Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakiej mocy silnik potrzebny do wciągarki?

CiekawyŚwiata 27 Lut 2018 15:59 1725 37
  • #31
    PiotrPitucha
    Poziom 33  
    Witam
    Widziałeś kiedyś rozebraną Celmę?
    Wiesz co to jest silnik indukcyjny?
    Ponawiam pytanie do specjalistów, proszę o schemat.
    Jeden specjalista mówi że można to zrobić przełącznikiem od silnika 3F, drugi twierdzi że Celma to miała i można kupić na Allegro.
    Podobno kiedyś na Allegro były podzespoły do perpetum mobile...
    Czekam na schemat który to rozwiąże bez utraty gwarancji silnika.
    Pozdrawiam
  • Relpol przekaźniki
  • Relpol przekaźniki
  • #33
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #34
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika
    Powoli koledzy bez szarpania się. Silnik trójfazowy jak i jednofazowy ma możliwość zmiany kierunku . Kto nie wierzy to forum elektroda jest bazą do poszukiwań.
    Do autora zawsze przed zadaniem pytania sprawdzamy bazę tematów na forum . Często inni autorzy już takie problemy rozwiązywali.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic176394.html
  • #35
    PiotrPitucha
    Poziom 33  
    Witam
    Robiłem dziś zakupy w spożywczym i oglądałem wiertarki stołowe :)
    Nie powiem że się zdziwiłem, ale większość ma silniki komutatorowe, co ma pewne uzasadnienie finansowe.
    Z ciekawośći zaglądnąłem na moją niebieską wiertarkę :) uspokajam Chiny nie Celma, silnik szeregowy ale przełącznik kierunku mechaniczny na kołach zębatych.
    Pamiętam też naszą dyskusję o odwracaniu kierunku obrotów w silnikach indukcyjnych, była na Elektrodzie i wniosek był taki, że bez dostępu do końców uzwojeń nie da się odwrócić kierunku, problem jest w tym ze zwykle końcówki są trzy a ta wspólna jest tak umiejscowiona że bez utraty gwarancji nie da się jej rozdzielić.
    Drugi powód dla którego silnik indukcyjny się nie nadaje to jego charakterystyka, wystarczy zerknąć na WIKI https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_elektryczny_asynchroniczny aby dojrzeć, że przy starcie taki silnik ma prawie zerowy moment, czyli obciążony blatem nie ruszy, w przeciwieństwie do silnika np. szeregowego którego moment rozruchowy jest największy.
    Jest cała masa dużo lepszych rozwiązań, silniki prądu stałego, BLDC, a nawet silniki krokowe.
  • #36
    Pokrentz
    Poziom 21  
    Ja mam wiertarkofrezarkę OPTIMA (chińska, ale wykonana pod niemieckim nadzorem) i ma silnik szeregowy. Nie była tania, kosztowała jak niemiecka. Oczywiście, ma płynną regulację obrotów i lewo - prawo.
    Jednofazowy silnik indukcyjny ze zwartym zwojem w stojanie (uzywany w zakresie mocy do ok. kilku W) ma stały kierunek obrotów. Kropka. Większych mocy się tak nie uzyskuje ze względu na właśnie zwarty zwój w stojanie.
    Jednofazowy silnik indukcyjny z dodatkową fazą kondensatorową jest silnikiem nawrotnym (mam taki, wyjęty ze starego ksero "PREXER") i w nim zmiana kierunku obrotów jest banalna - z grubsza jeden przełacznik przełaczający kondensator i zasilanie między uzwojeniami. Silniczek do pracy krótkotrwałej, przerywanej, bo zostawiony na 15 min na biegu jałowym robi się mocno ciepły (tak około 50 stopni).
    Silniki jednofazowe indukcyjne większych mocy (do ok 1 kW) są nawrotne, bo mają faze kondensatorową. Wadą takich silników jest słaby moment rozruchowy i jego silna zależnośc od prędkości obrotowej.
    Do regulacji prędkości takich silników potrzebny jest falownik. Przy okazji - falownik do silników z faza kondensatorową zastępuje kondensator i powoduje, że silnik ma charakterystykę pracy klasycznego silnika indukcyjnego, bo napięcie w fazie "kondensatorowej" jest przesunięte w fazie o 90 stopni, tak jak w przypadku pracy w nominalnych warunkach z kondensatorem o nominalnej dla silnika pojemności.
    Jednofazowy indukcyjny silnik nawrotny to tak naprawdę silnik indukcyjny dwufazowy, przy czym obie fazy są przesunięte względem siebie o 90 stopni.
    Czasem robiło się ze Szwagrem po pijaku takie kondensatorki do silników trójfazowych, żeby je ruszyć z jednej fazy. I nawet się udawało, choć chodziło to marnie.
  • #37
    mateklos
    Poziom 14  
    Do podstawowych obliczeń tubpare wzorów
    .

    E=m*g*h
    Mn=9550*P/n
    P=E*t +Ei
    *Ei- energia na pokonanie oporow tarcia
  • #38
    mateklos
    Poziom 14  
    Energia potrzebna na wciągniecie na wysokość 1m ->E=m*g*h
    Predkoścć robocza wcigarki to pewnie poniżej 1m/s czas przebytej drogi przez t
    Z tad masz Ek=m*(v^2/2) energia kinetyczna ruchu
    P[W] [J/s] = E/t
    M=9550*P/rpm momnet obtotowy silnika wynika z jego mocy w relacjiz z jego obrotami

    Siliniczki najczesiej wybieran maj od 600 do 1450 obrotow a moc od 1 do 3kW jednofazowe

    Schemat jest dość porsty bebny wciągnika średni mają do 40cm średnicy i są połącznone do silnika poprzeż redukto obrotów.