraz może jest w posiadaniu komend CAN wysterowujących jego peryferia ?

    Bardzo dziękuję za pomoc.


    Ford/Mondeo/MK3 Licznik - CAN - Potrzebuję danych o złączu(pinout) licznika



    Ford/Mondeo/MK3 Licznik - CAN - Potrzebuję danych o złączu(pinout) licznika

    0 13
  • #2 10 Lut 2018 18:09
    żałosna udręka
    Poziom 32  

    Zwyczajnie napięcie na CAN nie wybudza?

    0
  • #3 12 Lut 2018 10:53
    ste
    Poziom 17  

    Tego licznika (Mondeo MK3) nie wybudza CAN. Trzeba podać drugi plus tzw "po zapłonie" który w samochodzie idzie ze stacyjki (terminal 15), pin nr 2 w liczniku.

    1
  • #4 12 Lut 2018 11:22
    Samuraj
    Poziom 35  

    Jeśli chodzi o licznik do 508 i 3008 to tutaj sprawa wygląda zupełnie inaczej. Odpowiednia ramka danych aktywuje licznik. Bez tej ramki podawanej cyklicznie liczniki się usypiają.

    0
  • #5 12 Lut 2018 13:22
    kordian2
    Poziom 9  

    ste napisał:
    Tego licznika (Mondeo MK3) nie wybudza CAN. Trzeba podać drugi plus tzw "po zapłonie" który w samochodzie idzie ze stacyjki (terminal 15), pin nr 2 w liczniku.


    Dziękuję za informację.

    W chwili obecnej, tak jak widać na zdjęciu ustaliłem lokalizację 4 pinów.

    Dwa dolne to +12V,GND
    Dwa górne to CAN.

    Domyślam się, że dla osób obeznanych z tematyką to banalne pytania ale przeszukując zasoby internetu nie znalazłem odpowiedzi na temat oznaczeń pinów wtyczki licznika więc nawet nie wiem który to ten pin nr 2 jest :) Statystycznie to 2-4 możliwości.

    Raczej staram się bez analizy PCB nie podawać napięć na układ aby go nie uszkodzić.
    Dodatkowo nawet gdybym miał coś podać na pin nr 2 to nie wiem jaka wartość tego napięcia miał by być ?
    12V czy 5V ?

    Jeżeli można to proszę o "pytanie do Przyjaciela" :) i więcej informacji.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Samuraj napisał:
    Jeśli chodzi o licznik do 508 i 3008 to tutaj sprawa wygląda zupełnie inaczej. Odpowiednia ramka danych aktywuje licznik. Bez tej ramki podawanej cyklicznie liczniki się usypiają.


    Już myślałem że nie pociągnę tego tematu. Mam za mało danych wejściowych.
    O ile z samą komunikacja po CAN sobie poradzę to niestety nie mam zielonego pojęcia skąd wyciągnąć informację na temat struktury ramek i danych w nich zawartych. Mógłbym zrobić skanowanie po wszystkich możliwych kombinacjach ale chyba to nie jest najlepszy pomysł.

    Chyba jednym ratunkiem dla mnie będzie znalezienie działającego samochodu - dawcy podłączenie prostego loggera CAN na MCP2515/ESP32 i zastosowanie statystyki matematycznej jak w przypadku silnika BIONX :)

    Pierwsze uruchomienie silnika po CAN
    www.mmp24.pl/bldc/bionx_pierwsze_udane_uruchomienie_silnika.m4v

    Tylko gdzie ja znajdę taki samochód i kto mnie do niego wpuści ... ?
    Gdybym był piękną blondynką to może było by łatwiej ... ale na szczęście nie jestem :)

    0
  • Pomocny post
    #6 12 Lut 2018 14:55
    ste
    Poziom 17  

    Mondeo MK3 licznik:
    Pin 17 - masa
    Pin 1 - 12V stałe (terminal 30)
    Pin 2 - 12V "po zapłonie" (terminal 15)

    To wraz z tym co już ustaliłeś powinno Ci wystarczyć, żeby włączyć licznik.

    1
  • #7 12 Lut 2018 19:09
    kordian2
    Poziom 9  

    ste napisał:
    Mondeo MK3 licznik:
    Pin 17 - masa
    Pin 1 - 12V stałe (terminal 30)
    Pin 2 - 12V "po zapłonie" (terminal 15)

    To wraz z tym co już ustaliłeś powinno Ci wystarczyć, żeby włączyć licznik.


    Taki efekt !
    Krok do przodu :)

    Ford/Mondeo/MK3 Licznik - CAN - Potrzebuję danych o złączu(pinout) licznika


    Po podłączeniu pinu nr 2 pod 12V diody zapalają się natychmiastowo.
    W chwili podania zasilania na wyświetlaczach nic nie widać dopiero po kilkunastu sekundach wybudzają się i widać to co na zdjęciu.
    Dodatkowo lewy switch zmienia jednostkę temperatury z F na C dlatego wnioskuje że mikrokontroler jest sprawny.

    Teraz zobaczę czy na magistrali CAN pojawiły się może jakieś ramki bo być może licznik co jakiś czas wysyła swój status.

    0
  • #9 12 Lut 2018 21:51
    kordian2
    Poziom 9  

    Moim głównym celem jest edukacja.
    Ten wątek jest poboczny i gdy uda mi się osiągnąć zadowalające efekty i wysterować licznik to będzie służył jako przykład demonstracyjny magistrali CAN dla mojego głównego wątku czyli sterowania silnikiem w systemie BIONX.
    Moim zdaniem nie ma tańszej (od 10pln) i bardziej efektywnej końcówki CAN niż licznik samochodowy.

    Dalsza analiza:
    Po podłączeniu oscyloskopu widoczna jest transmisja stąd wniosek że tak jak przypuszczałem licznik już coś wysyła na magistralę CAN.
    Po podłączeniu MCP2515 uzyskałem jeden typ ośmiobajtowej ramki danych z ID = 0x430

    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    Powyższa ramka jest powtarzana około 10 razy na sekundę.
    Może teraz dla testu wyślę jakieś dane na powyższy adres i zobaczę czy licznik reaguje.

    Dodano po 1 [godziny] 22 [minuty]:

    Jest pierwsze przełamanie !
    udaje mi się sterować wskazówką obrotów :)
    Pomogła mi strona
    www.electronicsworkshop.eu/FordMondeoCANhacking
    Ford/Mondeo/MK3 Licznik - CAN - Potrzebuję danych o złączu(pinout) licznika

    0
  • #11 13 Lut 2018 07:53
    abart64
    Poziom 28  

    W tym liczniku jest opcja testu. Trzeba włączyć zapłon jednocześnie trzymając prawy przycisk do pojawienia się napisu "test" na prawym lcd. Naciskając przycisk kolejno pojawiają się różne funkcje. Jako pierwsza jest test licznika czyli wszystkie wskazówki i kontrolki.

    0
  • #12 13 Lut 2018 13:21
    kordian2
    Poziom 9  

    szymitsu21 napisał:
    podłącz sobie jaki kolwiek tester i zrób selektywny test elementów.

    Zobaczysz wszystko co się da:)


    Właśnie w takiej konfiguracji czyli "trybie skanera" działałem fizycznie wczoraj :)
    Za pomocą prostego programu wykonałem skanowanie w zakresie po ID i zwiększałem licznikowo każdy z ośmiu bajtów wysyłając dla pewności po pięć takich samych ramek.

    W związku z tym że zawsze się zastanawiam jak sobie pracę ułatwić/utrudnić, pomyślałem (pomysł niezrealizowany jeszcze) że podłączę kamerę IP i będę rejestrował zmiany na wyświetlaczu licznika i gdy wystąpi zmiana w obrazie to wtedy zapisze bieżące wartości ID,DATA z CAN.
    Nie ma tego pewnie za wiele ale wczoraj nie mogłem ustalić który rejestr jest odpowiedzialny za wysterowanie wskaźnika stanu paliwa oraz temperatury silnika.

    Na chwilę obecną udaje mi się wysterować liczniki prędkości i obrotów, kontrolkę silnika i akumulatora oraz włączyć tzw "odometr" czyli te dwa dolne wyświetlacze z których lewy pokazuje temperaturę -40oC a prawy stan licznika/Km oraz TRIP czyli podlicznik wycieczki.

    Domyślam się że stanu licznika (przejechane kilometry) nie wysteruję po CAN bo jest powiązany ściśle z jakimś rejestrem EEPROM mikrokontrolera i do wyresetowania tej wartości należało by się wpiąć w piny programowania MC.

    Ford/Mondeo/MK3 Licznik - CAN - Potrzebuję danych o złączu(pinout) licznika

    Gdy szukałem informacji na temat licznika natrafiłem na zdjęcie i film z takiego "wpięcia"


    Link


    Samochód ma na liczniku coś koło 90tyś więc wygląda to ciekawie i nie mam potrzeby "przekręcania" :)

    Podsumowując.
    Licznik jest sprawny i udało się go wybudzić podając 12V na pin nr 2.
    Po wybudzeniu na szynie CAN pojawia się ramka o ID 0x430 (zawartość w newsie powyżej).
    Potrafię sterować wskazówkami RPM i SPEED poprzez identyfikator ID 0x201
    Udało się aktywować dwa dolne wyświetlacze ale bez wysterowania oraz 2 kontrolki (akumulator, usterka silnika).

    Nie potrafię wysterować wskaźnika paliwa i temperatury silnika.

    Dodano po 2 [minuty]:

    abart64 napisał:
    W tym liczniku jest opcja testu. Trzeba włączyć zapłon jednocześnie trzymając prawy przycisk do pojawienia się napisu "test" na prawym lcd. Naciskając przycisk kolejno pojawiają się różne funkcje. Jako pierwsza jest test licznika czyli wszystkie wskazówki i kontrolki.


    Dzięki za informację.
    Bardzo ciekawa opcja testowa.
    Może w tym samym czasie wysyła ramki na CAN odpowiedzialne za zmiany na liczniku ?
    Sprawdzę dzisiaj.

    0
  • #13 13 Lut 2018 14:05
    ste
    Poziom 17  

    Cytat:
    Nie potrafię wysterować wskaźnika paliwa i temperatury silnika.


    Myślę, że wskaźnika paliwa nie wysterujesz poprzez CAN, dlatego że jest on sterowany bezpośrednio z czujnika poziomu w baku (informacja o ilości paliwa nie jest wysyłana do licznika po CAN). Tzn czujnik poziomu paliwa podłączony jest bezpośrednio do licznika (Pin 24 i 25). Spróbuj podłączyć jakieś rezystory lub potencjometr pod te piny i wskaźnik powinien się podnieść.

    Temperatura jest wysyłana po CAN ze sterownika silnika do licznika.

    Inne:
    Kontrolka zaciągniętego ręcznego hamulca - pin 12 (sterowanie masą).
    Czujnik ciśnienia oleju - pin 8 (sterowanie masą)

    Podświetlenie licznika - pin 4 (12V)

    0
  • #14 24 Mar 2018 15:54
    tomsoniasty
    Poziom 3  

    Dzień dobry.
    W jaki sposób sterować kierunkowskazami w tym liczniku?
    Masa, 12V czy jeszcze inny sygnał?
    Z tego co się dowiedziałem piny od kierunkowskazów to 18 i 19.

    0
  Szukaj w 5mln produktów