Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zastosowanie przetwornicy DC to DC w zapłonie JAWA 50

marianek9892 05 Feb 2018 22:43 612 4
  • #1
    marianek9892
    Level 8  
    Witam.
    Na początku tego posta opiszę jaki pomysł zrodził się w mojej głowie. Mianowicie chciałbym zastosować ogólnodostępne przetwornice typu STEP UP DC TO DC w zapłonie silnika Jawy 50. Precyzując chciałbym zwiększyć napięcie podawane na cewkę wysokiego napięcia (oczywiście cewka została by wymieniona na przystosowaną do wyższego napięcia) aby uzyskać mocniejszą i stabilniejsza iskrę. I tu rodzi się moje pytanie czy to zdałoby egzamin, czy potrzebne byłyby jakieś dodatkowe komponenty.
    Pozdrawiam i dziękuję za pomoc ;)
  • Helpful post
    #2
    saturno
    Level 13  
    To nic nie da bo nie masz akumulatora z którego mocniejsza cewka mogłaby pobrać zwiększony prąd.
    W tym motorowerze masz prądnicę która jest zdolna do wytworzenia ograniczonej mocy. I o optymalne jej wykorzystanie zadbał producent a ty go chcesz poprawiać.

    Każde dodatkowe urządzenie w obwodzie (przetwornica lub transformator) obniżą tylko dostępną moc więc na pewno nie tędy droga.
    Podłączając większe obciążenie niż znamionowe trzeba się liczyć z awarią prądnicy.
    Można byłoby spróbować nawinąć prądnicę trochę grubszym drutem ale obawiam się że efekt będzie mizerny.

    Jeśli masz problemy z iskrą musisz doprowadzić do porządku cały układ zapłonowy a że to nie są nowe motorowery to przyczyn może być multum:
    1. Nadmierny luz wału korbowego
    2. Nieprawidłowe wyprzedzenie zapłonu
    3. Zużyte styki przerywacza
    4. Nieprawidłowa przerwa styków przerywacza
    5. Przebicie cewki prądnicy służącej do zasilenia cewki zapłonowej
    6. Uszkodzony kondensator.
    7. Przebicie na cewce
    8. Przebicie na przewodzie wysokiego napięcia
    9. Przebicie fajki
    10. Zużyta lub uszkodzona świeca
  • #3
    marianek9892
    Level 8  
    Problemów z zapłonem nie mam, zastanawiałem się jedynie nad usprawnieniem go tanim i prostym sposobem.
  • #4
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Aby zwiększyć energię iskry należy skierować do cewki większą energię. Z magneta więcej się nie wyciśnie, wiec możesz pójść w kierunku zapłonu bateryjnego i przerobienia instalacji w celu dołożenie akumulatora.
    Wątek na ten temat jest tutaj: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic814193.html
    I tutaj: http://przecinak.republika.pl/bateryjka.htm

    Z tym, że gdy ja miałem takie cudo jak Ogar 200 to zapłon był wystarczający, natomiast akumulator dołożyłem aby zasilić światło STOP i kierunkowskazy.

    Wracając do zapłonu, aby wycisnąć coś więcej na świecy należy dostarczyć większą energię do cewki. Tutaj już należy pożegnać się z zapalonej przerywaczowym i zastosować moduł elektroniczny. Jednak coś za coś - potrzebujesz więcej energii elektrycznej czyli efektywniejszego jej wytwarzania. Ale niestety, tanio to nie będzie.

    A po drugie, czy warto psuć dobry motorower? One tylko rosną w cenę a czym mniej poprzerabiany tym jego wartość jest wyższa.
  • #5
    jarek_lnx
    Level 43  
    Jeśli chcesz robić coś z przetwornicą to możesz rozważyć CDI, napięcie podnosisz do 200-400V i gromadzisz energię w kondensatorze załączasz tyrystorem, CDI jest bardziej odporne na upływności w obwodzie wtórnym, potrafi dać iskrę na zalanej świecy.