Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Diagnoza usterki silnika 4kW, buczy i wolno kręci.

farel123 09 Lut 2018 13:27 2148 28
  • #1 09 Lut 2018 13:27
    farel123
    Poziom 12  

    Kupiłem silnik 4kW, silnik podpiąłem i ma takie objawy jak na poniższym filmie.
    Buczy, bardzo wolno się kręci i wywala zabezpieczenie po paru sekundach C20.
    Czy silnik jest uszkodzony, co to za objawy ??
    Diagnoza usterki silnika 4kW, buczy i wolno kręci.

    0 28
  • Sklep HeluKabel
  • #2 09 Lut 2018 13:31
    SKM 1964
    Poziom 32  

    Wychodzi na przebicie między zwojowe . Zdejmij dekiel i zobacz na uzwojenia czy nie są spalone .

    Moderowany przez retrofood:

    Gdyby lekarze tak diagnozowali... już byś nie żył.



    Dodano po 1 [minuty]:

    Mam nadzieje że dobrze podłączyłeś ??

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #5 09 Lut 2018 13:55
    Rezystor240
    Poziom 35  

    SKM 1964 napisał:
    Możesz też pomierzyć rezystancje uzwojeń omomierzem . :|


    To nie wystarczy, trzeba posiadać induktor i zmierzyć stan izolacji uzwojenia.
    A jeszcze lepiej miernik indukcyjności, i zobaczyć czy uzwojenia są identyczne.
    Jedno uzwojenie może mieć zamienione początek z końcem.

    0
  • Pomocny post
    #6 09 Lut 2018 13:59
    Łukasz.K
    Poziom 21  

    Czy sprawdzał Pan wogóle czy dociera prąd z wszystkich faz kabla zasilającego tego silnika.

    Oczywiście, że nie ma jednej fazy na zasilaniu. Klikam "Pomógł" [retrofood]

    1
  • #7 09 Lut 2018 14:13
    farel123
    Poziom 12  

    Sprawa wygląda tak miernik mi się zepsuł tydzień temu, prąd dociera do wszystkich faz ale nie wiem jakie jest międzyfazowe napięcie, będę mógł to sprawdzić dopiero po 16:00.
    Ale jeśli międzyfazowe będzie 400V to silnik uszkodzony ? Wtedy będę miał zamiar go zwrócić, miał być sprawny.

    0
  • #8 09 Lut 2018 14:22
    Rezystor240
    Poziom 35  

    farel123 napisał:
    Ale jeśli międzyfazowe będzie 400V to silnik uszkodzony ?


    400V to normalne napięcie międzyfazowe.
    Silnik przy takim napięciu powinien pracować.

    0
  • #9 09 Lut 2018 14:27
    vcc
    Poziom 33  

    Czym kolega sprawdza ze dochodzi napięcie do silnika na 3 fazach jak nie ma miernika?

    0
  • #10 09 Lut 2018 14:33
    sasek14
    Poziom 9  

    Sprawdź również przy połączeniu w gwiazdę czy efekt będzie podobny, i czy wał się obraca bez przeszkód bez napięcia bo jeżeli ciężko nawet łożyska mogą go hamować. Więc warto też na nie zwrócić uwagę. Może on również potrzebować kondensatora rozruchowego.

    Moderowany przez retrofood:

    Czy Pan Bóg Cię opuścił? Kondensator rozruchowy? Ludzie, jaką jeszcze głupotę napiszecie w tym temacie?

    0
  • #11 09 Lut 2018 14:38
    Rezystor240
    Poziom 35  

    vcc napisał:
    Czym kolega sprawdza ze dochodzi napięcie do silnika na 3 fazach jak nie ma miernika?


    Pewnie zobaczył neonówką czy faza dochodzi.

    0
  • #12 09 Lut 2018 14:50
    Pan.Kropa
    Poziom 16  

    sasek14 napisał:
    Może on również potrzebować kondensatora rozruchowego.
    A daj spokój. Taki silnik nie potrzebuje kondensatora.
    farel123 napisał:
    Buczy, bardzo wolno się kręci
    Spróbuj w czasie jak się wolno kręci dodatkowo go rozpędzić na przykład ręką czy butem. Opisany objaw wskazuje na brak fazy albo uszkodzenie.

    0
  • #13 09 Lut 2018 14:52
    mychaj
    Poziom 30  

    Cytat:
    Może on również potrzebować kondensatora rozruchowego.

    Trójfazowy silnik potrzebuje kondensatora? Od kiedy? Nie rób zamieszania i nie wprowadzaj kolegi w błąd.
    Przepnij go w trójkąt i sprawdź czy startuje a już na pewno sprawdź czy ten chiński wyłącznik podaje 3 fazy.

    Moderowany przez retrofood:

    A w co jest skojarzony?

    0
  • #14 09 Lut 2018 14:59
    vcc
    Poziom 33  

    Jak załączany tylko przez ten skośnooki presostat to pewnie tylko 2 fazy, widać ze silnik startuje raz w jedna raz w druga stronę.

    0
  • #15 09 Lut 2018 17:23
    SKM 1964
    Poziom 32  

    Stawiam na brak połączenia jednej z faz między uzwojeniem silnika a zaciskiem w kostce .

    Dodano po 2 [minuty]:

    Na miejscu kolegi zrzuciłbym dekiel , to nie dużo roboty . Niech zrobi foto uzwojenia . ?

    Po jaką cholerę? [retrofood]

    0
  • #16 09 Lut 2018 17:26
    karolark
    Poziom 40  

    Podaj model silnika bo z fotki nie widać , czemu podłączone w trójkąt?

    0
  • #17 09 Lut 2018 17:54
    mychaj
    Poziom 30  

    Widać na zdjęciu : Skg 132M-6A: 4kW, 950 obr/min, stawiam piwo że to ten badziewiarski wyłącznik nie podaje albo ma słaby styk ( niepełne napięcie), co nie wyklucza że autor już go uszkodził swoimi próbami :-).

    0
  • #19 09 Lut 2018 18:35
    karolark
    Poziom 40  

    jalop napisał:
    gniazdo-termik-silnik


    Po co termik jak nie ma stycznika?

    0
  • #20 09 Lut 2018 18:58
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    karolark napisał:
    Podaj model silnika bo z fotki nie widać , czemu podłączone w trójkąt?

    Bardzo dobrze widać 3~400V Δ
    karolark napisał:
    Po co termik jak nie ma stycznika?

    Tylko po co skoro jest wyłącznik i to z termikiem.

    0
  • #21 09 Lut 2018 19:47
    15kVmaciej
    Poziom 35  

    Czy tylko ja widziałem na filmie, że raz zakręcił się w lewo, a raz w prawo?
    Najpierw trzeba odpowiedzieć na post #3, zamiast jałowo nabijać posty. Skoro ma być w razie usterki do zwrotu, po diabła rozkręcać i szukać dodatkowych problemów?

    0
  • #22 09 Lut 2018 19:57
    Łukasz.K
    Poziom 21  

    Może nie dociera jedna faza i w układzie trójkąt są zasilane wszystkie cewki napięciem między dwiema fazami.

    0
  • #23 09 Lut 2018 20:00
    retrofood
    Moderator

    Na pewno nie ma fazy, elektryk takie usterki powinien rozgryzać po dźwięku w 3 sekundy. Pozostaje tylko sprawdzić dlaczego i gdzie jest przerwa.
    Usterka nowego silnika jest ostatnim miejscem do diagnozowania. Najpierw należy zająć się zasilaniem i łącznikami, oczywiście po sprawdzeniu czy nie zadziałało jakieś zabezpieczenie.

    0
  • #24 09 Lut 2018 20:06
    karolark
    Poziom 40  

    Krzysztof Reszka napisał:
    "]karolark napisał:
    Po co termik jak nie ma stycznika?

    Tylko po co skoro jest wyłącznik i to z termikiem.


    Tylko że to troch ę inaczej się nazywa - termik a np: wyłącznik silnikowy to chyba nie to samo?ł

    0
  • #25 09 Lut 2018 20:25
    farel123
    Poziom 12  

    Hehe nie wiedziałem, że będzie takie zainteresowanie, przyczyna prosta nie było fazy, sprawdzałem tylko prąd żarówką, budynek w którym jest silnik jej nie miał, ktoś podłączył na zewnątrz dwa przewody w jedną faze... Także temat założony niepotrzebnie przez czyjś błąd i zepsuty mienrik.
    retrofood

    Cytat:
    Na pewno nie ma fazy, elektryk takie usterki powinien rozgryzać po dźwięku w 3 sekundy. Pozostaje tylko sprawdzić dlaczego i gdzie jest przerwa.
    Usterka nowego silnika jest ostatnim miejscem do diagnozowania. Najpierw należy zająć się zasilaniem i łącznikami, oczywiście po sprawdzeniu czy nie zadziałało jakieś zabezpieczenie.

    tak więc to był konkurs na elektryka ;D

    Jakie zabezpieczenie do tego użyć C16 wystarczy bo C20 w wcześniejszym budynku?
    Jak mogę ten silnik jeszcze zabezpieczyć , będzie napędzał sprężarkę, zastosować wyłącznik silnikowy 4kw ??

    Silnik pracuje tak, stuka luźna śruba, ale coś tam cichutko w środku szeleści (osłona wentylatora przeczyszczona) , ale chyba nie ma sensu rozbierać.
    P.S. Presostat jest Made in Italy ;p

    1
  • #26 09 Lut 2018 20:27
    jalop
    Poziom 24  

    karolark napisał:
    Krzysztof Reszka napisał:
    "]karolark napisał:
    Po co termik jak nie ma stycznika?

    Tylko po co skoro jest wyłącznik i to z termikiem.


    Tylko że to troch ę inaczej się nazywa - termik a np: wyłącznik silnikowy to chyba nie to samo?ł


    Potocznie mówi się "termik do silnika", a fachowo jest to wyłącznik silnikowy.

    0
  • #28 09 Lut 2018 22:08
    vcc
    Poziom 33  

    C16 czy C20 to zabezpiecza instalacje do silników są wspomniane wyłączniki silnikowe.

    1
  • #29 09 Lut 2018 23:06
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    karolark napisał:
    ylko że to troch ę inaczej się nazywa - termik a np: wyłącznik silnikowy to chyba nie to samo?

    Presostat jako wyłącznik z zabezpieczeniem termicznym kolego, czyli jako termik.

    0