Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prostownik samochodowy na wyjściu mostka 30V.

maciejek98 13 Feb 2018 22:27 2604 15
NDN
  • #1
    maciejek98
    Level 9  
    Witam, mam taki oto problem. Mam trafo 24V odwinięte uzwojenie na około 17-18V. Dzisiaj zakupiłem mostek Graetza 50A i po podłączeniu mostka na jego wyjściu pojawiło się z 18V, 30V co jest z nim nie tak?
  • NDN
  • NDN
  • #3
    Anonymous
    Anonymous  
  • Helpful post
    #5
    Anonymous
    Anonymous  
  • #6
    zworys
    Level 39  
    Jak masz za duże napięcie to i prąd jest za duży. Te wyniki są "z kapelusza" albo źle mierzysz albo miernik uszkodzony. Sprawdź go mierząc napięcie na akumulatorze.
    Prąd możesz ograniczyc prowizorycznie - na teraz - podłączając w szereg żarówkę - np H1 czy H7 ( 21W od kierunkowskazów może być za delikatna )

    Skoro odwijałeś trafo to można w prosty sposób wykonać porządny prostownik. Po pierwsze powinieneś wiedzieć ile zwojów wtórnego wypada na wolt. Potem odwinąć trochę wtórnego aż do 14V bez odcinania drutu i nawijać z powrotem robiąc odczepy co 1 V. W ten sposób możesz mieć przełączane przełącznikiem na wtórnym napięcie co wpływa na prąd ładowania lub mozesz wybrać stały odczep dający potrzebną wartość prądu.
  • #8
    Anonymous
    Anonymous  
  • #10
    Anonymous
    Anonymous  
  • #11
    Jawi_P
    Level 35  
    Pierwsza sprawa, 17-18V napięcia zmiennego to stanowczo za dużo do prostownika ładującego akumulator samochodowy 12V.
    Napięcie szczytowe jest za wysokie. Takie napięcie jest ok, ale dla prostownika z kontrolą napięcia ładowania i automatyką.
    maciejek98 wrote:
    Witam mam taki o to problem, mam trafo 24v odwiniete uzwojenie na około 18-17v dzisiaj zakupiłem mostek gretza 50A i po podłączeniu mostka na jego wyjściu pojawiło się z 18V na30V co jest z nim nie tak ?

    Ja to zrozumiałem tak:
    Masz transformator oryginalnie z napięciem wtórnym 24V. Odwinąłeś trochę uzwojeń z wtórnego i pomierzyłeś napięcie przemienne i jest teraz 17-18V.
    Podłączyłeś mostek prostowniczy i mierzysz napięcie stałe za mostkiem, miernik pokazuje 30V?
    BC109B wrote:
    (tak jest zaprojektowany i wykonany transformator), żeby pod obciążeniem osiągnęło zakładaną wartość.

    Ale sądząc po prądzie jaki może oddać ten transformator, to wychodzi na to, że jest sporej mocy. Takie transformatory są o raczej "twardej charakterystyce", a przynajmniej nie z takim zapasem.
    W tym układzie jest ryzyko przeładowania akumulatora, albo jednak autor źle mierzy, albo miernik pokazuje głupoty.
  • #12
    aksakal
    Tube devices specialist
    Przy przemiennym napięciu wtórnego uzwojenia 18V napięcie po mostku bez obciążenia i przy użyciu kondensatora nie może przekroczyć 18x1.41=25.38V DC . Odchylenie od tego znaczenia wskazuje na uszkodzenie miernika . Bez kondensatora napięcie na wyjściu 2 polowkowego prostownira jest impulsami 100Hz i przy wymiarze w reżimie DC nie przekroczy 0.9 od wejściowego AC. Kolego, maciejek98! Jeśli u ciebie regulacja napięcia po pierwotnej stronie to po co ci ogranicznik prądu na poziomie 10A . W tej sytuacji lepiej ustalić potrzebny prąd regulatorem po pierwotnej stronie, a po wtórnej stronie wykorzystać regulator maksymalnego napięcia akumulatora. Alternator samochodu akurat wykonuje taką funkcję - ogranicza maksymalne napięcie.Na zdjęciu możliwy wariant schematu. Schemat można wykorzystać i dla akumulatora 24V, lecz przy czym należy zmienić nominały niektórych R - C i dioda Zenera.Napięcie wtórnego uzwojenia można zwiększyć, lecz przy czym powstają problemy z odprowadzeniem ciepła od tyrystora. Prostownik samochodowy na wyjściu mostka 30V.
  • #13
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Jaka regulacja po stronie pierwotnej ?
  • #14
    Anonymous
    Anonymous  
  • #15
    Zbigniew 400
    Level 38  
    W takim przypadku pomiar po mostku bez kondensatora jest błędny.
  • #16
    Anonymous
    Anonymous