Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podświetlenie LED w aucie. - Czyli jak to zrobić.

FinalDemolish 12 Lut 2018 12:50 690 24
  • #1 12 Lut 2018 12:50
    FinalDemolish
    Poziom 5  

    Cześć, jest to mój pierwszy post i jeśli umieściłem w złym dziale to proszę o przeniesienie. Kupiłem oświetlenie LED RGB 5m od Blaupunkta z myślą o jego zamontowaniu w samochodzie. Mam koncepcję podzielenia tej taśmy na 7-9 kawałków, najwięcej zastanawiam się nad zasilaniem, będzie ono miało źródło z gniazda zapalniczki w bagażniku. Myślę że cała instalacja z przewodami łączącymi będzie miała długość około 10 metrów. Jest to w ogóle możliwe?

    0 24
  • #2 12 Lut 2018 12:55
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Wszystko jest do zrobienia, kwestia czasu ,kasy i umiejętnośći. Ważna jest estetyka i zabezpieczenie całości bezpiecznikiem.

    0
  • #3 12 Lut 2018 13:04
    FinalDemolish
    Poziom 5  

    1. Mam czas.
    2. Wiem, że na tej instalacji nie zbankrutuję.
    3. No zobaczymy.
    4. O estetykę nie obawiam się, mam to rozplanowane.
    5. Bezpiecznik jak element zasilania to dla mnie dylemat bo nie wiem jak to rozegrać, kupić jakiś wtyk zapalniczki i co dalej, coś pomiędzy a potem ten kawałek sterujący gdzie znajduje się m.in. IR.
    Jaki przekrój przewodów czterożyłowych tutaj zastosować, ze względu na długość instalacji myślałem o 0,5mm2, kalkulatory to dla mnie magia.

    Jeśli ktoś wyrazi chęć podpowiedzi to opiszę swoją koncepcję.

    0
  • #4 12 Lut 2018 14:24
    RADU23
    Moderator - Komputery Serwis

    Zdradzi kolega o jakim aucie mówimy? Będzie łatwiej podjąć dyskusję.

    0
  • #5 13 Lut 2018 09:16
    FinalDemolish
    Poziom 5  

    @RADU23 Peugeot 206 S16SW. :)
    Dodano po 4 [godziny] 47 [minuty]:
    Jakieś tipy?

    Jedynie co chciałbym wiedzieć to jak rozegrać zasilanie, jaki też przekrój przewodów zastosować (łączna długość instalacji 10-12m, myślę o 0,5mm2). Ledy w tej taśmie to smd5050.

    Generalnie to mógłbym kupić coś takiego na przykład i zamontować ale to odpadło.

    Dodano po 11 [godziny] 41 [minuty]:

    Nikt, nic? ;s

    0
  • #6 13 Lut 2018 10:51
    Enterius_kraków
    Poziom 9  

    Dosyć istotnym, a często pomijanym problemem z taśmami LED w samochodzie jest napięcie zasilania. Pamiętaj, że w samochodzie przy włączonym silniku masz około 14,4 V, a 12 V potrzebne do zasilania taśm LED jest tylko przy wyłączonym silniku. A dla taśm LED 2 V robi już wielką różnicę i przy wyższym napięciu będą one jaśniej świecić ale drastycznie skróci się ich żywotność. Proponowałbym więc zamontować jakiś stabilizator napięcia aby taśmy zawsze były zasilane z 12 V. Przy małych mocach wystarczyłby jakiś LM7812 na sporym radiatorze ale u Ciebie to raczej nie wystarczy. Więc trzeba by zrobić tranzystorowy stabilizator odpowiedniej mocy (jest kilka schematów na elektrodzie) lub poszukać przetwornicy DC-DC o odpowiedniej mocy i zakresie napięć.

    Jeśli chodzi o przekroje przewodów to nie wiemy jakiej mocy jest ta taśma, a od tego wszystko zależy. Generalnie im dłuższy przewód tym większy przekrój musi mieć. Możesz to łatwo policzyć w tym kalkulatorze przewodów do LED. Wystarczy podać moc taśmy, napięcie zasilania oraz długość przewodu zasilającego. Przy taśmie RGB tylko przewód ze wspólnym plusem będzie przenosił cały prąd jaki taśma pobierze. Pozostałe 3 przewody od minusów poszczególnych kolorów będą musiały przenieść tylko mniej więcej 1/3 całego prądu, więc mogą być nieco cieńsze, choć taka sama grubość oczywiście nie zaszkodzi.

    1
  • #7 13 Lut 2018 13:35
    FinalDemolish
    Poziom 5  

    @Enterius_kraków dzięki! :) O spadkach napięć trochę się naczytałem. Jak rozumiem nawet na gnieździe zapalniczki one będą.

    Taśma ma 5 metrów i 12 watów, jak na zdjęciu. To po lewej to sterownik IR połączony z zasilaniem, w niego podłącza się taśmę LED/przewody czterożyłowe.
    Podświetlenie LED w aucie. - Czyli jak to zrobić.

    Więc jak rozumiem, instalacja ma wyglądać tak:

    Wtyk zapalniczki 12V -> bezpiecznik -> stabilizator napięcia lub przetwornica -> sterownik IR -> i potem jak moja wola zapragnie, tj. przewody/taśmy led.

    Generalnie to mógłbym wpiąć się gdzieś w instalację ale wolę najpierw przez zapalniczkę.

    Taśma LED z tego zestawu ma 5 metrów i jak pisałem wyżej, będzie podzielona na kilka kawałków, będą połączone przewodami czterożyłowymi, łączna długość instalacji około 10-12 metrów.

    Pokusiłem się nawet o rozrysunek, możecie się pośmiać teraz. ;)
    Podświetlenie LED w aucie. - Czyli jak to zrobić.

    Tak to ma wyglądać. LED + liczba = paski świetlne podzielone na części, czerwona krecha = przewód czterożyłowy.
    Teraz zastanawiam się nad "LED1,2,6,7". Będą to "gałązki" świetlne w drzwiach. Ze względów estetycznych będę mógł do nich podłączyć się tylko przez wejście, bez możliwości podłączenia wyjścia i kontynuacji instalacji. Rozumiecie co znaczy "gałązka". Zadziała to?

    0
  • #8 13 Lut 2018 13:54
    Enterius_kraków
    Poziom 9  

    12 W to na szczęście niewiele, więc nie powinno być problemów ze spadkami napięć i przepięciami nawet przy przewodzie 0,75 mm2. Ale poprowadziłbym nieco inaczej okablowanie. Jeden przewód od sterownika do LED 1-4, a drugi od sterownika do LED 5-8. I nie łączyć tego absolutnie w pętlę bo to dopiero narobiłoby kłopotów z zakłóceniami :)
    Przewody nie muszą być lutowane do taśm LED z obu stron, nawet lepiej żeby nie robić tego na zasadzie "wejścia" i "wyjścia" tylko poprowadzić jeden przewód i od niego porobić odczepy do poszczególnych taśm lutowanych tylko z jednej strony. Ścieżki na taśmach LED są znacznie cieńsze niż przewód, dlatego lepiej zasilanie prowadzić przewodem bez przechodzenia przez taśmy.

    1
  • #9 13 Lut 2018 16:29
    FinalDemolish
    Poziom 5  

    Zaaktualizowany schemat. Będzie pasować?
    Podświetlenie LED w aucie. - Czyli jak to zrobić.

    Śmiało lutować taśmy led do przewodu czy łączyć za pomocą takich zaczepów? Wiesz, zawsze te kilka pln mogę zaoszczędzić.

    Zasilacz taki będzie pasować? jak rozumiem to jego podłączam za zapalniczką, bezpiecznikiem a przed sterownikiem ir? Mogę go potem zatopić np. silikonem? Wtyk zapalniczki kupię jakiś tam uniwersalny za 2-5pln, bezpiecznik szklany ile ma mieć amperów? 1-5?

    Jak wiadomo, sterowniki ir mają ograniczony zasięg, zazwyczaj w niewielkiej linii prostej, jego umiejscowienie również muszę przemyśleć. Czy istnieją rozwiązania oferujące większy zasięg? Możesz podrzucić prosty przykład np. z allegro jeśli wiesz?

    0
  • #10 13 Lut 2018 16:39
    karolark
    Poziom 40  

    Ledy w samochodzie czy na zewnątrz?

    0
  • #11 13 Lut 2018 16:49
    FinalDemolish
    Poziom 5  

    @karolark wewnątrz. Na wiosnę mam już pomysł oświetlenia spodu auta, wzdłuż auta pod progami oraz zderzakami i zintegrować to z czujnikiem zmierzchu+centralnego zamka tak aby ledy zapalały się przy zamknięciu, otwarciu samochodu po zmierzchu, i samoczynnie gasły po jakiś tam czasie. Będę chciał sobie do tego furtkę zrobić by mu samemu też sterować.

    0
  • #12 13 Lut 2018 16:49
    Enterius_kraków
    Poziom 9  

    Linki do Allegro są zakazane na elektrodzie, bo wygasają po czasie :)
    Schemat ok.
    Co do przetwornicy to teoretycznie powinna się nadawać ale trzeba dopytać jaka jest minimalna różnica między napięciem wejściowym, a wyjściowym, bo może się okazać, że będzie za mało. Nie ma takich danych na aukcji. Podana przez Ciebie kolejność połączeń jest ok. Przetwornicę lepiej wsadzić w hermetyczną obudowę niż zapaćkać silikonem bo w razie usterki będzie się trudno dostać.
    Taśmy bezwzględnie lutuj bo złączki to badziew i prędzej czy później się rozłączą albo na skutek wibracji i wstrząsów albo tlenków na stykach.
    Jak chcesz lepszy zasięg niż IR to trzeba pójść w radio ale wtedy trzeba inny sterownik, bo do tego radia nie podepniesz.

    1
  • #13 13 Lut 2018 16:58
    FinalDemolish
    Poziom 5  

    Tak myślałem że o radio chodzi, to już sobie poszukam. Jak rozumiem to będę mógł ten sterownik bezproblemowo zmienić w przyszłości.
    Z zasilaczem będę orientował się, już wysłałem zapytanie do sprzedającego i jak odpisze to wkleję tu jego odpowiedź.

    0
  • #14 13 Lut 2018 18:25
    Enterius_kraków
    Poziom 9  

    Tak, sterownik możesz zawsze zmienić na inny.
    Natomiast co do przetwornicy to proponowałbym zamiast obniżającej poszukać typu buck-boost, czyli obniżająco-podwyższającej. Wtedy nie ma znaczenia, czy zasilanie jest wyższe niż wymagane, czy trochę niższe (co ma miejsce w aucie na przykład przy lekko rozładowanym akumulatorze lub spadku napięcia na kablach i gnieździe zapalniczki). Tego typu przetwornica będzie oczywiście droższa ale jak ma być dobrze to nie może być tanio :)

    A z drugiej strony, skoro Twoje taśmy będą pobierać max. 1 A to może lepszym, a na pewno tańszym rozwiązaniem będzie zastosowanie zwykłego scalonego stabilizatora tylko w wersji Low DropOut, żeby przy zasilaniu akumulatorowym nie spadało za bardzo. Na przykład coś takiego: Link

    0
  • #15 14 Lut 2018 04:04
    FinalDemolish
    Poziom 5  

    Tańszy ten stabilizator od wskazanego zasilacza to nie jest. Tego scalaka jak zalutować z całością?
    Zapewne kupię coś takiego.
    Takie pytanie, na żallegro nigdzie nie widzę przewodu 4x0,75, największy jaki znalazłem to 4x0,5. Gdzie dostanę o odpowiednim przekroju?

    0
  • #16 14 Lut 2018 10:51
    Enterius_kraków
    Poziom 9  

    Faktycznie, przegapiłem fakt, że LDO na tak duże prądy wcale już nie mają atrakcyjnych cen. Zazwyczaj stosujemy 0,5 A i tam ceny są znacznie lepsze :) Ale wybrana przez Ciebie przetwornica będzie ok.
    A tych przewodów to chyba niezbyt dokładnie szukałeś :) Wpisałem w Allegro "przewód 4x0,75" i wyskoczyła mi cała masa OMY, OWY, a nawet samochodowych YLYs :)

    0
  • #17 14 Lut 2018 11:05
    FinalDemolish
    Poziom 5  

    Takie to też znalazłem ale szukałem takich typowo ledowych. Kolorystyka tych pojedynczych kabelków jest zupełnie róźna, jeśli będę pamiętał jakiego koloru użyłem do danego pinu to będzie wszystko grało poprawnie jak rozumiem.
    No nic, zamawiam te wszystkie graty, i dam znać za tydzień z jakim efektem. Łapki w górę dam po zmontowaniu. ;)
    up. minimalna różnica między napięciem wejściowym, a wyjściowym w wyżej wspomnianej przetwornicy wynosi 1,5v, tak sprzedawca odpisał. Ale i tak kupuję coś z buck-boost.

    0
  • #18 19 Kwi 2018 08:49
    FinalDemolish
    Poziom 5  

    Zrobione.
    Link

    Zima w tym roku była wyjątkowo długo stąd tak to się przeciągnęło. Najbardziej czasochłonna okazała się obróbka kabli.
    Czasem występuje taki dziwny problem że na czerwonym i zielonym kanale jest jasnozielony kolor.

    0
  • Pomocny post
    #19 19 Kwi 2018 10:42
    Enterius_kraków
    Poziom 9  

    FinalDemolish napisał:
    Czasem występuje taki dziwny problem że na czerwonym i zielonym kanale jest jasnozielony kolor


    A możesz to nieco dokładniej opisać, bo nie do końca rozumiem o co chodzi? Co rozumiesz przez czerwony i zielony kanał?

    0
  • #20 19 Kwi 2018 20:52
    FinalDemolish
    Poziom 5  

    To są taśmy RGB a więc po wybraniu koloru czerwonego lub zielonego na pilocie.

    0
  • Pomocny post
    #21 20 Kwi 2018 11:09
    Enterius_kraków
    Poziom 9  

    To jeśli po wciśnięciu czerwonego lub zielonego przycisku pojawia się czasem kolor zielono-jakiś tam to jest możliwość, że robi się gdzieś zwarcie w instalacji i zwiera się minus czerwonego z minusem zielonego. W takim przypadku faktycznie po zapaleniu czerwonego lub zielonego będzie się świecił kolor zółto-zielony (lub podobny w zależności od proporcji diod na taśmie).

    Czeka Cię więc żmudne szukanie zwarcia, najlepiej ruszając kablami lub drzwiami.

    Pozdrawiam

    0
  • #22 20 Kwi 2018 12:10
    FinalDemolish
    Poziom 5  

    Hmm, testowałem wszystkie taśmy złączone po trzy kawałki przed finalnym montażem i było wszystko ok, więc coś musi być nie tak przy sterowniku lub łączeniu trzech taśm po obydwu stronach po lutowaniu. Spróbuję to lepiej zaizolować.

    Projekt skończony, więc wrzucę jeszcze jakieś zdjęcia.

    Podświetlenie LED w aucie. - Czyli jak to zrobić.
    Przetwornica. Kupiłem ją tutaj. Na niebieskim elemencie jest złote pokrętło którym ustawia się napięcie wyjściowe.

    Podświetlenie LED w aucie. - Czyli jak to zrobić.
    Przejście ze środka do przednich drzwi. Jakoś się wcisnął kabel z wiązką drzwi gumą. Te zdjęcie już jest ze środka, na ten żółty plastik w kształcie koła z zaczepami wciska się gumę.

    Podświetlenie LED w aucie. - Czyli jak to zrobić.Podświetlenie LED w aucie. - Czyli jak to zrobić.Podświetlenie LED w aucie. - Czyli jak to zrobić.
    Przejście ze słupka B do tylnych drzwi. Po ściągnięciu tego łącznika w drzwiach myślałem że się nic z tego, na szczęście było z 5 nieużywanych pól przez co mogłem przeciągnąć żyły i w środku zalutować. :D

    Jak taśmy są przymocowane do boczku drzwi i jak przeciągnięty jest kabel do nich to wiecie, nie będę wrzucał zdjęć z powodów estetycznych. Kątem okiem coś widać aczkolwiek nie rzuca się to aż tak w oczy. To jest tylko Peugeot 206 więc można sobie pozwolić. W przyszłości będę to udoskonalał.
    W przypadku taśm na nogi problemu wizualnego nie ma, gdyż są schowane.
    Taśmy kleiłem bezbarwnym silikonem Pattex za 27pln. Nie ma co żałować dawkowania, żeby to się dobrze złapało, nadmiar po wyschnięciu można usunąć.
    11 metrów kabla potrzebowałem aby to wszystko złączyć.
    Generalnie to efekt fajny, jak na filmie. Zamontowałem je z myślą o nudnych długich podróżach w nocy.
    Dzięki za pomoc @Enterius_kraków .

    0
  • #23 20 Kwi 2018 12:28
    Enterius_kraków
    Poziom 9  

    FinalDemolish napisał:
    Dzięki za pomoc @Enterius_kraków .


    Nie ma sprawy, po to jest Elektroda :)
    Ewentualnie może też być to jakiś problem w samym sterowniku ale wtedy to już trudniejsza sprawa do naprawienia. Może jednak uda się łatwo znaleźć jakieś zwarcie w instalacji. Powodzenia i miłego użytkowania.

    0
  • #24 19 Maj 2018 18:33
    FinalDemolish
    Poziom 5  

    Jak się okazało jakieś zwarcie było w okolicach sterownika, wystarczyło nim poruszać i jest ok.
    Jestem zadowolony ale wygląda na to, że to jeszcze nie koniec. Ktoś w drzwi zamontował światłowody: 4M Światłowód EL WIRE Ambient Pasek jak Taśma LED
    Wygląda to kozacko. Podświetlenie LED w aucie. - Czyli jak to zrobić.

    Teraz pytanie. Jak sobie coś takiego sprawię to:
    1. Mogę podłączyć się pod sterownik rgb, piny +12v i gnd? Jeśli tak, to:
    2. Będzie to funkcjonowało razem z regulacją jasności?
    3. Łączna długość 6-9m tego światłowodu będzie problematyczna dla tej instalacji pod względem mocy?
    [/img]

    0
  • #25 30 Maj 2018 13:10
    Enterius_kraków
    Poziom 9  

    Ten "światłowód" (bo tak na prawdę to jest zimna katoda i nie ma nic wspólnego z prawdziwym światłowodem) nie będzie się dawał ściemniać ponieważ ma przetwornicę, która z 12 VDC robi znacznie wyższe napięcie AC i nie obsługuje ona modulacji PWM, czyli właśnie ściemniania.
    Zatem nie możesz tego podłączyć pod wyjście sterownika tylko bezpośrednio do zasilania (najlepiej po stacyjce i z dodatkowym bezpiecznikiem bo chińskie przetwornice lubią padać robiąc zwarcie). Prądu to szpejo bierze niewiele, więc mocą się nie musisz przejmować, tylko bezpiecznik dobierz odpowiednio do długości/poboru prądu.

    Pozdrawiam

    0