Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Katalog Megger
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Jak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatorem

dawid0013 13 Lut 2018 17:45 1530 24
  • #1 13 Lut 2018 17:45
    dawid0013
    Poziom 3  

    Od razu napisze ,że jestem nowy i prawie w ogolę się nie znam na prądzie, jak podłączam prąd (jedno faze) do kondensatora na wszystkich śrubach jest prąd jak dołączam drugi kabel to nic się nie dzieje ,nawet zwarcie . Podłączam według schematu tylko nie wiem czy poprawnie go odczytuje umieściłem na zdjęciu wszystko. Proszę o dokładny opis lub narysowanie jak połączyć śruby blaszkami i gdzie dopinać te 2,3 kable tylko czytelnie żebym nie podłączał do góry nogami . Jeśli jest sposób żeby to podłączyć bez kondensatora to również proszę bo nie wiem czy on jest sprawny. Proszę nie kierować się jak są ustawione blaszki lub gdzie są kable od kondensatora reszta nie powinna być zmieniana
    Dziękuję za wszelką pomoc.
    Jak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatoremsilnik jed...em (5).jpg Download (4.19 MB) Jak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatoremsilnik jed...em (2).jpg Download (1.21 MB) Jak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatoremsilnik jed...em (1).jpg Download (4.55 MB) Jak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatoremsilnik jed...em (3).jpg Download (1.36 MB)





    Jak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatoremsilnik jed...em (4).jpg Download (3.75 MB) Jak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatoremsilnik jed...em (7).jpg Download (3.94 MB) Jak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatoremsilnik jed...em (6).jpg Download (4.26 MB)

    0 24
  • Katalog Megger
  • #2 14 Lut 2018 08:31
    igor1516
    Poziom 22  

    Silnik jest trójfazowy. Jak podłączyć na jedną masz pokazane na karteczkach. Jaki schemat to zależy, w ktora stronę ma się obracać wirnik.
    Jesli w prawo to napiecie podajesz na zaciski U i V a kondensator do Y i W. Jeśli w lewo, kondensator do X i Y.

    Moderowany przez Krzysztof Reszka:

    Nie wprowadzaj w błąd autora. Silnik jest jednofazowy.

    0
  • Katalog Megger
  • #3 14 Lut 2018 08:39
    vcc
    Poziom 33  

    Przecież jest przyklejona karteczka jak zmienić obroty więc na pewno silnik jest 1F, poza tym jak by to był 220/380 to ma za mało przewodów w kostce.

    0
  • #4 14 Lut 2018 18:29
    nikusert
    Poziom 38  

    Witam .
    Jest to silnik 1F jak zauważył oczywiście Kolega VCC.
    W pierwszej kolejności zrób pomiar oporności uzwojeń ,upływności tych uzwojeń względem masy.Następnie warto sprawdzić pojemność kondensatora i czy nie ma on również przebicia na masę.Jeżeli nie czujesz się na siłach ,lub nie masz czym dokonać pomiarów ,to warto sprawdzić silnik w warsztacie w którym tym się zajmują .Wszelkie kombinacje mogą się źle skończyć dla Ciebie ,lub silnika.Najlepiej dokładnie sprawdzić które uzwojenie jest robocze ,które rozruchowe dla pewności .Przewody czarne są od kondensatora jak sądzę i myślę że jeden z tych przewodów masz źle wpięty do listwy zaciskowej.

    0
  • #5 14 Lut 2018 19:39
    dawid0013
    Poziom 3  

    mam bezpiecznik S wiec wydaje mi się że nie powinno się nic stać
    niestety nie mam miernika,
    czytałem gdzieś ze można podłączyć to bez kondensatora tylko trzeba lekko ruszyć silnik

    jak ktoś się zna proszę te ostatnie zdjęcie jakoś przerobić narysować te blaszki jak podłączyć i gdzie wepchnąć czarny i niebieski kabel bo ostatni to raczej uziemienie bo jest jakiś żółty a z góry są 3 kable od uzwojenia i z tego co pamiętam to na pierwszym jeszcze jest jakiś kabel tylko proszę czytelnie np jak jest kondensator z dołu to do pierwszej śruby podłącz to.

    0
  • #6 14 Lut 2018 19:42
    nikusert
    Poziom 38  

    Silnik bezwarunkowo musisz podłączyć z kondensatorem.

    0
  • #7 14 Lut 2018 20:06
    dawid0013
    Poziom 3  

    a no okej a da sie sprawdzić jakoś bez miernika czy jest sprawny np podłączyć go pod faze i sprawdzić probówko z drugiej strony jak świeci to sprawny ?

    0
  • #8 14 Lut 2018 20:21
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    dawid0013 napisał:
    a no okej a da sie sprawdzić jakoś bez miernika czy jest sprawny np podłączyć go pod faze i sprawdzić probówko z drugiej strony jak świeci to sprawny ?
    Niestety takie sprawdzenie jest niemożliwe. Neonówka z drugiej strony na pewno zaświeci, a silnik może nie być sprawny. Tylko prawidłowe podłączenie listwy zaciskowej silnika i podłączenie do sieci pokaże, czy silnik jest sprawny.

    0
  • Pomocny post
    #9 14 Lut 2018 21:37
    dzolo35
    Poziom 20  

    Jak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatorem

    Witam.
    Powinno to być chyba tak jak na rysunku , pewności 100% nie daję.
    Nie zapomnij koniecznie podłączyć przewodu PE do obudowy stojana , którego nie narysowałem.
    Pozdrawiam.

    0
  • #11 14 Lut 2018 21:59
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    @dawid0013 Nie bardzo rozumiem Kolegi problem. Silnik wyglada fabrycznie połączony, czyli należy założyć mostki w/g diagramu i tak go zasilić (poprzez zaciski U V i PE do obudowy). Bez kondensatora praca tego silnika jest niemożliwa, oraz bez omomierza (multimetru), dokładniejsze sprawdzenie też.

    0
  • #12 15 Lut 2018 00:12
    dawid0013
    Poziom 3  

    tak ma tą wyglądać ? bo wydaje mi się ze coś nie tak bo żółty ma złączyć się z niebieskim i jeszcze zostaje jedna blaszka do złączenia bolców
    proszę narysuj mi to najlepiej na zdjęciu

    nikusert przykro mi ale nie potrafię twojego rysunku zrozumieć
    Jak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatorem

    0
  • #13 15 Lut 2018 00:33
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    @dawid0013Laikiem jesteś zupełnym, i wybacz, nieco irytującym, wystarczyło tylko prawidłowo założyć mostki, po co je zdejmowałeś ? Było ustawione do pracy silnka zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Nawet nie potrafisz napisać, czy podłączenie zasilania wykonałeś poprawnie. A rysunek na pokrywie tabliczki zaciskowej jest jak najbardziej czytelny.

    @nikusert Rysunek jest błędny w odniesieniu do wyprowadzeń tego silnika.

    0
  • #14 15 Lut 2018 09:37
    nikusert
    Poziom 38  

    Jest zdjecie listwy zaciskowej bez mostków i teoretycznie mamy pokazane wyprowadzenia uzwojeń. Kolega odłączył również kondensator , jaki jest błąd w moim podłączeniu Kolego Krzysztofie?.Zaznaczyłem na odręcznie rysunku gdzie są poszczególne uzwojenia, możesz to poprawić?.Według mojego rysunku uzwojenie rozruchowe jest podłączone równolegle z roboczym.

    0
  • #15 15 Lut 2018 09:56
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    @nikusert Rzecz w tym, że @dawid0013 nie odłączył kondensatora(fot. 2), mostki były założone poprawnie i tylko Twoj schemat nie odzwierciedla rzeczywistego układu połaczeń tego silnika. Teoretycznie jest poprawny.

    0
  • #16 15 Lut 2018 10:19
    nikusert
    Poziom 38  

    Oczywiście moje połączenie jest teoretycznie poprawne jak sam stwierdziłeś , nie mając silnika w ręce trudno na 100 procent stwierdzić że jest OK,dlatego zaznaczyłem że to tylko moje przypuszczenie.

    0
  • #17 15 Lut 2018 12:51
    dawid0013
    Poziom 3  

    można prosić zęby ktoś na obrazku pozaznaczał i porysował te mostki podobnie jak góry zrobiłem czy tak jak zrobiłem jest dobrze ? bo został 1 mostek i kabel sieciowy by się łączył z żółtym wiec wydaje mi się ze coś jest nie tak

    0
  • #18 15 Lut 2018 13:22
    vcc
    Poziom 33  

    Kolego bez pomiarów choćby najtańszym miernikiem raczej nikt ci nie doradzi. bo jak się okaże że silnik uległ spaleniu to do kogo będziesz miał pretensje - ano na forum tak mi poradził.

    1
  • #19 15 Lut 2018 16:20
    dzolo35
    Poziom 20  

    Według rysunku na deklu wychodzi , iż zaciski U-V to uzw. pracy , W-Z to uzw. rozruchu a X i Y nie są podłączone . Więc schemat powinien być poprawny , jeśli ktoś wcześniej nie pozamieniał przewodów na zaciskach kostki (nie muszą być wykorzystane , wszystkie blaszki do podłączenia zacisków).
    Możesz spróbować podłączyć tak jak narysowałeś i uruchomić , na kilka sekund silnik , pamiętając iż występuje tam napięcie niebezpieczne dla życia , a sam silnik powinien być zabezpieczony odpowiednim bezpiecznikiem.

    Jak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatorem
    Jeśli nie masz miernika , to możesz jeśli czujesz się na siłach , rozebrać boczne dekle stojana , wyjąć wirnik i pokazać nam zdjęcie uzwojenia stojana z podłączonymi przewodami do uzwojeń.

    0
  • #20 15 Lut 2018 19:38
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  
  • #21 21 Lut 2018 12:42
    dawid0013
    Poziom 3  

    witam zrobiłem tak jak na obrazku wyżej i ku mojemu zdziwieniu silnik zaczął wydobyć dźwięk bzyczenia próbowałem obrócić wał lecz strasznie ciezko szedł w jedno jak i w drugą stronę ale silnik mimo to nie ruszył robiłem odstępy krótkie po około 6-10 sekund aby go nie spalić
    macie jeszcze jakiś pomysł co jest nie tak ?
    po odłączeniu jakieś 3 sekundy nadal dzieżko się obracał
    proszę zerknąć na ten kondensator może on źle coś podłączony Jak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatorem

    0
  • #22 21 Lut 2018 13:25
    e2rd.o
    Poziom 19  

    Proponuję przed sprawdzeniem silnika najpierw go skręcić.

    0
  • #23 23 Lut 2018 09:17
    sp3ots
    Poziom 36  

    dawid0013 napisał:
    witam zrobiłem tak jak na obrazku wyżej i ku mojemu zdziwieniu silnik zaczął wydobyć dźwięk bzyczenia próbowałem obrócić wał lecz strasznie ciezko szedł w jedno jak i w drugą stronę ale silnik mimo to nie ruszył robiłem odstępy krótkie po około 6-10 sekund aby go nie spalić
    macie jeszcze jakiś pomysł co jest nie tak ?
    po odłączeniu jakieś 3 sekundy nadal dzieżko się obracał
    proszę zerknąć na ten kondensator może on źle coś podłączony Jak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatorem


    Nie jest to fabryczne połączenie, ale tak połączony/podłączony sprawny silnik i kondensator powinien działać prawidłowo.
    Nie ma możliwości zmiany kierunku obrotu samymi zworkami ( blaszkami ).

    W 10tym poście kolega @nikusert narysował prawidłowe połączenie tego silnika.

    Pokaż jak wygląda uzwojenie silnika, sprawdź luz łożysk i kondensator.
    Czy silnik dostałaś nie sprawny, czy przestał działać u Ciebie ?

    0
  • Pomocny post
    #24 23 Lut 2018 10:48
    nikusert
    Poziom 38  

    Myślę że podłączenie według mojego rysunku jest prawidłowe jak zauważył kolega Sp3ots .Kondensator musi być podłączony do zacisków (U,Y),wówczas przez przełączanie zworek uzyskamy zmianę obrotów silnika.Schemat jest na kartce na dekielku,który zacisk jest który.

    Dodano po 19 [minuty]:

    Na rysunku jest zaznaczone do których zacisków jest podłączone uzwojenie główne (robocze)czyli (UG) i rozruchowe (UR).Na czwartym zdjęciu masz kondensator podłączony do V i Y to jest moim zdaniem źle ,a ma być U i Y i powinno być dobrze.
    Przewody kondensatora czarne.

    0
  • #25 01 Mar 2018 16:17
    dawid0013
    Poziom 3  

    nikusert na prywatnie mnie nakierował jak mam go rozkręcić ,kazał wyczyścić papierem ściernym oraz lekko natłuścić olejem wirnik stojan ,łożyska .
    po złożeniu wszystkiego i dokładnie wyregulowaniu dekli po bokach aby łatwo się okręcał wirnik
    oraz po podłączeniu według schematu silnik wystartował i kreci ,
    czy się grzeje ?na jakiej mocy obrotowej się utrzymuje? tego jeszcze nie wiem
    (załączam zdjęcia od środka co się zmieniło zęby innym osobom pomóc )

    DZIĘKUJE WSZYSTKIM ZA POMOC A W SZCZEGÓLNOŚCI TOBIE NIKUSERT

    Jak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatoremJak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatoremJak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatoremJak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatoremJak podłączyć silnik jednofazowy z kondensatorem

    0