Witam wszystkich po raz kolejny.
Dzisiaj chciałbym przedstawić Wam opis sztucznego obciążenia do 150W.
Ja swoje urządzenie zakupiłem prosto z Chin przez Aliexpress za kwotę niespełna $29, gdzie w cenę była już wliczona przesyłka. Z tego, co zauważyłem, to powyższe urządzenie można znaleźć jak do tej pory chyba tylko u jednego polskiego sprzedawcy za kwotę ok. 200zł + przesyłka.
Co do opłacania cła czy VATu, to się nie wypowiem, gdyż urządzenie nie było zamawiane na polski adres.
Po trzech tygodniach zestaw był już w moich rękach. Od sprzedawcy dostajemy wraz z urządzeniem zasilacza sieciowy, dwa przewody z krokodylkami i przewód USB zakończony krokodylkami. Co do zasilacza, to zarówno na chińskich stronach, jak i polskich można zauważyć, że na zdjęciach pokazywany jest zasilacz w amerykańską wtyczką. Jako że nie byłem pewny, czy dostanę wersję z polską wtyczką, to przy zamówieniu poprosiłem sprzedawcę o zasilacz z taką wtyczką. Sprzedawca był na tyle miły, że jako gratis dołożył do paczki adapter wtyczki z USA/UE. Co do przewodów, które dostajemy w zestawie, to jeżeli zamierzacie testować coś mocniejszego, to polecam wymienić przewody na większe.
Parametry urządzenia:
- regulacja prądu obciążenia - od 0 do 20A
- regulacja obciążenia za pomocą dwóch potencjometrów – regulacja zgrubna i dokładna
- napięcie wejściowe - do 200VDC
- maksymalny prąd obciążenia - do 20A
- maksymalna moc obciążenia - do 150W
- napięcie zasilania urządzenia - od 6 do 20VDC (na PCB podanie jest 6-12VDC)
Co do mocy obciążenia przez urządzenie, to opisy sprzedawców na Aliexpress podają 150W, zaś maksymalne faktyczne obciążenie to 200W, co też pokażę poniżej.
Na płycie PCB sztucznego obciążenia po jego lewej stronie mamy 6 złącz do podłączenia badanych urządzeń. Mamy tutaj złącze śrubowe, DC JACK (5,5mm) oraz 4 złącza USB – Mini, Micro, Type – C.
Na górze mamy dwa złącza – jedno DC JACK i Micro USB. Oba służą do zasilania naszego sztucznego obciążenia. Producent zaleca tutaj zasilacz o wydajności 1A i taki też dostajemy, choć badając go później, można zauważyć, że nie osiąga 1A.
W prawym górnym narożniku mamy 3-pinowe złącze służące do podłączenia wentylatora. O tym złączu opowiem jeszcze później.
Po prawej stronie mamy kolejna dwa złącza – DC- JACK – jest to złącze wyjściowe służące do podłączenia obciążenia. Tzn. mając skręcone potencjometry regulacji obciążenia na zero i podłączając jakieś obciążenie pod nasze urządzenie będziemy mogli na wyświetlaczu obserwować napięcie, prąd, moc itd., która to pobierana jest z tego złącza. Nasze sztuczne obciążenie zamieni się w miernik, ale pod warunkiem, że do złącza śrubowego lub do złącza DC-JACK obok niego mamy podpięte jakieś źródło zasilania. Zasilanie pobierane jest tylko z tych dwóch załączy – złącza USB po lewej nie są podłączone do złącza wyjściowego DC – JACK po prawej stronie.
Po prawej pomiędzy potencjometrami mamy jeszcze dwupinowe złącza, na których pojawia się 3VDC, jeżeli zadziała alarm – np. po przekroczeniu napięcia, spadku napięcia, przekroczeniu mocy, itd., o ile taki alarm ustawimy.
W prawym dolnym narożniku mamy przycisk MODE/RESET, za pomocą którego wybieramy jeden z kilku dostępnych ekranów pomiarowych lub poruszamy się po nastawach i nim dokonujemy ich zmian.
Po podłączeniu zasilania zapala się na urządzeniu niebieska dioda LED, a wyświetlacz wita nas napisem „WELCOME” lub jego odpowiednikiem w języku mandaryńskim – w zależności od tego na jakim ekranie urządzenie zostało wyłączone.
Do dyspozycji mamy 4 różne formy wyświetlania mierzonych parametrów, gdzie widzimy takie wartości jak V, A, Ah, Wh, czas temperaturę – z jednej raczej nie będziemy chcieli korzystać, gdyż jako jednostki widzimy tu chińskie znaczki.



Skasowania zarejestrowanych wartości dokonujemy przez szybkie dwukrotne naciśnięcie guzika co zostanie potwierdzone odezwaniem się buzera.
Po przejściu przez 4 różne formy wyświetlania parametrów mamy opcję wyłączenia podświetlania lub zmiany czasu po jakim ono się wyłączy – domyślnie podświetlanie jest aktywne cały czas co sygnalizuje wyświetlanie BL:ON.

Zmiany dokonujemy poprzez dłuższe przytrzymanie przycisku, wtedy to czas zaczyna się zmniejszać od 59s aż do napisu BL:OFF. Szybkie podwójne naciśnięcie guzika powoduje zwiększenie czasu o 1, po tym dłuższe naciśnięcie guzika powoduje tylko automatyczne zwiększanie czasu aż do BL:ON. Nie ma już wtedy opcji zmniejszenia czasu, trzeba jeszcze raz wybrać ten ekran.
Kolejnymi ekranami są:
- ustawienie alarmu po przekroczeniu ustawionego napięcia – tutaj możemy tylko zmniejszać od wartości 300V, dokonujemy tego przez dłuższe przytrzymanie przycisku lub zwiększamy co 1V przez szybkie podwójne kliknięcie przyciskiem; po zwiększeniu wartości, gdy przytrzymamy dłużej przycisk, zostaje nam tylko opcja zwiększania wartości;
- ustawienie alarmu po spadku napięcia poniżej nastawy. Zaczynamy od 0V, dwukrotne naciśnięcie guzika powoduje zwiększenie wartości; przytrzymanie guzika powoduje automatyczne zwiększanie wartości. Maksymalna wartość 290V;
- ustawienie alarmu po przekroczeniu prądu obciążenia. Dłuższe przytrzymanie przycisku zmniejsza automatycznie wartość, dwukrotne szybkie przyciśnięcie zwiększa wartość, po dwukrotnym naciśnięciu przycisku dłuższe naciśnięcie przycisku powoduje tylko zwiększanie wartości. Minimum to 0,20A, maksymalna wartość 150A;
- ustawienie alarmu po przekroczeniu ustawionej mocy. Dłuższe przytrzymanie przycisku powoduje zmniejszanie wartości, podwójne szybkie naciśnięcie powoduje zwiększanie wartości, po dwukrotnym naciśnięciu przycisku dłuższe naciśnięcie przycisku powoduje tylko zwiększanie wartości. Minimalna wartość to 1W, maksymalna to 999W.
UWAGA – program urządzenia jest tak napisany, że alarm załączy się po przekroczeniu 200W, nieważne czy ustawiliśmy tam 250 czy 300W. Maksymalna wartość obciążenia tego urządzenia to 200W, chociaż sprzedawcy opisują, że jest to 150W.
Brak naciskania przycisku przez ok. 7 sekund przy wyświetlaniu ekranów z ustawieniami powoduje ich zapisanie i wyjście z nich, i wyświetlanie ekranu z pomiarami. Jeżeli dokonaliśmy zmian w powyższych ustawieniach, to nawet po odłączeniu zasilania będą one cały czas pamiętane przez urządzenie. Skasowania tych ustawień można dokonać tylko poprzez wejście w zaawansowane ustawienia.
Przekroczenie wartości ustawionych w alarmach sygnalizowane jest akustycznie poprzez buzer i wizualnie poprzez wyświetlenie ustawionej wartości.
Wejścia w zaawansowane ustawienia dokonujemy poprzez podłączenie źródła zasilana z wciśniętym guzikiem MODE/RESET.
Pierwszy ekran, jaki nam się ukaże to wartość pomiaru prądu.
Możemy tutaj dokonać dość ubogiej kalibracji. Dwukrotne naciśnięcie guzika spowoduje wyzerowanie tej wartości i uznanie jej za zero.
Przejście do następnego ekranu polega na krótkim naciśnięciu przycisku.
Kolejny ekran to pomiar napięcia.
Tutaj kalibracja polega na dwukrotnym przyciśnięciu guzika, gdy nie podajemy zasilania na złącza.
Kolejny ekran to po raz kolejny ustawienie alarmu dla przekroczenia napięcia – tutaj już możemy regulować w obie strony.
Szybkie dwukrotne naciśniecie guzika powoduje miganie wartości. Jedno naciśnięcie guzika powoduje zmniejszanie wartości, gdy po tym naciśniemy długo, to wartość zostanie automatycznie zmniejszana, szybkie podwójne naciśnięcie powoduje zwiększenie wartości, a dłuższe przytrzymanie guzika po tym powoduje automatyczne zwiększanie wartości. Jeżeli nie chcemy zmieniać wartości lub chcemy zapisać tą wartość, to czekamy 5s, po czym odezwie się buzer, a nastawa przestanie migać.
Dalej mamy wartość nastawy dla alarmu przy spadku napięcia poniżej nastawy – zmiany nastawy dokonujemy analogicznie jak wyżej.
Przykładowy alarm dla spadku napięcia poniżej wybranej nastawy.
Nastawa: 0,20V, aktualne napięcie na zaciskach: 0V.
Kolejny ekran to alarm przekroczenia wartości prądu – dokonanie zmian jak wyżej.
Następny ekran do to mnożnik dla wyliczeń Wh i Ah. Możliwość nastawy od 0,50 do 1,50.
Kolejny to alarm przekroczenia mocy – dokonywanie zmian jak wyżej.
Kolejny ekran jest ostatnim ekranem, najprawdopodobniej nr telefonu i adres strony WWW producenta.
Jeżeli chcemy zapisać dokonane zmiany, to należy odłączyć zasilanie urządzenia.
Przytrzymanie przycisku MODE/RESET ponad 3s, gdy jesteśmy w ustawieniach zaawansowanych powoduje przywrócenie nastaw fabrycznych i pojawienie się napisu RESET, po czym przejście do wyświetlania ekranu z pomiarami.
W urządzeniu tym nie ma żadnego zabezpieczenia termicznego, nie ma kontroli, czy wentylator działa i czy jest podpięty. Wentylator jest tutaj włączany tylko na podstawie pomiaru prądu obciążenia i załącza się powyżej 0,5A. Najprawdopodobniej wentylator jest tutaj elementem obciążenia, gdyż po przekroczeniu 0,5A prąd nagle wzrasta o jakieś 0,2A a odłączając wentylator spada on o ok. 0,2A. Jak już wcześniej pisałem - obok złącz zasilających DC-JACK i USB Micro jest drugie złącze wentylatora, które zasilane jest ze źródła zasilania urządzenia, ale nie jest częścią obciążenia i włączenie wentylatora nie ma wpływu na zmianę wartości mierzonego prądu. Wentylator zasilany z tego złącza również jest uruchamiany na podstawie pomiaru prądu obciążenia i również włącza się przy poborze ponad 0,5A.
Jeżeli temperatura przy odłączeniu badanego źródła napięcia lub skręceniu potencjometrów na minimum będzie większa niż 40°C, to wentylator będzie pracował dopóki temperatura nie spadnie do 40°C, po czym nastąpi jego automatyczne wyłączenie.
Maksymalną temperaturę, jaką udało mi się uzyskać przy poborze ok. 200W to 88°C po ok. 2 minutach (temperatura początkowa urządzenia przy starcie była ok. 35°C), gdzie po upływie dalszych 8min była ona stała. Czyli jak widać - raczej chłodzenie jest wystarczające, ale zawsze można dołożyć drugi wentylator od spodu, jeżeli ktoś będzie miał na to ochotę.
Podczas badania przetwornic udało mi się przez pomyłkę odwrotnie podłączyć przetwornicę do sztucznego obciążenia. Nic się nie stało. Najwyraźniej ta wielka dioda po lewej stronie przy złączach wejściowych to zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją. Jednak patrząc na to jak jest podłączona to mogę stwierdzić, że to zabezpieczenie działa tylko i wyłącznie na gniazdo DC-JACK i złącze śrubowe.
Poniżej kilka zdjęć przy dokonywaniu pomiarów, by można było ocenić dokładność pomiaru prądu i napięcia.









Po przekroczeniu ustawionego alarmu dla mocy oprócz komunikatu na wyświetlaczu i informacji akustycznej, urządzenie odłącza obciążenia od badanego układu i po ok. 5s znika alarm i badany układ znów jest obciążany. Jeżeli obciążenie dalej przekracza nastawę, to znów pojawia się alarm i ponownie obciążenie jest odłączane i tak będzie się to powtarzało, dopóki nie zmniejszymy obciążenia.

Dzisiaj chciałbym przedstawić Wam opis sztucznego obciążenia do 150W.

Ja swoje urządzenie zakupiłem prosto z Chin przez Aliexpress za kwotę niespełna $29, gdzie w cenę była już wliczona przesyłka. Z tego, co zauważyłem, to powyższe urządzenie można znaleźć jak do tej pory chyba tylko u jednego polskiego sprzedawcy za kwotę ok. 200zł + przesyłka.
Co do opłacania cła czy VATu, to się nie wypowiem, gdyż urządzenie nie było zamawiane na polski adres.
Po trzech tygodniach zestaw był już w moich rękach. Od sprzedawcy dostajemy wraz z urządzeniem zasilacza sieciowy, dwa przewody z krokodylkami i przewód USB zakończony krokodylkami. Co do zasilacza, to zarówno na chińskich stronach, jak i polskich można zauważyć, że na zdjęciach pokazywany jest zasilacz w amerykańską wtyczką. Jako że nie byłem pewny, czy dostanę wersję z polską wtyczką, to przy zamówieniu poprosiłem sprzedawcę o zasilacz z taką wtyczką. Sprzedawca był na tyle miły, że jako gratis dołożył do paczki adapter wtyczki z USA/UE. Co do przewodów, które dostajemy w zestawie, to jeżeli zamierzacie testować coś mocniejszego, to polecam wymienić przewody na większe.
Parametry urządzenia:
- regulacja prądu obciążenia - od 0 do 20A
- regulacja obciążenia za pomocą dwóch potencjometrów – regulacja zgrubna i dokładna
- napięcie wejściowe - do 200VDC
- maksymalny prąd obciążenia - do 20A
- maksymalna moc obciążenia - do 150W
- napięcie zasilania urządzenia - od 6 do 20VDC (na PCB podanie jest 6-12VDC)
Co do mocy obciążenia przez urządzenie, to opisy sprzedawców na Aliexpress podają 150W, zaś maksymalne faktyczne obciążenie to 200W, co też pokażę poniżej.
Na płycie PCB sztucznego obciążenia po jego lewej stronie mamy 6 złącz do podłączenia badanych urządzeń. Mamy tutaj złącze śrubowe, DC JACK (5,5mm) oraz 4 złącza USB – Mini, Micro, Type – C.

Na górze mamy dwa złącza – jedno DC JACK i Micro USB. Oba służą do zasilania naszego sztucznego obciążenia. Producent zaleca tutaj zasilacz o wydajności 1A i taki też dostajemy, choć badając go później, można zauważyć, że nie osiąga 1A.

W prawym górnym narożniku mamy 3-pinowe złącze służące do podłączenia wentylatora. O tym złączu opowiem jeszcze później.
Po prawej stronie mamy kolejna dwa złącza – DC- JACK – jest to złącze wyjściowe służące do podłączenia obciążenia. Tzn. mając skręcone potencjometry regulacji obciążenia na zero i podłączając jakieś obciążenie pod nasze urządzenie będziemy mogli na wyświetlaczu obserwować napięcie, prąd, moc itd., która to pobierana jest z tego złącza. Nasze sztuczne obciążenie zamieni się w miernik, ale pod warunkiem, że do złącza śrubowego lub do złącza DC-JACK obok niego mamy podpięte jakieś źródło zasilania. Zasilanie pobierane jest tylko z tych dwóch załączy – złącza USB po lewej nie są podłączone do złącza wyjściowego DC – JACK po prawej stronie.

Po prawej pomiędzy potencjometrami mamy jeszcze dwupinowe złącza, na których pojawia się 3VDC, jeżeli zadziała alarm – np. po przekroczeniu napięcia, spadku napięcia, przekroczeniu mocy, itd., o ile taki alarm ustawimy.
W prawym dolnym narożniku mamy przycisk MODE/RESET, za pomocą którego wybieramy jeden z kilku dostępnych ekranów pomiarowych lub poruszamy się po nastawach i nim dokonujemy ich zmian.
Po podłączeniu zasilania zapala się na urządzeniu niebieska dioda LED, a wyświetlacz wita nas napisem „WELCOME” lub jego odpowiednikiem w języku mandaryńskim – w zależności od tego na jakim ekranie urządzenie zostało wyłączone.

Do dyspozycji mamy 4 różne formy wyświetlania mierzonych parametrów, gdzie widzimy takie wartości jak V, A, Ah, Wh, czas temperaturę – z jednej raczej nie będziemy chcieli korzystać, gdyż jako jednostki widzimy tu chińskie znaczki.




Skasowania zarejestrowanych wartości dokonujemy przez szybkie dwukrotne naciśnięcie guzika co zostanie potwierdzone odezwaniem się buzera.
Po przejściu przez 4 różne formy wyświetlania parametrów mamy opcję wyłączenia podświetlania lub zmiany czasu po jakim ono się wyłączy – domyślnie podświetlanie jest aktywne cały czas co sygnalizuje wyświetlanie BL:ON.


Zmiany dokonujemy poprzez dłuższe przytrzymanie przycisku, wtedy to czas zaczyna się zmniejszać od 59s aż do napisu BL:OFF. Szybkie podwójne naciśnięcie guzika powoduje zwiększenie czasu o 1, po tym dłuższe naciśnięcie guzika powoduje tylko automatyczne zwiększanie czasu aż do BL:ON. Nie ma już wtedy opcji zmniejszenia czasu, trzeba jeszcze raz wybrać ten ekran.
Kolejnymi ekranami są:
- ustawienie alarmu po przekroczeniu ustawionego napięcia – tutaj możemy tylko zmniejszać od wartości 300V, dokonujemy tego przez dłuższe przytrzymanie przycisku lub zwiększamy co 1V przez szybkie podwójne kliknięcie przyciskiem; po zwiększeniu wartości, gdy przytrzymamy dłużej przycisk, zostaje nam tylko opcja zwiększania wartości;

- ustawienie alarmu po spadku napięcia poniżej nastawy. Zaczynamy od 0V, dwukrotne naciśnięcie guzika powoduje zwiększenie wartości; przytrzymanie guzika powoduje automatyczne zwiększanie wartości. Maksymalna wartość 290V;

- ustawienie alarmu po przekroczeniu prądu obciążenia. Dłuższe przytrzymanie przycisku zmniejsza automatycznie wartość, dwukrotne szybkie przyciśnięcie zwiększa wartość, po dwukrotnym naciśnięciu przycisku dłuższe naciśnięcie przycisku powoduje tylko zwiększanie wartości. Minimum to 0,20A, maksymalna wartość 150A;

- ustawienie alarmu po przekroczeniu ustawionej mocy. Dłuższe przytrzymanie przycisku powoduje zmniejszanie wartości, podwójne szybkie naciśnięcie powoduje zwiększanie wartości, po dwukrotnym naciśnięciu przycisku dłuższe naciśnięcie przycisku powoduje tylko zwiększanie wartości. Minimalna wartość to 1W, maksymalna to 999W.
UWAGA – program urządzenia jest tak napisany, że alarm załączy się po przekroczeniu 200W, nieważne czy ustawiliśmy tam 250 czy 300W. Maksymalna wartość obciążenia tego urządzenia to 200W, chociaż sprzedawcy opisują, że jest to 150W.

Brak naciskania przycisku przez ok. 7 sekund przy wyświetlaniu ekranów z ustawieniami powoduje ich zapisanie i wyjście z nich, i wyświetlanie ekranu z pomiarami. Jeżeli dokonaliśmy zmian w powyższych ustawieniach, to nawet po odłączeniu zasilania będą one cały czas pamiętane przez urządzenie. Skasowania tych ustawień można dokonać tylko poprzez wejście w zaawansowane ustawienia.
Przekroczenie wartości ustawionych w alarmach sygnalizowane jest akustycznie poprzez buzer i wizualnie poprzez wyświetlenie ustawionej wartości.
Wejścia w zaawansowane ustawienia dokonujemy poprzez podłączenie źródła zasilana z wciśniętym guzikiem MODE/RESET.
Pierwszy ekran, jaki nam się ukaże to wartość pomiaru prądu.

Możemy tutaj dokonać dość ubogiej kalibracji. Dwukrotne naciśnięcie guzika spowoduje wyzerowanie tej wartości i uznanie jej za zero.
Przejście do następnego ekranu polega na krótkim naciśnięciu przycisku.
Kolejny ekran to pomiar napięcia.

Tutaj kalibracja polega na dwukrotnym przyciśnięciu guzika, gdy nie podajemy zasilania na złącza.
Kolejny ekran to po raz kolejny ustawienie alarmu dla przekroczenia napięcia – tutaj już możemy regulować w obie strony.

Szybkie dwukrotne naciśniecie guzika powoduje miganie wartości. Jedno naciśnięcie guzika powoduje zmniejszanie wartości, gdy po tym naciśniemy długo, to wartość zostanie automatycznie zmniejszana, szybkie podwójne naciśnięcie powoduje zwiększenie wartości, a dłuższe przytrzymanie guzika po tym powoduje automatyczne zwiększanie wartości. Jeżeli nie chcemy zmieniać wartości lub chcemy zapisać tą wartość, to czekamy 5s, po czym odezwie się buzer, a nastawa przestanie migać.
Dalej mamy wartość nastawy dla alarmu przy spadku napięcia poniżej nastawy – zmiany nastawy dokonujemy analogicznie jak wyżej.

Przykładowy alarm dla spadku napięcia poniżej wybranej nastawy.
Nastawa: 0,20V, aktualne napięcie na zaciskach: 0V.

Kolejny ekran to alarm przekroczenia wartości prądu – dokonanie zmian jak wyżej.

Następny ekran do to mnożnik dla wyliczeń Wh i Ah. Możliwość nastawy od 0,50 do 1,50.

Kolejny to alarm przekroczenia mocy – dokonywanie zmian jak wyżej.

Kolejny ekran jest ostatnim ekranem, najprawdopodobniej nr telefonu i adres strony WWW producenta.

Jeżeli chcemy zapisać dokonane zmiany, to należy odłączyć zasilanie urządzenia.
Przytrzymanie przycisku MODE/RESET ponad 3s, gdy jesteśmy w ustawieniach zaawansowanych powoduje przywrócenie nastaw fabrycznych i pojawienie się napisu RESET, po czym przejście do wyświetlania ekranu z pomiarami.

W urządzeniu tym nie ma żadnego zabezpieczenia termicznego, nie ma kontroli, czy wentylator działa i czy jest podpięty. Wentylator jest tutaj włączany tylko na podstawie pomiaru prądu obciążenia i załącza się powyżej 0,5A. Najprawdopodobniej wentylator jest tutaj elementem obciążenia, gdyż po przekroczeniu 0,5A prąd nagle wzrasta o jakieś 0,2A a odłączając wentylator spada on o ok. 0,2A. Jak już wcześniej pisałem - obok złącz zasilających DC-JACK i USB Micro jest drugie złącze wentylatora, które zasilane jest ze źródła zasilania urządzenia, ale nie jest częścią obciążenia i włączenie wentylatora nie ma wpływu na zmianę wartości mierzonego prądu. Wentylator zasilany z tego złącza również jest uruchamiany na podstawie pomiaru prądu obciążenia i również włącza się przy poborze ponad 0,5A.
Jeżeli temperatura przy odłączeniu badanego źródła napięcia lub skręceniu potencjometrów na minimum będzie większa niż 40°C, to wentylator będzie pracował dopóki temperatura nie spadnie do 40°C, po czym nastąpi jego automatyczne wyłączenie.
Maksymalną temperaturę, jaką udało mi się uzyskać przy poborze ok. 200W to 88°C po ok. 2 minutach (temperatura początkowa urządzenia przy starcie była ok. 35°C), gdzie po upływie dalszych 8min była ona stała. Czyli jak widać - raczej chłodzenie jest wystarczające, ale zawsze można dołożyć drugi wentylator od spodu, jeżeli ktoś będzie miał na to ochotę.
Podczas badania przetwornic udało mi się przez pomyłkę odwrotnie podłączyć przetwornicę do sztucznego obciążenia. Nic się nie stało. Najwyraźniej ta wielka dioda po lewej stronie przy złączach wejściowych to zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją. Jednak patrząc na to jak jest podłączona to mogę stwierdzić, że to zabezpieczenie działa tylko i wyłącznie na gniazdo DC-JACK i złącze śrubowe.
Poniżej kilka zdjęć przy dokonywaniu pomiarów, by można było ocenić dokładność pomiaru prądu i napięcia.










Po przekroczeniu ustawionego alarmu dla mocy oprócz komunikatu na wyświetlaczu i informacji akustycznej, urządzenie odłącza obciążenia od badanego układu i po ok. 5s znika alarm i badany układ znów jest obciążany. Jeżeli obciążenie dalej przekracza nastawę, to znów pojawia się alarm i ponownie obciążenie jest odłączane i tak będzie się to powtarzało, dopóki nie zmniejszymy obciążenia.

Cool! Ranking DIY