Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VW Touran '07 1.9 TDI BLS 105K - Profilaktyka dla silnika 1.9 TDI BLS przy 200 t

witold świerzyński 22 Feb 2018 22:01 7428 2
  • #1
    witold świerzyński
    Level 17  
    Dzień dobry,
    Jako, że zbliża się przebieg jak w temacie oraz widmo przejechania dużej ilości kilometrów, chciałbym zrobić coś na zaś w moim touranku.
    Będzie rozrząd z pompą wody, uszczelki pompowtryskiwaczy, oraz panewki wałka rozrządu i panewki korbowodowe.
    W związku z tym ma kilka pytań:



    1. Czy należałoby dopisać coś jeszcze do listy?
    2. Ile cofamy śrubę na pompkach dla tego modelu silnika (180 czy 225)?
    3. Z jakim momentem i o ile stopni dokręcamy nowe śruby mocowania pompek?
    12Nm i 270 stopni czy 14Nm i 90 stopni
    Zdania są podzielone i w sumie sam mam wątpliwości a gwintu nie chciałbym naprawiać.
    Ciekawe jest to, że prawie identyczne śruby M6 dla pompek z dwoma śrubami wkręca się z momentem 3Nm potem 90 stopni i następnie 180 stopni (razem 270) a dla pompki z jedną śrubą producent zaleca 12Nm i 270 stopni. Śruba praktycznie ta sama, materiał głowicy również a siła różna, może dlatego gwinty padają..?
    4. Czy powinno się ruszać szpilkę napinacza w tym modelu przy wymianie rozrządu czy jak cała i stabilnie siedzi to nie ruszać?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi i uwagi.
  • #2
    drdrug
    Level 18  
    1.BLS, sprawdzenie turbospręzarki pod kątem luzów i czy zmienna pracuję bez zacięć.
    2.Ja cofałem 180 i jest ok .Zdania są podzielone. Wiadomo nowe sruby, plus warto wyciagnąc pompki i zmienić uszczelnienia. Nowa uszczelka pokrywy zaworów(10Nm krecimy po przekątnej )
    3.Mocowania pompek od kilku lat dokręcam momentem 12 Nm 2x90 stopni, nigdy nie miałem problemu. Przy dokrecaniu 270 stopni raz wyrwałem gwint, a za drugim wyskoczyła pompka po 10km.
    4. Oczywiscie, wszystkie szpilki trzeba wymieniać, od napinacza i rolki prowadzącej, po to są w zestawie. Stare w wyniku napręzen i sił mogą się wykręć lub pęknąć a to tylko 5 min dodatkowej roboty .
  • #3
    witold świerzyński
    Level 17  
    Dziękuję DrDrug.
    Przyglądnę się turbo na ile moja wiedza pozwala. Zachowam też ostrożność przy dokręcaniu pompek, bo jak widać jest coś na rzeczy.
    Co do szpilek, decyzja zapadła - wymiana. Jednak i tutaj jest mam klika pytań.
    To, że wkręcamy na niebieski loctite to nie ulega kwestii, ale jaki? Wygodniej byłoby na 248 (17Nm) bo to w sztyfcie i aplikacja wygodniejsza ale widzę, że większość osób działa na 243 (26Nm). To jedno, druga sprawa to samo wkręcanie.
    Szpilka napinacza fabrycznie jest bez kleju więc nakładamy loctite i wkręcamy 15Nm (fabryka), potem nakładamy napinacz i kręcimy 20Nm + 45 stopni. Czy jak będziemy kręcić nakrętkę na napinaczu to nie ruszymy szpilki i tym samym osłabimy wiązania loctite, czy też klej już na tyle zwiąże, że zrobi się 15Nm + 17Nm i to zapewni stabilność szpilki?
    Co do szpilki rolki prowadzącej, tutaj jest już klej naniesiony więc jak wyczytałem na forach obcojęzycznych, wkręcamy do oporu bez siły a dociągamy nakrętką 20Nm. Średnio mi się to podoba ale nie mogę znaleźć momentu dokręcania samej szpilki. Jest on gdzieś podany?