Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Master 2,5 dci 150 aut - Potrzebny schemat wiązki świateł cofania

piotras.plock 02 Mar 2018 19:25 15501 16
Relpol
  • #1
    piotras.plock
    Level 10  
    Cześć. Bardzo potrzebuję schemat wiązki świateł cofania/biegu wstecznego do Mastera 2,5 dci 150 2007 rok z automatyczną/zautomatyzowaną skrzynią quickshift.
    Problem polega na tym, że ktoś robił przekładkę na manual i światła cofania świecą cały czas. W tej chwili, aby uniknąć oślepiania kierowców za mną, podłożyłem folię pod żarówki w lampach aby odciąć im zasilanie. Chciałbym jednak doprowadzić to do porządku i "przeciąć" obwód świateł cofania, wprowadzając w linię microswitch, umieścić go przy gałce zmiany biegów aby przy wrzuceniu wstecznego biegu zamykał obwód i przywracał tym samym funkcjonalność świateł cofania.
    Czy ktoś już robił podobną przeróbkę?
    Uprzedzając pytania i sugestie-w skrzyni nie ma czujnika włączenia biegu wstecznego, gdyż zautomatyzowana skrzynia quickshift podaje sygnał do komputera i ten uruchamia światła cofania, a w obudowie skrzyni biegów nie ma nawet miejsca na w/w czujnik.
    Z góry dziękuję i pozdrawiam.
  • Relpol
  • #2
    milejow
    Level 43  
    Jaka skrzynię ma w końcu ten Master bo na początku piszesz o zmianie na manual a potem, że nie masz miejsca na czujnik?
  • #3
    piotras.plock
    Level 10  
    Skrzynia zautomatyzowana była. Obudowa i cały "dół" skrzyni został. Stąd brak miejsca na czujnik. Został zdemontowany "robot" zmieniający biegi, są dołożone linki i lewarek ręcznej zmiany biegów.
  • Relpol
  • #5
    piotras.plock
    Level 10  
    Powiedziałbym "Bóg zapłać", ale nie będę się rządził czyimiś pieniędzmi ;)
    Jak mogę się odwdzięczyć?
  • Helpful post
    #6
    genek1000
    Level 35  
    Kliknij "pomógł" albo po prostu podziękuj :wink:
    Ale jeszcze nie teraz tylko jak faktycznie on tam jest :D
    Jeśli go tam nie ma :crazyeyes: (w co raczej nie wierzę :) ) to daj znać to jeszcze czegoś poszukamy
  • #7
    piotras.plock
    Level 10  
    Łapkę kliknąłem od razu. Dam znać czy udało się temat rozwiązać po niedzieli, bo tu gdzie mieszkam nie kupię jutro microswitcha aby ten patent zastosować.
    Jak zrobię, to pochwalę się zdjęciami, bo już mam plan jak to zrobić. Będzie dla potomnych.
    Jeszcze raz śliczne dzięki.
  • #8
    piotras.plock
    Level 10  
    No i za szybko się ucieszyłem.
    Okazuje się bowiem, że po wyciągnięciu podkładek foliowych spod żarówek świateł cofania, nie zaświecają się. Nie ma zatem jak sprawdzić, czy ów przekaźnik faktycznie ma związek z tymi światłami. Wyciągnięcie owego przekaźnika nie powoduje żadnej zauważalnej reakcji w pojeździe.
    Dopatrzyłem się również w rozpisce którą tu dostałem, że zamieszczona jest tam fraza "z wyjątkiem wersji bus". Kiepsko. Otóż moje auto, to właśnie bus, czyli wersja w pełni przeszklona z miejscami siedzącymi dla dziewięciu osób.
    Zaglądałem pod maskę żeby zobaczyć czy coś luźno nie zwisa, ale napotkałem jedynie odpięty i zaizolowany folią wtyk "robota" od skrzyni biegów, co jest raczej normalne, gdy nie ma go z czym połączyć.
    Załączę zdjęcie jak wygląda u mnie "skrzynka" z przekaźnikami pod kierownicą. Może to da jakiś trop.

    Bardzo zastanawia mnie fakt że wcześniej światła cofania świeciły światłem ciągłym, a teraz nie świecą wcale. Nowe żarówki. Inne żarówki świecą prawidłowo.
    Renault Master 2,5 dci 150 aut - Potrzebny schemat wiązki świateł cofania
  • Helpful post
    #9
    genek1000
    Level 35  
    piotras.plock wrote:
    zamieszczona jest tam fraza "z wyjątkiem wersji bus". Kiepsko.

    Bez różnicy , bus czy zwykły . Przekaźnik zawsze w tym samym miejscu. Bus ma tylko więcej rożnych przekaźników.
    piotras.plock wrote:
    po wyciągnięciu podkładek foliowych spod żarówek świateł cofania, nie zaświecają się
    piotras.plock wrote:
    Wyciągnięcie owego przekaźnika nie powoduje żadnej zauważalnej reakcji w pojeździe

    Teraz już ty musisz nam powiedzieć co się dzieje w samochodzie w sensie gdzie jest prąd a gdzie nie ma.
    W załączniku masz schemat .
    Czy na styku roboczym przekaźnika jest napięcie ? Jak zewrzesz styki robocze zaświeca się światło cofania ?Cofania ma...r bvr6.PDF Download (24.75 kB)
  • #10
    piotras.plock
    Level 10  
    Ja patrzę według 2008.05.23_NT8430eu_Visu v5.0_Renault Master X70
    Według schematu z tej NT, wychodzi nieco inaczej (plik w załączeniu).
    Przekaźnik 602 na płytce 1325, z niego wyjście na lampy tylne (172,173), skrzynkę bezpieczników (1016) i przez złącze R320 do (119 MODUŁ KONTROLI ELEKTRYCZNEJ AUTOMATYCZNEJ SKRZYNI BIEGÓW).
    Tak więc na wstępie czeka mnie sprawdzenie w wyżej wymienionym złączu pinu 5GW (STEROWANIE PRZEKAŹNIKIEM ŚWIATEŁ COFANIA).

    Tak się zastanawiam, czy czasem całkiem nie pominąć tego układu i po prostu dać zasilanie na przekaźnik 602 pośrednio przez microswitch który zakupiłem omijając linię za nim w kierunku komory silnika...

    Niebywałe ile wiedzy można przyswoić w jeden wieczór.
  • #11
    genek1000
    Level 35  
    piotras.plock wrote:
    Ja patrzę według 2008.05.23_NT8430eu_Visu v5.0_Renault Master X70
    Według schematu z tej NT, wychodzi nieco inaczej (plik w załączeniu).

    A ja patrzę i nie widzę żadnej różnicy pomiędzy tymi schematami jeśli chodzi o połączenia zasilania , sterowania przekaźnika i podłączenia lamp :D
  • #12
    piotras.plock
    Level 10  
    Naturalnie :) Różnica jest jedynie w "rozrysowaniu tego".
    Tak czy inaczej cieszę się, że udało mi się cokolwiek pojąć ze schematu, choć szkołę skończyłem w 2000 roku jako elektromonter i do tej pory nie miałem w ogóle styczności z zawodem :D
    Jak tylko pogoda pozwoli zabiorę się za to i rozwiążę to w zakładany wcześniej sposób, czyli zasilanie przekaźnika z "plusa po zapłonie", z pominięciem odcinka pod maską.
  • #13
    piotras.plock
    Level 10  
    Tak więc dziś nastąpiła wiekopomna chwila :D

    Tak wygląda dźwignia zmiany biegów w oryginale:
    Renault Master 2,5 dci 150 aut - Potrzebny schemat wiązki świateł cofania

    A tak wygląda przygotowanie dźwigni pod modyfikację:
    Renault Master 2,5 dci 150 aut - Potrzebny schemat wiązki świateł cofania
    Renault Master 2,5 dci 150 aut - Potrzebny schemat wiązki świateł cofania

    Microswitch 5A i śrubki mocujące, które ja nieco skróciłem "na wymiar":
    Renault Master 2,5 dci 150 aut - Potrzebny schemat wiązki świateł cofania

    Przyłożyłem microswitch w docelowe miejsce montażu, zaznaczyłem i wykonałem otwory pod śrubki:
    Renault Master 2,5 dci 150 aut - Potrzebny schemat wiązki świateł cofania

    Podłączyłem kabel w taki sposób, aby jeden pin w microswitchu podłączony był do styku numer 30 w miejscu przekaźnika, który usuwamy na stałe:
    Renault Master 2,5 dci 150 aut - Potrzebny schemat wiązki świateł cofania

    ...a drugi bezpośrednio pod bezpiecznik F5 w skrzynce bezpieczników:
    Renault Master 2,5 dci 150 aut - Potrzebny schemat wiązki świateł cofania

    Obwód zasilania świateł cofania otwarty/dźwignia zmiany biegów "jedynka":
    Renault Master 2,5 dci 150 aut - Potrzebny schemat wiązki świateł cofania

    Obwód zamknięty/dźwignia w pozycji biegu wstecznego:
    Renault Master 2,5 dci 150 aut - Potrzebny schemat wiązki świateł cofania

    Przy włączonym zapłonie daje to taki efekt:
    Renault Master 2,5 dci 150 aut - Potrzebny schemat wiązki świateł cofania

    Czyli wszystko działa jak powinno.

    Jeszcze raz bardzo, bardzo, bardzo dziękuję za pomoc w rozwiązaniu tego problemu.
    Pozdrawiam Piotr.
  • #14
    genek1000
    Level 35  
    No i fajnie . :D
    Podłączenia elektryczne do poprawki bo pachnie druciarstwem :cry: i osobiście nie pozbywałbym się przekaźnika .
    Co prawda piszesz że mikroswitch ma obciążalność 5A ale czy na pewno dla 12-14V ?
    Nawet gdy by miał taką obciążalniość dla 12-14v , prąd pobierany przez światła to około 3A to i tak zostawiłbym ten przekaźnik .
    Takie jest moje zdanie :D
  • #15
    piotras.plock
    Level 10  
    Tak pewnie zrobię. Muszę tylko dorwać jakąś przejściówkę bezpiecznika i przekaźnika.
    Pin w miejscu przekaźnika jest podłączony dobrze. Polutowana i zaizolowana rurką termokurczliwą "wsówka", także jest na sztywno, bez luzu. Kabel do microswitcha również polutowany i zaizolowany koszulką termokurczliwą. Jedynie pod bezpiecznik "podłożyłem", bo nie miałem przejściówki, a nienawidzę ciąć i grzebać w fabrycznych instalacjach.
  • #16
    JohnNeo
    Level 11  
    Witajcie

    Odświeżę trochę temat.
    Skąd dokładnie przychodzi sterowanie omawianym przekaźnikiem? Z komputera tej skrzyni? Gdzie szukać początku tego sygnału?

    Pozdrawiam.