Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] CZ 350 - Zapłon i jego regulacja.

bartosz789 14 Lut 2018 16:39 1035 31
  • #1 14 Lut 2018 16:39
    bartosz789
    Poziom 30  

    Witajcie,
    Wiem, że takich tematów jest mnóstwo (chociaż nie wiem, czy ktoś kiedyś miał takie wątpliwości jak ja :))
    Do rzeczy, przywracam do życia CZ 350 6V. Klasyczny zapłon oparty na przerywaczach.
    Nurtuje mnie jedna rzecz, tłok w GMP - ustawiam przerwę 0,4mm, następnie cofam o 2,7mm i w tym momencie przerywacz ma się zamknąć (mam przerwę grubości kartki w tym punkcie). Rzecz w tym, że maksymalne wychylenie przerywacza osiąfa (przykładowo) 0,8mm. Więc na nic moje ustawianie w GMP na 0.4mm.
    Niestety, ale płytka już swoje przeżyła, przez co posiada luzy i chcąc przestawić punkt zapłonu, przestawia się również przerwa. Czekam na elektroniczny VAPE, aczkolwiek chciałbym uruchomić go na tym zestawie. Dodam, że mam nowe przerywacze oraz krzywkę. Wytłumaczy ktoś, gdzie w moim myśleniu jest błąd ? :) Jeszcze raz, wybaczcie za ten temat.

    0 29
  • Pomocny post
    #2 14 Lut 2018 17:13
    helmud7543
    Poziom 42  

    Miałem podobną sytuację w 175, 72 r.. Zapłon regulowany doświadczalnie (akurat nie przeze mnie), cofnięty bardziej niż mówi instrukcja - choć i tak czasem potrafi oddać z kopnika. Ja z kolei czekam na opinię o VAPE (bierzesz 6V)?

    0
  • #3 14 Lut 2018 17:25
    rufus4333
    Poziom 17  

    Witaj
    Oryginalna czeska instrukcja obsługi mówi o ustawianiu przerywaczy na bibułkę papierosową, tzn. w punkcie zapłonu powinna ona dać się wyciągnąć spomiędzy styków przerywacza. Co do samej przerwy to ustawiasz GMP i kontrolujesz szczelinomierzem, blaszki o grubości 0,35 mmpowinny przejść, natomiast 0,4 mm już nie. Jeśli aparat jest sfatygowany to szkoda czasu na jego ustawianie, aczkolwiek pewnie uda się odpalić jeśli tylko jest iskra, ale o jeździe możesz zapomnieć. Ogólnie te motory z 6 V instalacją nie nadają się do jazdy, tylko i wyłącznie jako retro zabytek. Wstawiaj elektronika, oryginalną prądnicę, regulator napięcia i resztę gratów schowaj do szuflady, jak będziesz chciał odsprzedać jakiemuś kolekcjonerowi to dobrze mieć oryginał.

    0
  • Pomocny post
    #5 14 Lut 2018 17:32
    BANANvanDYK
    Poziom 37  

    Podejrzewam że masz rozcentrowany wał, dlatego nie ustawisz na książkowy odstęp styków przerywacza, bo w każdej pozycji wału będzie inaczej. Te wały korbowe są bardzo delikatne i trudne w centrowaniu. Do tego duża odległość krzywki od łożyska potęguje wady centrowania i zużytych łożysk wału korbowego. Zapłon bezstykowy (eliminujący przerywacz) lub kompletny zapłon VAPE (z magneto) rozwiązuje problem niestabilnego z w.w. powodów zapłonu, jednak wał to już inna historia.

    0
  • #6 14 Lut 2018 17:35
    rufus4333
    Poziom 17  

    Art.B napisał:
    A kto powiedział, że 0,4mm ma być w GMP? Przerwę ustawiasz na szczycie krzywki, nie ważne, gdzie wypada, a dopiero potem wyprzedzenie.

    Ja tak powiedziałem i instrukcja :)

    0
  • #7 14 Lut 2018 17:35
    abart64
    Poziom 28  

    Ale jak ustawia przerwę na GMP a nie na max krzywki to w życiu nie ustawi.

    Art.B napisał:
    A kto powiedział, że 0,4mm ma być w GMP? Przerwę ustawiasz na szczycie krzywki, nie ważne, gdzie wypada, a dopiero potem wyprzedzenie.

    Nic do dodania, tak ma być ustawiane.

    0
  • #8 14 Lut 2018 17:42
    rufus4333
    Poziom 17  

    Po głębszym zastanowieniu się, przyznaję panom rację. Faktycznie szczyt krzywki nie pokrywa się z GMP.

    0
  • #9 14 Lut 2018 18:03
    E8600
    Poziom 34  

    Jak ktoś już naprawił kilka takich maszyn to wie, że nie należy się sztywno trzymać zaleceń w instrukcji serwisowej gdyż zwyczajnie nie zawsze się sprawdzają. Wał pewnie pogięty a części zapłonu w zamiennikach a kolega chce ustawić serwisowe wartości. :)

    0
  • #10 14 Lut 2018 18:08
    bartosz789
    Poziom 30  

    helmud7543 napisał:
    Miałem podobną sytuację w 175, 72 r.. Zapłon regulowany doświadczalnie (akurat nie przeze mnie), cofnięty bardziej niż mówi instrukcja - choć i tak czasem potrafi oddać z kopnika. Ja z kolei czekam na opinię o VAPE (bierzesz 6V)?


    Tak, zamówiłem jeden zestaw na 6V, jak będę już go miał w rękach, mogę napisać coś więcej. Aczkolwiek ciekawą alternatywą (kwestia ceny) może być zapłon SOVEK INFO.
    Zastanawiam się nad jego kupnem do drugiego motocykla.


    Cytat:

    A kto powiedział, że 0,4mm ma być w GMP? Przerwę ustawiasz na szczycie krzywki, nie ważne, gdzie wypada, a dopiero potem wyprzedzenie.

    I to jest odpowiedź, na którą czekałem, dzięki Art.B.
    Jeszcze dziś zrobię kolejne podejście i mam nadzieję, że zakończone sukcesem.

    Cytat:

    Jak ktoś już naprawił kilka takich maszyn to wie, że nie należy się sztywno trzymać zaleceń w instrukcji serwisowej gdyż zwyczajnie nie zawsze się sprawdzają. Wał pewnie pogięty a części zapłonu w zamiennikach a kolega chce ustawić serwisowe wartości. :)


    No i tutaj się kolega myli. Wał jest po regeneracji, silnik złożony zgodnie ze sztuką oraz wszystko co zużyło się podczas ekspoatacji, zostało zregenerowane; w najgorszym wypadku wymienione.
    Jedyną rzeczą do której można się przyczepić to zapłon (na szczęście już nie długo), a dokładniej płytka przerywaczy i współpracujące z nią elementy.

    0
  • Pomocny post
    #11 14 Lut 2018 18:14
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    A jakie by te części nie były, szczelinę przerywacza ustawia się na max. 0,4mm, gdzie by to nie wypadło, dopiero potem wyprzedzenie zapłonu. Wyprzedzenie lepiej na omomierz niż bibułę (obecnie łatwiej chyba o to pierwsze). CZ350 jak i Jawa TS350 mają kłopotliwie rozwiązaną regulację wyprzedzenia zapłonu. Obraca się podstawką z przerywaczem 1 cylindra, po czym ustawia się drugi. Po ustawieniu prawidłowej przerwy i następnie ustawieniu wyprzedzenia okazuje się, że przerwa jest już inna. Ale przy odrobinie cierpliwości da się to zrobić. Można też przerobić taki silnik na wersję "big bang", składając wał na 0° między wykorbieniami. Wtedy wystarczy jeden przerywacz...

    0
  • #12 14 Lut 2018 18:28
    Krzysztof Druś
    Poziom 21  

    Witam miałem Cz350 i wszystko da się ustawić bo kiedyś ustawiałem nic nie piłowałem aby do pasować oprócz młoteczka i kowadełka tu jest problem schodzą się nie do końca równolegle branie iskry z kąta po brzegu styków przerywacza ustawiasz wyprzedzenie zawsze zgodnie z pracą silnika jak cofasz to zmieniasz kąt zapłonu cofnij więcej i do góry zgodnie z pracą silnika.
    Nie wolno cofać tłoka luzy na sworzniu tłoka i łożyska korbowodu jak cofniesz trochę to dupa.

    0
  • #13 14 Lut 2018 18:31
    E8600
    Poziom 34  

    bartosz789 napisał:
    Wał jest po regeneracji

    Między innymi dlatego nie należy się trzymać ustawić serwisowych. Z przerywaczem jest podobnie cześć zamienników przy małej przerwie nie działa prawidłowo (inny materiał styków przerywacza).

    Krzysztof Druś napisał:
    nic nie piłowałem aby do pasować oprócz młoteczka i kowadełka

    Zamienniki tak mają. :)

    0
  • #15 14 Lut 2018 18:44
    Krzysztof Druś
    Poziom 21  

    Co tu pisać jasne jak słońce cofać nie wolno chyba że masz rentgena w oczach regulacja stojan wał młoteczki tłoki .
    Młoteczki musisz sprawdzić aby styki były albo dawały połączenie bardziej po środku młota i kowadła jest to kłopotliwe bo prowadzenie młotka jest na tulei z gównianego tworzywa i się ściera a po za tym było to 30 lat temu.To był 15 motor jak zakończyłem zabawę i najgorszy jaki miałem prze wojskiem.

    0
  • #16 14 Lut 2018 18:46
    helmud7543
    Poziom 42  

    bartosz789 napisał:
    helmud7543 napisał:
    Miałem podobną sytuację w 175, 72 r.. Zapłon regulowany doświadczalnie (akurat nie przeze mnie), cofnięty bardziej niż mówi instrukcja - choć i tak czasem potrafi oddać z kopnika. Ja z kolei czekam na opinię o VAPE (bierzesz 6V)?


    Tak, zamówiłem jeden zestaw na 6V, jak będę już go miał w rękach, mogę napisać coś więcej. Aczkolwiek ciekawą alternatywą (kwestia ceny) może być zapłon SOVEK INFO.
    Zastanawiam się nad jego kupnem do drugiego motocykla.

    Tak, ale z tego co pamiętam to alternator (dla 6V - egzotyka) i CDI w jednym a ta alternatywa to tylko zapłon.

    0
  • #18 14 Lut 2018 18:51
    Krzysztof Druś
    Poziom 21  

    Jedna szkoła od dziecka zaczynałem tylko od motorów i na naukę języka nie było czasu szkoła na drugim planie.
    A tak dla potomnych dałem za cz350 12 tysi i tyle była warta co lodówka Snaiga wystana w kolejce 1988. Albo coś takiego już nie pamiętam.
    Ale 130 km dała radę bez przeróbek.


    Art.B to jest portal aby nakierować a nie czynić naprawę poprzez pisanie .

    bartosz
    Czekam na elektroniczny VAPE, aczkolwiek chciałbym uruchomić go na tym zestawie. Dodam, że mam nowe przerywacze oraz krzywkę. Wytłumaczy ktoś, gdzie w moim myśleniu jest błąd ?

    a po jakiego elektroniczny zapłon to tylko daje iskrę ?Elektronikę można stosować jak będziesz miał ceramiczne prowadzenie młotka żadnych odchyłek od styków mocniejsza iskra nic nie da.
    Chyba że zamiast przerywacza będą czujniki elektroniczne do regulacji zapłonu.

    0
  • Pomocny post
    #19 14 Lut 2018 19:57
    jack63
    Poziom 40  

    Art.B napisał:
    kto powiedział, że 0,4mm ma być w GMP? Przerwę ustawiasz na szczycie krzywki, nie ważne, gdzie wypada, a dopiero potem wyprzedzenie.

    Ja. :D. A tak poważnie, to tą w sumie mądrą uwagą utwierdzasz dyskutantów w tolerowaniu dziadostwa.
    Krzywki są tak skonstruowane, że ma ją dwie(dla jednej iskry na obrót) główne strefy i dwa przejścia międzystrefowe. W każdej strefie odległość dodatnia mierzna odstępem styków i ujemna mierzona odstępem ślizgacza przerywacza od krzywki powinny być STAŁE. Jeżeli tak nie jest, to znaczy, że coś jest krzywe i bije. Czop wału. Skaleczone gniazdo krzywki. Ew, co najczęstsze, "zdefasonowany" wirnik prądnicy czy alternatora.
    Te błędy trzeba usunąć, bo jak nie, to dzieją się"cuda". Dwie iskry. Brak iskry spowodowany albo brakiem zamknięcia przerywacza albo nawet zbyt krótkim czasem tego zamknięcia, mały tzw kąt zwarcia.
    Także sprawdzanie odstępu w jednym punkcie nie jest dobrym pomysłem.

    0
  • Pomocny post
    #20 14 Lut 2018 20:26
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    @jack63 kąt otwarcia styków przerywacza jest zależny od profilu krzywki. Na to użytkownik wpływu nie ma, ale nieosiowy montaż krzywki, bądź w skutek uszkodzenia gniazda, wirnika, lub czopa wału zmienia tą wartość w różny sposób, powodując czasami problemy mimo prawidłowego wyprzedzenia zapłonu jak i przerwy styków. W CZ350 krzywka ma jeden garb dla obu przerywaczy, kąt otwarcia styków można oznaczyć z użyciem tarczy kątowej na wale i omomierza czy innego próbnika. Za duży kąt otwarcia styków skutkuje spadkiem energii iskry przy wyższych obrotach. Ale maksimum rozwarcia styków praktycznie nigdy nie występuje w GMP. Przerwę ustawia się w momencie maksymalnego rozwarcia styków występującego zwykle po GMP.
    @Krzysztof Druś Nie jestem purystą językowym, ale czytając Twoje teksty zastanawiam się, czy to dalej ten sam język... Aby przekazać informację należy czynić to w sposób zrozumiały.

    0
  • Pomocny post
    #21 14 Lut 2018 20:53
    jack63
    Poziom 40  

    Art.B napisał:
    W CZ350 krzywka ma jeden garb dla obu przerywaczy,

    Masz rację. Moja pomyłka. Post poprawiłem.
    Art.B napisał:
    Ale maksimum rozwarcia styków praktycznie nigdy nie występuje w GMP

    Jak najbardziej i nie jest istotne gdzie ono jest. Trzeba go po prostu "przejechać" przy okazji sprawdzając czy odległość się nie zmienia.
    Reszta jest tak jak piszesz. Przy czym nie ma co szaleć z dokładnością ustawienia tzw. przerwy. Przecież typowa wartość między 0.3 a 0.4 to spora różnica. Mając dobre oko i wprawę szczelinomierz jest niepotrzebny. Ważniejsze jest położenie punktu zapłonu i tego o czym pisałem z konsekwencjami opisanymi przez Art.B.
    Zaczynamy ustawienia od przerywacza na płytce głównej a potem tego na płytce pomocniczej.

    0
  • #22 14 Lut 2018 21:00
    bartosz789
    Poziom 30  

    Maksymalne rozwarcie przerywacza (wyżej wspomniana strefa), występuje na początku czy na końcu krzywki?
    Moment wytworzenia iskry to moment zwarcia obu płaszczyzn przerywacza, tak ? Czyli przerywacz jest rozwarty, następuje indukowanie się napięcia w cewce, stylo zostają zwarte i w tym momencie następuje przeskok iskry. W takim razie, jeżeli zapłon wystąpi w odpowiednim momencie, to przerywacz powinien zostać natychmiast otwarty, by przed kolejnym zapłonem, cewka zdążyła nagromadzić odpowiednią energię ? U mnie wygląda to w ten sposób, że przez większość czasu przerywacz jest zwarty. Źle myślę, czy to układ źle działa?

    0
  • #24 14 Lut 2018 21:06
    E8600
    Poziom 34  

    bartosz789 napisał:
    Źle myślę, czy to układ źle działa?

    Źle myślisz. Jest na odwrót iskra jest gdy przerywacz się rozwiera następuje wówczas rozładowanie kondensatora na cewkę.

    0
  • #25 14 Lut 2018 21:10
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    E8600 napisał:
    bartosz789 napisał:
    Źle myślę, czy to układ źle działa?

    Źle myślisz. Jest na odwrót iskra jest gdy przerywacz się rozwiera następuje wówczas rozładowanie kondensatora na cewkę.

    Też nie tak... Kondensator bierze na siebie napięcie z samoindukcji uzwojenia pierwotnego cewki, ale i bez niego będzie iskra na świecy. Tyle, że będzie iskrzenie na stykach przerywacza które je wypali w krótkim czasie, oraz spadnie energia iskry na świecy. Klasyczny zapłon bateryjny to nie CDI.

    0
  • #26 14 Lut 2018 21:12
    bartosz789
    Poziom 30  

    A jakie są inne powody iskrzenia na stykach przerywacza? Pomijając uszkodzony kondensator.

    0
  • #28 14 Lut 2018 21:14
    abart64
    Poziom 28  

    bartosz789 napisał:
    Maksymalne rozwarcie przerywacza (wyżej wspomniana strefa), występuje na początku czy na końcu krzywki?

    Na szczycie krzywki.

    0
  • #29 14 Lut 2018 21:14
    E8600
    Poziom 34  

    Art.B napisał:
    Też nie tak... Kondensator bierze na siebie napięcie z samoindukcji uzwojenia pierwotnego cewki

    Zapomniałem, że tam jest zapłon bateryjny.

    0
  • #30 16 Lut 2018 08:28
    jack63
    Poziom 40  

    bartosz789 napisał:
    Maksymalne rozwarcie przerywacza (wyżej wspomniana strefa), występuje na początku czy na końcu krzywki?
    abart64 napisał:
    Na szczycie krzywki.


    Nie doczytaliście. Powinno być stałe od momentu pełnego otwarcia do zamknięcia. Jak nie jest, to znaczy, że coś jest "krzywe".
    Przy czym mniej istotna jest stałość szczeliny otwarcia od stałości, albo w ogóle występowania szczeliny między krzywką a ślizgaczem przerywacza podczas zamknięcia tego ostatniego.
    Chodzi o to aby prąd cewki płynął przez cały czas przez styki przerywacza, gdy przerywacz jest zamknięty. Przynajmniej, gdy powinien być zamknięty.
    Jak coś jest krzywe, to przerywacz może się otwierać, gdy powinien być zamknięty, co osłabia iskrę. Szczególnie na wysokich RPM.
    W knedlach, bo przerywacz jest praktycznie "na talerzu", jest łatwo sprawdzić jak te wszystkie przerwy się zachowują podczas powolnego obracania wałem. wystarczy się schylić (ew. podnieść motocykl :D) i poświecić lampą.
    Gorzej jest gdy przerywacz mamy pod kołem magnesowym. Patrz np. Simson.
    A najlepiej zamontować zapłon bezstykowy, który "przykryje" większość błędów...
    PS. Pamiętajcie o nawilżaniu filcu smarujęcego krzywkę ( o ile "gdzieś" nie odszedł...) bardzo "gęstym" olejem. W bardzo rozsądnych ilościach, oczywiście.

    0