Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Zasilacze UPS
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiany w przyłączeniach mikroinstalacji od 1 kwietnia

piotrekpp11 11 Kwi 2019 12:33 29016 442
  • Zasilacze UPS
  • #422
    ACCel
    Poziom 17  
    Przecież w takich molochach przeprocedowanie tego od strony techniczno-organizacyjnej to dwa lata.

    Najpierw muszą to wrzucić do budżetu, bo to zmiana w systemach oraz zakup urządzeń wysyłających sygnał do inwerterów, a potem wdrożyć.
    Obserwujcie sobie strony ich przetargów publicznych to zobaczycie kiedy będą kupowali urządzenia.
  • #425
    ACCel
    Poziom 17  
    Na ten moment widzę tylko, że zostało wdrożone na papierze dostosowanie do dyrektywy NC RFG. Patrząc na formularz PGE główna różnica to konieczność dostarczenia jednego z trzech dokumentów:
    - deklaracji zgodności z NC RFG (możliwe tylko przez pierwsze dwa lata),
    - certyfikatu NC RFG wydanego przez akredytowane jednostki certyfikacji (aktualnie nie istnieją),
    - sprawozdania z testu zgodności w trybie uproszczonym (ciekawe jak to wygląda).

    Nie widzę aby zmienił się IRiESD, co w związku z tym z limitem instalacji podłączanych jednorazowo?

    Jednocześnie bardzo możliwe, że została zablokowana rozbudowa już istniejących instalacji z inwerterami bez NC RFG, bo może to podchodzić pod znaczną modernizację.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Ok. Widzę też aktualizację IRiESD, za pół roku będzie limit 3,68kW na instalacje jednofazowe.
  • #426
    ayo007
    Poziom 2  
    Gdzieś na grupie Fotowoltaiki na FB czytałem, że nowe IRiESD zostały podpisane w kwietniu. Dotyczy to również maksymalnej mocy inwerterów dla instalacji jednofazowych tj. 3,68kW z czasem obowiązywania od 22.10.2019r.
  • Zasilacze UPS
  • #427
    noja102
    Poziom 14  
    Czy może komuś wiadomo co i jak z nowymi przyłączeniami, co nowego wymyśliły ZE w papierach , i jakie wymagania co do inwerterów?
  • #428
    pv1
    Poziom 15  
    Witam,
    Fronius udostępnił deklarację zgodności z NC Rfg z normą PN-EN 50549 ktoś zgłosił instalację z tym falownikiem i teraz Panowie z PGE pokazują ten papier i wymagają tego dla innych inwerterów chociaż na stronie PGE w dokumencie "Kryteria oceny przyłączania jednostek wytwórczych do sieci" jak i w IRiESD jest mowa o normie PN-EN 50438.
  • #429
    noja102
    Poziom 14  
    Growatt też spełnia normę PN-EN 50549-1
  • #430
    Diabelss
    Poziom 9  
    PGE rejon Puławy prawie po staremu. Nowy jedynie druk a reszta po staremu do października tego roku.
  • #431
    LordFalcon
    Poziom 12  
    A słyszał ktoś coś, że zmienili niektórzy sposób oceniania mocy instalacji? Bo jakieś przelotne informację widziałem sprzeczne, że liczy się większa moc, że liczy się mniejsza moc, tzn. w zależności czy moc paneli czy falownika jest większa lub mniejsza to to się bierze pod uwagę.
  • #432
    Erbit
    Poziom 33  
    LordFalcon napisał:
    A słyszał ktoś coś, że zmienili niektórzy sposób oceniania mocy instalacji? ...


    W nowych przepisów podajesz maksymalną moc jaką może uzyskać Twoja mikroinstalacja wskazując na to co jest większe (maks. moc inwertera lub makx. moc paneli).
  • #433
    LordFalcon
    Poziom 12  
    Czyli znowu popadamy w absurd, bo przecież maksymalna moc jaką instalacja może uzyskać jest uzależniona od inwertera. Jak panele 8 a inwerter 6 to max to 6, a jak panele 6 a inwerter 8 to teoretycznie max to 8, hehe...
  • #434
    ksysju
    Poziom 11  
    Erbit napisał:
    LordFalcon napisał:
    A słyszał ktoś coś, że zmienili niektórzy sposób oceniania mocy instalacji? ...


    W nowych przepisów podajesz maksymalną moc jaką może uzyskać Twoja mikroinstalacja wskazując na to co jest większe (maks. moc inwertera lub makx. moc paneli).


    Pomyliłeś się, albo napisałeś niezrozumiale.

    Podajesz to co jest ograniczeniem.
    Paneli 7kW falownik 6kW - podajesz moc falownika
    Paneli 6kW falownik 7kW podajesz moc paneli.
  • #435
    LordFalcon
    Poziom 12  
    A jak się to ma w takim razie do instalacji jednofazowych, bo aktualne ograniczenie to 4,6kW mocy przyłączanej, czyli teoretycznie mając falownik 4,6kW można by mieć 5,5kWp w panelach i powinno przejść?
  • #436
    ksysju
    Poziom 11  
    Powinien przejść, bo piszesz w papierach moc falownika 4,6 kW.

    Warto sprawdzić czy inwerter pozwala na taką nadwyżkę.
    Większość zapewne tak, to jest zalecany układ.
  • #437
    LordFalcon
    Poziom 12  
    ksysju napisał:
    Powinien przejść, bo piszesz w papierach moc falownika 4,6 kW.

    Warto sprawdzić czy inwerter pozwala na taką nadwyżkę.
    Większość zapewne tak, to jest zalecany układ.


    Kusisz, hehe.
    Chyba wezmę wyślę do Taurona zgłoszenie aktualizacyjne żeby sprawdzić.

    Co do nadwyżki, to Fronius dopuszcza 150%, czyli do falownika 4,6kW max 6,9 kWp
  • #438
    hostii
    Poziom 23  
    LordFalcon napisał:
    czyli teoretycznie mając falownik 4,6kW


    Mi w zeszłym roku w Enei przeszedł inwerter jednofazowy 5kW gdzie miałem 3,6kW paneli teraz mam 4,86kW i nawet nie odpisali jak zgłosiłem wzrost mocy paneli...
  • #439
    stomat
    Specjalista elektryk
    Wy naprawdę uważacie że w spółkach energetycznych ktoś przejmuje się jakąś popierdółką 5 czy 10 kW? Dopóki nie stwarza problemów dla sąsiadów to pies z kulawą nogą się tym nie zainteresuje.
  • #440
    rami99
    Poziom 6  
    A może ktoś mi na szybko odpowiedzieć o co chodzi z tą mocą maksymalną paneli w zgłoszeniu do PGE na drugiej stronie w punkcie 3.2. Np panel ma 300W no to moc zainstalowana będzie 300W a moc maksymalna ??
    Wyjaśnienie nie bardzo rozumiem :
    ** Moc maksymalna (Pmax) oznacza maksymalną wartość mocy czynnej, którą moduł wytwarzania energii jest w stanie generować w sposób ciągły pomniejszoną o każde zapotrzebowanie związane wyłącznie z pracą tego modułu wytwarzania energii i nie wprowadzane do sieci.
  • #441
    tantalos1
    Poziom 16  
    rami99 napisał:
    A może ktoś mi na szybko odpowiedzieć o co chodzi z tą mocą maksymalną paneli w zgłoszeniu do PGE na drugiej stronie w punkcie 3.2. Np panel ma 300W no to moc zainstalowana będzie 300W a moc maksymalna ??
    Wyjaśnienie nie bardzo rozumiem :
    ** Moc maksymalna (Pmax) oznacza maksymalną wartość mocy czynnej, którą moduł wytwarzania energii jest w stanie generować w sposób ciągły pomniejszoną o każde zapotrzebowanie związane wyłącznie z pracą tego modułu wytwarzania energii i nie wprowadzane do sieci.

    Chodzi o to, że falownik zużywa część energii produkowanej przez panele na własne potrzeby i należy odjąć tę moc od maksymalnej mocy DC falownika.
  • #442
    rami99
    Poziom 6  
    No dobrze to jak zdobyć informacje jaka to jest wartość ??
  • #443
    tantalos1
    Poziom 16  
    rami99 napisał:
    No dobrze to jak zdobyć informacje jaka to jest wartość ??

    Datasheet falownika ją podaje.