Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Uszkodzony sterownik bieżni elektrycznej

27 Lut 2018 21:21 2574 13
  • Poziom 15  
    Witam, posiadam bieżnię elektryczną. Bieżnia stała kilka lat na strychu. Ostatnio chciałem ją uruchomić i niestety nic się nie uruchomiło. Po ściągnięciu obudowy od razu zauważyłem przepalony bezpiecznik 6,3A, uszkodzoną diodę prostowniczą D13 oraz uszkodzony tranzystor MOSFET JCS24N50WH. Po wymianie bezpiecznika i diody prostowniczej na dzień dobry na wyjściu na silnik było 320VDC (silnik jest na 220-240VDC). Tranzystor wymieniłem na IRFP22N50A. Po podłączeniu zasilania czerwona dioda na płytce mruga. Jak odepnę panel to dioda świeci ciągle. Do panela idą trzy przewody GND TRX 5V. Co mogę jeszcze sprawdzić? Gdzie może być przyczyna?
    Uszkodzony sterownik bieżni elektrycznejUszkodzony sterownik bieżni elektrycznej
  • HelukabelHelukabel
  • Poziom 15  
    Witam, koledzy bieżnia została uruchomiona. Został wymieniony bezpiecznik 6,3A dioda prostownicza F60B150DS (oryginalnie była 15F60C), tranzystor IRFP22N50A (oryginalnie był JCS24N50WH). Wszystko się uruchomiło bo na wyświetlaczu brakowało magnesu. Wszystko na sucho działa prawidłowo. Prędkości i działanie jest ok. Przy obciążeniu około 100kg silnik się zatrzymuje. Wszystko się kręci ale strasznie mulaście. Nawet jak sam silnik nogą przytrzymam to praktycznie mogę go do zera zatrzymać. Co to może być za przyczyna? Czy to może być wina tego tranzystora?
  • Poziom 43  
    ziooober88 napisał:
    Czy to może być wina tego tranzystora?
    Możliwe, choć mało prawdopodobne. Zmierzyć należy napiecie na silniku pod obciążeniem. Miałem kilka przypadków częsciowego rozmagnesowania magnesów w tego typu silnikach, jake są zastosowane w bieżniach.
  • HelukabelHelukabel
  • Poziom 43  
  • Poziom 15  
    A ta dioda nie miałaby na to takiego wpływu?
  • Poziom 15  
    Sytuacja wygląda następująco, po włączeniu bieżni:
    -prędkość 0,8km = -67V przy obciążeniu -40V
    -prędkość 3km = -23V przy obciążeniu 12V
    -prędkość 5km = 18V przy obciążeniu 85V
    -prędkość 7km = 72V przy obciążeniu 120V

    Przy prędkości 7km i obciążeniu silnika napięcie wzrasta do 120V i wybija bezpiecznik 6,3A. Przewody pomiarowe są cały czas tak samo wpięte i tu gdzie jest znak "-" tzn że na mierniku pokazuje mi napięcie minusowe.

    W tym sterowniku są dwa kondensatory 400V 220uF. Miałby one jakieś znaczenie?

    Czego tak może się dziać?
  • Poziom 43  
    ziooober88 napisał:
    -prędkość 0,8km = -67V przy obciążeniu -40V
    ziooober88 napisał:
    tu gdzie jest znak "-" tzn że na mierniku pokazuje mi napięcie minusowe.
    Ta ciekawostka bierze się z tego, że gdy nogami przebierasz, napędzasz pas i silnik staje się pradnicą. Ten chinski rower ma sterownik silnika będacy jeszcze w dodatku zasilaczem tego komputerka na gorze. Konstruktorzy na skróty poszli. Na góre idzie zasilanie dokladnie 5 VDC ? Sprawdź jeszcze napiecie na Zenerze 4744, i spadki napięcia na rezystorze o niewidocznym oznaczeniu przykrytym krzywym kondensatorem obok zacisków silnika. To zdaje się jest bocznik. Na koniec sprawdź kalibracje w programie sterownika.
  • Poziom 15  
    Tak, na górę idzie zasilanie 5VDC. Kolego chodzi Ci o napięcie na diodzie tej na dole po prawej stronie z oznaczeniem D1? Oraz spadek napięcia na rezystorze tym niebieskim?
  • Poziom 43  
    Diodzie Zenera D 4744 ! Tak, to jest najprawdopodobniej bocznik przekazujący informacje o prądzie płynacym przez silnik. Natomiast dioda 4744 pracuje w bramce MOSFETa. Sprawdź w/g ścieżek.
  • Poziom 15  
    Uszkodzony sterownik bieżni elektrycznej
    Uszkodzony sterownik bieżni elektrycznej

    Tak to wygląda od strony dołu. Jak mam kolego zmierzyć ten rezystor? Jak przyłożę do niego równolegle zaciski miernika to silnik jakby zwalniał i delikatnie buczał, kręci się dalej ale na mierniku żadnej wartości nie ma.

    Oraz jak mam zmierzyć napięcie na tej diodzie?
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    Na wstępie przepraszam, że nie pomogę w rozwiązaniu problemu ale ostatnio temat sterownika bieżni jest mi szczególnie bliski. Mam tylko jedno pytanie do kolegów, którzy naprawiali, bądź wykonywali pomiary w sterowniku silnika.
    Na rynku jest wiele modeli ale zwykle idea jest podobna - pulpit użytkownika, sterownik, silnik. Prędkość regulowana przez zmianę wypełnienia impulsu zasilającego silnik.

    Moje pytanie dotyczy częstotliwości impulsów podawanych na bramkę tranzystora MOS sterującego silnikiem.
  • Poziom 15  
    Sterownik udało się uzdrowić. Uszkodzonych było kilka elementów. Po ich wymianie bieżnia zaczęła działać.