Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prostownik samochodowy na wyjściu mostka 30V.

maciejek98 13 Feb 2018 22:27 2250 15
  • #1
    maciejek98
    Level 8  
    Witam, mam taki oto problem. Mam trafo 24V odwinięte uzwojenie na około 17-18V. Dzisiaj zakupiłem mostek Graetza 50A i po podłączeniu mostka na jego wyjściu pojawiło się z 18V, 30V co jest z nim nie tak?
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    zworys
    Level 39  
    Jak masz za duże napięcie to i prąd jest za duży. Te wyniki są "z kapelusza" albo źle mierzysz albo miernik uszkodzony. Sprawdź go mierząc napięcie na akumulatorze.
    Prąd możesz ograniczyc prowizorycznie - na teraz - podłączając w szereg żarówkę - np H1 czy H7 ( 21W od kierunkowskazów może być za delikatna )

    Skoro odwijałeś trafo to można w prosty sposób wykonać porządny prostownik. Po pierwsze powinieneś wiedzieć ile zwojów wtórnego wypada na wolt. Potem odwinąć trochę wtórnego aż do 14V bez odcinania drutu i nawijać z powrotem robiąc odczepy co 1 V. W ten sposób możesz mieć przełączane przełącznikiem na wtórnym napięcie co wpływa na prąd ładowania lub mozesz wybrać stały odczep dający potrzebną wartość prądu.
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    Jawi_P
    Level 35  
    Pierwsza sprawa, 17-18V napięcia zmiennego to stanowczo za dużo do prostownika ładującego akumulator samochodowy 12V.
    Napięcie szczytowe jest za wysokie. Takie napięcie jest ok, ale dla prostownika z kontrolą napięcia ładowania i automatyką.
    maciejek98 wrote:
    Witam mam taki o to problem, mam trafo 24v odwiniete uzwojenie na około 18-17v dzisiaj zakupiłem mostek gretza 50A i po podłączeniu mostka na jego wyjściu pojawiło się z 18V na30V co jest z nim nie tak ?

    Ja to zrozumiałem tak:
    Masz transformator oryginalnie z napięciem wtórnym 24V. Odwinąłeś trochę uzwojeń z wtórnego i pomierzyłeś napięcie przemienne i jest teraz 17-18V.
    Podłączyłeś mostek prostowniczy i mierzysz napięcie stałe za mostkiem, miernik pokazuje 30V?
    BC109B wrote:
    (tak jest zaprojektowany i wykonany transformator), żeby pod obciążeniem osiągnęło zakładaną wartość.

    Ale sądząc po prądzie jaki może oddać ten transformator, to wychodzi na to, że jest sporej mocy. Takie transformatory są o raczej "twardej charakterystyce", a przynajmniej nie z takim zapasem.
    W tym układzie jest ryzyko przeładowania akumulatora, albo jednak autor źle mierzy, albo miernik pokazuje głupoty.
  • #12
    aksakal
    Tube devices specialist
    Przy przemiennym napięciu wtórnego uzwojenia 18V napięcie po mostku bez obciążenia i przy użyciu kondensatora nie może przekroczyć 18x1.41=25.38V DC . Odchylenie od tego znaczenia wskazuje na uszkodzenie miernika . Bez kondensatora napięcie na wyjściu 2 polowkowego prostownira jest impulsami 100Hz i przy wymiarze w reżimie DC nie przekroczy 0.9 od wejściowego AC. Kolego, maciejek98! Jeśli u ciebie regulacja napięcia po pierwotnej stronie to po co ci ogranicznik prądu na poziomie 10A . W tej sytuacji lepiej ustalić potrzebny prąd regulatorem po pierwotnej stronie, a po wtórnej stronie wykorzystać regulator maksymalnego napięcia akumulatora. Alternator samochodu akurat wykonuje taką funkcję - ogranicza maksymalne napięcie.Na zdjęciu możliwy wariant schematu. Schemat można wykorzystać i dla akumulatora 24V, lecz przy czym należy zmienić nominały niektórych R - C i dioda Zenera.Napięcie wtórnego uzwojenia można zwiększyć, lecz przy czym powstają problemy z odprowadzeniem ciepła od tyrystora. Prostownik samochodowy na wyjściu mostka 30V.
  • #13
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Jaka regulacja po stronie pierwotnej ?
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    Zbigniew 400
    Level 38  
    W takim przypadku pomiar po mostku bez kondensatora jest błędny.
  • #16
    User removed account
    User removed account