Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Vaillant VUW 202/3-5 + Calormatic 350 duże zużycie gazu. Jak ustawić prawidłowo?

krisslub 03 Mar 2018 20:49 849 28
  • #1 03 Mar 2018 20:49
    krisslub
    Poziom 3  

    Witam,
    proszę o pomoc w ustawieniu pieca Vaillant z regulatorem pokojowym calormatic 350
    Temperatury na regulatorze nastawione na 19,5-20 st. w dzień. 18,5-19 st. w nocy
    Obecnie przy temperaturach na zewnątrz (minus kilkanaście stopni) zużycie gazu na dzień między 7-9 m3.
    Wydaje mi się bardzo dużo.
    Moc na piecu ustawiona na 10 kW (dostępna regulacja 7-20 kW).
    Wybieg pompy 4 minuty.
    Blokada palnika - 20 min.
    Regulacja dwustawna na regulatorze - próbowałem na ciągłą, ale wtedy wciągał 9-10 m3.
    Temperatura na piecu - C.O - 55 stopni, CWU - 45 stopni.
    Co i jak pozmieniać w ustawieniach, aby brał mniej gazu?


    Mieszkanie 69 m2 na parterze. 3 ściany zewnętrzne. Blok z 2012r., ocieplony styropianem 12-15 cm.

    W mieszkaniu grzejniki Purmo o wymiarach (grzejniki i podłogówka w jednym obiegu):
    1. Kuchnia pow . ok. 10 m2
    Grzejnik 140x60 cm + podłogówka

    2. Pokój pow. 12 m2
    Grzejnik 120x60 cm

    3. Pokój pow. 12 m2
    Grzejnik 120x60 cm

    4. Przedpokój ok. 8
    Grzejnik 40x60 cm

    5. Salon pow. 18 m2
    Grzejnik 50x90 cm
    Grzejnik 70x60 cm

    6. Łazienka 7 m2
    Grzejnik drabinka + ogrzewanie podłogowe

    0 28
  • Pomocny post
    #3 05 Mar 2018 10:01
    BUCKS
    Poziom 31  

    krisslub napisał:
    Moc na piecu ustawiona na 10 kW (dostępna regulacja 7-20 kW).

    Twój kocioł wg danych technicznych dla 80/60 ma moc 8-20kW, więc 8kW to Twoje minimum, nawet jeśli na wyświetlaczu pokazuje się do wyboru 7.

    krisslub napisał:
    W mieszkaniu grzejniki Purmo o wymiarach (grzejniki i podłogówka w jednym obiegu):

    Dla mnie problem stanowią grzejniki i podłogówka w jednym obiegu, bo wtedy musisz stosować wodę w obiegu jak dla podłogówki i nie możesz rozkręcić grzejników w razie potrzeby.

    Zakładając, że masz grzejniki typ 22 to dla 75/65 oferują one:
    Ad 1 Kuchnia 2393W
    Ad 2 i 3 Pokoje 2051W
    Ad 4 Przedpokój 684W
    Ad 5 Salon 1194W + 1196W = 2390W
    Razem daje to 9569W bez podłogówki i bez drabinki w łazience.

    Przyjmując, że grzejesz wodę maksymalnie do 55 stopni i masz deltę t=10 to dla parametrów 55/45 grzejniki oferują:
    Ad 1 Kuchnia 1200W
    Ad 2 i 3 Pokoje 1028W
    Ad 4 Przedpokój 343W
    Ad 5 Salon 592W + 600W = 1192W
    Razem daje to maksymalnie 4791W bez podłogówki i bez drabinki w łazience.

    Jak piszesz Twój kocioł jest ustawiony na 10kW dlatego ja bym raczej zszedł na moc minimalną do 8kW, czyli d.0 ustawiłbym na najmniejsza wartość.
    Nie wiem jak to wpłynie na Twoje zużycie ale ono zależy od zapotrzebowania Twojego budynku na ciepło. Oszczędności to tylko efekt jak najbardziej precyzyjnego dozowania energią, aby nie produkować jej więcej niż to wynika z realnych potrzeb w danej chwili.
    Problemem może być u Ciebie podłogówka, która w Twoim wypadku bez odpowiedniej regulacji i sterowania zapewne stygnie i potem znowu się nagrzewa przez co każdorazowo konsumuje więcej energii na taki rozruch.
    Dla grzejników wystarczy zwykła histereza i tryb ON-OFF ale dla podłogówki bardziej przydatny jest algorytm, aby nie doprowadzać do wychłodzenia podłogi. U Ciebie z racji przewymiarowanego kotła to raczej trudno utrzymywać stałą temperaturę wody, więc oznacza to częstsze przerwy w pracy kotła. Z drugiej strony to model Turbo, który nie lubi niskich temperatur, do tego stworzone są kotły kondensacyjne.
    Musisz potestować i poszukać optymalnych ustawień, aby znaleźć kompromis między komfortem cieplnym, a kosztami ale moim zdaniem na cuda nie licz.

    0
  • #4 05 Mar 2018 10:45
    krisslub
    Poziom 3  

    BUCKS napisał:
    Dla mnie problem stanowią grzejniki i podłogówka w jednym obiegu, bo wtedy musisz stosować wodę w obiegu jak dla podłogówki i nie możesz rozkręcić grzejników w razie potrzeby.


    Jak mogę to rozwiązać? Jaki byłby ewentualnie koszt dodania drugiego obiegu?

    0
  • #5 05 Mar 2018 11:44
    gersik
    Poziom 31  

    W twoim przypadku nie ma sensu rozdzielania podłogówki. Ją trzeba po prostu wyłączyć. Jest to blok więc nie liczyłbym na sensowną izolację podłogi. Ustawić kocioł na najniższą moc i jak najniższą temperaturę wody grzewczej. Ma być taka aby kocioł nie wyłączył się podczas dogrzewania do temp. zadanej pomieszczenia. Kocioł ma wyłączyć sterownik a nie automatyka kotła. W mieszkaniu cały czas ktoś przebywa? Może trzeba obniżyć temp. też w dzień jak nikogo nie ma.

    0
  • #6 05 Mar 2018 11:59
    BUCKS
    Poziom 31  

    o osobnych obiegach to raczej myśli się przed budową instalacji, a nie po jej zrobieniu i w trakcie eksploatacji, bo wtedy zwykle jest za późno na przeróbki.
    Na podłogówce się nie znam, więc nie będę doradzał jak to zrobić i jak tym prawidłowo sterować.
    Generalnie mam świadomość, że błędy zrobione przy budowie wychodzą potem bokiem w trakcie eksploatacji, więc nie powinno to być dzieło przypadku, czy robota wykonana przez przypadkowego "hydraulika", bo potem w celu naniesienia poprawek może okazać się, że trzeba kuć posadzkę i "tania" podłogówka może być ekstremalnie droga.

    Dodano po 10 [minuty]:

    gersik napisał:
    W twoim przypadku nie ma sensu rozdzielania podłogówki. Ją trzeba po prostu wyłączyć

    Grzejniki są na tyle duże, że bez podłogówki dadzą radę, więc jest to jakieś rozwiązanie.
    Problem może być tylko w łazience, bo samodzielna drabinka może być za mała na dobre nagrzanie łazienki.
    Ale znając życie nie będzie prostej opcji na odcięcie podłogówki, aby grzały tylko same grzejniki, więc jakiś remoncik będzie potrzebny.
    Z drugiej strony powierzchnia kuchni jest raczej niewielka. Po odjęciu miejsca na meble i AGD to raczej nie zostaje zbyt wiele na użyteczną powierzchnię dla podłogówki, aby miała ona jakieś istotne znaczenie.

    gersik napisał:
    Jest to blok więc nie liczyłbym na sensowną izolację podłogi.

    Jeśli brak odpowiedniej izolacji i dzięki temu sąsiad ma ogrzewany sufit to dla mnie jest to wina tego co to robił tę podłogówkę.
    Jak każda robota, aby efekt był prawidłowy to powinna być wykonana zgodnie ze sztuką, a niska jakość prac to chyba częsta bolączka wszelkich prac remontowo-budowlanych.

    0
  • #7 05 Mar 2018 12:10
    gersik
    Poziom 31  

    Akurat kolega grzeje piwnicę lub glebę.
    No właśnie. Nie wiadomo jak jest podłączona podłogówka. Czy jest rozdzielacz? Czy podpięte bezpośrednio pod grzejniki, czy na RTL-ach.

    0
  • #8 05 Mar 2018 12:14
    ls_77
    Poziom 29  

    Jeśli chodzi o podłogówkę - to najprawdopodobniej w twoim przypadku jest połączona razem z grzejnikami i zamontowane są pewnie zawory RTL - tzw. obniżające temp. wody krążącej w rurach o.p.
    Prawdopodobnie masz rozdzielacz C.O. do którego przychodzą poszczególne rurki z każdego grzejnika i z o.p. Zrób zdjęcia i wstaw - to zobaczymy.

    0
  • #9 05 Mar 2018 12:26
    sp3ots
    Poziom 36  

    Witam !
    Z wypowiedzi na PW z autorem tematu wiem:
    Cytat z PW:
    "Do podłogówki mam tylko pokrętło przy zaworze RTL, ustawione na 4 (czyli 40stopni)."

    0
  • #10 05 Mar 2018 12:30
    krisslub
    Poziom 3  

    ls_77 napisał:
    Jeśli chodzi o podłogówkę - to najprawdopodobniej w twoim przypadku jest połączona razem z grzejnikami i zamontowane są pewnie zawory RTL - tzw. obniżające temp. wody krążącej w rurach o.p.


    mam tak jak opisałeś. na pokrętle RTL ustawiłem na 4.



    gersik napisał:
    Ustawić kocioł na najniższą moc i jak najniższą temperaturę wody grzewczej.

    ustawiłem wczoraj na minimalną moc. temperaturę zostawiłem na 55 stopni. dać ją jeszcze niżej?

    0
  • #11 05 Mar 2018 12:50
    ls_77
    Poziom 29  

    Zostaw ustawienia temp. tak jak miałeś i zakręć tylko podłogówkę na RTL-ach. Zobaczysz ile ci spadnie zużycie bez podłogówki, czyli będziesz wiedział ile "kosztuje" ciepła podłoga.

    0
  • #12 05 Mar 2018 12:55
    krisslub
    Poziom 3  

    ls_77 napisał:
    Zostaw ustawienia temp. tak jak miałeś i zakręć tylko podłogówkę na RTL-ach. Zobaczysz ile ci spadnie zużycie bez podłogówki, czyli będziesz wiedział ile "kosztuje" ciepła podłoga.


    ok, w takim razie zrobię taki test.
    dam znać co i jak.

    0
  • #13 05 Mar 2018 13:03
    BUCKS
    Poziom 31  

    krisslub napisał:
    w takim razie zrobię taki test.

    tylko teraz będziesz miał porównanie wyłącznie do okresu mrozów, a nadchodzi ocieplenie, więc różnica będzie zawierała w sobie "koszt" ciepłej podłogi + zmian wynikających z ocieplenia, dlatego oszacowanie kosztu ciepłej podłogi będzie obarczone dość dużym błędem.

    0
  • #14 06 Mar 2018 09:14
    krisslub
    Poziom 3  

    no to tak:
    w niedzielę zmieniłem moc na 7kW i temp. na 55 stopni.
    przez 24h (niedziela 19.00 - poniedziałek 19.00) zużył 5,40 m3 gazu.

    Wczoraj o 19-tej zmniejszyłem temperaturę na 50. Dziś wieczorem zobaczę czy ma to wpływ na zmniejszenie zużycia.
    Wiem, że teraz zużycie jest nieporównywalne, przy takich temperaturach na zewnątrz.


    Ale mam jeszcze jedną wątpliwość:
    obserwowałem wczoraj przez chwilę piec i tak:
    na regulatorze pokojowym temp. zadana = 20st., temp. pomieszczenia 19,5
    piec się włącza, palnik chodzi, temp. na piecu dochodzi do ok. 45 st, po czym palnik gaśnie, włącza się pompa i temperatura na piecu się zmniejsza do ok. 30 stopni.
    chwila przerwy i zapala się znowu palnik i ogrzewa od 30 stopni dalej. czy to jest prawidłowe? być może to powoduje duże zużycie?

    0
  • #15 06 Mar 2018 10:13
    gersik
    Poziom 31  

    Pompa powinna się włączyć przed uruchomieniem palnika. Sprawdź jaki masz wybieg pompy w kodach serwisowych.
    O tym pisałem wyżej kocioł ma wyłączyć sterownik a nie automatyka kotła. Masz mieć taką temp. wody grzewczej aby na jednym uruchomieniu dociągną do zadanej na sterowniku.

    0
  • #16 06 Mar 2018 10:30
    krisslub
    Poziom 3  

    gersik napisał:
    Sprawdź jaki masz wybieg pompy w kodach serwisowych.


    wybieg - 4 minuty.

    co ten wybieg dokładnie oznacza? może ktoś na chłopski rozum wyjaśnić?

    0
  • #17 06 Mar 2018 11:49
    gersik
    Poziom 31  

    Masz instrukcję ? Czytaj.
    6.3.1 Ogrzewanie
    • Włączyć urządzenie.
    • Upewnić się, czy istnieje sygnał zapotrzebowania na
    ciepło.
    • Nacisnąć przycisk „i”, aby aktywować wskazanie
    stanu.
    Jak tylko pojawi się zapotrzebowanie na ciepło, na
    urządzeniu po kolei są wyświetlane wskazania stanu
    „S. 1” i „S. 3”, aż urządzenie zacznie pracować
    prawidłowo w trybie normalnym i na wyświetlaczu
    zostanie wyświetlone wskazanie „S. 4”.
    Wyświetlany
    kod Znaczenie
    Tryb ogrzewania:
    S. 0 Brak sygnału zapotrzebowania na ciepło
    S. 1 Rozruch wentylatora
    S. 2 Wcześniejsze uruchomienie pompy
    S. 3 Proces zapłonu
    S. 4 Praca palnika
    S. 5 Wybieg wentylatora i pompy obiegowej
    S. 6 Wybieg wentylatora
    S 7 Wybieg pompy
    S. 8 Blokada palnika po zakończeniu pracy w trybie
    ogrzewania
    Czy tak startuje twój kocioł?

    0
  • #18 06 Mar 2018 18:47
    BUCKS
    Poziom 31  

    krisslub napisał:
    co ten wybieg dokładnie oznacza? może ktoś na chłopski rozum wyjaśnić?

    gersik skomplikował to co jest proste.
    Ów wybieg oznacza czas w minutach w jakim pompa będzie pompować po wyłączeniu palnika.

    Twój kocioł to młodszy brat mojego w wersji Turbo, więc zapewne działa on podobnie.
    U mnie, gdy regulator da sygnał grzania c.o. to najpierw załącza się pompa, po 20 sekundach następuje start palnika, gdy regulator da sygnał GRZANIE STOP to palnik gaśnie i pompa ma swój wybieg.
    Gdy pompa się wyłączy to kocioł jest w trybie czuwania i czeka na kolejny sygnał grzania c.o. albo na komendę grzania c.w.u.
    W samym kotle można jeszcze ustawiać czas blokady palnika, który ma wpływ na długość przerwy między kolejnym włączeniem palnika ale to raczej nie ma większego znaczenia, bo dłuższą przerwę będzie utrzymywał regulator pokojowy.

    Wybieg ma za zadanie przetransportowania ciepłej wody z wymiennika na kotle do instalacji. Ja u siebie mam ustawione na 3 minuty, bo jest to czas wystarczający, aby woda z kotła doleciała do najdalszego grzejnika i nie zalegała na kotle, czy w rurach.
    Czas ustawiasz w minutach ale przy wartości 4 to praca pompy zawiera się w czasie 3-4 minut, więc raz mogą to być 3 minuty 2 sekundy, a innym razem 3 minuty 59 sekund. Nie ustaliłem żadnej prawidłowości skąd ta różnica sięgająca maksymalnie niemal 1 minuty.

    Dodano po 16 [minuty]:

    krisslub napisał:
    na regulatorze pokojowym temp. zadana = 20st., temp. pomieszczenia 19,5
    piec się włącza, palnik chodzi, temp. na piecu dochodzi do ok. 45 st, po czym palnik gaśnie, włącza się pompa i temperatura na piecu się zmniejsza do ok. 30 stopni.
    chwila przerwy i zapala się znowu palnik i ogrzewa od 30 stopni dalej. czy to jest prawidłowe? być może to powoduje duże zużycie?

    Masz oryginalny regulator Vaillanta i on może tutaj bruździć, bo przy typowym regulatorze ON-OFF z histerezą np. 0,5 stopnia nie ma prawa dojść do takiej sytuacji.
    Natomiast oryginalne regulatory mają jakiś algorytm, który powoduje, że kocioł załącza się zdecydowanie częściej.
    Z tego powodu odłączyłem swój oryginalny regulator i podłączyłem zamiennik ON-OFF, przez co znacząco spadła ilość załączeń kotła w ciągu doby ale mam wrażenie że podskoczyło zużycie gazu, bo część energii idzie na podgrzanie schłodzonej przy postoju wody.
    Ja mam oryginalny VRT390, a Ty masz nowszy regulator, więc nie znam jego charakterystyki pracy.

    0
  • #19 06 Mar 2018 19:40
    gersik
    Poziom 31  

    Kolega pisze:

    krisslub napisał:
    piec się włącza, palnik chodzi, temp. na piecu dochodzi do ok. 45 st, po czym palnik gaśnie, włącza się pompa
    Nie ma możliwości aby palnik włączał się bez pompy.
    Mam kocioł Vaillanta i ster. CM. U mnie przed włączeniem palnika włącza się pompa. Jeśli czujnik kotła na powrocie odczyta odpowiednio niską temp. to wtedy załącza się palnik. Jak jest powrót za ciepły kocioł zostaje odstawiony na następną blokadę palnika. Po tym czasie cały cykl startu odbywa się ponownie. Jak używałem samego kotła gazowego do ogrzewania domu to wystarczyła KG 0,5 i ustawienie "termostat".
    Jak kocioł szybko nabiera temperaturę i za chwilę gaśnie to jest problem z przepływem.

    0
  • #20 06 Mar 2018 21:23
    BUCKS
    Poziom 31  

    gersik napisał:
    Nie ma możliwości aby palnik włączał się bez pompy.

    Za bardzo skupiłeś się na tym błędzie krisslub. Jako laik może nie rozpoznać, że włączyła się pompa, bo ma kocioł turbo z wentylatorem.

    gersik napisał:
    U mnie przed włączeniem palnika włącza się pompa.

    tak jest w każdym kotle gazowym i to raczej nie podlega dyskusji.

    gersik napisał:
    Jeśli czujnik kotła na powrocie odczyta odpowiednio niską temp. to wtedy załącza się palnik. Jak jest powrót za ciepły kocioł zostaje odstawiony na następną blokadę palnika.

    To może w Twoim kotle, bo o ile wiem to w modelu co ma krisslub to nie ma jeszcze sterowania temperaturą powrotu lecz przerwa jest determinowana przez tzw. czas blokady palnika ustawiany w menu kotła. Autor w #1 poście napisał, że ma ustawione 20 minut ale przy ustawieniu na kotle 55 stopni to jest to odpowiednik 8 minut przerwy pomiędzy wyłączeniem a ponownym włączeniem palnika.
    Jednak w moim kotle ta przerwa działa tylko z regulatorem ON-OFF, bo przy korzystaniu z oryginalnego regulatora pokojowego to czas przerwy może być krótszy. Wygląda to tak jakby regulator Vaillanta miał możliwość wymuszenia wcześniejszej pacy palnika z pominięciem czasu blokady ustawionej w MENU kotła.

    gersik napisał:
    Jak kocioł szybko nabiera temperaturę i za chwilę gaśnie to jest problem z przepływem.

    Krisslub nie wspomniał o szybkim nabieraniu temperatury, lecz pisał, że na kotle ustawiał albo 50 albo 55 stopni, a zauważył, że kocioł grzeje tylko do 45 stopni i wyłącza palnik, a po krótkiej chwili ponownie włącza palnik. Taki manewr jest możliwy tylko z oryginalnym regulatorem pokojowym, bo zwykły ON-OFF nie dopuszcza takiego trybu pracy.
    Przy zwykłym regulatorze ON-OFF to kocioł wyłączyłby się dopiero, gdyby regulator dał sygnał GRZANIE STOP albo gdyby wcześniej temperatura na kotle osiągnęła zadane 50 lub 55 stopni w zależności jaka byłaby ustawiona w danej chwili.
    Z kolei jeśli regulator ON-OFF da sygnał GRZANIE STOP to kolejne załączenie kotła nastąpi dopiero, gdy regulator pokojowy da sygnał GRZANIE START, czyli gdy opadnie temperatura w pokoju zgodnie o zadaną wartość histerezy, zwyczajowo jest to 0,5-1 stopnia, więc nie ma mowy o szybkim ponownym włączeniu kotła, chyba że mamy otwarte okno i następuje szybkie wychłodzenie pokoju, gdzie mamy regulator.

    Dodano po 16 [minuty]:

    krisslub napisał:
    w niedzielę zmieniłem moc na 7kW i temp. na 55 stopni.
    przez 24h (niedziela 19.00 - poniedziałek 19.00) zużył 5,40 m3 gazu.

    Wczoraj o 19-tej zmniejszyłem temperaturę na 50. Dziś wieczorem zobaczę czy ma to wpływ na zmniejszenie zużycia.

    Nie kręć za dużo i zbyt często.
    Masz oryginalny regulator, który zakładam, że podobnie jak mój ma swój algorytm i "uczy się" charakterystyki termicznej Twojego budynku, więc jeśli robisz zmiany i chcesz mieć rzetelne porównanie to przed kolejnymi zmianami odczekaj min. 2-3 dni, a nie tylko 24h. Daj czas, aż regulator ustabilizuje swoją pracę, zwłaszcza, że ledwo co przeszliśmy z mrozów na plusowe temperatury.

    0
  • #21 07 Mar 2018 20:50
    krisslub
    Poziom 3  

    BUCKS napisał:
    Nie kręć za dużo i zbyt często.


    chyba masz rację - po przestawieniu w poniedziałek temp. na 50 stopni zużycie wyniosło 6,12 m3 (przy temp. 55 dzień wcześniej 5,40 m3).
    zostawiam 50 stopni na kilka dni i będe obserwował jak będzie zmieniać się zużycie gazu

    0
  • #22 07 Mar 2018 21:40
    BUCKS
    Poziom 31  

    Bardziej miałem na myśli zmianę parametrów jak moc itp. niż samą temperaturę.

    Zakładając, że regulator pokojowy działa w trybie dwustawnym i jeśli ustawiłeś moc pod d.0 na minimum to prędkość narastania temperatury masz stałą i najmniejszą z możliwych, więc w praktyce temperatura ustawiona na kotle nie ma znaczenia.
    W takiej sytuacji możesz ją sobie teraz ustawić na 70 stopni, bo wcale to nie znaczy, że kocioł będzie grzał do tych 70 stopni.
    Finalna temperatura na kotle będzie zależała od długości pracy palnika, a długością pracy palnika steruje regulator pokojowy, w zależności od zapotrzebowania na ciepło.
    Ale jeśli dasz zbyt niską temperaturę to może dochodzić do sytuacji, gdy kocioł będzie wyłączał palnik nie z powodu sygnału od regulatora pokojowego ale z powodu osiągnięcia ustawionej temperatury na kotle np. wspomniane 50 stopni.

    Zakładając, że chcemy aby regulator pokojowy w 100% sterował praca kotła to przy w/w warunkach ustaw temperaturę na maksa i sprawdź wyniki na przestrzeni kilku dni.
    Potem możesz robić zmiany w ustawieniach i szukać ustawień, które dadzą Ci upragnione oszczędności na spalaniu gazu o ile nie nastąpi zmiana w komforcie cieplnym i nie zmienią się zbytnio warunki pogodowe, które zniekształcą uzyskane wyniki.

    0
  • #23 07 Mar 2018 22:28
    Szczecin62
    Poziom 17  

    "Wydaje mi się że dużo" I tu jest kolego cała odpowiedź na Twój problem. Ok. 8 m.sześć na dobę. Ile to? 8 m. sześć x 8 kWh z m. sześć. to jest ok 64 kWh/ dobę czyli ok. 2,4 kW mocy ciągłej na ok. 60 m. kw. czyli ok.40W/ m. kw. przy temperaturach prawie obliczeniowych! Więc czego kolego chcesz? Taki mamy klimat. Regulator pokojowy Owszem dedykowany modulujący, ale cudów nie uczyni . Po prostu tyle ciepła konsumuje Twoje mieszkanie. Wyliczanie pomieszczeń, powierzchni,wielkości grzejników to puste niemerytoryczne liczby. Chcesz zaoszczedzić to obniż temperatury zadane o 2* (ok. 10% oszczędności w skali sezonu) obniż temperaturę c.w.u. o kilka stopni. Korzystaj z prysznica 5 minut a nie 10 i to wszystko. Pozdrawiam

    0
  • #24 07 Mar 2018 22:43
    BUCKS
    Poziom 31  

    Szczecin62 napisał:
    64 kWh/ dobę czyli ok. 2,4 kW mocy ciągłej na ok. 60 m. kw. czyli ok.40W/ m. kw. przy temperaturach prawie obliczeniowych

    Tylko w innym wątku został załączony certyfikat energetyczny z którego można było wywnioskować, że zapotrzebowanie na ogrzewanie to ok. 41kWh/m2/rok w przypadku mieszkania w budynku z 2013 roku.
    Mając to jako porównanie to krisslub w teorii ma szanse zjechać ciut ze swoim zużyciem. Jedynie różnicę robi położenie, więc inna strefa klimatyczna, dlatego nie można tego traktować jak 1:1 ale jakiś punkt odniesienia jest.
    Sprawdź krisslub jakie zapotrzebowanie na energię masz w swoim certyfikacie energetycznym.

    0
  • #25 08 Mar 2018 06:40
    gersik
    Poziom 31  

    BUCKS napisał:
    Ale jeśli dasz zbyt niską temperaturę to może dochodzić do sytuacji, gdy kocioł będzie wyłączał palnik nie z powodu sygnału od regulatora pokojowego ale z powodu osiągnięcia ustawionej temperatury na kotle np. wspomniane 50 stopni.
    Właśnie o tym pisałem dużo wcześniej. Do znalezienia odpowiedniej temp. na kotle potrzebuje stałej temp. w pomieszczeniu przez 24h. Później może sobie dawać obniżenia.

    0
  • #26 08 Mar 2018 08:56
    BUCKS
    Poziom 31  

    gersik napisał:
    Do znalezienia odpowiedniej temp. na kotle potrzebuje stałej temp. w pomieszczeniu przez 24h. Później może sobie dawać obniżenia

    Tylko szukanie odpowiedniej temperatury na kotle samo w sobie jest błędnym założeniem, bo w omawianym przypadku taka temperatura nie istnieje.
    Już wyjaśniam dlaczego.
    Otóż w omawianym przypadku zakładając, że grzejemy maksymalnie do 55 stopni z racji podłogówki to przy temperaturze 55/45 grzejniki oferują maksymalnie 4,8kW (nie uwzględniając mocy podłogówki i drabinki). Kocioł ma moc minimalną 8kW, czyli jest przewymiarowany, bo nawet pomimo ustawienia mocy minimalnej będzie w nieskończoność podnosił temperaturę, więc nie ma mowy o ciągłej pracy kotła utrzymującą stałą temperaturę wody na zasilaniu.

    W przypadku autora kocioł musi włączać się i wyłączać cyklicznie i grzać np. do 60 stopni, aby średnio uzyskać przykładowe 50 stopni.
    Ustawiając moc pod kodem d.0. wpływamy na szybkość przyrostu temperatury na kotle, skoro mamy ustawioną moc minimalna to przyrost jest najwolniejszy z możliwych ale nie rozwiązuje to problemu nieskończonego podnoszenia temperatury.
    Dopóki autor nie będzie miał kotła z mocą minimalną dopasowaną do jego realnych potrzeb to szukanie odpowiedniej temperatury jest moim zdaniem bez sensu.
    Mając kocioł z dobraną mocą do potrzeb budynku i grzejnikami dopasowanymi do potrzeb poszczególnych pomieszczeń to można wtedy szukać tzw. krzywej grzewczej, aby zautomatyzować proces ustawiania odpowiedniej temperatury na zasilaniu.

    0
  • #27 08 Mar 2018 09:27
    gersik
    Poziom 31  

    ls_77 napisał:
    Zostaw ustawienia temp. tak jak miałeś i zakręć tylko podłogówkę na RTL-ach. Zobaczysz ile ci spadnie zużycie bez podłogówki, czyli będziesz wiedział ile "kosztuje" ciepła podłoga.

    Myślę że autor wyłączył podłogówkę więc dlatego taki tekst.

    0
  • #28 27 Mar 2018 14:41
    krisslub
    Poziom 3  

    słuchajcie, po utworzeniu tego wątku akurat temperatury znacząco się podniosły na zewnątrz więc moje testy nie są teraz miarodajne.
    mam jednak jakieś swoje przemyślenia co do mocy kotła - nie zauważyłem jakiegoś zmniejszenia zużycia gazu, gdy zmieniłem moc na minimalną. Zużycie jest porównywalne i przy 7kW i przy 15kW.
    Różnica jedynie w szybkości nagrzewania grzejników - przy minimalnej mocy potrzebowały dużo czasu żeby się rozgrzać.

    mam jednak jeszcze 2 pytania:
    1. w jaki sposób odłączyć regulator pokojowy (calormatic 350). czy można to zrobić bez odpinania kabli? jakaś opcja na piecu np. bo nigdzie nie znalazłem.
    2. chodzi o podłogówkę - ok. 7m2 w kuchni i 7m2 w łazience
    Podłogówka nie nagrzewa się tak jakbym chciał, tzn. przy dużych mrozach jak piec chodził długo to było czuć ciepło pod stopami, ale takie powiedziałbym delikatne. Temp. podłogi nie mierzyłem, ale będąc w innym mieszkaniu o podobnym metrażu/układzie odczuwałem różnice w temp. podłogi.
    czym to może być spowodowane? zastanawiam się czy to nie przez regulator (dlatego zadałem pytanie w pkt. 1 żeby sprawdzić). jakbym ustawił stałą temp. na piecu to czy nie byłoby lepiej?
    Ewentualnie proszę o poradę jakie ustawienia powinny być prawidłowe (na piecu/pokrętle rtl), żeby ta podłoga jednak była odczuwalnie cieplejsza, jeżeli to oczywiście możliwe.

    0
  • #29 28 Mar 2018 12:45
    BUCKS
    Poziom 31  

    krisslub napisał:
    Różnica jedynie w szybkości nagrzewania grzejników - przy minimalnej mocy potrzebowały dużo czasu żeby się rozgrzać.

    Ja mam wrażenie, że dłuższe nagrzewanie grzejników daje lepszy komfort cieplny i przy okazji zmniejsza taktowanie kotła. Zmniejszenia zużycia też nie zauważyłem, a powiedziałbym, że mam większe ale znowu lepiej dogrzewa chatę przy mniejszych ustawieniach na głowicach termostatycznych, więc z pewnością idzie na to trochę więcej energii.
    Większa moc daje większe piki energii w krótszych okresach czasu i wtedy widzę jak "głupieją" głowice termostatyczne. Wg danych technicznych czas reakcji głowicy to ok. 20 minut.
    Dlatego po serii testów doszedłem do wniosku, że przy przewymiarowanym kotle wolę moc minimalną przy c.o. i dłuższe nagrzewanie niż większą moc i krótsze nagrzewanie ale z większą częstotliwością.
    Z drugiej strony zauważyłem zwiększone wydzielanie się kondensatu przy mocy minimalnej ale kocioł mój jest bliżej końca niż początku, więc się tym nie przejmuję.
    Generalnie ustaw sobie wariant, który Tobie bardziej odpowiada skoro masz już porównanie.

    krisslub napisał:
    1. w jaki sposób odłączyć regulator pokojowy (calormatic 350). czy można to zrobić bez odpinania kabli? jakaś opcja na piecu np. bo nigdzie nie znalazłem.

    Chyba nie ma innego sposobu jak fizyczne odłączenie przewodów. W moim kotle to chwila moment i po sprawie. Dla mnie łatwiej było odłączyć przewody po stronie kotła niż próbować rozebrać regulator i od niego odłączać kabelki. Teraz korzystam z bezprzewodowego, zwykłego regulatora ON-OFF.

    krisslub napisał:
    Podłogówka nie nagrzewa się tak jakbym chciał, tzn. przy dużych mrozach jak piec chodził długo to było czuć ciepło pod stopami, ale takie powiedziałbym delikatne

    Moim zdaniem podłogówka powinna być niemal nieodczuwalna, czyli neutralna dla stopy. Ale to jeśli byłaby ona np. w salonie, gdzie spędzałbym większość czasu. W łazience na czas kąpieli ciepła podłoga może być przyjemna ale jej mała powierzchnia może niezbyt pasować do mocy minimalnej kotła, do tego duża bezwładność podłogówki, więc nie wiem, czy da radę pogodzić krótkie cykle grzania przy dużej mocy. Jak sam zauważyłem podłogówka zaczęła grzać gdy kocioł chodził długo, czyli długo nagrzewał podłogówkę, więc wydaje się, że pod kątem podłogówki tylko moc minimalna ma u Ciebie sens.

    0