Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserów

yego666 26 Feb 2018 01:26 8637 17
  • Podgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserów
    Ukończyłem konstrukcję podgrzewacza, który ma mi służyć głównie do lutowania struktur laserowych UMB (Unmounted Laser Bar) do bloków miedzianych.
    Miałem do wyboru albo zakup gotowego regulatora PID z Chin i zbudowanie podgrzewacza wokół tego urządzenia, albo zaprojektować regulator PID oraz resztę podgrzewacza samodzielnie. Za gotowy moduł PID zapłaciłbym zapewne ok. $25, co nie jest wysoką ceną, lecz za każdym razem gdybym chciał powielić urządzenie lub zrobić podobne, musiałbym ponownie zapłacić. Zdecydowałem więc, że wolę się czegoś nowego nauczyć i stąd powstała konstrukcja, którą przedstawiam poniżej.
    Założenia projektowe były raczej skromne, gdyż urządzenie miało utrzymywać stałą temperaturę w zakresie od temperatury otoczenia do 140 stopni Celsjusza z dokładnością +/-1 stopień dla dowolnej temperatury z założonego zakresu. W ciągu miesiąca udało mi się stworzyć urządzenie, które spełnia powyższe założenie z dużym nadmiarem. Jak pokazuje pierwsze zdjęcie - nie do końca udało mi się uniknąć wpływów dalekowschodnich, ale nie mogę narzekać, gdyż niezamierzone podobieństwo do pagody dodaje konstrukcji nieco lekkości i finezji.
    Konstrukcję rozpocząłem od stworzenia schematu elektrycznego, a następnie wybrania obudowy. Szczęśliwym trafem moja Pani potrąciła kulę z piorunami, którą otrzymaliśmy z 10 lat wcześniej od znajomych (których na szczęście nie bardzo lubimy), więc mogłem z czystym sumieniem dać ocalałej podstawie nowe życie po życiu. W podstawie mieści się cała elektronika, a ponad nią zamontowane są grzałki, wentylator oraz płyta aluminiowa wraz z czujnikiem temperatury.
    Jak widać na obrazku poniżej, elementami grzejnymi są dwa rezystory o mocy 50W każdy, a wiatraczek chłodził kiedyś procesor ALPHA w serwerze ES40. Jako czujnika temperatury użyłem tranzystora krzemowego o najwyższej dopuszczalnej temperaturze pracy złącza. W tym przypadku znalazłem w swoich zapasach taki tranzystor, który może pracować przy 200 stopniach Celsjusza.
    Podgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserów
    Idąc dalej tym tropem, postanowiłem użyć zasilacz od starego laptopa firmy HP (laptopy kiepskie, ale zasilacze dobre :)), który daje 19.7V napięcia i prawie 5A prądu na wyjściu. Wszystkie potrzebne napięcia, a więc 3.3V, 12V oraz 19.5V, uzyskuję właśnie z tego zasilacza. Przy pełnej mocy dostarczanej do grzałek uzyskałem temperaturę bloku aluminium równo 201 stopni Celsjusza. Nie mam zamiaru usmażyć czujnika, więc programowo ograniczyłem zakres pracy do 170 stopni. W zasadzie wystarczy mi 140 stopni, ale może przy okazji będę miał mały preheater do lutowania układów BGA lub QFN.
    Początkowo zamierzałem użyć standardowego wyświetlacza LCD 2x20 znaków, lecz natrafiłem na kilka uszkodzonych telefonów Nokia 6810i, które posiadają wyświetlacze graficzne 130x130 pikseli. Kolorowy wyświetlacz niewątpliwie ożywia urządzenie, więc po znalezieniu jego parametrów, włożyłem taki wyświetlacz do urządzenia i już tam pozostał. Efekt widać na zdjęciu poniżej.
    Podgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserów
    Mogę wyświetlać sporo informacji, a to jest niewątpliwie zaletą, szczególnie gdy trzeba zadawać kilka parametrów jednocześnie tak, jak to bywa przy kalibracji temperatury. Kalibracja jest oczywiście niezbędna, gdyż parametry nowego czujnika mogą znacznie odbiegać od poprzedniego, stąd kalibrację przeprowadzam dla dwóch temperatur: 32 i 96 stopni. Następnie procesor rozwiązuje prosty układ dwóch równań liniowych i stąd mamy dokładny wykres zależności temperatury od odczytywanej wartości z przetwornika A/D. Jak wiadomo - w zakresie omawianych temperatur czujniki półprzewodnikowe charakteryzują się ujemnym współczynnikiem temperaturowym wynoszącym około 2 mV/stopień. Jest to niewielki współczynnik, stąd musiałem wzmocnić sygnał wejściowy we wzmacniaczu pomiarowym, który dodatkowo przesuwa sygnał z czujnika tak, by tylko zmiany od najniższej do najwyższej temperatury pokrywały pełny zakres przetwornika A/D, czyli 10 bitów przy napięciu 3.3V. Dokładność kalibracji dodatkowo sprawdziłem dla całego zakresu miernikiem z termoparą typu K. Odchył nie przekracza 1 stopnia w całym zakresie.
    Podgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserów
    Utrzymywanie temperatur w dolnym zakresie również nie stanowi problemu a dodatkowo niskie temperatury osiąga się dużo szybciej niż te wysokie. Do 170 stopni układ rozgrzewa się przez około 16 minut, ale studzi się do temperatury otoczenia w 5 minut. Dla mnie nie jest to problem, gdyż przy lutowaniu lasera istotne jest utrzymanie wyższej temperatury przez jakiś czas, a następnie jej szybkie obniżenie i utrzymanie na niższym poziomie, po czym bardzo szybkie ostudzenie poniżej 80 stopni. Czas dojścia do najwyższej temperatury nie jest zatem krytyczny, a przy 80 Watach mocy i sporym bloczku aluminiowym do ogrzania, to i tak całkiem niezły czas.
    Tuning parametrów regulatora PID to zupełnie osobny temat, nad którym spędziłem dwa dni zanim otrzymałem wymagane rezultaty.
    Na koniec postu jeszcze kilka obrazków urządzenia.
    Podgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserów Podgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserów
    I jeszcze widok niezmontowanej płytki. Gdy otworzę urządzenie, zrobię zdjęcie zmontowanej płytki i wnętrza urządzenia.
    Podgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserów
    Trudno mi oszacować koszt wykonania całości urządzenia, gdyż większość elementów już posiadałem, ale na przykład procesor kosztował 7.2 pln, a blok aluminium około 6 pln. Nie licząc czasu, szacuję, że gdyby zakupić wszystkie elementy w sklepie, to koszt nie przekroczyłby 50 pln, co jest wartością znacznie poniżej pułapu $25 jedynie za regulator PID.
    Uwagi szanownych Kolegów dotyczące ich doświadczeń z podobnymi konstrukcjami lub inne - byle na temat - są jak zawsze mile widziane.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    yego666
    Level 33  
    Offline 
    Has specialization in: embedded programmable logic design
    yego666 wrote 2080 posts with rating 418, helped 230 times. Been with us since 2004 year.
  • #2
    tesla97
    Level 14  
    Do czego służy wentylator w tym projekcie? Do schładzania płyty?
    A i dlaczego ścieżki na PCB pod kątem prostym?
  • #3
    Freddy
    Level 43  
    tesla97 wrote:
    A i dlaczego ścieżki na PCB pod kątem prostym?
    Dlaczego nie? Masz tu gdzieś w.cz.?
  • #4
    aklosek
    Level 13  
    Jaki procesor zastosowałeś i w jakim języku napisałeś do niego program ??
  • #6
    yego666
    Level 33  
    Po kolei:
    Wiatrak chłodzi talerz, i to calkiem skutecznie.
    Przy czestotliwosciach rzedu 122 Hz (PWM) ksztalt ścieżek nie ma znaczenia.

    Program w całości napisałem w C. Całością zarządza Mega8A biegający na wewnętrznym zegarze RC 8MHz.

    Film zapewne zamieszcze, ale za jakiś czas. Uważam, że Elektroda to nie przedszkole by użytkownicy musieli zobaczyć jak działa urządzenie. Zwykle elektronicy dysponują dość dobrą wyobraźnią i mogą sobie łatwo wyobrazić potencjalne zastosowania. Niemniej, gdy zrobię film, to go zamieszczę
  • #7
    bolek
    Level 35  
    Jakiej mocy masz te diody, co z nich robisz?. (jeśli można wiedzieć)
  • #8
    yego666
    Level 33  
    Mam całkiem sporo struktur laserowych różnej mocy i długości fali. W sumie będzie kilka setek. Są wśród nich zarówno ( nie wiem jak to się nazywa po polsku ) Unmounted Bars z wieloma emiterami ( zwykle 19 ) jak też pojedyncze emitery. Rozmiary od 10mm na Bar do 0.3mm na strukturę. Część z nich posiada tagi z trybem pracy, typem, mocą i kolorem :) , a inne są opisane kodami producenta. Próbowałem się kiedyś dowiadywać o znaczenie tych kodów u producentów, ale bez skutku.
    Najsilniejsze z laserów to linijki (Bar) o mocy 100W (808nm) QCW, potem są takie o mocy od 40W do 10W (808nm) CW, a dalej te mniejsze o mocy kilku watów do pojedynczych mW. Jest trochę czerwonych laserów ( chyba 650nm) i takie około 1100nm, oraz sporo pomiędzy tymi wartościami. Może zamieszczę kilka zdjęć swoich zasobów gdy dotrę do domu za kilka dni, o ile Cię to interesuje.
    Dotąd traktowałem lasery i ich "produkcję" jako słabo-dochodowe hobby, bo nie poświęcałem się tej działalności, ale może teraz, posiadając odpowiednie narzędzie bardziej się tym zajmę. Mam jakieś plany co do potencjalnych zastosowań, ale póki co, nic co ocierałoby się o oświetlenie sceniczne czy też estradowe. Niemniej, jestem otwarty na ciekawe pomysły :). Dla urozmaicenia tematu załączam fotkę pracującego emitera lasera 40W, który własnoręcznie zmontowałem... i sprzedałem. Sam efekt wizualny jest wart wysiłku...
    Podgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserów

    Wracając jednak do samego podgrzewacza, to jego konstrukcja była wyzwaniem z tego względu iż należało połączyć standardowy świat z elementami pracującymi w wysokich temperaturach. Na przykład takie przewody doprowadzające energię do grzałek nie mogły być dowolne z wielu względów. Po pierwsze izolacja musiała być cechowana na co najmniej 200 stopni ( standard to 105 stopni ), mocowanie nie mogło być lutowane a skręcane śrubami lub zagniatane. To samo dotyczy czujnika temperatury. Wiatrak musiał być bardzo wydajny, by sprostać wymogowi dużego przepływu przy niewielkich gabarytach. Sama elektronika to kilka tranzystorów N-MOS i drivery TC426, kilka regulatorów napięcia ( 12V i 3.3V ) oraz wzmacniacz pomiarowy ( instrumentation amplifier) ze źródłem prądowym zasilającym czujnik temperatury. Reszta to program sterujący urządzeniem. Zasadniczo jest prosty, ale mój wybór wyświetlacza znakomicie skomplikował sprawy :). Suma sumarum gdybym użył standardowego wyświetlacza LCD, zaoszczędziłbym z tydzień czasu.
    Niemniej, efekt wizualny był w mojej ocenie wart zachodu.
  • #9
    pikarel
    Level 36  
    Podoba mi się Twoje wykonanie urządzenia.
    Minimalistycznie (bez zamocowania lutowanego elementu), ale zgodnie z potrzebami.

    Przeglądając czeluście sieci znalazłem ciekawą propozycję (strona: Projects of Jaanus Kalde), przydatną przy lutowaniu na małych płytkach.
    Do podgrzewania użyta jest również płytka PCB 100x100mm, której mozaika ścieżek jest jednocześnie grzałką (podobnie do ogrzewanej szyby w samochodzie).
    Temperatura zależy od prądu ustawionego w zasilaczu, a może wynosić tyle, ile wytrzyma zastosowany laminat (na stronie podano 3A przy 12V).
    Jako podkładki pod taki podgrzewacz można użyć choćby deski kuchennej.
    To rozwiązanie jest tak proste, że aż genialne, oczywiście przy sporadycznej potrzebie użycia takiego podgrzewacza.
  • #10
    yego666
    Level 33  
    Dzięki za docenienie ergonomicznego piękna urządzenia ;)

    Rzeczywiście, mocowanie podgrzewanego elementu raczej by przeszkadzało, tym bardziej, ze rozmiary i kształty "klocków" miedzianych używanych jako podstawy laserów bywają raczej bardzo rozmaite i niestandardowe, stąd brak jakiegokolwiek mocowania.

    Pomysł preheatera z płytki miedziowanej jest całkiem fajny, jednakże na pewno nie osiągnąłbym na tym 170 stopni przez dłuższy czas. Cienkie ścieżki miedziane bardzo szybko by się odkleiły od podłoża i to byłby koniec urządzenia. Ja potrzebowałem czegoś na dłuższy czas. Niemniej sam pomysł na podgrzewacz do herbaty całkiem fajny i niewątpliwie oszczędny.
  • #11
    bolek
    Level 35  
    @yego, Takim BARem można fajnie podpalić samochód sąsiada (bez śladów, chyba że ma kamere widzącą w IR), ale problemem jest zdobycie odpowiedniej optyki. ;)
    No i przede wszystkim hermetyczna puszka z odessanym powietrzem, bo przy takiej mocy strukturę załatwi się przypalonym kurzem.
    Czasami na ebay idzie zdobyć zdezelowane głowice DPSS, ciężko to ożywić, ale w sumie jak nie ma co robić ze strukturami to zabawa przednia.

    Próbowałeś używać stopu Wooda?. Jak radzisz sobie z ESD, ile struktur ubiłeś?
  • #12
    yego666
    Level 33  
    Stop Wood'a ma za niską temperaturę topnienia do moich celów. Do lutowania laserów używam czystego Indu oraz stopu Indu i Cyny. Proces jest dwufazowy, więc i dwa różne spoiwa. Uszkodziłem kilka bar'ów, ale dużo więcej opyliłem i klienci byli zadowoleni :) . Co do przypalania sąsiadów, to może i fajna zabawa, ale jej nie praktykowałem, za to na Utubie jest kilka filmików z zamierzchłych czasów, gdzie przypalam jakąś biedną płytę CD, czy też może pudełko od niej. Jakość jest denna, ale taki miałem wtedy aparat. Może znów popełnię jakiś filmik, ale już lepszym sprzętem. Nie omieszkam się pochwalić.
    Zasadniczo UMB są używane do pompowania kryształów, ale nigdy tego nie robiłem. Za dużo z tym zabawy, a ja nie cierpię na nadmiar czasu :( .
    Jeden bar faktycznie uszkodziłem z powodu zabrudzonej soczewki FAC. Wybuch był jak się patrzy, ale i laser i FAC były do wyrzucenia.
    Jutro, jeśli czas pozwoli, wlepię kilka fotek swojego stanu posiadania, a jest tego trochę.

    1-marca
    Tak jak obiecałem, poniżej kilka fotek części tego czym zostałem pobłogosławiony przez dobry los. Barów jest w sumie około 200, a innej drobnicy około 400 sztuk. Jest zatem czym się bawić. Pojedynczy BAR taki jak na zdjęciu ma szerokość 10mm i głębokość 2-3mm, zależnie od typu. Najwięcej jest laserów 780nm i 808nm oraz 1300nm. żeby tylko był czas się tym wszystkim pobawić :). Pudełek jest dużo,
    Podgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserów
    a w każdym skarby:
    Podgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserów
    Są też sprawne, jednostki dużej mocy jak poniżej
    Podgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserów
    Większość tego śmiecia jest dość słabo opisana, ale wystarczająco, by zabawa miała sens.
    Na razie jeszcze "dopieszczam" swój "opiekacz" do laserów. Dodałem mu funkcje auto shutdown, na wypadek gdybym zapomniał go wyłączyć, bezpośredni odczyt mocy podawanej na grzałki, sygnalizację dźwiękową dla różnych zdarzeń takich jak osiągnięcie nastawionej temperatury, wciśnięcie klawisza, czy zapis parametrów do EEPROMU, oraz parę innych kosmetycznych bajerków, żeby ładniej wyglądało na wyświetlaczu.
    5-marca-2018
    W związku z uaktualnieniem softu musiałem rozebrać urządzenie, stąd miałem sposobność zrobienia zdjęć płytki z zamontowanymi elementami.
    Podgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserówPodgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserówPodgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserów
    Lutowana strona nie jest najpiękniejsza, ale czasy gdy się tym martwiłem już dawno minęły. To co ważne działa w 100 procentach.
    Ostatnio nawet wynalazłem dość nietypowe i nieplanowane zastosowanie dla podgrzewacza. Robiąc pizzę na obiad miałem trochę mało czasu, więc by przyspieszyć rośnięcie ciasta, postawiłem miskę na podgrzewaczu, który ustawiłem na 50 stopni.
    Zwykle ciasto rośnie około 50 minut w temperaturze pokojowej, jednak podgrzane było gotowe do pieczenia już po 25 minutach.
    Może w serwisie Gospodyń domowych będzie większe zainteresowanie niż na Elektorodzie? :)

    12 marca
    O ile sam układ podgrzewacza nie jest niczym zagadkowym, o tyle moim zdaniem na uwagę zasługuje jego część analogowa, czyli wzmacniacz pomiarowy:
    Podgrzewacz - Hotplate z regulatorem temperatury PID do lutowania laserów
    Jak widać jest to typowy układ wzmacniacza pomiarowego, którego zadaniem jest wzmocnienie sygnału z czujnika temperatury. Na schemacie jest nim tranzystor BC108 produkcji CEMI. Do tego zastosowania nadaje się znakomicie, gdyż temperatura pracy złącza może dochodzić do 175 stopni Celsjusza, a tyle właśnie może wystąpić w moim układzie.
    Sensor jest zasilany ze źródła prądowego 1mA zrealizowanego na OA1. Sygnał z czujnika temperatury jest następnie wzmacniany, odwracany, przesuwany i obcinany, tak by w całości mieścił się w zakresie pomiarowym przetwornika A/D procesora. W ten sposób każda zmiana temperatury o 1 stopień daje wzrost napięcia o mniej więcej 20 mV na wejściu przetwornika. Pozwala to na uzyskanie rozdzielczości na poziomie 0.16 stopnia Celsjusza. Ta rozdzielczość oczywiście nie jest potrzebna w tym zastosowaniu, ale również w niczym nie przeszkadza jeśli urządzenie działa dokładniej niż trzeba bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Oczywiście sygnał z przetwornika jest przepuszczany przez cyfrowy filtr dolnoprzepustowy zanim trafi do procesora PID.
    By zapewnić prawidłowy punkt pracy wzmacniacza pomiarowego generuję dwa napięcia odniesienia za pomocą układu TL431 i dwóch potencjometrów. Napięcia te zostały tak wybrane by przy minimalnej temperaturze na wyjściu otrzymać napięcie 0V a przy maksymalnej 3.3V.
  • #13
    Demon_22
    Level 9  
    yego666 wrote:
    Uważam, że Elektroda to nie przedszkole by użytkownicy musieli zobaczyć jak działa urządzenie. Zwykle elektronicy dysponują dość dobrą wyobraźnią i mogą sobie łatwo wyobrazić potencjalne zastosowania. Niemniej, gdy zrobię film, to go zamieszczę


    Jednak fajnie byłoby zrobić ten film.
    No i zamieść proszę kod. Tak po prostu wypada. I coś o tym było chyba w regulaminie.
  • #14
    Pan_Mistrz
    Level 6  
    @yego666 Czy byłbyś zainteresowany sprzedażą takich laserów ?
  • #15
    endriuh28
    Level 9  
    @yego666 Ciekawe urządzenie, skąd wytrzasnąłeś taki kawał aluminium, pewnie dość kosztował.
    Nawet nie pomyślałem że takie rezystory osiągają takie temperatury, posiadam takie dwa podobne ale nie pamiętam jaką mają rezystancje i ile wat.
    Pokaż jakie te lasery lutujesz i do czego one służą bo czytając posty nadal nie wiem do czego one są.

    Pewnie dało by radę na tym urządzeniu przenieś druk z kartki kredowej na laminat do wykonania PCB metodą termotransferu.
  • #16
    yego666
    Level 33  
    endriuh28 wrote:
    @yego666 Ciekawe urządzenie, skąd wytrzasnąłeś taki kawał aluminium, pewnie dość kosztował.
    Dzięki za dobre słowo :)
    Dawno temu kupiłem spory kawałek takiej grubej blachy i kosztowało mnie to naprawdę parę groszy. Nie pamiętam dokładnie ale coś koło 15pln. Nawet mi to przycięli na wymiar - free :)
    Kupiłem to przy placu zawiszy w Warszawie. Dokładnie Przy ul.Miedzianej 11 jest sklep z takim żelastwem.

    endriuh28 wrote:
    Nawet nie pomyślałem że takie rezystory osiągają takie temperatury, posiadam takie dwa podobne ale nie pamiętam jaką mają rezystancje i ile wat.
    Z moich dostaję chyba po 25W, bo całość ma 50W i dwa oporniki. Zasilam je napięciem 19V więc ich opór to między 10 a 15 R.
    Po latach używania nie wykazują śladów zużycia, można więc założyć że są dość trwałe.

    endriuh28 wrote:
    Pokaż jakie te lasery lutujesz i do czego one służą bo czytając posty nadal nie wiem do czego one są.
    Mam parę bardzo starych filmików zrobionych aparatem z Nokii 6210i, więc raczej niewiele na nich widać.
    Raczej nie mam zwyczaju dokumentowania swoich prac zapomocą optyki, więc raczej nie mam co pokazać
    Z tego co wiem, to Ci, którzy kupili moje lasery używali ich do robienia raczej niecnych psikusów i eksperymentów z czarną magią :) Nie znam efektów, ale raczej nie było reklamacji, więc albo ich ta czarna magia zabiła albo teraz rządzą światem siedząc na ( lub po ) prawicy ...
    Tak na prawdę raczej nie pytam po co komu takie silne lasery, więc mogę tylko przypuszczać, że ludzie robią sobie różne urządzenia, w których używają tych laserów. Grawerowanie, wypalanie, topienie, precyzyjne wykrawanie, spawanie plastików i temu podobne zastosowania są dość prawdopodobnymi dziedzinami gdzie takie lasery mogą się sprawdzać po właściwym skolimowaniu w wolnej i szybkiej osi oczywiście.

    endriuh28 wrote:
    Pewnie dało by radę na tym urządzeniu przenieś druk z kartki kredowej na laminat do wykonania PCB metodą termotransferu.
    Przy takiej temperaturze na pewno asfalt z tonera się topi, więc Twój domysł może być słuszny, choć nigdy tego nie testowałem. Kiedyś używałem laminarki do termotransferu.
    Obecnie jednak tworzę i testuję zupełnie nową technologię produkcji prototypowych artworków gdzie nie trzeba nic nigdzie przenosić.
    "Maluję" wprost na laminacie a potem tylko trawienie i gotowe. Dużo wygodniejsze i precyzyjniejsze od dotychczasowych metod.

    Może kiedyś ta technologia trafi pod strzechy, w każdym razie taki jest plan :)
  • #17
    endriuh28
    Level 9  
    Nie wiem ale na zdjęciu te lasery są małe, a przy cięciu czy nawet w ploterach do drukowania laserem to jest dość duże urządzenie,
    ale myślę że chyba optyka też sporo miejsca zajmuje.

    Co do malowania płytek PCB to czego używasz, wiem że są takie mazaki do rysowania na laminacie.
    To używasz ich czy kupujesz jakąś farbę specjalną.
    Mam zamiar zrobić sobie parę płytek.

    Bo jak ostatnio zamówiłem na PCBWay wykonanie płytek jednostronnych bez soldermaski to się nogą przeżegnałem.
    Oprócz tych płytek jednostronnych zamówiłem jeszcze parę dwustronnych,
    to mi te jednostronne wysłali osobno że musiałem dopłacić jeszcze raz za przesyłkę, doszła jeszcze kwota cła i zapłaciłem jak za zborze.

    Fajnie było by mieć drukarkę taką jak atramentowa tylko na ten tusz do PCB i z możliwością drukowania na płaskich powierzchniach,
    tak jak kiedyś były drukarki z opcją drukowania na płytach CD.
  • #18
    yego666
    Level 33  
    endriuh28 wrote:
    Nie wiem ale na zdjęciu te lasery są małe, a przy cięciu czy nawet w ploterach do drukowania laserem to jest dość duże urządzenie,
    ale myślę że chyba optyka też sporo miejsca zajmuje.

    Faktycznie, rozmiar typowej struktury UMB to 12x3mm, więc raczej niewiele, ale jest tam sporo emiterów ( laserów ) jeden obok drugiego. W sumie osiągają spore moce nawet do 100W. Oczywiście montuję to na specjalnych blokach miedzianych chłodzonych wodą, powietrzem lub przez TEC, a wiązki dalej muszą być kolimowane po szybkiej i wolnej osi a następnie poprzez układ soczewek by dostać mały punkcik o sporej mocy. Można też pojedyncze wiązki kierować do światłowodów i łączyć je w wiązki.
    Rozmiary takich "uzbrojonych" laserów mogą być dość spore, co widać w gotowych urządzeniach.

    endriuh28 wrote:
    Co do malowania płytek PCB to czego używasz, wiem że są takie mazaki do rysowania na laminacie.
    To używasz ich czy kupujesz jakąś farbę specjalną.
    Mam zamiar zrobić sobie parę płytek.

    Nie używam mazaków a "malować" mogę nie tylko na miedzi, ale też na nierównych powierzchniach takich jak n.p. plastik czy szkło czy choćby plecki od komórki, lub nawet okładka od zeszytu dla juniora, które raczej nie są płaskie. Szczegóły technologii na razie pozostają "tajne" do czasu finalizacji projektu.
    endriuh28 wrote:
    Bo jak ostatnio zamówiłem na PCBWay wykonanie płytek jednostronnych bez soldermaski to się nogą przeżegnałem.
    Oprócz tych płytek jednostronnych zamówiłem jeszcze parę dwustronnych,
    to mi te jednostronne wysłali osobno że musiałem dopłacić jeszcze raz za przesyłkę, doszła jeszcze kwota cła i zapłaciłem jak za zboże.
    Fajnie było by mieć drukarkę taką jak atramentowa tylko na ten tusz do PCB i z możliwością drukowania na płaskich powierzchniach,
    tak jak kiedyś były drukarki z opcją drukowania na płytach CD.

    Zaprawdę powiadam, fajnie byłoby mieć możliwość robienia sobie samemu prototypowych płytek w domu w ciągu godziny od pomysłu do lutowania, a w dodatku po śmiesznie niskich kosztach, nie?!
    W dodatku nie trzeba by zdradzać swoich pomysłów na zewnątrz dopóki nie będą gotowe. Dla niektórych właśnie ten aspekt jest bardzo ważny.