Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie wentylatorem - niesprawne przez nieoryginalny bezpiecznik termiczny ?

jan-stan 05 Lut 2018 14:53 396 3
  • #1 05 Lut 2018 14:53
    jan-stan
    Poziom 18  

    Witam.
    Nie poszczęściło mi się w rozwiązaniu problemu w dziale samochodowym więc może tutaj będę miał więcej szczęścia. Problem jest co prawda związany z samochodem ale myślę, że rozwiązanie tego problemu jest oparte na podstawach elektroniki.
    Podczas pracy wentylatora przepalił się bezpiecznik termiczny. Bezpiecznik wymieniłem ale wentylator pracował tylko na średnich obrotach, bez względu jak było ustawione pokrętło regulacji. Dopiero kupno nowego "rezystora" usprawniło wentylator.
    Wracając do częściowo sprawnego "rezystora". Wszystkie elementy wylutowałem, sprawdziłem każdy z osobna, wszystkie są sprawne. Ale jako całość "rezystor " nie steruje wentylatorem. Czy to możliwe, że nie chce działać dlatego, że bezpiecznik termiczny nie jest oryginalny (jest ze sprzętu AGD ) ?
    Dwa lewe otwory puste to miejsce na bezpiecznik termiczny, dwa lewe konektory to wejście przewodów przychodzących z przełącznika zakresu prędkości, kondensator ma 2,2 mikro. Tranzystor to 2SK2313, do "S" "wchodzi" ( - ) z akumulatora, z "D" "wychodzi" ( - ) do wentylatora.
    Przy sprawnym "rezystorze" pomierzyłem napięcie jakie "przychodzi" z pokrętła regulacji prędkości wentylatora. Przy pokrętle ustawionym na 0 napięcie to wynosi 10,4V, w miarę zwiększania poziomu prędkości napięcie zmniejsza się.
    Wiem, że problem w zasadzie jest rozwiązany. Wentylator chodzi ale przyznaję, że wkurza mnie to, że nie mogę usprawnić starego i prostego " rezystora".Sterowanie wentylatorem - niesprawne przez nieoryginalny bezpiecznik termiczny ?Sterowanie wentylatorem - niesprawne przez nieoryginalny bezpiecznik termiczny ?

    0 3
  • #2 05 Lut 2018 15:24
    mateov3000
    Poziom 20  

    Tranzystor do wymiany to raz po drugie wymień filtr kabinowy bo pewnie zapchany dlatego Ci spalił bezpiecznik termiczny ( obciążona dmuchawa) bezpiecznik nie ma znaczenia ważne by parametry się zgadzały dla testów możesz zrobić zworkę ale nie radze zostawiać jej na dłużej bo jeśli wentylator o coś obciera lub ogólnie jest obciążony to go spalisz.

    0
  • #3 05 Lut 2018 15:24
    Piotr2608

    Poziom 38  

    No i tyle pisania a zero konkretnych informacji.
    Jaki symbol miał ów "bezpiecznik" oryginalny a jaki zamontowałeś w jego miejsce?
    Tranzystor na pewno był sprawny i czy dobrze go zmierzyłeś?

    0
  • #4 08 Lut 2018 18:47
    jan-stan
    Poziom 18  

    Piotr2608 - trochę z tym zerem przesadziłeś.
    Cytat z postu : Dwa lewe otwory puste to miejsce na bezpiecznik termiczny, dwa lewe konektory to wejście przewodów przychodzących z przełącznika zakresu prędkości, kondensator ma 2,2 mikro. Tranzystor to 2SK2313, do "S" "wchodzi" ( - ) z akumulatora, z "D" "wychodzi" ( - ) do wentylatora.
    Przy sprawnym "rezystorze" pomierzyłem napięcie jakie "przychodzi" z pokrętła regulacji prędkości wentylatora. Przy pokrętle ustawionym na 0 napięcie to wynosi 10,4V, w miarę zwiększania poziomu prędkości napięcie zmniejsza się.

    To jest trochę więcej niż zero. :lol: Inna sprawa w jakim stopniu są przydatne ale to nie mnie oceniać.
    Teraz poważnie. Na starym bezpieczniku był tylko napis 118 ° C, na nowym : RY117 Tf 117°C 250V 10A.
    Tranzystor sprawdzałem :
    1. miernikiem uniwersalnym MAXCOM MX 800;
    2. w dwa różne sposoby w układzie z żarówką;
    3. próbnikiem tranzystorów MK 328, wyniki : Uf 556 mV, Vf 1,6V, C 14,1 nF.
    Zaznacza jeszcze,że 'nieszczęście' spotkało mnie dwukrotnie. Raz bezpiecznik przepalił się z powodu brudnego filtra, drugi raz z powodu mojej niedbałości ( nie będę się chwalił jakiej :oops: ). Za drugim razem kupiłem zamiennik 2SK2500, skutek był ten sam. Dopiero jak kupiłem całkowicie oryginalny "rezystor" układ zaczął działać.

    0