Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Konfigurowanie systemu grzewczego

przemek22t 25 Feb 2018 15:40 1002 17
  • #1
    przemek22t
    Level 12  
    Ponieważ nie uważam się za specjalistę w tym temacie dlatego postanowiłem zaczerpnąć z Waszego doświadczenia.

    Ale do rzeczy. Nowy dom - w trakcie budowy - o powierzchni 125 m2. Założenie ogólne:
    - ogrzewanie gazem
    - wszędzie podpodłogówka (choć zastanawiam się także nad systemem mieszanym czyli podpodłogówka- grzejniki. Ale aby nie mieszać zakłądamy tylko pierwszą opcję).

    Czytałem różne artykuły, różne fora internetowe i miałem wybrane kilka kotłów, które ogólnie są polecane. Ale z racji ceny jak i kosztów serwisu zdecyduję się pewnie na Termet Ecocondens Crystal II. Cena powiedzmy ok. 2x mniejsza niż np zachodnie marki a wątpię aby były one 2x lepsze od Termeta.
    Waszym zdaniem będzie to dobry wybór?

    I druga sprawa - jak sterować ogrzewaniem: ?
    - termostat pokojowy
    - czujnik temp. zewnetrzny wpięty tylko do kotła
    - sterowanie pogodowe zewnętrzne
    - połączenie sterowania pogodowego z termostatem pokojowym.

    No i jakie sterowniki/regulatory kupić aby jak najefektywniej wykorzystać parametry kotła?
  • #2
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Dom parterowy , czy piętrowy z poddaszem?
    Co do termeta podzielam zdanie. Kupić w miarę tani prosty kocioł za rozsądne pieniądze , a i tak za 10-12 lat wymiana na nowy, więc po co przepłacać za zachodnie marki, nie rozumiem. Silver kosztuje 3,200.
    Rób 100% podłogówki, tańsze niż grzejniki na etapie budowy jak i eksploatacji. Zero problemów z ustawnością pomieszczeń. Mam od 15 lat tak u siebie i na pewno bym nie zmienił na grzejniki.
    Warunek: bez drewnianych podłóg , panele mogą być.
  • #3
    przemek22t
    Level 12  
    andrzej lukaszewicz wrote:
    Dom parterowy , czy piętrowy z poddaszem?
    Co do termeta podzielam zdanie. Kupić w miarę tani prosty kocioł za rozsądne pieniądze , a i tak za 10-12 lat wymiana na nowy, więc po co przepłacać za zachodnie marki, nie rozumiem. Silver kosztuje 3,200.
    Rób 100% podłogówki, tańsze niż grzejniki na etapie budowy jak i eksploatacji. Zero problemów z ustawnością pomieszczeń. Mam od 15 lat tak u siebie i na pewno bym nie zmienił na grzejniki.
    Warunek: bez drewnianych podłóg , panele mogą być.


    Poddasze użytkowe.
    A panele nie blokują za bardzo "ciepła" ?
  • #4
    przemek22t
    Level 12  
    Zrobiłem obliczenia w kalkulatorze i otrzymałem taki wynik Link

    Jest zbliżone do wartości z projektu a więc 6,8 kW.

    Jak sądzicie wystarczy kocioł 12kW czy lepiej coś w okolicach 20 kW?
  • #5
    BUCKS
    Level 39  
    przemek22t wrote:
    Jest zbliżone do wartości z projektu a więc 6,8 kW.

    Jak sądzicie wystarczy kocioł 12kW czy lepiej coś w okolicach 20 kW?

    Jeśli potrzebujesz 7kW na mrozy -20 to na mróz -30 wystarczy Ci 9kW o ile Twoja podłogówka będzie potrafiła przekazać taką moc do otoczenia.
    Dla potrzeb c.o. wystarczy najsłabszy kocioł gazowy rzędu 12-15kW i mocniejszych nie ma sensu kupować.

    Większa moc ma znaczenie dla potrzeb przepływowego ogrzewania c.w.u., bo mając zasobnik c.w.u. to też można to ogarnąć kotłem 12-15kW.
  • #6
    przemek22t
    Level 12  
    BUCKS wrote:
    o ile Twoja podłogówka będzie potrafiła przekazać taką moc do otoczenia.


    A co zrobić aby potrafiła?
  • #7
    BUCKS
    Level 39  
    Przy grzejniku na moc cieplną wpływa wielkość tego grzejnika oraz temperatura wody zasilającej i prędkość przepływu wody, która wpływa na różnicę temperatur wody między wejściem, a wyjściem z grzejnika.
    Przy podłogówce obowiązują podobne zasady ale nie wiem jak to się liczy.
    To instalator powinien dobrać pętle w taki sposób, aby ich moc była wystarczająca na określone zapotrzebowanie. Oczywiście jest ograniczony powierzchnią podłogi.
    Z drugiej strony nie można przesadzać, bo średniodobowy mróz -30 to raczej rzadkość i ja takowego w swoim życiu nie pamiętam, bo nawet jeśli lokalnie w nocy jest mróz to w dzień jest cieplej i średnia dla całej doby jest mniejsza.
  • #8
    przemek22t
    Level 12  
    Myślę, że kocioł już wybrany.
    Najprawdopodobniej będzie to Immergas Victrix 12 kW TT2 ze sterownikiem Car 2.
    Podpowiedzcie gdzie według poniższego rzutu zamontować sterownik - wytyczne znam ale nijak nie potrafię znaleźć miejsca spełniającego kryteria
    Konfigurowanie systemu grzewczego


    Dodano po 1 [godziny] 51 [minuty]:

    Druga sprawa.
    Co sądzicie o takim skonfigurowaniu systemu ogrzewania - zależy mi na jak najprostszej instalacji.
    A więc do kotła podpięte czujnik zewnętrzny + sterownik na parterze. Kocioł zasila zasobnik oraz poprzez rozdzielacze ogrzewanie podłogowe.
    Sterownik ogólnie reguluje temperaturę natomiast manualna regulacja na poszczególne pomieszczenia poprzez zawory na rozdzielaczu - doświadczalnie finalnie zostanie ustawione na stałe.
    Czy ewentualnie do tego schematu dołożylibyście coś lub ewentualnie gdzie popełniłem błąd?

    Konfigurowanie systemu grzewczego
  • #9
    serwo66
    Level 25  
    Przy wyborze kotła o mocy 12 kW musisz dobrać odpowiednio większy zasobnik wody aby zapewnić komfort ciepłej wody. Przy wyborze pierwszej opcji Crystala np. 25 kW +zasobnik Termeta 100 lt czas pierwszego nagrzania wody do temp. 45 st. początkowa ok. 8 st. z zegarkiem w dłoni wynosi 9,5 min. Wszystkie zasobniki Termeta mają wężownicę o mocy 35 kW i są klasy A a zasobnik 200 lt klasy A Przy 12 kW zasobnik min 200 lt a jeśli masz wannę narożną to i to może być za mało.

    Dodano po 36 [minuty]:

    Sory pomyłka zasobniki Termeta od 100-140 są klasy B.
  • #10
    przemek22t
    Level 12  
    Zasobnik przy Immergasie 12kW zamierzam dać z przedziału 160-200 l. w zależności na jaki się zdecyduję...
  • #11
    BUCKS
    Level 39  
    Termet ZWU 200/N ma straty postojowe 0,81kWh/24h ale bez podanej temperatury wody, więc jeśli cena nie odstrasza to moim zdaniem warto zainwestować w zbiornik 200 l spełniający normy klasy A.
    W teorii pełne podgrzanie 200 l wody z temperatury 10 do 60 stopni przy mocy 12kW zajmie ok. 1h. Jeśli obniżysz docelową temperaturę do 45 stopni to czas podgrzania spadnie do ok. 41 minut.
  • #12
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    przemek22t wrote:
    A panele nie blokują za bardzo "ciepła" ?

    Wiekszośc paneli jest przystosowana do ogrzewania podłogowego. Ważniejsze jest zastosowanie odpowiedniego podkładu pod panele.
    Co do kotła, to zależy od sterowania, ale proste dwu-stanowe sterowanie sprawdza się dobrze w praktyce, pomimo pozornych problemów z bezwładnością i można zastosować kocioł większej mocy rzędu 20kW bez problemu do CO , a zniknie problem z dogrzaniem CWU.
  • #13
    przemek22t
    Level 12  
    andrzej lukaszewicz wrote:
    można zastosować kocioł większej mocy rzędu 20kW bez problemu do CO , a zniknie problem z dogrzaniem CWU.


    Tylko czy przy projektowanym zapotrzebowaniu na ciepło na poziomie 6,8 kW takie ponad 3 krotne przewymiarowanie ma sens?
  • #14
    BUCKS
    Level 39  
    przemek22t wrote:
    Tylko czy przy projektowanym zapotrzebowaniu na ciepło na poziomie 6,8 kW takie ponad 3 krotne przewymiarowanie ma sens?

    Właśnie z tego powodu znaczenie ma moc minimalna, a nie moc maksymalna.
    Zwykle kotły mające 20-25kW mogą modulować od 3-4kW, czyli ich zakres mocy mieści się w zakresie od 3-4 do 20-25kW.
    Natomiast można przyjąć, że im większa moc maksymalna to potem rośnie też wartość mocy minimalnej, dlatego nie ma sensu przesadzać.

    Jeśli wybrałeś Immergas 12kW to on ma minimum jak pamiętam 1,9kW dla 50/30.
    Wybierając np. Junkersa Cerapur Compact 24-1 DE to on ma minimum 3,3kW dla 50/30, czyli minimum rośnie o 1,4kW ale dla potrzeb c.w.u. będziesz miał już 24kW, czyli 2x większą moc, czyli 2x szybsze nagrzewanie zbiornika c.w.u.
    Wszystko to kwestia potrzeb, jeśli moc minimalna do wyboru 1,9 albo 3,3kW na potrzeby c.o. jest dla Ciebie mniej istotna niż opcja do wyboru 12 albo 24kW dla c.w.u. to wybierz kocioł w wersji 24kW z minimum 3,3kW.
    W dobie energooszczędnych budynków to zapotrzebowanie na moc spada ale tylko pod kątem c.o., bo im lepsze ocieplenie domów to tym mniejsze zapotrzebowanie na energię do ogrzewania.
    Natomiast na ogrzanie wody od 10 do 40 stopni zawsze będziesz potrzebował tę samą ilość energii niezależnie od stopnia ocieplenia swojego budynku, więc termoizolacja domu nie ma wpływu na zapotrzebowanie na moc dla potrzeb c.w.u..
    Z tego powodu zawsze jest dylemat mała moc dla c.o. ale przydałaby się duża moc dla c.w.u., a chcemy mieć jeden kocioł uniwersalny bez dodatkowych buforów ciepła itp.
  • #15
    BUCKS
    Level 39  
    serwo66 wrote:
    Przy wyborze pierwszej opcji Crystala np. 25 kW +zasobnik Termeta 100 lt czas pierwszego nagrzania wody do temp. 45 st. początkowa ok. 8 st. z zegarkiem w dłoni wynosi 9,5 min. Wszystkie zasobniki Termeta mają wężownicę o mocy 35 kW

    Czy możesz wyjaśnić mi skąd informacja o tym, że wężownica ma 35kW.
    Wg danych technicznych na stronie Termeta zasobnik SG100 ma tę moc ale przy przepływie wody grzewczej na poziomie 3 m3/h.
    Pompa w kotle Crystal 25kW nie ma takiej wydajności, więc na mój chłopski rozum moc wężownicy będzie mniejsza.
    Zakładając np. przepływ na kotle rzędu 1,5 m3/h to daje to przepływ 2x mniejszy niż zakłada Termet, więc na moją logikę moc wężownicy powinna też spaść dwukrotnie, co daje realnie 17,5kW zamiast katalogowych 35kW.
    Nie wiem, czy moje rozumowanie co do przeliczania mocy wężownicy jest prawidłowe, więc nie upieram się przy nim ale chętnie poznam prawidłowy sposób przeliczania.

    Ale mam jeszcze jedną wątpliwość.
    Zakładając podgrzanie 100 l wody, w czasie 9,5 minuty, z temperatury 8 stopni do 45 (delta t=37) to wg moich wyliczeń potrzeba stałej mocy 27,2kW, a kocioł Crystal 25 ma moc maksymalną 24,5kW dla 80/60, czyli brakuje nam 2,7kW.
    Jak dla mnie jest niezgodność podanych przez Ciebie parametrów względem dostępnych możliwości technicznych.
  • #16
    serwo66
    Level 25  
    Te dane podaję z praktyki i nie z jednego, dwóch ani trzech zestawów. Rocznie uruchamiam ok 40 kotłów Termeta z czego ok 40% to Gold z zasobnikiem Termeta 100lt.
  • #17
    BUCKS
    Level 39  
    @serwo66
    W bliżej nieokreślonej przyszłości będzie czekała mnie wymiana kotła. Na pewno będzie to co najmniej kocioł 2-funkcyjny ale rozważam też wymianę na kocioł kondensacyjny 1-funkcyjny + wiszący zasobnik c.w.u. ok. 100l.
    Wśród kotłów 1-funkcyjnych w grę wchodzą modele od 2-2,5kW do 12-14kW albo od 3-3,5kW do 20-24kW.
    Patrząc na charakterystyki pomp wbudowanych w kocioł podawanych w instrukcjach kotłów to często mają one wydajność do ok. 1200 l/h, czyli daleko im do warunków określonych przy podawaniu mocy wężownicy, czyli np. 3000 l/h.
    Nie wiem na jaki finalnie kocioł będę mógł sobie pozwolić, bo długość i średnica przewodu kominowego będzie tu decydowała ale w wariancie z kotłem 1-funkcyjnym chcę samodzielnie i świadomie dokonać wyboru optymalnego zasobnika c.w.u., aby jeśli to możliwe w 100% wykorzystać moc kotła.

    Wymiana kotła jest przyszłościowa, więc teraz chcę ze spokojem dokonać wstępnego wyboru, zamiast potem podejmować decyzję na wariackich papierach.
    Z tym, że moje teoretyczne założenie, że 2x mniejszy przepływ oznacza 2x mniejszą moc wężownicy nie sprawdza się przy Twoim przykładzie z zegarkiem w ręku, więc gdzieś jest błąd w moich obliczeniach, czy przyjętych założeniach ale póki co samodzielnie nie potrafię tego błędu namierzyć.

    Jeśli Ty lub ktokolwiek wie jak to powinienem liczyć albo jakie założenia przyjmować, aby było prawidłowo to proszę o podzielenie się tą wiedzą i skorygowanie moich błędów.

    Ten problem przedstawiłem w wątku:
    Moc wężownicy c.w.u. - prawda, czy bełkot marketingowy - Biawar Quattro
    ale tam odzew był tylko ze strony kolegi Sstalone, który nie rozwiał moich wątpliwości, bo przyjmuje ten sam sposób liczenia mocy co ja, a jak widać nie ma to pokrycia w Twoim przykładzie.
  • #18
    serwo66
    Level 25  
    Kiedyś montowałem Termety z zasobnikami Biawar Quattro ale wtedy nie sprawdzałem czasu podgrzania zasobnika. Użytkownicy nie zgłaszali problemów z ciepłą wodą.