Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik klatkowy jednofazowy - kilka pytań technicznych

asdqwerty 04 Lut 2018 16:05 315 3
  • #1 04 Lut 2018 16:05
    asdqwerty
    Poziom 21  

    W związku z tematem silników indukcyjnych klatkowych jednofazowych nasunęło mi się kilka pytań, na które nie znalazłem precyzyjnej, bądź też żadnej odpowiedzi.

    Kondensator rozruchowy służący do wytworzenia wirującego pola magnetycznego powinien być włączany na okres, kończący się uzyskaniem przez silnik pełnej lub bliskiej znamionowej prędkości. W tym celu stosuje się wyłączniki odśrodkowe, wyłączniki (właściwie przełączniki manualne) "0/rozruch/praca". Interesuje mnie sposób działania tych wyłączników, kwestie techniczne. Odśrodkowy jest można powiedzieć automatyczny, czyli można powiedzieć, że bezpieczny. Czytałem że są tam jakieś sprężyny regulacyjne. Co można więcej o tym powiedzieć? Natomiast ten drugi wymaga przełączania w odpowiednim momencie przez operatora, czyli kiedy o tym zapomni to temperatura uzwojeń niebezpiecznie wzrośnie. Zastanawiam się czy istnieje jakieś trzecie rozwiązanie, ale również automatyczne.

    Do niektórych silników podłącza się tylko tzw. kondensator pracy. W jakim celu? Do innych z kolei równolegle oba kondensatory. Również nie znalazłem informacji w jakim celu.

    Czy do zasilenia silnika trójfazowego z sieci jednofazowej również potrzeba w niektórych przypadkach kondensatora pracy włączonego równolegle z rozruchowym?

    0 3
  • #2 04 Lut 2018 17:01
    mr.Sławek
    Poziom 31  

    Zadaniem odśrodkowego wyłącznika jest jak wiadomo rozłączenie obwodu fazy rozruchowej po osiągnięciu odpowiednio dużej prędkości wirnika (poślizgu). Wartość ta (prędkości) nie może być zbyt mała by silnik nie utknął (pesymistyczny scenariusz) tzn. w momencie odłączenia moment generowany przez silnik musi być większy niż oporowy na wale, Zbyt wczesne odłączenie fazy rozruchowej skutkuje najczęściej wydłużeniem rozruchu i niepotrzebnym cieplnym obciążeniem uzwojeń. Nieodpowiednie ustawienie docisku wyłącznika odśrodkowego (sprężyny regulacyjne) może skutkować przypadkiem w którym takowy się nie otworzy i dojdzie do przegrzania fazy rozruchowej.

    asdqwerty napisał:
    Odśrodkowy jest można powiedzieć automatyczny, czyli można powiedzieć, że bezpieczny.

    No też taki absolutnie bezpieczny nie jest. Zdarzają się przypadki niewłaściwego ustawienia docisku lub starzenia mechanizmu i jego zablokowania czego użytkownik może być nieświadomy.
    asdqwerty napisał:
    Natomiast ten drugi wymaga przełączania w odpowiednim momencie przez operatora, czyli kiedy o tym zapomni to temperatura uzwojeń niebezpiecznie wzrośnie.

    Tak.
    asdqwerty napisał:
    Zastanawiam się czy istnieje jakieś trzecie rozwiązanie, ale również automatyczne.

    Chyba wykorzystywano też elektromagnes włączony szeregowo w obwód silnika. Podczas jego startu (zwiększony prąd pobierany) załączane było uzwojenie rozruchowe.
    asdqwerty napisał:
    Do niektórych silników podłącza się tylko tzw. kondensator pracy. W jakim celu?

    Tak. Niektóre mają 2 kondensatory: rozruchowy i kondensator pracy w a niektórych maszynach jeden pełni obie funkcje.
    Kondensator pracy zwiększa sprawność silnika, optymalne wykorzystanie uzwojeń stojana, zmniejsza poślizg i generowany hałas.
    asdqwerty napisał:
    Czy do zasilenia silnika trójfazowego z sieci jednofazowej również potrzeba w niektórych przypadkach kondensatora pracy włączonego równolegle z rozruchowym?

    Silnik trójfazowy nie ma uzwojenia rozruchowego. Wymagany jest kondensator by zapewnić przesunięcie fazowe i moment rozruchowy.

    0
  • #3 04 Lut 2018 21:00
    asdqwerty
    Poziom 21  

    mr.Sławek napisał:

    asdqwerty napisał:
    Czy do zasilenia silnika trójfazowego z sieci jednofazowej również potrzeba w niektórych przypadkach kondensatora pracy włączonego równolegle z rozruchowym?

    Silnik trójfazowy nie ma uzwojenia rozruchowego. Wymagany jest kondensator by zapewnić przesunięcie fazowe i moment rozruchowy.


    Jasne, że nie ma uzwojenia rozruchowego, nie mniej jednak są układy i schematy, gdzie przy silniku trójfazowym i zasilaniu jednofazowym stosuje się oba kondensatory. Dlatego chcę wiedzieć czy rola kondensatora pracy w takim przypadku jest taka sama jak w silniku jednofazowym.

    Silnik klatkowy jednofazowy - kilka pytań technicznych
    Silnik klatkowy jednofazowy - kilka pytań technicznych

    0
  • #4 04 Lut 2018 21:26
    mr.Sławek
    Poziom 31  

    Idea jest taka sama jak w przypadku silnika 1f z różnicą w wymaganych przesunięciach fazowych.

    0
  Szukaj w 5mln produktów