Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pralka Samsung WF60F4E0N0W - Nie działa silnik - bład 3E

irvingus 01 Mar 2018 14:16 1557 9
  • #1 01 Mar 2018 14:16
    irvingus
    Poziom 9  

    Witam.
    Poszukuję schematu do pralki Samsung WF60F4E0N0W. Wczoraj odmówiła posłuszeństwa i oczywiście jest po gwarancji.

    Objawy:
    1. Podczas prania dwukrotnie wstrzymała pranie (na wyświetlaczu przestały migać symbole, które przy praniu migały) - dopiero ponowne naciśnięcie przycisku start pobudzało pralkę do dalszego prania.
    2. W pewnym momencie nagle spuściła wodę i wyrzuciła kod błędu 3E.

    Włączyłem tryb diagnostyczny i ładnie nabrała wody po czym jak tylko miał się zacząć cykl (kręcenie bębnem) od razu 'wywaliła' kod 3E. To samo przy teście wirowania.

    Rozebrałem pralkę i zacząłem się przyglądać potencjalnym przyczynom.
    Silnik wygląda w porządku. Nie widać żadnych śladów przypalenia itp.
    W kostce przyłączeniowej jest w sumie 8 przewodów:
    - 2 tacho
    - 2 szczotki
    - 2 chyba jakiś czujnik (termiczny?)
    - 2 uzwojenie stojana

    Jest 'przejście' pomiędzy wyprowadzeniami szczotek.
    Tacho wygląda OK tzn. jest 'przejście' i pokazuje napięcie przy kręceniu.
    Jest przejście pomiędzy wyprowadzeniami uzwojenia stojana.
    Czujnik termiczny(jeśli to rzeczywiście czujnik) też pokazuje przejście.

    Pralka Samsung WF60F4E0N0W - Nie działa silnik - bład 3E
    Dobrałem się do płyty sterownika, ale wizualnie nie widać żadnych uszkodzonych czy osmalonych elementów. Żaden kondensator nie spuchł. Gdybym się bardzo, bardzo starał to mógłbym się dopatrywać lekkiej zmiany koloru wokół układu 2QR2280Z i diod w pobliżu (zaznaczone czerwonym owalem na zdjęciu). Może to być jednak spowodowane zanieczyszczeniem, a nie 'usmażeniem' tych elementów.

    Ponieważ zrobiła się 1 nad ranem to już nie chciałem hałasować testując czy silnik zakręci podłączony bez elektroniki. Bardzo przydatny byłby schemat układu tej pralki - nie szukałbym tak na ślepo. Jeśli ktoś mógłby się podzielić byłbym wdzięczny.

    Pozdrawiam,
    Grzesiek

    0 9
  • Semicon
  • #2 01 Mar 2018 16:49
    Chupacabra
    Poziom 27  

    To co zaznaczyłeś dużym owalem to układ scalony przetwornicy. Jego awaria uśmierca urządzenie całkiem a niestabilna praca powoduje anomalia w pracy modułu. Może być tego wina a nie musi. Jakie długie szczotki w silniku? Bo to, że są wcale nie oznacza, że są sprawne.

    1
  • #3 02 Mar 2018 00:19
    irvingus
    Poziom 9  

    Zatem to by znaczyło, że mój jedyny podejrzany okazał się niewinny. To może szukać gdzieś w stabilizacji napięcia? Może sterownik nie dostaje takich napięć jak powinien i wariuje? Szczotki są w dobrym staniej jak widać na załączonych obrazkach.

    Pralka Samsung WF60F4E0N0W - Nie działa silnik - bład 3E
    Podłączyłem silnik 'na krótko' i ruszył - napięcie na tacho pokazało ok. 20V (aczkolwiek nie dałem sie silnikowi rozbujać)

    Zastanawiam się jeszcze czy zabezpieczenie termiczne na stojanie działa poprawnie - czy ono w normalnej temperaturze powinno być zwarte(NC) czy też przeciwnie(NO)? Obecnie mam na nim 'przejście', a może nie powinienem.
    Jakieś inne pomysły?

    0
  • Semicon
  • #5 02 Mar 2018 09:04
    irvingus
    Poziom 9  

    Panowie (i Panie) .... może jednak ktoś ma schemat tej pralki i mógłby się podzielić (?)

    0
  • #6 03 Mar 2018 22:08
    wiesiekmisiek
    Poziom 20  

    Sprawdzić przewody z modułu do silnika, połączenia w kostce silnika i czy uzwojenie stojana nie ma upływności .

    0
  • Pomocny post
    #7 03 Mar 2018 22:55
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przyczyna leży w tzw "zimnych lutach" na rewrsie płyty wykonawczej, niestety trzeba wyciąć okno w plastykowym pudle podstawy po uprzednim wyjęciu płyty nastawczej z procesorem, usunąć delikatnie żelową zalewę i przelutować większość podejrzanych punktów lutowniczych szczególnie na przekaźnikach silnika. Nie czujesz się na siłach podołać wyzwaniu to oddaj jakiemuś elektronikowi. Przyznam że wycięcie okna to spore wyzwanie bo można uszkodzić przy tym delikatny druk i elementy smd.

    2
  • #8 04 Mar 2018 17:09
    irvingus
    Poziom 9  

    Panowie: wiesiekmisiek i machefi, dziękuję za sugestie.

    Dzisiaj ponownie wyjąłem cały panel ze sterownikiem i podłączyłem tak żeby podczas pracy pralki mieć dostęp do przewodów.

    Pralka Samsung WF60F4E0N0W - Nie działa silnik - bład 3E

    Żeby jeszcze pomierzyć co wychodzi czy dochodzi do płyty sterownika.
    Przełączyłem pralkę w tryb diagnostyczny chcąc sprawdzić czy uda mi się na początek sprawdzić czy napięcie z tacho dochodzi do sterownika.

    I tu pierwsze zdziwienie: pralka zaczęła pracować (znaczy kręcić silnikiem) zarówno w trybie TST jak i SPN (wirowanie). Spróbowałem tak kilka razy i za każdym razem wszystko było OK (przy okazji napięcie tacho dociera do sterownika). Trochę zgłupiałem bo nie wiem co spowodowało zmianę - jednak radość z ożycia pralki nie trwała długo bo po kilku próbach znowu ni stąd ni zowąd rzuciła 3E (czasem od razu, a czasem zaczynała kręcić i po chwili 3E)...

    I tu drugie zdziwienie - na obudowie silnika potrafi pojawić się miedzy 10, a 80V (w zależności od tego co robi pralka w danym momencie). Odkryłem to nieco przypadkiem. Napięcie względem obudowy pralki czyli de facto przewodu PE. Fakt, że silnik nie ma bezpośredniego styku z obudową pralki (jest zamontowany na plastikowym zbiorniku).

    Żeby się upewnić znowu wyjąłem silnik i po podpięciu na krótko zadziałał ale na obudowie jest ww. napięcie.

    Teraz pytanie: czy to jest normalne przy silniku który jest galwanicznie oddzielony o metalowej obudowy, żeby pojawiało się na jego obudowie napięcie czy też świadczy to jednak o jakimś jego uszkodzeniu (sugerowana przez wiesiekmisiek upływność uzwojenia); dodam, że przejścia pomiędzy wyprowadzeniami szczotek czy uzwojenia stojana, a obudową nie ma. Tyle ze mierzyłem to zwykłym multimetrem, a do takich pomiarów chyba stosuje się jakieś specjalne urządzenia?

    Jeśli to jest normalne to, za radą machefi, pójdę w kierunku zimnych lutów. Natomiast jeśli to nienormalne to znaczy, że nie mam co grzebać w elektronice bo nie tam jest problem tylko w padniętym silniku.

    0
  • Pomocny post
    #9 05 Mar 2018 01:20
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    irvingus napisał:


    Teraz pytanie: czy to jest normalne przy silniku który jest galwanicznie oddzielony o metalowej obudowy, żeby pojawiało się na jego obudowie napięcie

    Przy nieuziemionej obudowie silnika jest to zjawisko normalne ponieważ uzwojenie silnika stanowi pewną pojemnośc elektryczną względem stojana a tym samym obudową silnika i wtedy pomiędzy częściami metalowymi silnika a przewodem PE wystąpi różnica potencjałów mierzalna przyrządem pomiarowym tudzież przyłożona neonówka do obudowy silnika będzie świeciła. Wycinaj okno w plastiku i szukaj zimnych lutów. Silnik dobry :D .

    2
  • #10 05 Mar 2018 09:42
    irvingus
    Poziom 9  

    Dziękuje za wyjaśnienie machefi. Zostaje mi w takim razie wyciągnięcie elektroniki wydłubanie silikonu i przyjrzenie się drugiej stronie PCB. Mam taką cichą nadzieję, że nie trzeba będzie aż wycinać (okienka). Na pierwszy rzut oka płytka jest wstawiona w plastikową obudowę i trzyma się na zatrzaskach (oczywiście wszystko zalane silikonem). Ma również połączenie przewodami z drugą płytką po stronie wyświetlacza. No nic spróbuję się temu przyjrzeć i zobaczymy na czym się skończy.

    1