Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opis przetwornicy step-up 150W opartej na UC3843A

grala1 23 Lut 2018 04:54 4899 29
  • Witam.
    Poniżej przedstawiam Wam krótki opis przetwornicy o mocy 150W podwyższającej napięcie - konfiguracja step-up.

    Opis przetwornicy step-up 150W opartej na UC3843A

    Dane przetwornicy:
    - napięcie wejściowe: 10-32VDC;
    - napięcie wyjściowe regulowane w przedziale: 12-35VDC;
    - wydajność: 6A (czasami można nawet znaleźć w opisach sprzedawców wartość 10A);
    - moc: 150W;
    - prąd w spoczynku: 25mA;
    - sprawność podawana przez sprzedawców: ok. 94%;
    - wymiary: 65x48x29mm.

    Opis przetwornicy step-up 150W opartej na UC3843A

    Opis przetwornicy step-up 150W opartej na UC3843A

    Na zakup takiej przetwornicy trzeba przeznaczyć ok. $2,5 przy zakupie wraz z przesyłką np. z Aliexpress lub ok. 19zł przy zakupie wraz z przesyłką na polskich portalach aukcyjnych.
    Przetwornica sprzedawana jest wraz z przykręconymi kołkami montażowymi, co jest bardzo pomocne przy jej montażu w układzie docelowym.
    Sercem naszej badanej przetwornicy jest kontroler przetwornicy UC3843A. Jest on zasilany ze stabilizatora napięcia 78L09, przez co minimalne napięcie wejściowe tej przetwornicy to ok. 10VDC.
    Na płytce znajdziemy też dławik, diodę prostowniczą Schottky’ego, tranzystor MOSFET, dwa kondensatory 1000uF, rezystor 0,01Ω do służący tutaj do pomiaru prądu, potencjometr do regulacji napięcia wyjściowego i kilka innych drobnych elementów.

    Schemat przetwornicy poniżej.
    Opis przetwornicy step-up 150W opartej na UC3843A

    Przetwornicę podłączamy do źródła zasilania przewodami, przykręcając je do 4-pinowego złącza śrubowego typu KF, do tego samego złącza przykręcamy przewody wyjściowe.
    Do regulacji napięcia na wyjściu służy potencjometr wieloobrotowy.
    Nie wiem jak w innych wersjach tej przetwornicy ale w mojej na wyjściu jest kondensator na 35V, a maksymalne napięcie na przetwornicy to też 35V, więc wypadałoby wymienić ten kondensator, jeżeli ktoś zamierza korzystać z maksymalnego napięcia na wyjściu.
    Pora przejść do testowania.
    Przetwornicę zasilałem z akumulatora samochodowego, by nie mieć tutaj problemów z wydajnością zasilania.
    Na początku pomiar poboru prądu w stanie jałowym – wyszło ok. 23mA, więc mieści się w wartościach zadeklarowanych przez producenta.
    Napięcie wyjściowe ustawiłem na 24VDC.
    Poniżej tabelka z pomiarami.
    Opis przetwornicy step-up 150W opartej na UC3843A

    Poniżej wykres sprawności do prądu wyjściowego.
    Opis przetwornicy step-up 150W opartej na UC3843A

    Jak widać - udało się tutaj osiągnąć sprawność na poziomie ok. 90%, ale powyżej 4A (90W) na wyjściu spada ona dość drastycznie.
    Temperatura przetwornicy osiągnęła tutaj ok. 115°C, więc trzeba uważać, by się nie poparzyć i najlepiej zaopatrzyć przetwornicę w jakiś wentylator. Nie sprawdzałem, do jakiej temperatury mogłaby dojść przetwornica. Każdy pomiar miał tutaj ok. 40 sekund. Nie wiem, czy przetwornica przeżyłaby dłuższy pobór 120W – nie testowałem tego.
    Po tym teście dokonałem jeszcze jednego, gdzie napięcie na wyjściu ustawiłem na maksymalne, by zobaczyć, jak zachowa się napięcie wyjściowe. W moim przypadku napięcie to miało wartość 33,5V.
    Napięcie to udało się utrzymać do ok. 2,8A, a przy ok. 5A napięcie to miało niespełna 21V.
    Przy tym teście nie mierzyłem już poboru prądu z akumulatora.
    Podczas testów przetwornica nie wydawała żadnych pisków, buczeń czy też brzęczeń, można powiedzieć, że nie słychać jej pracy.
    Przetwornica została zakupiona dla kolegi z myślą o zastosowaniu jej jako zasilacza do laptopa w aucie i do dnia dzisiejszego daje radę. Nie miałem okazji mierzyć, ani temperatury, ani jakie są tam moce pobierane, ale przetwornice przy tym zastosowaniu można bez obaw trzymać w ręce bez obawy o poparzenie. Jest w jego posiadaniu od kilku miesięcy i do dnia dzisiejszego nie stwarza problemów. Jest ona użytkowana do kilku godzin w tygodniu.

    Zwróćcie uwagę, że jest to przetwornica step-up, więc nie nadaje się do zasilania laptopów w „TIRach”, gdzie w gnieździe zapalniczki jest 24VDC.
    Należy pamiętać, że przetwornica ta nie ma żadnych zabezpieczeń – tzn. brak w niej jest zabezpieczenia przed odwrotnym podłączeniem zasilania, przed przeciążeniem i przed zbyt dużą temperaturą.
    Jeżeli chcecie pobierać z niej większe moce, to należało by ją wyposażyć w jakiś wentylator i można też pomyśleć o wymianie radiatorów, bo te, jak widać, mają co robić przy większych mocach.
    W opisach sprzedawców można znaleźć informację, że przetwornica ta może oddawać 100W maksymalnie z naturalnym chłodzeniem i maksymalnie 150W przy wymuszonym chłodzeniu.
    Możemy też znaleźć informację że jeżeli temperatura otoczenia jest większa niż 40°C, to należy zwiększyć chłodzenie przetwornicy.
    Nie badałem tej przetwornicy za pomocą oscyloskopu, więc nie wypowiem się co do „siania” przez nią zakłóceń.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.
    Offline 
  • #2
    MAREK MRK
    Poziom 18  
    Opisy w wykresie są zamienione. Używam takiej przetwornicy i powiem szczerze że przy napięciu wejściowym 12V i wyjściowym ok 30V, oraz poborze w okolicach 35W po kilku godzinach radiatory są mocno ciepłe. Obecnie zmniejszyłem moc pobieraną do ok 7W i nie grzeje się w ogóle. Problemem może być dławik grzeje się on dość mocno przy znacznych obciążeniach, przynajmniej w moim egzemplarzu, może gdyby go wymienić...., ale nie jest to jakieś bardzo przeszkadzające. Czy sieje zakłóceniami? Pewnie tak, ale nie jakoś uciążliwie bo nawet tego nie odczułem, a odbiornik podłączony do niej jest oddalony o jakieś 40m.
    Swego czasu zrobiłem przeróbkę takiej i dorobiłem regulację prądu, niestety po uszkodzeniu odbiornika przetwornica dążyła do uzyskania nastawionego prądu i podwyższała napięcie ..... Niestety w tamtej aplikacji nie można było ustawić odpowiednio napięcia wyjściowego, a jedynie prąd. Obecnie używam bez przeróbki lecz przy regulacji wykonywałem pomiary napięcia (by nie przekroczyć max dla odbiornika) i pomiar prądu (to było dla mnie najważniejsze).
    Od siebie mogę polecić tą przetwornicę.
    Co do wykresów to mam nadzieję że nikt się nie obrazi jak podam link do testów tej przetwornicy z oscylogramami.
  • #3
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.
  • #4
    MAREK MRK
    Poziom 18  
    Przetwornica aż się prosi żeby wywalić radiatory przylutować od drugiej strony tranzystor i diodę, całość przykręcić do większego radiatora. Dodatkowo zmienić dławik albo przykleić solidnie obecny i będzie całkiem fajna przetwornica. Po takiej modyfikacji chłodzenia z powodzeniem można ją obciążać bez obaw o grzanie się. Robiłem testy i z większym radiatorem poborze 100W przez ok 2 godziny radiator był ciepły ale dławik gorący. Wydaje mi się że coś jest nie tak z nim, ale nie mam chwilowo "luźnej" takiej do testów i modyfikacji. Szczerze mówiąc pokusił bym się o modyfikację jej.
  • #5
    padre_joseph
    Poziom 6  
    A czy ktoś z Was mógłby mi podpowiedzieć jaką funkcję w układzie pełni tranzystor S1? W nocie katalogowej UC3843A nie znalazłem wzmianki na jego temat.
  • #6
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    Więc tak wielokrotnie jej użyłęm do podniesienia napięcia 12V do 15v i zasilenia świateł mijania w wielu samochodach.
    Po pierwsze przewody lutuję bezpośrednio do płytki.
    Po drugie przetwornica ma stabilizację napięcia i trzyma 15V.
    Po trzecie dolutowuje na we i wy dodatkowe kondensatory 2200yF/35V inaczej te 2 wybuchają.

    Na wszystko daje wentylator.
    Dodaje podkładkę pomiędzy śrubę a tulejkę TO220 coby był dobry docisk i nie wytopiło podkładki .

    Swiatła żarówkowe mają stabilne zasilanie i świecą znacząco jaśniej.
    Pobór prądu na 2 żarówki 55W - 20A 12V, więc po tjunungu więcej mocy pobierają.
  • #7
    Pittt
    Poziom 31  
    Strumien swiadomosci swia napisał:

    Swiatła żarówkowe mają stabilne zasilanie i świecą znacząco jaśniej.


    A czy widać spadek żywotności żarówek? Poczerniały?
  • #8
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    Od 3 miesięcy to montuje nikt nie kupował jeszcze żarówki u mnie. Także nie wiem, sam u siebie nie sprawdzałem jeszcze, żarówek.
  • #9
    1 Marcin
    Poziom 17  
    Witam, od jakiegoś czasu szukałem jakiejś przetwornicy do mojego starego laptopa, którego używam od czasu do czasu przy samochodzie.
    Mała, fajna i już zamówiłem. Zobaczymy jak się będzie sprawować.
  • #10
    slavo666
    Poziom 17  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Od 3 miesięcy to montuje nikt nie kupował jeszcze żarówki u mnie. Także nie wiem, sam u siebie nie sprawdzałem jeszcze, żarówek.

    Serio? Może nie kupował żarówek bo mu całe auto spaliłeś?

    Skąd w ogóle pomysł montowania czegoś takiego?
  • #11
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    Właśnie wróciłem z ''Kobiet mafii'' żarówki sprawują się wyśmienicie.
  • #12
    joon
    Poziom 13  
    Podnoszenie napięcia żarówek w aucie. No masakra. Reflektor pewnie uwalony jak stół u Durczoka, słabo świeci więc podnieśmy napięcie.

    Opis przetwornicy step-up 150W opartej na UC3843A
  • #13
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    Ten wykres kłamie bo żarówki są na 12V zwykle pracują pod napięciem 10-14V w zależności od stanu instalacji i samochodu.
    15V stabilizowane to nie dużo więcej.
    Wcześniej miałem to zrobione na wzmacniaczu samochodowym tez 15V ale to było dawno i też długo jeździłem a było to z 10 lat temu jeszcze Poloneza Miałem.
    Więc wykresy są do bani.

    Dodano po 1 [minuty]:

    joon napisał:
    Reflektor pewnie uwalony jak stół u Durczoka, słabo świeci więc podnieśmy napięcie

    Nie , świeciło dobrze teraz świeci jak ksenon.
    Uwierz mi na prawde codziennie poprawiam durnych inżynierów projektantów z tych czczonych przez polaków marek .
  • #14
    joon
    Poziom 13  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Ten wykres kłamie bo żarówki są na 12V zwykle pracują pod napięciem 10-14V w zależności od stanu instalacji i samochodu.
    15V stabilizowane to nie dużo więcej.
    To oblicz procentowo ile podnosisz napięcie na żarówce i jak to się odbije na jej trwałości. A dokładniej mówiąc ile wzrośnie prąd podczas załączania gdzie zimne włóko ma dużo niższą rezystancję.
  • #15
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    Ok jutro zmierzę ile prądu pobiera.
  • #17
    goldi74
    Poziom 43  
    Ze schematu i zdjęcia wynika, że 10kΩ.
  • #19
    eurotips
    Poziom 36  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Ten wykres kłamie bo żarówki są na 12V zwykle pracują pod napięciem 10-14V w zależności od stanu instalacji i samochodu.
    15V stabilizowane to nie dużo więcej.
    ...


    No właśnie, mało kto zdaje sobie sprawę że w sprawnej instalacji żarówka dostaje 14.8V i jakoś to przełyka.
    Tu dostanie stabilizowane 15V i nawet jak nogę z gazu zdejmiesz to nie przestanie drogi oświetlać.
    Kłopot jedynie w momencie załączenia, bo akurat TEN moduł nie ma ograniczenia prądu, nie wiem jak w praktyce wygląda załączanie zimnych włókien żarówki.

    Problem jedynie w tym że taka ingerencja w instalację jest nielegalna.
  • #20
    vodiczka
    Poziom 43  
    eurotips napisał:
    Tu dostanie stabilizowane 15V i nawet jak nogę z gazu zdejmiesz to nie przestanie drogi oświetlać.
    Po pierwsze - jaki wpływ ma zdjęcie nogi z gazu jeżeli wcześniej nie wyrzucisz na luz?
    Po drugie - przy sprawnej instalacji samochodowej, nie przeciążonej odbiornikami prądu, nawet przy pracy silnika na jałowych obrotach utrzymasz 13,9-14,0V.
    Ta przetwornica przydaje się tylko przy wyłączonym silniku :)
  • #21
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 35  
    Cytat:
    Napięcie zasilania ma istotny wpływ na strumień świetlny żarówki i jej trwałość. Nawet małe spadki napięcia w instalacji elektrycznej pojazdu, np. spowodowane złymi połączeniami elektrycznymi (klemy akumulatora, konektory żarówek, połączenia alternatora) mogą spowodować istotną i zauważalną różnicę w ilości światła na drodze. Natomiast napięcie wyższe od znamionowego jedynie o 5% powoduje dwukrotny spadek trwałości żarówek.
    [1]
    To raz. A dwa:
    Cytat:
    Kluczowe parametry żarówki halogenowej znacząco zmieniają się w funkcji napięcia zasilającego. Poniżej zależności strumienia (φ), mocy (P), temperatury barwowej (Tb) i trwałości (Tc) żarówek halogenowych od wartości napięcia (U) panującego w instalacji elektrycznej pojazdu, podane w procentach, w odniesieniu do napięcia 13,2 V.
    [2]
    No i wykres:
    Opis przetwornicy step-up 150W opartej na UC3843A[3]
    źródło [1][2][3]: http://www.bosma-group.eu/pl/wsparcie-techniczne/#sz2
    Także proponuję przemyśleć zasilanie halogenów napięciem 15V.
  • #22
    slavo666
    Poziom 17  
    Strumien swiadomosci swia napisał:

    Pobór prądu na 2 żarówki 55W - 20A 12V, więc po tjunungu więcej mocy pobierają.

    Uwierz mi na prawde codziennie poprawiam durnych inżynierów projektantów z tych czczonych przez polaków marek .

    Jeśli wpakowanie grzejącej się, siejącej zakłóceniami chińskiej przetwornicy z elementów dobranych na styk bez żadnych zabezpieczeń, ryzykując spalenie samochodu jest dla ciebie "poprawianiem inżynierów" to powinieneś się leczyć, bo twoje przeróbki stanowią zagrożenie dla nieświadomych klientów. Nie ma o czym dyskutować.
  • #23
    MegaMaster1996
    Poziom 11  
    A ja troszkę zmienię temat dyskusji :D Mianowicie. Nada się ta przetwornica do zastosowań audio? tzn. podniesienie napięcia dla wzmacniacza?
  • #24
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 35  
    Lepiej nie, bo może być sporo szumu i może nie wyrabiać przy mocnym basie, gdy momentalnie jest skokowy pobór dużej mocy.
  • #25
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    MegaMaster1996 napisał:
    Mianowicie. Nada się ta przetwornica do zastosowań audio? tzn. podniesienie napięcia dla wzmacniacza?

    Jaki wzmacniacz?
  • #26
    MegaMaster1996
    Poziom 11  
    Jakiś TDA 2x50Wniby. i planuję podnieść napięcie do 21V z 12/14.4 w samochodzie.
  • #28
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 35  
    eurotips napisał:
    Kłopot jedynie w momencie załączenia, bo akurat TEN moduł nie ma ograniczenia prądu, nie wiem jak w praktyce wygląda załączanie zimnych włókien żarówki.

    Właśnie to sprawdziłem. Przetwornica ma problem z pełnym wystartowaniem. Słychać jak piszczy i nie daje pełnego (ustawionego) napięcia. Ogranicza prąd do 5A.
    Parametry testu:
    Uwej: 12,2V
    Uwyj: 15,0V
    Obciążenie: 2 szt. H7 55W (równolegle oczywiście)

    Przetwornica zachowuje się poprawnie gdy ustawimy Uwyj na <12,5V a następnie po zapaleniu żarówki zwiększamy do 15V.
    Przy 15V żarówka się przegrzewa, co objawia się "dymieniem". :-D

    Także @Strumien swiadomosci swia przemyśl demontaż swojego "ulepszenia" i zaufaj inżynierom.
  • #29
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    Przy 15V żarówka się przegrzewa, co objawia się "dymieniem". :-D


    Bo masz brudną żarówkę, szkło się nigdy nie dymi. W ogóle nie wiem skąd w Tobie tyle niewiedzy i niepoprawnej myśli technicznej.
    Żarówka się dymi, .... dobre.
  • #30
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 35  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    Przy 15V żarówka się przegrzewa, co objawia się "dymieniem". :-D


    Bo masz brudną żarówkę, szkło się nigdy nie dymi. W ogóle nie wiem skąd w Tobie tyle niewiedzy i niepoprawnej myśli technicznej.
    Żarówka się dymi, .... dobre.
    Szkoda prądu na dyskusję z Tobą.