Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaką antenę samochodową do CB??? Pomóżcie

golec1977 16 Aug 2005 12:11 60992 35
  • #1
    golec1977
    Level 12  
    Witajcie
    Mam problem bo mam radyjko PAN International w moim autku ale nie wiem jaką zakupić antenę bo jest tego bardzo dużo i o róznych parametrach. Potrzebuję w miarę dobrej i taniej.
    POMÓŻCIE!!!
  • Helpful post
    #2
    damiankop
    Level 22  
    Według mnie powinieneś kupić antenke możliwie najdłuższą to te parametry to można troszkę w bajki włożyć. I broń Boże nie magnesówke bo to jest jak samobójstwo. Takie jest moje zdanie ale na 100% są tu bardziej doświadczenie i oni nie koniecznie muszą mi przytaknąć.
  • Helpful post
    #3
    guliweros
    Level 18  
    Tylko antena - mająca kontakt masy z karoseria pojazdu.
    Należy zadbac aby kontakt ten był pewny ( ewentualnie zdjąć izolijąca warstwe np. lakieru w miejscu kontaktu )
    Wszystkie samochodówki sa "przedłużane" cewkami, rzecz w tym aby fizyczny wymiar (długość ) była jak najwieksza.
  • Helpful post
    #4
    seba007
    Level 11  
    Witam, osobiście proponuję PRESIDENT WYOMING naprawde świetna antenka do samochodu, miałem ją kilka lat - długośc tej anteny to coś ok 190 cm jeśli dobrze pamiętam, anteny typu magnum i inne badziewie chowają się przy wyomingu, naprawde będziesz zadowolony, natomiast PRESIDENT ALABAMA to też świetna antena, troszke dłuższa znakomita na busika. Na koniec tak jak koledzy podpowiadają nie kupuj magnesowej bo to lipa, przy 120 km/h potrafi się odkleić w p....
  • Helpful post
    #5
    airacobra
    Level 18  
    golec1977 wrote:
    Witajcie
    Mam problem bo mam radyjko PAN International w moim autku ale nie wiem jaką zakupić antenę bo jest tego bardzo dużo i o róznych parametrach. Potrzebuję w miarę dobrej i taniej.
    POMÓŻCIE!!!

    Do czego jej chcesz używać? Do ochrony antymiśkowej AT 1200 lub AT 900 Lemm'a wystarczy. Jeśli chcesz pogadać na większe odległości im dłuższa tym lepsza.
    Pzdr
  • #6
    Dawid888
    Level 12  
    Ludzie a co wy wiecie o magnesówkach.
    Ja sam posiadam antene magnesówke ML-145 prawie 160 cm i jest boska antenka. tzryma się nawet do 200km/h sprawdzane było nawet nie drgnęła.średnica magnesu 13cm. Znam ludzi co wożą anteny lemma At-1700 na magnesie 16cm i pięknie im chodzi.
    Dlatego nie wiem czemu tak narzekacie na magesówki.
    Na tej ML-145 uzyskałem nawet 25km zasęgu dlatego też nie krytujcie tych anten zanim nie zobaczycie jak to działa.
    Pozdro.
  • Helpful post
    #7
    damiankop
    Level 22  
    narzekamy dlatego że w magnesóce karoseria pełni funkcję przeciwwagi i z tąd wiemy że:
    1. W magnesówce antena nie ma bezpośredniego styku z karoserią(lakier a widziałem jeszcze że ludzie podkładają pod magnesy folie. Skąd ludzie biorą taki pomysły???)
    2. Jeśli dopasujesz antena na odpowieni SWR i przestawisz ją potem nawet o kilka centymetrów to SWR może być gigantyczny i wtedy co??? - Pali się końcówka mocy (nie tłumacze nawet dlaczego) dla przykładu jakieś 3 tygodnie temu dostrajałem magnesóke na poldku i przesunięcie anteny o 5 cm i z SWR 1.2 robiło się 2,8.
    3. Nigdy nie wiadomo co się stanie przy gwałtownym chamowaniu (po co jechać do lakiernika).
    4. Jak chcesz chować antene żeby ci nie zawineli to wiele sprawniej jest odkręcić motylek i schować sam bat do bagażnika.


    Dobrze mówie???
  • Helpful post
    #8
    Żytni
    Level 21  
    1) W kondensatorach też okładki się nie stykają a w.cz. śmiga aż miło - bez problemów. Dziwne, nie?
    2) Jeśli się stroi antenę reflektometrem to do takich wniosków się właśnie dochodzi. Czym innym jest strojenie, a czym innym - dopasowanie i przed przystąpieniem do czynności wypadałoby to wiedzieć.
    3) Czy "chamowanie" to od "cham"? czy "hamulec? (to nie to samo)
    4) A jak ktoś nie ma życzenia sobie lakieru rujnować - to co wtedy?
  • Helpful post
    #9
    olijacek
    Level 18  
    damiankopacz wrote:
    narzekamy dlatego że w magnesóce karoseria pełni funkcję przeciwwagi i z tąd wiemy że:
    1. W magnesówce antena nie ma bezpośredniego styku z karoserią(lakier a widziałem jeszcze że ludzie podkładają pod magnesy folie. Skąd ludzie biorą taki pomysły???)
    2. Jeśli dopasujesz antena na odpowieni SWR i przestawisz ją potem nawet o kilka centymetrów to SWR może być gigantyczny i wtedy co??? - Pali się końcówka mocy (nie tłumacze nawet dlaczego) dla przykładu jakieś 3 tygodnie temu dostrajałem magnesóke na poldku i przesunięcie anteny o 5 cm i z SWR 1.2 robiło się 2,8.
    3. Nigdy nie wiadomo co się stanie przy gwałtownym chamowaniu (po co jechać do lakiernika).
    4. Jak chcesz chować antene żeby ci nie zawineli to wiele sprawniej jest odkręcić motylek i schować sam bat do bagażnika.

    Dobrze mówie???


    Dobrze piszesz.

    @Żytni a to czy dostraja czy dopasowywuje to i tak nie zmieni faktu że
    końcowkę można uwalić po przesunięciu anteny na dachu (magn)

    @Dawid888 25 km zasięgu z mobila do mobila ?
    bo ja z 45 km z mobila lemm1700 do stacjonarki 5/8.
  • Helpful post
    #10
    Dawid888
    Level 12  
    Ludzie większości nowych anten się nie stroi.
    Ja mam magnesówke i podkładam folie i nieraz i nie narzekam.Osiągam niezłe wyniki nieraz 25 km mobil mobil jak koleś z przreciwka ma dobry sprzęt
    Zresztą wy wiecie swoje a ja swoje.
    Między mobil stacjonarka 40 km na luzie.
    I przy żadnych hamowaniach nic się nie dzieje z antenką nawet nie drgnie.
  • Helpful post
    #11
    Zloty60
    Level 21  
    Dawid888 wrote:
    Osiągam niezłe wyniki nieraz 25 km mobil mobil jak koleś z przreciwka ma dobry sprzęt


    No to to mistrzostwo swiata...--->25 km<---.Kolego ty myslisz ze z kelnerami dyskutujesz o CB????
  • Helpful post
    #12
    Roberto555
    Level 11  
    Hmmm wszyscy macie racje lecz nie do końca ale ustalmy fakty.
    Kwestie tu poruszone trzeba uszeregować!!!
    Jeśli magnesówka to pamietajmy ze sposób jej usytuowania na dachu pojazdu wpływa nietylko na SWR lecz również nadaje jej własności kierunkowe mówiąc krótko wpływa na charakterystyke promieniowania.
    I są to kwestie bezsporne co innego jesli chodzi o walory praktyczne to zostawiam do wyboru kazdemu (brak dziury w dachu i prawie zawsze mozemy ją schowac ). Jest sporo publikacji, nalezy pamietac o fundamentalnych zasadach.
    1.Antena umieszczona centralnie na środku dachu z dobrym połączeniem z masą pojazdu o długości 5/8 fali daje nam optymalne warunki pracy pod względem dookulnej charakterystyki promieniowania, oczywiscie zestrojona bo SWR to podstawa!!!
    2.Jeśli musi być na uchwycie np. do klapy bagażnika zmieni sie charakterystyka kierunkowa promieniowania, pamiętajmy o solidnej masie, opcjonalnie model z przeciwwagami w celu poprawienia kierunkowosci przez sztuczną ziemie.
    Co do reszty mozna sie spierac czy odpadnie czy nie itd.
  • #13
    Żytni
    Level 21  
    Ty wiesz co piszesz? jak się znasz na ułamkach to powiniewneś wiedzieć że 5/8*11=6,9 metra. Z tym na dachu chcesz jeździć?
    WFS świadczy o dopasowaniu a nie o zestrojeniu, radząc wypadałoby podstawowych pojęć nie mylić.
    Dookólnej pisze się przez "ó" bo koło jak każdy wie, jest okrągłe.
    A te przeciwwagi w samochodówce to jakie? Aż sie zdumiałem... się mają za autem ciągnąć, czy jak... ?
    Pozdrawiam
  • #14
    olaf x
    Level 33  
    panowie, chyba troszke w zacietrzewieniu odbiegliscie od tematu??
    ja mam ktoregos prezydenta wbitego w klape bagaznika o dlugosci 150 cm, ma pewna mase, przy pociagnieciu do konca budzika jest lekko odchylona, jak mowili pasazerowie z tylnego siedzenia, troszke balbym sie wbijac to w dach, zeby go nie zerwalo, a i tak hacze w niektorych galeriach w wawie na krytych parkingach. przy wspolpracy z alan 78 plus sprawdza sie wystarczajaco...
  • Helpful post
    #15
    andrew220
    Level 30  
    Quote:
    jak się znasz na ułamkach to powiniewneś wiedzieć że 5/8*11=6,9 metra. Z tym na dachu chcesz jeździć?

    Żytni, przecież wiadomo, że skrócona indukcyjnością u podstawy. Już tak nie kozacz na forum. Masz wiedzę praktyczną i teoretyczną to staraj się ją przekazać innym, ale nie w takiej formie... Czasami Twoje komentarze zniżają się do poziomu niektórych ignorantów, a przecież nie o to chodzi... trzoszkę dystansu do sprawy.
  • Helpful post
    #16
    Żytni
    Level 21  
    Długość względna anteny jest ułamkiem określajacym fizyczna długość anteny w stosunku do długości fali w ośrodku w którym antena ta pracuje. Wszelkie bałachy w rodzaju 5/8 o dł. koło metra na CB są zwykłym prymitywnym oszustwem przed którym powinno się chronić tych którzy tej wiedzy nie mają.
    Czemu zatem Cię nie zbulwersowało znów te 5/8λ w wymiarze 1 metra? Uważasz że powtarzanie bzdur jest ok i należy udawać że nic sie nie dzieje? Czy nie jest to wyrazem lekceważenia tych którzy dostając powyższą informacje na "Elektrodzie" wierzą bo póki co wiedzy nie mają a za to mają póki co - zaufanie do zdobytych tu informacji? Nie irytuje Cię szpanerstwo ignorantów pozujących na autorytety tylko moje akcje gdy na to reaguję - nie obrażajac przy okazji nikogo? Czy regulamin nie mówi o tym by podobne jak Twoje merytoryczne posty załatwiać na priv? Takie kilka pytań jedynie...
    Pozdrawiam pięknie!
  • #17
    mario24
    Level 10  
    A jak mozna magnesówkę dobrze "umasic"? i co to jest zysk, czy wybierajac antene nalezy kierowac sie jego wielkoscia ?
  • #18
    Żytni
    Level 21  
    masę taka antena "dostaje" przez pojemność między obudową magnesu a blacha nadwozia. Jeśli uwazasz że to mało, możesz przykleić do dachu auta np. folię miedzianą i przewodem połączyć ją z miejscem gdzie kończy się przy antenie oplot kabla antenowego.
    Zysk (w antenach na CB szczególnie samochodowych) określa wielkość o jaką według pobożnych życzeń producenta ma się jego wyrób lepiej sprzedawać od podobnych wynalazków konkurencji. Tak więc im większa w papierach jego wartość (zysku) tym większą ostrozność przy kupowaniu tej anteny zachować należy. Najczęściej wpisywane tam wartości to zwykłe oszustwo.
  • Helpful post
    #19
    guliweros
    Level 18  
    Żytni wrote:
    Zysk (w antenach na CB szczególnie samochodowych) określa wielkość o jaką według pobożnych życzeń producenta ma się jego wyrób lepiej sprzedawać od podobnych wynalazków konkurencji. Najczęściej wpisywane tam wartości to zwykłe oszustwo.

    I to jest chyba sedno sprawy.
    O jakim zysku można mówić w przypadku anteny samochodowej . Producenci podający 2, 3, 4, db zysku opieraja te dane bardziej na własnej fantazji niz na prawdzie.
    Jesli dane te były by prawdziwe .... to po co montowac na dachach sześciometrowe "lagi" i mysleć czy wiatr ich nie zdmuchnie.
    Może tylko dlatego że Ci sami producenci stacjonarek tez podają kosmiczne dane .
  • #20
    andrew220
    Level 30  
    Dobra w takim razie podajcie mi konkretne wyniki pomiarów, na których podstawie twierdzicie, że mobilówki nie posiadają tychże parametrów, które podaje producent na opakowaniu. Łatwo jest najeżdżać na producentów, trudniej juz im to udowodnić. Przepraszam, ale opinie Pana Żytniego i Pana Guliwerosa jakoś mnie nie przekonują, żebym nie kupił takiej anteny. Wolałbym jakieś konkretniejsze dowody. Czarno na białym na papierze. Proszę się wykazać panowie.
  • #21
    Żytni
    Level 21  
    Andrew220. Nie odpowiedziałeś mi na wcześniejszą moją serię pytań. Zanim więc, może najpierw na moje odpowiesz - w tym o tym 5/8λ na CB o dł. metra. To ułatwi dalszą dyskusję.
    No i tak to, kol. Guliweros, mniej więcej jest. Jesli jakieś anteny są z podobnego elektrycznie materiału. podobnej konstrukcji i wielkości - to i ich właściwości muszą być bardzo zbliżone (pomijam fakt z czym je porównywano i jakie były warunki pomiaru bo to oddzielny kabaret). A "parametry" To jak z tymi szamponami dla blondynek co to po jednym włosy błyszczą 37% bardziej a przy innym szamponie o 42,5% bardziej.
    Jest parę metod zwiększania skuteczności anteny, jedną z nich jest "wyjechanie" z cewką w górę "bata", inną - zmniejszanie strat na ciepło (Kto normalny nawija cewki obw.rez. drutem żelaznym? - A antena jest przecież normalnym obwodem rezonansowym...) zwiekszanie wymiarów anteny lub korzystanie z kierunkowości. Zawsze jednak jest coś kosztem czegoś, a dowcip polega na wybraniu najwłaściwszego w konkretnych warunkach kompromisu. I to by było na tyle... tak na "poddierżanie razgawora"..
    Pozdrowienia ;)
  • #22
    andrew220
    Level 30  
    Quote:
    A "parametry" To jak z tymi szamponami dla blondynek co to po jednym włosy błyszczą 37% bardziej a przy innym szamponie o 42,5% bardziej.


    Nadal jakoś nie przekonuje mnie to, że nie mają parametrów takich, jak podawane na opakowaniu anteny.
  • #23
    guliweros
    Level 18  
    Jesli pełnowymiarowy dipol ma zysk niewiele ponad 2 db w stosunku do ant. izo, to jak 100 cm wynalazek może mieć 6,5 db.

    Proponuje wykonanie takiego dipola w 10 minut z kawałków drutu i praktyczne porównanie z " cudowną " samochodówką.

    Producenci pomijaja zwykle informacje czy zysk odnosi sie do dbd czy dbi. Mysle że informacja w brzmieniu 6,5 db juz powinna nasuwac podejrzenia - gdyz nie definuje się odniesienia.
    Tak czy siak użytkownik nie zmieni nic - pozostaje tylko wybór jednej z nich a wiadomo że na aucie nie zamocujesz pełnowymiarowej anteny ( jesli idzie o pasmo 27 Mhz). Róznice w pracy przy porównywalnych wielkościach fizycznych anteny będą pomijalne.
  • Helpful post
    #24
    Żytni
    Level 21  
    To ja zaproponuję wykonanie także drugiego dipola z z tym że z drutu żelaznego/stalowego i porównanie z właściwościami tego zrobionego z miedzi czy glinu. Wszak wszystkie te "samochodówki" są stalowe...
    A Andrew220 w uprzejmości swojej dalej nie zauważył mych pytań do Niego skierowanych, w tym pytanie o te 5/8λ samochodowe...
  • Helpful post
    #25
    kooperator
    Level 20  
    golec1977 wrote:
    Witajcie
    Mam problem bo mam radyjko PAN International w moim autku ale nie wiem jaką zakupić antenę bo jest tego bardzo dużo i o róznych parametrach. Potrzebuję w miarę dobrej i taniej.
    POMÓŻCIE!!!
    tylko dobry stalowy bat np. alan 9 plus z podstawą w dachu, magnesówka odpada :)
  • #26
    golec1977
    Level 12  
    Wielkie dzięki za porady z tego co widzę jesteście FACHOWCAMI ja dopiero zaczynam przygodę z CB a wszystko przez miśków także dużo jeszcze nie wiem o CB ale WIELKIE DZIĘKI!!!!!
  • #27
    andrew220
    Level 30  
    Witam :D
    Quote:
    Długość względna anteny

    chodziło mi o długość elektryczną anteny.
    Pozdrawiam.
  • #28
    golec1977
    Level 12  
    Witajcie
    Jestem zielony w tych tematach i dlatego zwracam się do Was speców od CB. Mam do kupienia antenkę Alan 9+ co o tym sądzicie???
    Bo zastanawiam się także nad Lemm 1500 lub 1200 lub 1700
    Doradźcie!!!
    Radyjko mam jakieś kiepskie bo PAN international HARDY
  • #30
    golec1977
    Level 12  
    ten temat sam zapodałem i już coś wiem o antenach ale chodziło mi o opinię na temat tej jednej anteny i może coś o tym radyjku bo nigdzie nie ma na ten temat.