Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd s

06 Lut 2018 23:02 1953 17
  • Poziom 16  
    Dzień dobry,
    Mam interface diagnostyczny ale niestety nie znam sie dobrze na diagnostyce, a obawiam sie oddać auto do "specjalisty" - mam nadzieję, że ktoś życzliwy pomoże w diagnostyce na podstawie przedstawionych przeze mnie symptomów.

    - Spalanie 9-10l/100km niezależnie od stylu jazdy
    - Na przeglądzie wyszło za dużo CO w spalinach (bardzo bogata mieszanka)
    - Nie odpala przy temperaturze poniżej 0'c, chyba że wcisnę pedał gazu, gdy puszczam to gaśnie (aż się nieco zagrzeje)
    - Nierówna praca na biegu jałowym (mniej lub bardziej zależnie od temperatury otoczenia i silnika)
    - Auto osiąga prędkość maksymalną (165km/h z GPS)
    - Dławi się przy nagłym wduszaniu gazu
    - ECU mówi, że uszkodzona jest sonda lambda (na ile można wierzyć? po skasowaniu błędu pojawia sie on natychmiast spowrotem) oraz czujnik obrotów (w co akurat nie wierze, bo by nie odpalał... zgaduję, że ECU gubi się z powodu nierównej pracy silnika)

    Auto z pewnością nie dopala paliwa, od razu po uruchomieniu silnika siwo dymi i czuć paliwo. Nie chce kupować w ciemno sondy lambda, naczytałem się także, że nie warto kupować zamiennika - oryginał Bosch kosztuje ok 200zł, więc nowa sonda powinna zacząc na siebie zarabiać po ~1500km, jeśli to tylko ona jest winowajcą.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 7  
    Sonda do wymiany
  • Moderator Samochody
    Czym diagnozujesz?
    Odłącz na próbę sondę.
    Zajrzyj do wtryskiwacza i regulatora ciśnienia paliwa (jest obok), czy nie podcieka tam paliwo.
  • Poziom 16  
    Obecnie samochód jest sporadycznie używany, dopiero dzisiaj zdobyłem klucz 22, więc jeszcze nie wykręcałem sondy.
    Sprawdzałem ECU używając MultiEcuScan (vagkkl+fiat 3pin). Dysponuję także drugim kompletnym wtryskiem wraz z przepustnicą.

    PS. Student UŚ Sosnowiec pozdrawia Pana Tzoka ;)

    Dodano po 18 [godziny] 11 [minuty]:

    Fiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd sFiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd s

    Dzisiaj spędziłem nieco czasu przy samochodzie.

    Odłączyłem sondę - pracuje nierówno, bogata mieszanka, w zasadzie nie zauważyłem zmian względem sondy podłączonej na zimnym silniku i biegu jałowym - czy to coś wnosi? Nie podpinałem dzisiaj interface diagnostycznego.
    Wykęciłem sondę - jak widać na zdjeciu - cała czarna, wygląda to jak sadza, latwo odeszło na ręcznik papierowy.
    Po zdjęciu obudowy wraz z filtrem uszczelka jak i spód obudowy są mokre.

    Cytat:

    czy nie podcieka tam paliwo.

    Jak mogę to określić lub gdzie najlepiej szukać tutoriali z tym związanych?

    Nie chcę zadawać naiwnych pytan ale niestety nie znam się na tym temacie ale wierzę, że z pewnym doświadczeniem w elektronice sobie z tym poradze, w innym wypadku oddałbym to auto do jakiegoś magika i miał nadzieję, że mnie nie oszuka ;)
    Teraz oglądam film o diagnostyce sondy.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Moderator Samochody
    Rafraf napisał:
    Jak mogę to określić lub gdzie najlepiej szukać tutoriali z tym związanych?
    Po zdjęciu obudowy korpusu przepustnicy (jak na zdjęciu) widać... można włączyć zapłon (bez uruchamiania silnika), by załączyła się pompa paliwa w zbiorniku i patrzyć czy nie pojawia się tam nigdzie paliwo.

    Sonda jest okopcona, bo mieszanka jest zbyt bogata.

    Jaki dokładnie jest błąd sondy? Można sprawdzić programem z mojego podpisu, działa z tym samym kabelkiem.
  • Poziom 16  
    Dzisiaj podlaczylem sie z interface diagnostycznym, niestety nie mam kodu bledu sondy. Probowalem jeszcze programem PCMSCAN i MultiEcuScan - pierwszy nie mogl sie polaczyc a drugi tez nie pokazuje kodu.

    Przelaczenie kluczyka na pierwsza pozycje nie daje zapachu paliwa - wykonalem tez testy tak jak widac i zapach paliwa pojawil sie dopiero przy tescie wtryskiwacza. Zczytalem parametry silnika (z wykrecona sonda) w odstepie 2ch minut, zdziwila mnie temperatura cieczy, ktora zanim zrobilem zdjecia zaczela sie wznosic od 8'C a potem stojaca na 38'C.

    Fiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd s
    Fiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd s
    Fiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd sFiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd s
  • Moderator Samochody
    Rafraf napisał:
    Probowalem jeszcze programem PCMSCAN
    Nie ma szans, bo on jest tylko dla aut zgodnych z OBD-2.

    Ten błąd oznacza odczyt poza zakresem, ale IAW-16F nie ma szczegółowych kodów błędu sondy, równie dobrze może to być przerwa w obwodzie. Bardzo Cie tylko proszę, nie baw się pozycjami w zakładce Adjustments.

    P.S.
    Jak byś miał polskiego Windowsa, to program byłby po polsku. Zrzuty ekranu można robić kombinacją klawiszy Alt+PrtScr (zrzut ląduje w schowku).
  • Poziom 29  
    Sondę masz w "open loop" czyli nie ma sprzężenia z komputerem silnika i nie ma korekty map paliwa. Dlatego pali więcej bo ma sztywne czasy wtrysku a temperatura 38 stopni to jeszcze pewnie wzbogaca dawkę. U mnie w SC - sterownik podobny musi być temperatura cieczy 61 stopni kiedy sonda wejdzie w "closed loop" i wtedy czasy wtrysku są korygowane według sygnału sondy
    Inna sprawa to wg mnie masz za wysokie podciśnienie w kolektorze ssącym. Jeśli to bieg jałowy to powinno być około 350-400 hPa a Ty masz 612 hPa. To też może powodować większe spalanie bo sterownik "widzi" większe obciążenie silnika
  • Poziom 16  
    Windowsa zawsze uzywam w miare mozliwosci po angielsku, natomiast do zrzutow ekranu uzywam greenshot ale na tym komputerze akurat nie byl zaisntalowany a krotko trzymajaca bateria i minusowe temepratury nie zachecaly do walki z tym przy samochodzie :)

    Podkreslam - w momencie dokonywania tych odczytow sonda byla wykrecona a kabel odlaczony, wiec wyniki na to wskazujace nie powinny dziwic :)
    Przyznaje, ze pozycje w adjustment probowalem uruchamiac, zwracaly komunikat niepowodzenia - jakie sa konsekwencje i czy jest antidotum?
    Jutro wkrece i podlacze sonde, poczekam az sie zagrzeje na jalowym i pochwale sie wynikami.
  • Moderator Samochody
    Jeśli było niepowodzenie to nie ma konsekwencji... jeśli nadal Mixture i Stepper AutoCallibration są na YES to jest ok.

    Pokaż jak to wygląda na ciepłym silniku (min. 60 *C) i podłączonej sondzie.
  • Poziom 29  
    Zobacz jeszcze przewód podciśnieniowy z króćca przepustnicy ten co łączy się z czujnikiem MAP (na ścianie grodziowej pod osłoną plastikową tam gdzie przekaźnik podwójny układu wtrysku) . Powinien być szczelny a lubi pękać na króćcach i wtedy pokazuje złe podciśnienie w kolektorze ssącym. Czujnik MAP jest to jeden z głównych czujników do określenia dawki wtrysku w tym układzie. Co do temperatury silnika- czujnik może przekłamywać (ten niebieski przy kolektorze ssącym w głowicy silnika) ale może masz uszkodzony termostat który otwiera się w temp ok 40 stopni i dlatego temperatura nie rosła ponad 38?
  • Poziom 16  
    tl;dr : Kolega sandamiano miał rację - pękniety był wściekły wąż przy kolektorze, po ucięciu złego odcinka i założeniu na króciec sytuacja się względnie unormowała.
    Fiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd s
    pełna wersja:

    Fiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd sFiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd sFiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd sFiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd sFiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd sFiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd sFiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd sFiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd sFiat Punto 55 1.1 - Wysokie spalanie, nierówna praca, mniejsza dynamika, błąd s

    Zrzuty przedstawiają narastanie temperatury, jeden jest po naprawie wężyka (podciśnienie w kolektorze jest niższe). Sonda wraz z uwalonym wężykiem w pewnym momencie zaczęła działać po czym sterownik złapał błąd i ją odłączył. Po naprawie wężyka skasowałem błąd i zrobiłem krótką przejażdżkę ciągnąc do odcinki na pierwszym i drugim biegu, błąd nie wrócił, auto prestało kopcić siwym dymem, obroty biegu jałowego spadły z ok 1100 na oczekiwane 850. Mam wrażenie, że termostat otwiera się za wcześnie (ok 75-80'c górna rura zaczęła się ogrzewać), od odpalenia silnika do zakręcenia wentylatora minęło dobre 20-25 min, z odczytu z komputera między 59'c a 87'c minęło 15min (na jałowym, przy temperaturze powietrza ok -4'C, czasem przegazowywałem).

    Czy Koledzy patrząc na odczyty widzą jeszcze cos niepokojącego? czy po przejechaniu ok 3000km z tak bogatą mieszanką jest zasadnie sprawdzić stan świec?
  • Poziom 33  
    Rafraf napisał:
    Dzień dobry,
    Mam interface diagnostyczny ale niestety nie znam sie dobrze na diagnostyce, a obawiam sie oddać auto do "specjalisty" .

    Tekst roku, mam fejsior, g*wno się na tym znam, ale obawiam się dać sprzęt do naprawy tym, którzy się na tym znają.
    A tym pierwszym z lewej od góry okienku masz jak byk co jest nie tak. Tak, tam jest! Widać wyraźnie.
  • Poziom 29  
    Teraz odczyty są w normie wg mnie z tym że lambda jeśli jest w pętli zamkniętej to jej korekcja powinna oscylować w okolicach jedności. Zauważyłeś że parametr "Lambda Probe Correction" jeśli sonda nie pracuje jest jako 1 a kiedy pracuje to się zmienia i u Ciebie trochę za bardzo spada w kierunku mieszanki bogatej - czyli poniżej jedności - masz nawet poniżej 0,9 a to już mieszanka bogata ponad normę. Parametry powinny być w zasadzie 0.97-1.03 sprawdź jak zachowuje się to w trasie bo na jałowym biegu dopuszczalna wolniejsza praca sondy. Możliwe że jak tak była okopcona to jej czujnik też pokryty jest sadzą ale może się wypali jak troszkę popracuje. Zobaczysz za kilka dni jak parametry w pełni się zaktualizują.
    Troszkę niskie ładowanie masz 13.8 V. Ja mam w SPI 14.4V ale pewnie też może być ok. Co do parametrów sondy napisałem co wiedziałem z autopsji a mechanikiem nie jestem. Lepiej niech wypowie się twórca programu - kol. tzok
  • Poziom 33  
    Nie za bardzo w normie, ma szansy na to, aby silnik na wolnych obrotach generował 580hPa podciśnienia w kolektorze dolotowym.
    Więc albo uwalony MAP sensor, co częste, albo zatkany katalizator, albo coś nie tak z rozrządem.
  • Poziom 29  
    Przecież zainteresowany pisał że parametry są wpierw przed naprawą przewodu do czujnika podciśnienia. Jeden zrzut jest po naprawie i tam podciśnienie jest ok czyli poniżej 400
  • Moderator Samochody
    Ciśnienie w kolektorze po naprawie wężyka jest dobre - 380hPa. Prawidłowe wartości są w zakresie 340-390hPa. Na tym pierwszym zdjęciu ciężko było ocenić, bo silnik był zimny. Zwracam uwagę, że to nie jest podciśnienie tylko ciśnienie bezwzględne. Tam nie ma czujnika ciśnienia atmosferycznego, więc nie da się dokładnie określić podciśnienia, ale jest to ok 620hPa. Na ustalenie autokalibracji trzeba będzie trochę pojeździć, ale właśnie jeździć normalnie, bez szaleństw.

    Ładowanie rzeczywiście jest na granicy. Też miałem ten problem w Puncie mk.1 i co chwila musiałem doładowywać akumulator. Tam są największe spadki na zakuwkach kabli, czyszczenie końcówek niewiele daje. Problemy skończyły się po położeniu dodatkowego kabla bezpośrednio łączącego alternator z + akumulatora (oryginalny kabel idzie z akumulatora do rozrusznika i kolejny odcinek z rozrusznika do alternatora).